Ekstern USB 2.0 harddisk ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-03-05 11:11

Jeg har anskaffet mig en ekstern USB 2.0 harddisk af mærket TrekStor.
Systemhåndtering kalder den for "SAMSUNG MP0804H USB Device". Inde i
systemhåndtering ser det ud som om alt fungerer, men oppe i "Denne
computer" optræder den ikke som et ekstra drev. Jeg har forsøgt med
fejlfinding, et utal af genstarter, men den dukker ikke op som drev i
"Denne computer".

Er min nyindkøbte harddisk mon defekt eller mangler der mon blot nogle
museklik hist of her for at få harddisken frem under "Denne computer",
så den kan benyttes?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 11:15

Claus E Beyer skrev:
> [...]
>
> Er min nyindkøbte harddisk mon defekt eller mangler der mon blot nogle
> museklik hist of her for at få harddisken frem under "Denne computer",

Kunne være fordi den ikke er partitionet og
formateret.

--
Otto Pæd
Har du: *Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter *

Fra : Martin Schou

Dato : 10-03-05 11:19

Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er min nyindkøbte harddisk mon defekt eller mangler der mon blot nogle
> museklik hist of her for at få harddisken frem under "Denne computer",

Prøv at gå ind i kontrolpanel > administration > computeradministration >
diskhåndtering, og formater og partitioner den og tildel den et drevbogstav.
Martin

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-03-05 19:15

"Martin Schou" <ingen@spam.nu> skrev i en meddelelse

> Prøv at gå ind i kontrolpanel > administration > computeradministration >
> diskhåndtering, og formater og partitioner den og tildel den et
drevbogstav.

Tak for hjælpen, det hjalp.

Nu virker den på den bærbares indbyggede USB 1.1 port. Min bærbare pc er af
lidt ældre dato, og derfor har jeg købt et USB 2.0 indstikskort med to USB
2.0 udgange. Når jeg tilslutter USB-harddisken til indstikskortet
USB-udgange, sker der ingenting. Hvordan kan jeg mon få den eksterne
USB-harddisk til også at fungere i indstikskortets USB-udgange?

På min stationære pc fungerer USB-harddisken også kun i nogle af
USB-udgangne.

Claus

Fra : Martin Schou

Dato : 10-03-05 22:59

> [...]
> USB-harddisk til også at fungere i indstikskortets USB-udgange?
>
> På min stationære pc fungerer USB-harddisken også kun i nogle af

Jeg har ikke så meget forstand på USB, så der kan jeg ikke hjælpe.

Fra : JH

Dato : 10-03-05 11:22

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>
> Er min nyindkøbte harddisk mon defekt eller mangler der mon blot nogle
> museklik hist of her for at få harddisken frem under "Denne computer",

Hvis du bruger XP, så prøv at gå i "Diskhåndtering" (Højreklik på "Denne
Computer", vælg "Administrer"). Kan du se din disk her? Det KAN nemlig
være et spørgsmål om at din USB-disk har fået et forkert drev-bogstav.
Det kan du ændre herinde ved at højreklikke og vælge "Skift drevbogstav
eller sti".

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-03-05 15:58

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være et spørgsmål om at din USB-disk har fået et forkert drev-bogstav.
> Det kan du ændre herinde ved at højreklikke og vælge "Skift drevbogstav

Jeg bruger WinME og Win2000 på hhv. den stationære og den bærbare. Jeg var
forbi hos en kammerat i dag, og på hans WinXP kom der heller ikke noget drev
frem i »Denne computer«.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-05 16:08

> [...]

> forbi hos en kammerat i dag, og på hans WinXP kom der heller ikke noget

Gør nu som folk anbefaler!

Den kommer ikke frem i "denne computer", før den er blevet partitioneret og
formateret!

Læs evt den brugsanvisning, som følger med disken...

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-03-05 19:08

> "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev

> drev

> Gør nu som folk anbefaler!

Ja da. Nu havde jeg fået så mange råd der henviser til WinXP, så derfor
ville jeg lige fortælle at jeg bruger to andre windowsudgaver.

Claus

Fra : JH

Dato : 10-03-05 17:57

Claus E Beyer wrote:
> Jeg bruger WinME og Win2000 på hhv. den stationære og den bærbare. Jeg var
> forbi hos en kammerat i dag, og på hans WinXP kom der heller ikke noget drev
> frem i »Denne computer«.

Har du gjort som jeg foreslog?

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-03-05 19:44

> Har du gjort som jeg foreslog?

Ja næsten. Det var dog mere Martin Schous indlæg der fik mig på rette spor.

Jeg takker for hjælpen. I har været til stor hjælp her i news:dk.edb.hardware.
Nu mangler jeg bare at få USB-harddisken til at virke i ALLE mine USB-porte, og
ikke blot i nogle af dem.

Claus

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 10-03-05 13:28

On 10 Mar 2005 02:10:55 -0800, cebeyer@hotmail.com (Claus E Beyer)
wrote:

> [...]
>
>Er min nyindkøbte harddisk mon defekt eller mangler der mon blot nogle
>museklik hist of her for at få harddisken frem under "Denne computer",

Den skal tilsluttes efter at windows XP er gået i luften. Så burde det
gå af sig selv. Hvis den sættes på inden computeren tændes, opdager
den det ikke.

John

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 10-03-05 16:36

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den skal tilsluttes efter at windows XP er gået i luften. Så burde det
> gå af sig selv. Hvis den sættes på inden computeren tændes, opdager

Det svar passer da ihvertfald ikke. Hvis ellers den er tilsuttet strøm, så
finder windows den også ganske automatisk ..

