Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegnder - køb?
Fra : Nette

Dato : 11-05-05 08:47

Hej gruppe

Min kæreste er sur på mig!
Det hele startede med, at jeg fik 1500 kr i fødselsdagsgave. Dem ville jeg
gerne bruge på et digitalkamera.
Jeg har intet forstand på den slags selv, så jeg bad min kæreste finde DET.
Min kæreste og hans to meget erfarende fotobrødre, besluttede sig for at jeg
skulle vælge det her:

http://www.godigital.dk/dk/xw1556.asp

Det kan det, som de mener, er vigtigst. Og jeg tror da på dem.

MEN... Det er altså ikke sådan et lille feminint kamera, som man kan have i
lommen eller i tasken. Det er sådan et stort et, man skal have en trailer
til med mindre man vil rende rundt med det om halsen og risikere en øm
nakke.
Og nu gider min kæreste ikke høre mere om det kamera, han har sagt sin
mening og dermed slut!

Og så var det jeg tænkte,- Sidder der ikke en eller flere kyndige læsere
herinde, som har et bedre bud?
Et kamera som kan ca. det samme som det her, som ikke er dyrere, men som
altså ikke kræver medlemskab til en fysioterapeut i ugerne efter en tur i
Tivoli?

Jeg er klar over, at jeg skal have et RAMkort ved siden af.

Måske ender det med, at jeg køber det, de har fundet, men lidt flere
valgmuligheder, ville være dejligt.

PFT

Nette

Fra : Morten Lassen

Dato : 11-05-05 09:04

Hej Nette
Et godt sted at starte er EDBpriser. Der kan du f.eks. søge på 5
stjerner og max 2000,-

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=6&Parent=&Producent=0&Rating=5&Max=2000&Soegeord=&Direction315=2&Sorted315=&Direction262=2&Sorted262=&Direction667=2&Sorted667=&Direction167=2&Sorted167=&True1051=&Trueval1051=12316&True29110=&Trueval29110=119296&True27520=&Trueval27520=106512&True26048=&Trueval26048=97764&True26049=&Trueval26049=97766&True9777=&Trueval9777=76440&True27205=&Trueval27205=104176&True9776=&Trueval9776=76438&True27206=&Trueval27206=104177&True9779=&Trueval9779=76443&True9780=&Trueval9780=76444&True9781=&Trueval9781=76445&Equal201=&Direction49=2&Sorted49=&Equal146=&Direction157=0&Sorted157=&True26774=&Trueval26774=100427&True27531=&Trueval27531=106533&True27532=&Trueval27532=106535&True27528=&Trueval27528=106537&Direction258=2&Sorted258=&Direction200=2&Sorted200=&Equal202=&Direction836=0&Sorted836=&Direction755=2&Sorted755=&Direction795=2&Sorted795=&Submit.x=20&Submit.y=6

Endvidere kan du læse kommentarer fra folk, som ejer disse kameraer.

Mvh. Morten

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-05 08:58

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et kamera som kan ca. det samme som det her, som ikke er dyrere, men
> som altså ikke kræver medlemskab til en fysioterapeut i ugerne efter
> en tur i Tivoli?

Findes ikke. Det ene udelukker det andet. Du kan ikke få et kamera med 8x
zoom til 1.500 der samtidig er lille og feminint. Desto mindre, desto
dyrere. De små lommekameraer med 5+ MPixel har maksimalt 3x zoom og koster
mindst 3.000.

> Måske ender det med, at jeg køber det, de har fundet, men lidt flere
> valgmuligheder, ville være dejligt.

Så skal der flere penge på bordet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Brian Lund

Dato : 11-05-05 09:07

> [...]
> altså ikke kræver medlemskab til en fysioterapeut i ugerne efter en tur i

Det kan sagtens blive mindre, men så får du ikke det store zoom-område!
Det må du så overveje med dig selv om du har brug for...

Der er flere valgmuligheder fra f.eks. Canon, deres Ixus serier er de
mindste, deres Powershot A-serier er også rimelige i størrelsen og
billedkvaliteten er fremragende!
På Powershot A-serien har du mulighed for fuld manuel kontrol, så du har
altså gode muligheder for at være kreative med dem...

Men men, du har ikke mulighed for at zoome så meget ind :)

Foreslag: Powershot A510 eller A520
(Har selv haft et A75 (forgænger) som tog udemærkede billeder)

Brian

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-05-05 09:09

> [...]
> altså ikke kræver medlemskab til en fysioterapeut i ugerne efter en tur i

Et sådan kamera findes ganske enkelt ikke. Men måske har du heller ikke brug
for alle de muligheder kameraet har, jeg fornemmer størrelsen er vigtigst
for dig, så jeg vil anbefale et Canon IXUS. Du kan så lade pungen afgøre
hvilken model. IXUS 30 passer til prisen, og er sikkert udemærket. IXUS 500
ser rigtigt lækket ud, men er selvfølgelig dyrere.

