Yellowstone mv
Fra : Dan K. Rasmussen

Dato : 10-05-05 21:17

Hej

Er der nogen der har været der og kan komme med tips - evt en
rejsebeskrivelse, Hvor flyver man til og hvordan kommer man rundt - vi har
tidligere være på ferie i usa - hvor vi har lejet bil og kørt rundt på egen
hånd - så vi er ikke umiddelbart interesseret i at købe en pakkerejse. Evt
vil vi gerne anvende Amerikansk bureau for turen i parken fx -5-7 dage og så
tage to uger på egen hånd ved vestkysten.

Mvh

Dan

Fra : Jens B

Dato : 10-05-05 22:16

"Dan K. Rasmussen" <nobody@nobody.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pakkerejse. Evt vil vi gerne anvende Amerikansk bureau for turen i parken
> fx -5-7 dage og så tage to uger på egen hånd ved vestkysten.

Man kan vist godt flyve helt op til, men det er vist kun en lille lokal
lufthavn. Så man skal nok først finde en international lufthavn i USA, og så
derefter videre til Yellowstone. Personligt ville jeg flyve til Salt Lake
City, og så leje en bil der. Der er så en dags kørsel op til Yellowstone,
men meget af turen er gennem flotte områder, så det er ikke en kedelig tur
at køre.

I Yellowstone kører man rundt i bil. Vejnettet består af et 8-tal som dækker
det meste af parken. Langs vejen rundt i parken, er der en masse viewpoints,
hvor man kan gøre holdt. Oftest er parkeringspladsen i direkte forbindelse
med hovedattraktionen, ved det pågældende viewpoint.

På 2 fulde dage, kan man godt nå af se alle viewpoints'ne. Så 2 dage er
minimum. Men man kan sagtens bruge længere tid, og hvis man gerne vil ud og
vandre i området, så er det et must med flere dage. Men 5-7 dage lyder meget
fornuftigt. Så er der også god tid, til f.eks. at sidde og vente på at en
gejser sprøjter.

Der er flere overnatningsmuligheder i parken, men de skal bestilles lang tid
i forvejen. Ellers er der muligheder i de tilstødende byer. Personligt boede
jeg i West Yellowstone, som ligger lige ved den vestlige indgang. Bemærk dog
at det er et kæmpe område. Så selvom byen ligger lige ved den vestlige
indgang, så var der et pænt stykke vej at køre hver dag. Men da i tidligere
har været i USA, så er i jo nok vant til, at afstandene er store.

Her kan du se lidt om overnatningsmulighederne i parken :
http://www.travelyellowstone.com/dynamic/mz_viewer.htm?articleid=2
Alt efter hvornår skal afsted, så vil det klart være lækkert at bo i selve
parken. Og priserne er faktisk overkommelige. Så hvis i er ude i god tid, så
er det værd at se nærmere på.

Men Yellowstone synes jeg helt klart er den mest interessante nationalpark i
USA, så glæd jer.

De resterende 2 uger af jeres ferie, kan jeg klart anbefale at bruge til, at
se nogle af nationalparkerne i Utah.

Jens

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 11-05-05 20:14

> [...]
> pakkerejse. Evt vil vi gerne anvende Amerikansk bureau for turen i parken
> fx -5-7 dage og så tage to uger på egen hånd ved vestkysten.

Hej Dan.
Jeg fløj via Amsterdam/Chicago til Salt Lake City. Derfra kørte jeg (og
familien) op til West Yellowstone I Idaho, og vi havde først en overnatning
i Salt Lake City, og derefter 2 overnatninger mere inden vi nåede til West
Yellowstone.
Vi havde booket 4 overnatninger hjemmefra på Best Western, i frygt for at
der ville være vildt overrendt, men der var mange mindre moteller o.l. hvor
vi havde kunnet få værelse.4 dage i Yellowstone, og på 5.dagen igennem og ud
af Øst-indgangen var absolut ikke for meget. En af dagene kørte vi gennem
parken og ud af syd-indgangen og langs Teton Natl. Park helt ned til Jackson
Hole, og tilbage, og det var en fin tur. Jeg synes at 2 dage til Yellowstone
er for lidt !
Yellowstone er på størrelse med Sjælland, og som før beskrevet
otte-talsformet hvor hvert loop er på ca. 120 km, d.v.s. at der er enorme
områder hvor man kun kan vandre, ride eller cykle. Der er en række "musts" i
parken, men dem har du sikkert læst om: Old faithful, vandfaldene,
svovl-sumpene m.m.
Hav en kikkert og øjnene med Jer. Der er rigtig meget wildlife der bare
kommer af sig selv.Så snart der holder 10 biler inde i vejsiden, kan du være
sikker på, at der er en grizzlybjørn, bisonokser eller lign. at se.
Naturen er blandt det smukkeste her i verden, så nyd hvert sekund, så I
aldrig glemmer hvordan det var.
Rigtig god tur !
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Per

Dato : 13-05-05 09:14

"Dan K. Rasmussen" <nobody@nobody.dk> wrote in message
> [...]
> pakkerejse. Evt vil vi gerne anvende Amerikansk bureau for turen i parken
> fx -5-7 dage og så tage to uger på egen hånd ved vestkysten.

Pas nu på at lortet ikke eksploderer ;)

Fra : Morten S Hansen

Dato : 13-05-05 21:44

> [...]
> pakkerejse. Evt vil vi gerne anvende Amerikansk bureau for turen i parken
> fx -5-7 dage og så tage to uger på egen hånd ved vestkysten.

Har lige været i området for 3 uger siden - men parken var stadig lukket for
vinteren så Yellowstone har jeg ikke set endnu. Heldigvis var det primære
formål familiebesøg så hele turen var ikke spoleret.

Vi fløj til Denver - undersøgte andre lufthavne tættere på, men Denver var
under halv pris i forhold til dem. Fra denver er der en god dagstur (måsle
1½dag) til parken. Rundt om parken (og måske også inde i) er der mange
campingpladser - så måske var det en mulighed at leje en camper...
Vi boede i Jackson Hole og Cody - men det var som sagt lavsæson (mud-season
som de kalder det der ovre!).

Glem ikke at se Gand Teton og overvej også Buffalo Bill-centeret i Cody (5
musseer i én byging! Buffalo Bill, Indianer, Våben, Kunst og Natur-museum)

mvh. Morten