Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Månefotografering
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 16:10

Hejsa

Jeg har brug for lidt råd vedr. fotografering af månen. Hvilket objektiv el.
teleskop bør jeg vælge. Det skal bruges sammen med min Canon 300D.

Er Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO RF HSM (Bigma ik?) et godt bud. Den kan jo
også bruges til andet, f.eks fugle og sport!!

Jeg har fået bevilget ca. 10.000 kr.til projektet.

Mvh. Bo

Fra : Eivind

Dato : 10-05-05 17:07

>Jeg har brug for lidt råd vedr. fotografering af månen. Hvilket objektiv el.
>teleskop bør jeg vælge. Det skal bruges sammen med min Canon 300D.

Du kan kigge lidt på denne side for generelle tips
http://dpfwiw.com/moon.htm

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 18:20

> Du kan kigge lidt på denne side for generelle tips
> http://dpfwiw.com/moon.htm

Spændende sted - der kan jeg vist godt bruge en del tid.
Men hvad med Bigma`en, kan den bruges til noget m.h.t. månefoto`s - er der
nogen her der har prøvet?

Mvh. Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-05-05 19:08

Sherman wrote:

> Spændende sted - der kan jeg vist godt bruge en del tid.
> Men hvad med Bigma`en, kan den bruges til noget m.h.t. månefoto`s - er der
> nogen her der har prøvet?

Kontakt evt nogle amatør astronomer.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-05-05 19:20

Sherman wrote:

> Spændende sted - der kan jeg vist godt bruge en del tid.
> Men hvad med Bigma`en, kan den bruges til noget m.h.t. månefoto`s -
> er der nogen her der har prøvet?

Umiddelbart ville jeg foretrække noget med fast brændevidde. Det giver bedre
skarphed og detaljeopløsning til den pris, du nu har bestemt dig for at
bruge.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael Schrøder

Dato : 10-05-05 20:32

"Sherman" <boANDpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo
> også bruges til andet, f.eks fugle og sport!!

Tja - alle objektiver kan jo fotografere månen, så det kommer an på hvor tæt
du vil på

Du kommer ganske tæt på med Bigma jeg har prøvet:
www.schroeder.dk/foto/dsc_4338.jpg (2 Mb, ubehandlet, ubeskåret)

mvh Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-05-05 20:34

Michael Schrøder wrote:

> Tja - alle objektiver kan jo fotografere månen, så det kommer an på hvor tæt
> du vil på

Ha, du kommer ikke meget tættere på, så længe du bliver på Jorden

Men giver en større forstørrelse..

Bo //

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 22:17

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> wrote in message
> [...]
> tæt du vil på
>
> Du kommer ganske tæt på med Bigma jeg har prøvet:

Du har en grøn plet, der "lugter" af død pixel... ca. kl. 14.30 på månen.

Thomas

Fra : Anders F

Dato : 10-05-05 22:21

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote in message
> "Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> wrote in message

> Du har en grøn plet, der "lugter" af død pixel... ca. kl. 14.30 på månen.

Næe, det er den sjældne selvlysende type af grøn skimmelost

/A

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-05-05 06:54

Thomas wrote:
> Du har en grøn plet, der "lugter" af død pixel... ca. kl. 14.30 på månen.

Faktisk er der to pixelfejl... men jeg vil nu ikke mene de har nogen
betydning.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-05 22:57

> [...]
tæt
> du vil på
>
> Du kommer ganske tæt på med Bigma jeg har prøvet:

Jamen, det er meget uskarpt, så det er jo ikke meget bevendt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Schrøder

Dato : 11-05-05 07:50

> tæt

> Jamen, det er meget uskarpt, så det er jo ikke meget bevendt.

Enig det er uskarpt, men det var ikke det det handlede om.

Såvidt jeg husker havde jeg kameraet på en monopod.

Exif siger: 500mm, 1000 iso, f 6,28, 1/500

Så med et ordentligt stativ kan det blive skarpere

mvh Michael

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-05 08:39

> Enig det er uskarpt, men det var ikke det det handlede om.

Måske ikke, men ellers kunne han da bare købe en spejltele....

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Schrøder

Dato : 11-05-05 09:08

> Måske ikke, men ellers kunne han da bare købe en spejltele....

Det er mig der har taget billedet (som ikke er helt skarpt), hvem er det
der
kunne købe en spejltele ?