Hvis det kamera kæresten og brødrene har anbefalet, ikke bliver taget med,
på grund af størrelsen, så får du ikke så meget glæde af det, som et mindre
kamera, der kan mindre.
Mvh
Kenneth

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-05-05 09:57

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> writes:

> [...]
> nakke.
> Og nu gider min kæreste ikke høre mere om det kamera, han har sagt sin

Hvis du kan leve med max 3x optisk zoom, så har KonicaMinolta DiMage
50, til blot 100Kr mere end det din kæreste har foreslået.

Ellers er der Canon's Ixus 40 og 50 som er endnu mindre, men til
gengæld koster noget mere (24-2800Kr).

HDH,

Kai

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 10:00

In article <4281b77e$0$79465$14726298@news.sunsite.dk>,
nettesnetpostfjerndette@hotmail.com says...

> Måske ender det med, at jeg køber det, de har fundet, men lidt flere
> valgmuligheder, ville være dejligt.

Jeg vil da lige tilslutte mig koret. Du skal som de andre siger bestemme
dig for hvad der er vigtigst for dig. Om det skal være et kamera til
snapshots, eller et større kamera med flere "fotografiske friheder". Jeg
har selv et kompakt ixus kamera. Størrelsen var vigtig for mig, da jeg
gerne slæber det med overalt i lommen.

Og så skal det siges at man altså kan tage glimrende billeder med disse
kompaktkameraer. Jeg synes det af tråden lyder lidt som om at man ikke
kan få et godt lommekamera til under 3000 kr, og det er jeg bestemt ikke
enig i, men igen det kommer an på ens krav.

Af muligheder kunne være casios exilim serie, de er meget kompakte.
Derudover canons ixus modeller, og panasonic lumix.

Jeg vil anbefale dig at kigge på www.dpreview.com her kan du finde
omfattende tests af de fleste modeller, og hente billeder der er taget
med de forskellige kameraer. Det giver et indblik i om det er noget der
kan bruges.

Derudover er det en mulighed at købe i tyskland via postordre. Der er en
masse gamle indlæg herfra gruppen du kan finde via "google grupper". Af
prissøgemaskiner ala edbpriser i tyskland kan du bruge www.guenstiger.de

Har lige sakset lidt derfra

http://www3.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=356283

http://www3.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=339026

http://www3.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=326988

http://www3.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=355453
http://www3.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=354441

Check dem ud på dpreview eller www.steves-digicams.com

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-05-05 11:13

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan få et godt lommekamera til under 3000 kr, og det er jeg bestemt ikke
> enig i, men igen det kommer an på ens krav.

Jeg håber ikke mit indlæg kunne forstås sådan. Jeg mener bestemt man kan få
rigtig gode lommekameraer til under kr. 3.000 f.eks. Canon A75 (kr. 1.400),
er efter min mening et rigtigt godt valg. Men jeg fornemmer Nette vil
få mere glæde af at ofre lidt mere, for at få et mindre, og så er vi over i
IXUS, som er lidt dyrere.

Det kunne være sjovt at høre hvad det ender med
Mvh
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-05 16:10

In article <4281dab0$0$304$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Kenneth Villefrance wrote:

> [...]
> er efter min mening et rigtigt godt valg. Men jeg fornemmer Nette vil
> få mere glæde af at ofre lidt mere, for at få et mindre, og så er vi over i

Canon A75 er IKKE et lommekamera. Hvis det er over 200g med batterier,
så er det et taske eller overfrakkekamera. IXUS 30/40/50 er rigtige
lommekameraer, og de andre IXUS går lige an.

Har selv købt IXUS 700 til lommen.

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-05-05 17:40

> Canon A75 er IKKE et lommekamera. Hvis det er over 200g med batterier,
> så er det et taske eller overfrakkekamera. IXUS 30/40/50 er rigtige
> lommekameraer, og de andre IXUS går lige an.

Så har du vist ikke set at det er moderne med store lommer Jeg gå med
til det er lige i overkanten, men det fremgik vist også af mit svar, at jeg
ment Nette ville få mere glæde af et IXUS.

Mvh
Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 23:18

In article <4281dab0$0$304$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
mainecoon@mail1.stofanet.dk says...
i, men igen det kommer an på ens krav.

> Jeg håber ikke mit indlæg kunne forstås sådan.