Hvad der angår at du ikke kan finde den i Denne Computer, så tjek evt som de
andre også har foreslået, om den overhovedet er partioneret .. det gør
nemlig en verden til forskel :)

PS: Også til Claus Tergov, hvad med at du ændrede tonen en smule, dit indlæg
lød ikke endvidere venligt.

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Bo Bach Jensen

"I saw Discovery channel the other night. Apparently a mockingbird steals
songs from other birds ... I didn't know they had Napster."
Jay Leno - The Tonight Show

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-05 13:40

"Bo Bach Jensen" <bachydk@gmx.net> skrev

> PS: Også til Claus Tergov, hvad med at du ændrede tonen en smule, dit
indlæg
> lød ikke endvidere venligt.

Det var det såmænd heller ikke...

Det er da ubegribeligt, at folk ikke følger de råd, man får. Der var endda
flere, som skrev det korrekte svar.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-03-05 13:36

> Det er da ubegribeligt, at folk ikke følger de råd, man får. Der var endda
> flere, som skrev det korrekte svar.

Man skal jo lige se svarene, før man kan begynde at forfølge dem. Nu er
Google Groups ikke verdens hurtigste til at få nyhedsindlæggene frem, så jeg
fik ikke set svarene før jeg igen kom hjem til Outlook Express.

Jeg takker endnu en gang for den storslåede hjælp jeg har fået her i
gruppen. Min USB-harddisk kører nu vældig fint og stabilt i de fleste
USB-porte.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 14:39

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev

> gruppen. Min USB-harddisk kører nu vældig fint og stabilt i de fleste
> USB-porte.

Kig først efter, om alle dine porte på bundkortet er highspeed. Det er ikke
utænkeligt, at der er nogle af dem, som er USB 1,1

Dernæst kan du få problemer med andre USB drivere til udstyr, som er
tilsluttet på samme rod-hub. Gå evt alle USB porte igennem under
enhedshåndtering, og sæt så din harddisk på en rod-hub, som ikke ser ud til
at være delt af andre. Husk også at slå alle former for strømstyring på dine
USB porte fra, med mindre du ligefrem har behov for den slags. Du skal gøre
det i enhedshåndtering under hver enkelt port.

Ofte driller det, hvis man har USB 1,1 udstyr sat til en port, hvor der
samtidig er udstyr til highspeed. Det kan sløve porten...

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-03-05 07:34

> [...]

> Ofte driller det, hvis man har USB 1,1 udstyr sat til en port, hvor der
> samtidig er udstyr til highspeed. Det kan sløve porten...

Tak for dit svar. Det lyder noget besværligt, når man ikke har rodet med
USB-porte før. Det er jo normalt bare noget der virker. Det underlige er at det
er på USB 1.1-porten på den bærbare, at USB-harddisken fungerer, men langsomt,
mens den ikke virker - opdages ikke - af det indstikskort som har to USB2-porte
som udgang. USB-harddisken sættes til begge disse udgange, da den er forsynes
med to USB-stik (ét til data+strøm og ét til "ekstra strøm").

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-05 07:56

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
>som udgang. USB-harddisken sættes til begge disse udgange, da den er forsynes
>med to USB-stik (ét til data+strøm og ét til "ekstra strøm").

Det der med at strømføde en harddisk fra USB-porten er en tvivlsom
affære. På nogle maskiner fungerer det, på andre fungerer der bare
ikke...

USB porten skal efter specifikationerne levere minimum 500 mA, men mange
maskiner kan levere betydeligt mere.

500 mA er for lidt til en harddisk, og selv de 1000 mA der kan hentes
med dobbelt-stik er i underkanten.

Jeg gætter på problemet er at disken kræver mere strøm end portene
tilbyder - Hvad fortæller 'Strømforsyning' i 'Egenskaber for USB-rodhub'
under 'Enhedshåndtering' når du tilslutter usb-disken ?!?!

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-05 14:18

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev

> [...]
forsynes
> med to USB-stik (ét til data+strøm og ét til "ekstra strøm").

USB kan drille ufattelig meget. Jeg kan give dig et andet eksempel med
strøm. Jeg har et diskettedrev, som også bruge strøm fra USB porten. Når jeg
sætter det til alle mine porte (onboard og PCI kort) så kører det fint. Men
sætter jeg det til min Topcom HUB, som endda har ekstern PSU, så kan det
ikke få strøm nok. Men sætter jeg det til en lille USB hub uden PSU så
virker det også fint...

Har du husket at slå alt strømstyring fra i USB porten?

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-05 14:41

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>sætter jeg det til min Topcom HUB, som endda har ekstern PSU, så kan det
>ikke få strøm nok. Men sætter jeg det til en lille USB hub uden PSU så

For at gentage mig selv: USB-diske der strømfødes fra USB-porten kræver
generelt noget mere strøm end de 500 mA som USB-porten efter standarden
skal tilbyde.

Mange USB-porte kan heldigvis tilbyde mere strøm end specifikationerne
kræver, men desværre ikke alle...

Derfor er disse drev uden separat strømforsyning en tvivlsom affære....

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-05 19:10

"Michael Rasmussen" <mlr@dadlnet.dk>

> For at gentage mig selv: USB-diske der strømfødes fra USB-porten kræver

Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?
Støt debatten i News:dk.admin om oprettelse af en gruppe om lydredigering
et behøver du ikke, vi har læst dit indlæg een gang!

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-03-05 17:02

> Har du husket at slå alt strømstyring fra i USB porten?

Desværre finder jeg ikke noget punkt i enhedshåndtering under hver enkelt port,
hvor dette er muligt.

Claus