Blodprop i hjernen
Fra : Helle

Dato : 25-04-05 15:20

Hejsa.

Min morfar på 82 år er så uheldig at han er gået hen og har fået en blodprop
i hjernen som han har gået med i flere mdr uden at få hjælp! Han er nu
indlagt og har været det i en halv uges tid. Han blodtryk er indimellem oppe
på 220 (hvilket jo er helt vildt!) og det betyder at han hverken kan læse
eller se fjernsyn, dels pga flakkende øjne, svimmelhed, træthed,
koncentrationsbesvær og hovedpine.
Jeg var netop nede og besøge ham heridag og han er usigelig træt og keder
sig helt vildt. Han er en mand der lige indtil han blev indlagt har været
meget aktiv. Både som havemand, med stavgang, gymnastik og banko. Han er
ikke vant til at bare at sidde og glo. Han kan kun sidde eller ligge og
kigge og kan hverken læse eller se fjernsyn. Jeg tænker så: er der ikke et
eller andet vi kan købe til ham som kunne aktivere ham lidt? jeg overvejede
et puzzlespil men det kræver alt for meget fokusering og koncentration og
når nu han hverken kan læse eller se fjernsyn, så er det nok udelukket.

Jeg vil så gerne gøre noget for ham - er der nogen der selv har prøvet en
blodprop i hjernen eller har pårørende? han er meget bange og træt. Hvad kan
jeg købe til ham?

Jeg sagde til ham i dag at nu skulle han sige til hvis der var noget han
manglede for jeg skulle alligevel ned i byen og kunne købe det til ham, men
nej - det mente han ikke lige der var.

Hjælp mig, derude

Mvh Helle

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-04-05 15:26

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> writes:

> [...]
> et puzzlespil men det kræver alt for meget fokusering og koncentration og
> når nu han hverken kan læse eller se fjernsyn, så er det nok udelukket.

Jeg har heldigvis ikke været ude for noget i den retning, men jeg har
været meget syg af forhøjet stofskifte, og jeg kunne heller ikke
fokusere på at læse eller se fjernsyn. Men jeg kunne høre bøger.
Biblioteket har masser af gode lydbøger. Og når du har tid, kan du
læse op.

Prøv f.eks. at spørge sygehusbiblioteket, hvis de har sådan et.

Jeg kender flere ældre mennesker, som er blevet meget glade for
lydbøger, efter at øjnene har svigtet.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Marianne

Dato : 27-04-05 19:52

Klart lydbøger. Der findes masser, man skal bare gå de rigtige steder hen.
Spørg på dit eget bibliotek eller på hospitalsbiblioteket

Eller se her: http://www.dbb.dk/Kataloger/Lydb/katalogliste.asp

Det, du så kan overveje, er at finde et passende afspilningsapparat, han kan
bruge. Små knapper og miniatureskrift er ikke velegnet til ældre! Og prøv at
spørge, om der eksisterer bare een ekspedient i Fona og lignende, der er i
stand til at give fornuftig vejledning på det område

Held og lykke med det.

mvh
marianne

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-04-05 22:56

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev

> [...]

> blodprop i hjernen eller har pårørende? han er meget bange og træt. Hvad

Jeg har heldigvis aldrig haft en blodprop, men jeg har prøvet at være næsten
stort set ude af stand til at læse, i et par måneder pga. bla. et blodtryk
på højde med din fars, koncentrationesbesvær, hovedpine, halvdårligt syn, og
andre medicinbivirkninger. Og ja det er meget frustrerende sådan pludselig
at befinde sig i den situation, samtidigt med at man befiner sig på et
sengeafsnit hvor der jo ikke sker så forfærdeligt meget nyt.

En af de ting jeg fandt hjælp i var tegneserier, de kræver ikke samme mængde
af koncentration, for at få adspredelse ud af, som bøger gør.

En behjertet hospitalsbibliotekar fandt nogle tegneserier frem, af en nu
afdød forfatter ved navn Will Eisner. Blandt andet han bog "Bygningen" som
omhandler en bygnings historie igennem 100År, måske en ide for din morfar,
som jo sikkert har oplevet det meste af den tidsperiode.

Men jeg tror nu at det han måske kan have mest glæde af, er besøg af hans
barnebarn, husk dog at spørge om du må få lov at kigge forbi, for alt for
mange besøgende kan også være en belastning.

Mvh. Uffe Ravn