Ahh det var vist indlægget fra Jens der fik mig til at skrive det, men
det var ikke for at virke pedantisk :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 10:44

"Nette" skrev i news:4281b77e$0$79465$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skulle vælge det her:
>
> http://www.godigital.dk/dk/xw1556.asp
>
> Det kan det, som de mener, er vigtigst. Og jeg tror da på dem.

Det kan godt være at det kamera er godt efter de kriterier som de opstiller,
men det er dårlig rådgivning at vejlede ud fra sine egne behov istedet for
dine behov. Derfor bør du beslutte med dig selv om det kamera du køber er
til dig selv, eller om du vil bruge din fødselsdagspenge til at købe et
kamera til din kæreste.

> [...]
> lommen eller i tasken. Det er sådan et stort et, man skal have en trailer
> til med mindre man vil rende rundt med det om halsen og risikere en øm

Hvad med det her? http://kortlink.dk/edbpriser/sk5 Det er da vist både lille
og feminint. og så har du penge tilovers til at købe et godt stort ramkort,
en lader og et par genopladelige batterier
http://batterier.dk/index.htm?BQ-395.htm
Læs lidt om det her: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a400.html
Køb dit kamera på nettet i en dansk webshop, så har du 14 dages returret som
du kan bruge, hvis kameraet alligevel viser sig at være for småt.

> Og nu gider min kæreste ikke høre mere om det kamera, han har sagt sin
> mening og dermed slut!

Jamen så synes jeg da du skal købe et kamera til dig selv

Mvh Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 11-05-05 11:11

> [...]
> og feminint. og så har du penge tilovers til at købe et godt stort
ramkort,
> en lader og et par genopladelige batterier

Så hellere gi 5-900 kr mere og investere i et A510 eller A520 (hvis det er
et 2000 kr budget vi snakker om)! - Jaja, de er ikke helt så små, men har
mere zoom og flere indstillingsmuligheder :)

Brian

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 13:09

"Brian Lund" skrev i news:4281da34$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så hellere gi 5-900 kr mere og investere i et A510 eller A520 (hvis det er
> et 2000 kr budget vi snakker om)! - Jaja, de er ikke helt så små, men har
> mere zoom og flere indstillingsmuligheder :)

Og mere zoom og flere indstillingsmuligheder, det er det du vil have, - men
tror du at det er det Nette vil have?
Nu gør du nøjagtig samme fejl som Nettes kæreste

Mvh Erik

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-05-05 13:27

> Og mere zoom og flere indstillingsmuligheder, det er det du vil have, -
> men
> tror du at det er det Nette vil have?
> Nu gør du nøjagtig samme fejl som Nettes kæreste

Precis!
Nette,- hvad vil du have?
- det er det spørgsmål som kæresten (for længst) skulle have stillet.

P-)

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 16:20

"Peter Sindrup" skrev

> Nette,- hvad vil du have?

Jeg vil bare gerne have det her i en digitaludgave til under 2000 kr. Der
behøver ikke følge ekstra RAMkort og taske med. Og så må det da også gerne
være sådan, jeg ikke skal bruge trailer til ekstra batterier.
http://dk.pricerunner.com/photography/compact-cameras/65831/prices

Jeg fatter ikke, hvorfor det her er sådan en jungle. Alle andre køber
billige kameraer og er rigtig godt tilfreds med dem. - Men for mig, der
ingen forstand har på det, vil jeg gå ud og købe et kamera, som jeg ville
købe en bil: Hvad koster den? Hvad farve har den? - For jeg går ud fra, at
en bil kan køre når man køber den. - På samme måde forventer jeg at et
kamera kan tage billeder, og at jeg ikke først skal til at indstille ti
forskellige ting, for at tage et billede og ungerne for langt er smuttet.

Nette

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-05-05 17:47

> [...]
> kamera kan tage billeder, og at jeg ikke først skal til at indstille ti
> forskellige ting, for at tage et billede og ungerne for langt er smuttet.

Prøv at gå ned i den lokale foto/kamerashop og kik på det de har på
hylderne. Sig til ekspedienen; "jeg har et budget på xxx, og det jeg lægger
vægt på er yyy og min lomme er stor." Med mindre du kikker på deciderede
"no name" kameraer, så kan du ikke gå helt galt i byen.

Good hunting

Peter

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 18:17

> [...]
> behøver ikke følge ekstra RAMkort og taske med. Og så må det da også gerne
> være sådan, jeg ikke skal bruge trailer til ekstra batterier.

Det kan du da godt få: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81437
Du må nok opleve at du bliver meget mere glad for dit digitale kamera end du
var for dit filmkamera, men det bliver du nødt til at tage med

Når jeg og andre ikke har anbefalet Oympus før, så er det nok fordi Olympus
bruger XD kort som er en lidt træls Ram-kort standard. Ellers er det ganske
glimrende kameraer. Og du vil sikkert blive super tilfreds med et Olympus
µ[MJU:] 410 Digital som nok svarer meget godt til det analoge olympus du var
så glad for.

