cpu temperatur læsning med c
Fra : Flemming Hansen

Dato : 14-03-05 16:37

Hej,

Jeg laver et simpel projekt som går ud på at styre en 2x20 hd44780 baseret
LCD. Jeg har indtil videre kunnet skrive meddelelser på LCD. Næste trin går
ud på at vise f.eks CPU temperatur, CPU faln hastighed osv. Der er i BIOS et
oversigt over disse ting. Jeg gætter på windows baserede programmer læser
værdierne fra BIOS'en. Jeg laver C programmer som kører i dos, og har derfor
ikke adgang til windows dll'er osv. Kan man stadig læser disse værdier i dos
miljø? i givet fald hvordan? Jeg vil skynde mig at sige at jeg kan
programmere i basale niveau.

MVH
Flemming

Fra : Thomas

Dato : 14-03-05 17:58

"Flemming Hansen" <fatih@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> dos
> miljø? i givet fald hvordan? Jeg vil skynde mig at sige at jeg kan

Ja. Jeg ved ikke med de specifikke værdier, men det er generelt at mange
bios-værdier er memorymapped. Du læser (og evt. skriver) til/fra bestemte
adresser i hukommelsen. I c betyder det reelt at du kan sætte en pointer til
at pege hen på rette sted og så læse den.
ex.
unsigned short int* temperature = (unsigned short int*)0x123456;
printf("Temperaturen er %d\n",*temperature);

Spørgsmålet er nu hvad adressen er. Det må du finde ud af et andet sted,
hvis du da ikke er meget heldig i dette forum.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 15-03-05 16:16

Flemming Hansen wrote:
> [...]
> ikke adgang til windows dll'er osv. Kan man stadig læser disse værdier i dos
> miljø? i givet fald hvordan? Jeg vil skynde mig at sige at jeg kan

Du kunne fx bruge lm-sensors, kildekoden kan downloades. Men ellers læs
deres OSS
http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/cvs/lm_sensors2/doc/lm_sensors-FAQ.html#Section-2_002e1
..

mvh