Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
vidvinkel
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 15:37

Hejsa.
Lige et enkelt spørgsmål.
Jeg er nybegynder ud i digital spejlrefleks camera (har et Canon EOS300D)
Går og tænkerpå at anskaffe mig en vidvinkel til optagelser af store motiver
tæt på o panoramaer.
(ladeporten på en 1m afstand og havudsigten.)
Er der nogle tip, anbefalinger, erfaringer og forslag til en stakkel, der
ikke kender meget til de "frække" ord i fotoordbogen.
Jeg har, som så mange, ikke ubegrænsede midler, så tip behøves ikke være køb
den dyreste.
--
Venlig Hilsen
Ole "Toggal" Juhl

Fra : Langgaard

Dato : 10-05-05 16:15

"Ole "Toggal" Juhl" <Ole.juhlAtoggal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kender meget til de "frække" ord i fotoordbogen.
> Jeg har, som så mange, ikke ubegrænsede midler, så tip behøves ikke være

Hej

Start med at fortælle hvad du allerede har af optik.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 20:21

> Start med at fortælle hvad du allerede har af optik.
>
> --
> Venlig hilsen Leif Langgaard

Sorry, det er et Canon EFS 18-55 mm.
--
Venlig Hilsen
Ole "Toggal" Juhl

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-05-05 08:39

> Sorry, det er et Canon EFS 18-55 mm.

Hej

Ja, for tiden er det nok Tokina ATX 4,0/12-24 Pro DX N/AF der er et godt
køb, men billigt bliver det ikke (ca 4000,-), men dog billigere end de
fleste andre løsninger.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Thomas

Dato : 11-05-05 09:03

> Hej
>
> Ja, for tiden er det nok Tokina ATX 4,0/12-24 Pro DX N/AF der er et godt
> køb, men billigt bliver det ikke (ca 4000,-), men dog billigere end de
> fleste andre løsninger.

Hvor køber man Tokina objektiver?

Er Tokina på højde med Canon og Sigma objektiver i nogenlunde samme
prisklasse?

Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-05 16:23

Jeg går ud fra at du har kit-linsen 18-55mm og altså vil have noget mere
vidvinklet....?

Så er der Canons 10-22mm, Sigma har også nogle
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp, som snart kommer.
Der er skrevet om emnet allerede, så lav en Google søgning i gruppen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 17:34

Hans Kruse wrote:
> [...]
> http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp, som snart kommer.
> Der er skrevet om emnet allerede, så lav en Google søgning i gruppen.

Der er fand** dyre sådan nogle vidvinkel-fætre. Kan det virkelig være
rigtigt, at man skal op med 5.500 for sigmas 11-22 mm og 6.500 for
canons 10-22?

Da jeg er nybegynder i "faget", tør jeg godt at spørge:
Kan man forestille sig, at Canon standard 18-55mm ikke er lige så
vidvinkel som andre 18mm ? Kan billed-vinklen være forskellig på to 18mm?

Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-05 18:09

Thomas wrote:
> Da jeg er nybegynder i "faget", tør jeg godt at spørge:
> Kan man forestille sig, at Canon standard 18-55mm ikke er lige så
> vidvinkel som andre 18mm ? Kan billed-vinklen være forskellig på to 18mm?

En 15mm fisheye er fx. mere vidvinklet end et normalt 12mm... så det
kan den i teorien godt.

I øvrigt koster Sigma's 15mm fisheye ca. 3200kr, og jeg synes det er
et ret lækkert objektiv, men til arkitektur tegner det nok lidt for
skævt.

"Almindeligt" vidvinkel-brug synes jeg dog det virker udemærket til:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-16_2/_MG_3409.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-16/_MG_2966.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-12/_mg_2293.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-12/_mg_2277.jpg

Billedvinklen vil også være anderledes hvis du finder en 18mm til
mellemformat (det findes vist ikke?)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 18:48

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> I øvrigt koster Sigma's 15mm fisheye ca. 3200kr, og jeg synes det er
> et ret lækkert objektiv, men til arkitektur tegner det nok lidt for

Hvilket kamera har du brugt?
Mest om det er digital/ikke-digital. Jeg vil vel ikke opnå samme
resultat som dig, hvis du har brugt almindeligt kamera og jeg vil
anvende et digitalt?!

Thomas

PS: Har du et par billeder af stort/åbent landskab og evt. noget bygning
du har taget med det pågældende 15mm objektiv?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-05 19:17

Thomas wrote:
> Hvilket kamera har du brugt?
> Mest om det er digital/ikke-digital. Jeg vil vel ikke opnå samme
> resultat som dig, hvis du har brugt almindeligt kamera og jeg vil
> anvende et digitalt?!

20D.

> PS: Har du et par billeder af stort/åbent landskab og evt. noget bygning
> du har taget med det pågældende 15mm objektiv?

Bum bum.. måske... jo, et enkelt.

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-03/2005-03-12/CRW_7353.jpg

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 18:51

> I øvrigt koster Sigma's 15mm fisheye ca. 3200kr, og jeg synes det er
> et ret lækkert objektiv,

Kan kun finde det til næsten 5000
Tænker du i brugtpriser?

Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-05 19:20

Thomas wrote:
> Kan kun finde det til næsten 5000
> Tænker du i brugtpriser?

foto-erhardt.de har det til 438.69 euro.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 20:02

Tak for info og billede.

Thomas

Fra : ab©

Dato : 11-05-05 06:01

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har lige investeret i denne:

http://www.directshopper.de/tokina-atx-4-0-12-24-pro-dx-n-af_spiegelreflex-objektive_p

ab

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-05 07:20

ab© wrote:

http://www.directshopper.de/tokina-atx-4-0-12-24-pro-dx-n-af_spiegelreflex-objektive_p

Kunne du lokkes til at offentliggøre et billede taget med dyret - helst nede
omkring de 12 mm?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ab©

Dato : 11-05-05 17:17

> Kunne du lokkes til at offentliggøre et billede taget med dyret - helst
> nede
> omkring de 12 mm?

Sagtens - har også et sted at lægge disse fotos, men kan ikke få et link til
pladsen hos www.frac.dk til at virke

(Er ikke indstillet på, at melde mig ind i et eller andet ligegyldigt for at
kunne lægge en 400 K kopi ud).

ab

Fra : Kenneth K.

Dato : 11-05-05 17:45

On Wed, 11 May 2005 18:16:40 +0200, ab© <huskFJERN@dettec.dk> wrote:

> [...]
> til
> pladsen hos www.frac.dk til at virke
> (Er ikke indstillet på, at melde mig ind i et eller andet ligegyldigt

Du kan ligge billeder op på http://www.imageshack.us/ gratis og nemt.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : ab©

Dato : 11-05-05 18:21

"Kenneth K." <fake@fakemail.it> skrev i en meddelelse
news.sqmd4u068jage9@kk...

> Du kan ligge billeder op på http://www.imageshack.us/ gratis og nemt.

Det ser ud som om problemet her er:

"maximum image size: 1024 kilobytes"

Jeg vil gerne af med 1 (eller 5 filer på 5.7 MB pr. stk.)

ab

Fra : Kenneth K.

Dato : 11-05-05 19:07

On Wed, 11 May 2005 19:20:49 +0200, ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

> Det ser ud som om problemet her er:
> "maximum image size: 1024 kilobytes"
> Jeg vil gerne af med 1 (eller 5 filer på 5.7 MB pr. stk.)
> ab

Ah, det havde jeg overset. Jeg synes at kan huske flere her i gruppen som
har brugt http://www.megapixel.dk/ Måske det var noget?

vh,
Kenneth

--