> Jeg fatter ikke, hvorfor det her er sådan en jungle. Alle andre køber
> billige kameraer og er rigtig godt tilfreds med dem.

Der er ikke noget galt i at købe billigt bare det er godt. Med digital
kameraer er det sådan at du får mindst lige så meget ud af pengene ved at
købe mærkevare, som ved at købe et Aldi kamera.

> [...]
> kamera kan tage billeder, og at jeg ikke først skal til at indstille ti
> forskellige ting, for at tage et billede og ungerne for langt er smuttet.

Prøv nu at tjekke Canon Powershot A400 ud som jeg sagde du skulle Det er
et kamera som opfylder alle de krav du har stillet, - og så findes det
ovenikøbet i forskellige farver. Tjek det gerne ud i en fotoforretning, men
sørg for at få fjorten dages returret, så du kan aflevere det hvis du ikke
er tilfreds. Hvis du køber på nettet, har du krav på fjorten dages returret.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:05

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:42823e04$0$171

> [...]
> sørg for at få fjorten dages returret, så du kan aflevere det hvis du ikke
> er tilfreds. Hvis du køber på nettet, har du krav på fjorten dages

Har for nyligt købt et Canon Powershot A 400. Det tager ganske pæne
billeder, fylder ikke så meget og fås i flere farver. Købte så mit i Bilka
og gav så et par hundrede mere, end det koster på edb-priser men jeg ved så
tilgengæld, at der aldrig er bøvl med Bilka, hvis jeg nu ikke var tilfreds
eller hvis jeg senere får brug for reklamationsretten.
Canon Powershot A 400 har dog ikke det allerbedste zoom i verden, så hvis
man f.eks. gerne vil tage gode og close-up fuglebilleder, skal man nok have
fat i et bedre kamera. Bortset fra det, så er jeg superglad for det lille
kamera.

Uanset hvad du end måtte vælge, så hold dig fra Hp kameraer. Det er noget
bras !

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-05-05 19:13

Buffy wrote:

> Uanset hvad du end måtte vælge, så hold dig fra Hp kameraer. Det er noget
> bras !

Det er et ofte fremført synspunkt. Hvor i bundet den opfattelse ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:51

> Det er et ofte fremført synspunkt. Hvor i bundet den opfattelse ?

Har haft ( og har sådan set stadig ) et HP photosmart 735.

Det bruger en masse strøm, og i mit tilfælde kan kameraet kun tænde op med
genopladelige batterier. Man kan så tage ca. 20-30 billeder, så skal
batterierne lades op igen.
Det er en evighed om at gemme billederne, og det værste af det hele, så blev
ca. 1/3 af mine billeder aldrig til noget.
Fik kameraet byttet en gang på garantien, men det nye kamera har akkurat
samme problem. Desværre kan jeg ikke finde bonen mere, så jeg kunne smide
det i hovedet på butikken igen...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-05 20:21

> Har haft ( og har sådan set stadig ) et HP photosmart 735.

Det er sikkert rigtigt, men de nye HP, som f.eks. R707 har fået fine
anmeldelser og kan findes til ca. 1700kr iflg. edbpriser.dk. Batterierne
holder fint og lithion typen. Til prisen er det et fint kamera. Se her
http://akam.no/art.php?artikkelid=8994&side=11
Min kone har et, som jeg vandt i en fotokonkurrence og hun synes det er et
fint lille kamera, selvom hun stadig bedst kunne lide det gamle Canon G2,
som desværre blev stjålet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 20:30

> [...]
> fint lille kamera, selvom hun stadig bedst kunne lide det gamle Canon G2,

Ja, jeg skal ikke udelukke at de nyere HP kameraer muligvis er ok, jeg vil
bare ikke turde købe HP igen. Købte i sin tid et HP kamera fordi vi havde
gode erfaringer med deres printere. Tror dog nok at printeren på et
tidspunkt bliver skiftet ud til en Canon også.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-05 20:45

> [...]
> gode erfaringer med deres printere. Tror dog nok at printeren på et
> tidspunkt bliver skiftet ud til en Canon også.

