Flere variabler i cookies
Fra : Thomas P

Dato : 28-05-01 17:43

Trods frygten for at blive overdynget med 27 indlæg om, der peger videre til
PHP's referencer omhandlende cookies, spørger jeg alligevel : Hvordan kan
jeg gemme flere variabler i én cookie, og så senere hente dem igen - hver
for sig. For hvis jeg nu har en cookie med navnet MinCookie og værdien "jeg
er sej", fremkalder jeg jo værdien ved at sige echo $MinCookie - plz help !

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 17:53

"Thomas P" <blomme@post.com> skrev i en meddelelse
> [...]
"jeg
> er sej", fremkalder jeg jo værdien ved at sige echo $MinCookie - plz help
!

øhh - du gemmer en cookie mere.
http://php.net/setcookie

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Christian Schmidt

Dato : 28-05-01 17:56

Thomas P wrote:

> [...]
> er sej", fremkalder jeg jo værdien ved at sige echo $MinCookie - plz help !

Du kan lave en URL-enkodet streng (eksemplet antager, at kun $e
indeholder tegn, der skal enkodes (mellemrum, &, + m.fl)):

$value = "a=$a&b=$b&c=$c&d=$d&e=".rawurlencode($e);
setcookie('MinCookie', $value);

Denne streng kan så omdannes tilbage af parse_str()
<http://dk.php.net/manual/en/html/function.parse-str.html>.

En anden mulighed er at gemme dine variable i et array og så serialisere
dette vha. serialize()
<http://dk.php.net/manual/en/html/function.serialize.html>.

Christian

Fra : Niels

Dato : 28-05-01 19:41

Just as I expected, Thomas P came up with this:

> [...]
>er sej", fremkalder jeg jo værdien ved at sige echo $MinCookie - plz help !

Man kan faktisk oså lave arrays i cookies!

setcookie("mincookie[var1]", "16", 0);
setcookie("mincookie[var2]", "hejsa", 0);

(er ikke helt sikker på syntaxen)

Og vi tager den lige igen: Jeg mener *stadig* det er smartere at bruge
$HTTP_COOKIE_VARS[] når man skal have fat på cookies! Eksempel:
Brugeres taster denne url:
http://www.flowcode.f2s.com/index.php?validlogin=1
Hvis vu nu forestillede os du da faktisk bare satte en cookie der hed
"validlogin" når man var logget ind og du bare tjekkede for variablen
$validlogin , hvordan kan du så vide om den kommer fra en cookie, en GET
variabel eller en POST variabel? Det står simpelthen og skriger
Sikkerhedshul!!

--
Niels aka. niLLer aka. G4S
<-------------------------<=\ CONTACT /=>---------->

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 19:50

"Niels" <nmartin@ispam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> $validlogin , hvordan kan du så vide om den kommer fra en cookie, en GET
> variabel eller en POST variabel? Det står simpelthen og skriger

Ja, men man tjekker forhåbentligt ikke bare "valide brugere" ved at sætte en
variabel til 1 i sit script!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-05-01 21:15

"Jonas Delfs" <nospam@delfs.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men man tjekker forhåbentligt ikke bare "valide brugere" ved at sætte
en
> variabel til 1 i sit script!

Lyder da meget tilforladeligt

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 29-05-01 23:19

Hvad for noget?

> Lyder da meget tilforladeligt

Overhovedet ikke!!!!!!!!!!!!!!
Man kunne måske i det mindste kryptere skidtet.....
----- Nå, men... -----
Der er vel egentlig kun en måde at sætte flere værdier i en og samme
cookie....
Sæt/kald flere variabel-værdier i EN streng v.h.a. implode() og explode()...
Eks.:
<?
## Start buffering af output så cookien kan sættes...
ob_start();

## Lav et array med værdierne for cookien.
$liste = array("tak","for","fisk");

## Konverter arrayet til en kolon-separeret streng.
$streng = implode(":",$liste);
# Test om det virkede...
echo "$streng\n"; // Burde returnere "Array" hvis det ikke lykkedes....

## Sæt cookie...
setcookie("kage",$streng,time()+3600); // Udløber om 3600 sek.

## Flush output-buffer, nu da cookien burde være sat...
ob_end_flush();
?>

For at trække info fra cookien brug nedenstående.

<?
## Træk værdier fra cookien "kage".
# Konverter kolon-separerede streng til et array.
$liste = explode(":",$streng);

## Test om det virkede.
for($i=0;$i<sizeof($liste);$i++){ //Sats på at sizeof() er 1-baseret.
   echo "$liste[$i]\n";
}
?>

Hvis ovenstående virker (tag eventuelt højde for et par parse-err's) så
skulle outputtet af sidstnævnte script gerne blive:

   tak
   for
   fisk

Håber det kan bruges....
Mvh. ~Madsen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-05-01 08:17

Anders K. Madsen <madsen@sjovedyr.dk> wrote:

> ## Lav et array med værdierne for cookien.
> $liste = array("tak","for","fisk");
>
> ## Konverter arrayet til en kolon-separeret streng.
> $streng = implode(":",$liste);

Hvad hvis nu der stod:
$liste = array("hej:med:dig",":::::",":d:u:r:u:m:");

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-05-01 12:15

On Wed, 30 May 2001 00:19:04 +0200, "Anders K. Madsen"
<madsen@sjovedyr.dk> wrote:

>## Konverter arrayet til en kolon-separeret streng.
>$streng = implode(":",$liste);

Ville dette ikke være smartere?
$streng = serialize($streng);

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-05-01 17:19

"Anders K. Madsen" <madsen@sjovedyr.dk> skrev i en meddelelse
> Overhovedet ikke!!!!!!!!!!!!!!