- mig eller ham der spørger om Bigma'en er god til månefotografering ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-05 11:56

Min pointe er at et uskarpt billede ikke giver spørgeren meget at gå efter.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-05-05 16:03

In article <4281aa9e$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Michael Schrøder wrote:

> Enig det er uskarpt, men det var ikke det det handlede om.
>
> Såvidt jeg husker havde jeg kameraet på en monopod.
>
> Exif siger: 500mm, 1000 iso, f 6,28, 1/500
>
> Så med et ordentligt stativ kan det blive skarpere

Der skal et motoriseret stjernekikkertstativ til. Min erfaring med
håndholdt er ikke i top. Det bedste jeg har taget var afokalt. Altså
hvor jeg har fotograferet det billede der tegnes på objektivet bag på en
stjernekikkert.

Månen bevæger sig ca. 15 buesekunder pr sekund, og er ca. 1800 buesekunder
stor. Dvs den bevæger sig 1800/15 = 1/120 af sin egen størrelse per sekund.

Hvis vi tager den med et 6 mpix kamera så den bliver 1800 pixel i diameter,
så flytter den sig 15 pixels/s. Det er velvfølgelig en ekstra faktor,
men et stativ burde være tilstrækkeligt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-05-05 19:48

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> så flytter den sig 15 pixels/s. Det er velvfølgelig en ekstra faktor,
> men et stativ burde være tilstrækkeligt.

Men man skal ikke exponere et helt sekund.
Månen er jo badet i sollys, så med 100 ASA film (eller fotoceller) kan
man holde 1/250 sek og bl ca 8.

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-05 23:19

> Er Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO RF HSM (Bigma ik?) et godt bud. Den kan
jo
> også bruges til andet, f.eks fugle og sport!!

Her et billede http://www.pbase.com/hkruse/image/43221617/large med Canon
300mm f/4 IS L med 1.4x TC og i fuld 1:1 opløsning
http://www.pbase.com/hkruse/image/43221617/original.
Billedet er beskåret fra original ned til 1816x1368 pixels (fra 3504x2332),
så man kan godt sige at den er lidt for kort hvis man vil have closeup. I så
fald skal man nok have en 500mm med 1.4x TC, men så er vi oppe i en
prisklasse der ligger på en 45000 fra nyt eller mere. Canons 300mm f/4 L fås
for ca. 9500kr + ca. 2800 for 1.4 x TC'eren. og uden tvivl den bedste
optiske kvalitet, der fås til den pris i den brændvidde.

> Jeg har fået bevilget ca. 10.000 kr.til projektet.

Af konen så spørg efter et par tusinde mere og du har en fin tele.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Schrøder

Dato : 11-05-05 09:17

> [...]
Canon
> 300mm f/4 IS L med 1.4x TC og i fuld 1:1 opløsning

Selve månen står skarpt især fordi en halvmåne giver gode skygger i
kraterne, men den blå himmel ser da ikke for godt ud...

Er det støj, eller JPG artefakter ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-05 11:59

> Er det støj, eller JPG artefakter ?

Hvis du har clicket på den sidste link så vil du se en 1:1 opløsning og da
vil man jo ofte i en himmel se nogle mindre perfekte ting. Det er taget i
raw format og ISO 400 og der var noget støj i himlen, som jeg har fjernet
med Noise Ninja. RAW filen er slettet så jeg kan ikke komme det nærmere, men
min pointe var at dette objektiv kan tage et knivskarpt billede af en måne
med detaljer.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-05-05 08:49

"Sherman" <boANDpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået bevilget ca. 10.000 kr.til projektet.

Hmm. For en lille smule mere kan der bliver råd til en EF 100-400mm
f/4.5-5.6L IS + 1.4x TC. Jeg vil tro, den kombination er bedre end Bigmaen.
Ellers vil jeg anbefale Canon EF 300mm f/4L IS + 1.4x TC.

Dette er taget med 100-400 + 1.4x TC:

http://www.fotolog.dk/archives/261004/HT0C3799-2.jpg

Det er eksponeret med 1/25 sekund, hvilket er lige langsomt nok. Månen
bevæger sig faktisk ganske hurtigt hen over himlen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-05-05 19:52

Sherman wrote:
> [...]
kan jo
> også bruges til andet, f.eks fugle og sport!!

Mænd i min alder har egen måne, og den kan fotograferes med normaloptik

Bo //
-måne-mand

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-05-05 07:19

Bo Bjerre wrote:

> Mænd i min alder har egen måne, og den kan fotograferes med
> normaloptik

Ja, og det kræver frygteligt lange arme, hvis man selv skal knipse den med
en bigma

vh
Jan

--