Det er forstået, men en producent har jo lov til at forbedre sit produkt,
som det således er sket med HP's kameraer. Men man skal jo være opmærksom på
hvilken segment af markedet de er rettet imod. Det er massemarkedet, som
ligge på 2000kr eller under. Hvis man er fotoentusiast, så bør man se efter
noget bedre og man ender så let med et DSLR. Mht. printere bør du også være
opmærksom på at der sker meget i disse år og du kan ikke vurdere ud fra
erfaringer med en gammel printer uanset fabrikat. Man må se på reviews eller
andres erfaringer ved selvsyn på print af egne billeder. HP, Canon, Epson
har alle både low-end og high-end fotoprintere, hvor low-end typisk giver
stort set ligeså god kvalitet som high-end med almindelige farvefotos, men
bruger til gengæld en masse dyr blæk. High-end giver superkvalitet og
økonomisk blækforbrug, selvom det er et område, der typisk er dårligt
oplyst.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-05-05 20:22

Buffy wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> noget

> Har haft ( og har sådan set stadig ) et HP photosmart 735.

De laver andre, bl. a. 707, der har fået fine anmeldelser

> Det bruger en masse strøm, og i mit tilfælde kan kameraet kun tænde op med
> genopladelige batterier.

Det gælder ikke kun HP

Man kan så tage ca. 20-30 billeder, så skal

Steves får 70 på 2000 NiMH

> batterierne lades op igen.

og det værste af det hele, så blev
> ca. 1/3 af mine billeder aldrig til noget.

Var det kameraet skyld ?

Har ikke noget for/imod HP, blot synes jeg det er lidt hårdt at skære
alle HP over en kam som noget bras

Fra : Henning

Dato : 13-05-05 16:06

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip
> Når jeg og andre ikke har anbefalet Oympus før, så er det nok fordi
> Olympus
> bruger XD kort som er en lidt træls Ram-kort standard.
Klip

Hvad er det der er så træls ved XD kort? De koster lidt mere, men det er jo
en engangsudgift. Til gængæld er de små og handy, fylder som et lille
frimærke.

mvh Henning

Fra : Erik W.

Dato : 13-05-05 17:41

"Henning" skrev i news:4284c272$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
jo
> en engangsudgift. Til gængæld er de små og handy, fylder som et lille

Jeg har ikke skrevet at der var noget træls ved kortet. Det fejler såmænd
ikke noget, selvom det er knap/cirka 50% dyrere end SD kort af samme
størrelse og mærke. SD kort har iøvrigt samme fordele som du nævner ved XD.
Jeg skrev at det var en træls standard. For at det skal være en god standard
kræver det IMHO at den er udbredt understøttes af mange, og at det er
kompatibelt med andet udstyr/andre fabrikater.
Jeg har selv haft et kamera med XD kort og jeg syntes at det var træls at:
Jeg ikke kunne få den interne kortlæser i min PC som jeg gerne ville have.
Den understøttede alle kortstandarder untagen XD kort. Det samme gjorde den
billige læser i ALDI som jeg drønede ned for at købe da jeg havde glemt mit
kabel.
Jeg syntes også det var træls at XD kortet kun bruges af to
kamera-producenter og at man derfor sjældent kan bytte låne kort af andre
fotografer.
Jeg syntes også at det var træls at have en kortstandard, man ikke kan have
tillid til. Smartmedia, som også var understøttet af Olympus og Fuji, blev
aldrig lavet større end 128MB og det var en meget lille størrelse til de
sidste (ret lækre) Olympus kameraer som brugte Smartmedia. Jeg var lige ved
at tro at de ville til at lave samme nummer med XD for det er først lige nu
at man har kunnet få XD kort større end 512 MB. SD kort har i lang tid
kunnet fåes i størrelser over 1GB, hvor XD først nu har fået 1GB som
maximum.

Mvh Erik

Fra : emj

Dato : 13-05-05 19:34

Erik W. skrev:

>Jeg syntes også det var træls at XD kortet kun bruges af to
>kamera-producenter og at man derfor sjældent kan bytte låne kort af andre
>fotografer.

Der er da nogle stykker af Olympus digier, som kan bruge både XD og
CompactFlash - oven i købet samtidig.

Hilsen emj

Fra : Erik W.

Dato : 13-05-05 21:23

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da nogle stykker af Olympus digier, som kan bruge både XD og
> CompactFlash - oven i købet samtidig.

Jo - men ikke i den ende af Olympus' sortiment som Nette er interesseret i.

Mvh Erik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-05-05 19:41

Nette wrote:

> Jeg fatter ikke, hvorfor det her er sådan en jungle. Alle andre
> køber billige kameraer og er rigtig godt tilfreds med dem.

Næsten hele min omgangskreds har købt digitalkameraer indenfor de
sidste par år. Tre par faldt for et af de der "5MP til halv pris af
hvad de andre koster"-tilbud og alle tre par har fortrudt det.

De resterende har købt mærkevarer, dvs. et enkelt Olympus og ellers
Canon, og har været glade for dem.

> På samme måde forventer jeg at et kamera kan tage billeder, og at
> jeg ikke først skal til at indstille ti forskellige ting, for at
> tage et billede og ungerne for langt er smuttet.

Automatikken har de alle, men kvaliteten varierer voldsomt.

Lad mig benytte lejligheden til at afprøve en ide jeg har. Kan du
bruge nedenstående til noget?

------------------------------
Hvilket kamera skal jeg vælge?
------------------------------
Denne vejledning er henvendt til førstegangskøbere af digitalkameraer i
den billigere ende.

Du er velkommen til at spørge i gruppen efter konkrete anbefalinger af
kameraer. Men hvis du skal have brugbare svar, bliver du nødt til at
beskrive dine forventninger. Nedenstående burde hjælpe dig i gang.

- Fokuseringstid
Skal der tages billeder af børn, sport eller andet, der bevæger sig med
høj hastighed, er fokuseringstiden vigtig. Desværre er det sjældent
angivet når man kigger kameraer. Det er der ofte angives et den tid det
tager fra der er fokuseret til billedet tages, men det er ikke særligt
sigende for den samlede tid.

- Sensorstørrelse
Jo mindre sensoren på kameraet er, jo mere støj kommer der på
billederne, specielt ved dårlig belysning. Det gælder næsten altid at
sensorens størrelse følger kameraets. Lommekamera = kornede billeder
ved dårlig belysning.

- Røde øjne
Røde øjne skyldes at blitzen sidder for tæt på optikken. Diverse "anti
røde øjne" systemer er kun lappeløsninger og fungerer mere eller mindre
dårligt. På praktisk taget alle lommekameraer sidder blitzen tæt på
optikken.

- Billedstabilisering
Billedstabilisering hjælper til at benytte zoom, mens man holder
kameraet i hånden. Det er specielt anvendeligt når man bruger et kamera
med 6x zoom eller mere.

- Filmklip
Mange kameraer optager filmklip med 15 billeder/sekund. Dette giver
ikke en overbevisende illusion af levende billeder. Lægger du vægt på
filmklip, så gå efter minimum 25 billeder/sekund. Skal det være
ordentligt, så gå efter minimum 640x480 pixels.

- Megapixels
Glem dem. Det er billigt at lave et kamera med mange megapixels og
elendig optik, så megapixels kan ikke bruges som målestok for kvalitet.
Vil man have store papirbilleder skal der som minimum bruges 3-4MP, men
det har alle nyere kameraer.

- Digital zoom
Glem det. Digital zoom giver intet, der ikke kan ordnes i et vilkårligt
billedbehandlingsprogram. Hvis producenterne ville, kunne de lave
10.000 gange digital zoom. Men det ville fortælle verden at digital
zoom et et bluffnummer, så de lader være.

- Kameramærker
Der er mange der har brændt sig på "MegaPower 20MP lommekamera til kun
599,-". Det er sikrest at gå efter mærkevare, når man er førstegangs-
køber: Mærkevarekameraerne virker måske dyrere, men der er større
sandsynlighed for at det er af ordentlig kvalitet. Mærkevare er Canon,
Nikon, Sony, Kodak, <her mangler navne>...

- Hukommelseskort
De mest udbredte kort er CF (Compact Flash) og SD (Secure Digital).
Mindre udbredte standarder som xD eller MemoryStick koster typisk noget
mere pr. MB end CF og Sd. Vil man optage filmklip, kræves der ofte et
højhastighedskort for at benytte højeste kvalitet.

- Macro
Macro er billeder taget tæt på motivet, f.eks. blomster eller insekter.
De fleste digitalkameraer går ned til 10cm fra motivet, men hvis det er
noget du vil bruge, så find et kamera der kan gå endnu tættere på.

- Skærm
Skærme til digitalkameraer går typisk fra 1.5" til 2.5". Nogen skærme
er meget svære at bruge i dagslys, så det er værd at kigge efter
modeller der ikke har dette problem.

- Batterier
Valget står mellem standard batterier eller specialbatterier. Standard-
batterier er normalt billigere og specialbatterier holder normalt
længere. Vær opmærksom på at ikke-genopladelige batterier ofte er
elendige til brug i digitalkameraer.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Henning

Dato : 13-05-05 16:35

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
Klip
> [...]
> batterier er normalt billigere og specialbatterier holder normalt
> længere. Vær opmærksom på at ikke-genopladelige batterier ofte er

Det er godt du skriver ofte, for i nyere kameraer kan almindelige batterier
ofte bruges.

Har for testens skyld med KonikaMinolta Z2 taget over 175 billeder og
batterierne er ikke flade endnu. Med Olympus 370 havde jeg tage ca.
hundrede, da jeg forærede det til min bror. Så i moderne kameraer kan de i
en nødsituation ofte bruges.

Det skal dog anbefales, man selv prøver sit kamera, for i flere tilfælde har
jeg også oplevet kameraer, der kun virkede til ganske få billeder, før
almindelige batterier gav op.

mvh Henning

Fra : Brian Lund

Dato : 11-05-05 14:21

> Og mere zoom og flere indstillingsmuligheder, det er det du vil have, -
men
> tror du at det er det Nette vil have?
> Nu gør du nøjagtig samme fejl som Nettes kæreste

Mjah, jeg har set lidt på billederne fra A75 og A400, og jeg synes nu dem
fra A75 ser bedst ud :) - Selvom forskellen er minimal!

Brian

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 11:19

"Nette" skrev

> Måske ender det med, at jeg køber det, de har fundet, men lidt flere
> valgmuligheder, ville være dejligt.

Mange tak for alle jeres råd og ideer. Det gik meget hurtigere, end jeg
havde forventet.
Jeg kan godt se i bakspejlet, at jeg ikke har været ret informativ med, hvad
jeg kræver ud over det er handy. - For som en er inde på, så stiller jeg
slet ikke de samme krav, som min kæreste eller svogre. De er MEGET kræsne og
det er dejligt de gider bruge tid på at råde mig, og af ren respekt burde
jeg vel følge deres råd, men...

Det kamera jeg har nu er et ganske almindelig idiotsikret kamera med ASP
eller APS eller hvad det nu hedder. Det er et Olympus Lens Zoom 25-50 mm, et
andet sted på det står der "I zoom 2000".
Det jeg søger er faktisk ikke andet. - Men billederne må gerne være skarpe
og ikke så kornede, som det her giver og så skal billederne kunne komme i
pcen i stedet for kun på papir.

Jeg har fået et par links og vil tjekke dem ud efter de råd, som I er kommet
med.

Mange tak skal I have

Nette

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-05-05 11:54

> [...]
> og
> det er dejligt de gider bruge tid på at råde mig, og af ren respekt burde

Og dermed få et kamera, som du lader ligge hjemme? Det tror jeg ikke din
kæreste og svogre

Jeg synes det er et spændende kamera de har fundet til dig, det er egentlig
ikke så stort, men det er for stort til dig, hvis jeg har forstået dine
ønsker korrekt.
Mvh
Kenneth

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 16:25

"Kenneth Villefrance" skrev

> Jeg synes det er et spændende kamera de har fundet til dig, det er
egentlig
> ikke så stort, men det er for stort til dig, hvis jeg har forstået dine
> ønsker korrekt.

Det ender nok også med at blive det, og i så fald må jeg jo finde mig i at
skulle trækkes rundt af et kamera. Jeg synes det er stort, fordi det har
sådan et "håndtag" ude i højre side. Jeg har været nede i forretningen og
stå med det i hænderne. Det ligner jo en pandelampe fra en minearbejder.
Eller så dropper jeg måske ideen igen og køber engangskameraer fremover.

Nette

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-05-05 17:49

> [...]
> stå med det i hænderne. Det ligner jo en pandelampe fra en minearbejder.
> Eller så dropper jeg måske ideen igen og køber engangskameraer fremover.

Håndtaget giver et rigtigt godt greb om kameraet, men jeg vil give dig ret i
sammenligningen med pandelampen, måske kunne du købe et pandebånd, istedet
for at have kameraet i tasken

Jeg synes du skal stå fast på dit ønske, om et mindre kamera. Viser det sig
senere, at du ønsker de muligheder som et større kamera giver, kan f.eks. et
Canon IXUS 500 let sælges med et begrænset tab, hvis du da ikke bestemmer
dig til at beholde det, som en kamera nr. 2. Jeg har selv et Nikon 2100, til
lige at stoppe i lommen.
Mvh
Kenenth

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 18:24

"Kenneth Villefrance" skrev i

> [...]
> dig til at beholde det, som en kamera nr. 2. Jeg har selv et Nikon 2100,

Jeg er helt enig. Der er så mange muligheder indenfor små lækre
mærkevare-kameraer. Langt de fleste af dem tager overraskende gode billeder.
Det er bare at vælge det man synes bedst om.

Mvh Erik

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 19:47

"Erik W." skrev

> [...]
billeder.
> Det er bare at vælge det man synes bedst om.

I giver mig håb.

Jeg tager jeres bud med ned i byen i næste uge og prøver dem af. Mange tak.

Nette

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 23:12

In article <428222bf$0$79464$14726298@news.sunsite.dk>,
nettesnetpostfjerndette@hotmail.com says...

> Det ender nok også med at blive det,

HVORFOR ?? Det virker da overhovedet ikke som om det er sådan et du er
ude efter :0)

Jeg tror virkelig du vil blive glad for noget du kan have i lommen uden
at tænke over det, og billedkvaliteten kan være rigtig god. Rigelig fin
til flotte a4 fotoprint.

Men ok, du er blevet advaret :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : blue

Dato : 11-05-05 14:07

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og så var det jeg tænkte,- Sidder der ikke en eller flere kyndige læsere
> herinde, som har et bedre bud?

En veninde har for nylig købt et Nikon 4100, som hun er rigtig godt tilfreds
med. Kameraet er ikke så stort og kvaliteten af billederne er ganske god.

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/nikon4100.html

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Coach [4130]

Dato : 11-05-05 15:16

> [...]
>
> Jeg er klar over, at jeg skal have et RAMkort ved siden af.
>
> Måske ender det med, at jeg køber det, de har fundet, men lidt flere

Jeg har lige købt Casio Z55 til ca. 2500,- + nogle SDkort og taske =3000,-

Jeg er meget tilfreds. Super hurtig opstart ca. 1 sekund, kanon stor
lcdskærm 2,5", mange features 23 faste instillinger + manual mode, meget
lille i størrelsen.
Jeg tror du skal forvente at gi' lidt mere end 1500,- hvis du skal ha' noget
ordentlig kram.

mvh
Bri@n

Fra : Coach [4130]

Dato : 11-05-05 15:21

"Coach [4130]" <coach[nospam]@[slet]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille i størrelsen.
> Jeg tror du skal forvente at gi' lidt mere end 1500,- hvis du skal ha'

Nåe ja, så kan det tage billeder i 3:2 format (papirformat...beskæring af
billeder er ikke nødvendig hvis du vil ha' dem ud på papir)
De fleste kamraer tager kun billeder i 4:3 format (billeder bliver beskået
så de passer til papirformat dvs. billederne bliver ca. 13 x 9 istedet for
10x15 som ved 3:2 formatet)
Eller du skal selv beskære inden du går til fotohandleren ved 4:3.

Mvh
Bri@n

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-05 16:13

In article <428214d1$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Coach [4130] wrote:
> [...]
> 10x15 som ved 3:2 formatet)
> Eller du skal selv beskære inden du går til fotohandleren ved 4:3.

Dette hersen 3:4 format må snart gå i sig selv med alle de widescreen
skærme folk efterhånden har.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-05-05 19:53

Povl H. Pedersen wrote:

> Dette hersen 3:4 format må snart gå i sig selv med alle de
> widescreen skærme folk efterhånden har.

Omvendt. I takt med at widescreens bliver mere udbredte, bliver det
mere tydeligt at der ikke er et "rigtigt" format. Så kan vi lige så
godt holde fast i 4:3. Eller skifte til 1:1.

Fra : Erik W.

Dato : 11-05-05 21:14

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> Omvendt. I takt med at widescreens bliver mere udbredte, bliver det
> mere tydeligt at der ikke er et "rigtigt" format. Så kan vi lige så
> godt holde fast i 4:3. Eller skifte til 1:1.

Hvorfor ikke rundt? Optikken producerer et rundt billede. Det er da synd at
skære noget af det væk.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-05 21:26

In article <4282679d$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke rundt? Optikken producerer et rundt billede. Det er da synd at
> skære noget af det væk.

Det er for svært at beskære når det er printet. 1:1 holder, eller
et andet bredformat som 2:3 eller 16:9

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-05-05 07:29

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote

> Hvorfor ikke rundt? Optikken producerer et rundt billede. Det er
> da synd at skære noget af det væk.

Det har du da ganske ret i. Men så længe sensorchips stadig er dyre at
lave, kommer der næppe chips i kameraer hvor en stor del af sensorerne
efterlades ubrugte.

Og at lave en rund chip passer slet ikke i den firkantede elektroniske
verden.

Fra : Henning

Dato : 13-05-05 17:01

> Og at lave en rund chip passer slet ikke i den firkantede elektroniske
> verden.

Nu du siger det, så mindes jeg kun at have set runde skiver, nå der på TV
har være vist indlag om produktion af chips m.v. Så det kunne måske være
muligt at lave dem runde.

mvh Henning
der ikke ønsker runde billeder

Fra : fonsen

Dato : 14-05-05 18:22

"Nette" skrev d. 11-05-05 08:47 dette indlæg :
> [...]
>
> PFT
>
> Nette
>
> Jeg har været yderst tilfreds med Casio Exilim serie, har både haft
Z40 Z50 og har nu Z55 tænker nu at købe det ny
Z750. har hver gang købt over nettet i tyske butikker, det har
fungeret upåklageligt. Det er et rigtigt lille dejligt
kamera med en mega stor skærm.

http://www.kandu.dk/