Meget slem influenza
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-04-05 06:21

Jeg synes, det er en overordentlig influenza jeg er havnet i.
Det startede i søndags, hvor jeg vågnede op med lidt ondt i halsen, så i
løbet af eftermiddagen begyndte jeg at fryse og blive træt. Da jeg vågnede
op efter at have sovet lidt, havde jeg det forfærdeligt.
Hele ugen igennem har det kørt på denne måde: mindre feber om morgenen,
stigende feber i løbet af eftermiddagen og høj feber om aftenen.
Det begyndte også på et tidspunkt at påvirke maven så sammen med de 2*3
pamol-piller, tager jeg også noget naturmedicin.
Hvis der ikke er opstået nogen stærk forbedring på mandag skal jeg tjekkes
for kyssesyge.
Jeg synes bare ikke det kan passe, at det skal trække sådan ud, mit liv
bliver et helvede, når jeg bliver rask og skal have styr på det igen. Idag
har jeg det faktisk værre end jeg har haft det andre dage.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 22-04-05 08:19

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
> løbet af eftermiddagen begyndte jeg at fryse og blive træt. Da jeg vågnede
> op efter at have sovet lidt, havde jeg det forfærdeligt.

Mit bedste råd mod dette, er at lave en kande kaffe / te, hvad man nu
foretrækker ( Gerne 2 ), på god gammel Madam Blå maner. Så alierer man sig
med sin dyne, og starter med 2 - 3 snapse... Det er for den sags skyld
ligegyldigt, om det er snaps, eller hvad... Bare spritprocenten er omkring
de 40 - 45 procent. Så skifter man til kaffe / te... og derefter er kun en
undskyldning for at fjerne dynen, og det er toilet turene. Hav gerne en
extra dyne eller to parat, helst opvarmede, for de skulle gerne kunne vrides
dagen efter. Til gengæld skulle du også gerne være nogenlunde kureret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Nille

Dato : 22-04-05 16:39

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message

> [...]
vrides
> dagen efter. Til gengæld skulle du også gerne være nogenlunde kureret.

Hmmm... jeg er ikke sikker på at alkohol + feber er en anbefalesværdig
cocktail (). Hvis det er mononukleose (kyssesyge) skal du i hvert fald
ikke drikke alkohol.

Rådet med varme dyner og gerne flere af dem er vist også et råd fra
bedstemors tid som man i dag fraråder.

Drik rigeligt med væske, når du har feber. Hvil dig, når du er træt. Ondt i
halsen kan lindres med varme drikke. Er det slet ikke til at holde ud gør
lidt paracetamol (Pamol, Panodil o.l.) ingen skade, men som før nævnt er
feberen kroppens bekæmpelsessystem). Først ved 41 grader _skal_ feberen
nedsættes.

I øvrigt synes jeg at nyhedsgrupperne vrimler med mere eller mindre lødige
sundhedsråd. Lad dog være med at lytte til dem. Læs i stedet på Netdoktor,
Helse, Sundhed og hvad de seriøse sider hedder hvis du ikke vil ringe til
lægen.

Nille

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-04-05 13:45

"Nille" <ingen@mail.til.mig.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... jeg er ikke sikker på at alkohol + feber er en anbefalesværdig
> cocktail (). Hvis det er mononukleose (kyssesyge) skal du i hvert fald
> ikke drikke alkohol.

Nu skulle han jo ikke drikke sig fuld.... Der stod to eller tre...
Udelukkende for at sætte fart i hele systemet. Derefter skiftes der til
kaffe / te, eller hvad han nu ellers ville bruge som varm drik. Disse kunne
også være hvad som helst, da det er varmen, og mængden der er af betydning,
netop for at varmen breder sig indefra og ud, og du får samtidigt, alt den
vædske som du selv efterlyser. Forkølelse & influenza, er sådan set to alen
af samme stykke.... De kan komme ud på to måder.... Du kan svede.... Eller
afgive vædsken i tønden.... Det er sådan set det, som det hele går ud på,
bare at nu gør du begge dele.
Du kan roligt tro på, at det virker... Så man skal ikke rynke på næsen af
råd i bedstemor klassen, for de har, for den moderne videnskab, den
ubehagelige bivirkning, at de rent faktisk virker mindst lige så godt, og
ofte både bedre og hurtigere, og mere skånsomt. Men man skal jo huske, at
det er lige som en penicillin kur... At selv om man føler sig rask, så skal
man stadig gennemføre resten af kuren.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 26-04-05 19:00

Men man skal jo huske, at
> det er lige som en penicillin kur... At selv om man føler sig rask, så
> skal
> man stadig gennemføre resten af kuren.

Tjah... Jeg tog til lægen igen, og han fandt det åbenbart ikke nødvendigt at
tage en blodprøve for at se om jeg havde kyssesyge. Det kan være, fordi jeg
"klagede" over store smerter i kæbehulerne jeg havde fået et par dage for
inden (altså jeg havde det ikke, da min sygdom startede), og det fik jeg så
noget pencilin for.
Min mave har det ikke så godt nu, men hva' fanden nu skal det bare væk det
sygdom. Sidder og bakser med noget latin så det er slut med at være hjemme.

Fra : Mette

Dato : 26-04-05 19:55

> [...]

> Min mave har det ikke så godt nu, men hva' fanden nu skal det bare væk det
> sygdom. Sidder og bakser med noget latin så det er slut med at være

1.g? Eller læser du til læge eller præst?

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 26-04-05 19:58

> 1.g? Eller læser du til læge eller præst?

1. G... Nej... Præstegerningen var noget jeg drømte om i folkeskolen. Det
blev for svært at ville være præst samtidig med, at man var ateist

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-04-05 10:26

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

Ja det er lidt træls, det er jo lidt sværere at præstere et godt resultat,
når man dårligt kan koncentrere sig om arbejdet. Men held & lykke, og god
bedring.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 27-04-05 16:36

> [...]
> når man dårligt kan koncentrere sig om arbejdet. Men held & lykke, og god

Mange tak

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-05 11:42

> [...]
> Det begyndte også på et tidspunkt at påvirke maven så sammen med de 2*3
> pamol-piller, tager jeg også noget naturmedicin.

Hold dig fra pamol-pillerne. De slår feberen ned, så det varer længere inden
du får kroppen til at bekæmpe sygdommen. Desuden har de den kedelige
virkning, at man føler sig mere frisk og derfor ikke bliver i sengen.

> Jeg synes bare ikke det kan passe, at det skal trække sådan ud, mit liv
> bliver et helvede, når jeg bliver rask og skal have styr på det igen.

Nej, dit liv bliver et helvede, når du mister din kone/barn. Dit liv bliver
et helvede, hvis du ligger totalt lammet med frisk hjerne. Dit liv bliver
ikke et helvede, fordi du kommer en uge eller to "bagud". Tro mig.

Mvh Maria

Fra : Ragnar

Dato : 22-04-05 12:47

Maria Frederiksen wrote:

> Hold dig fra pamol-pillerne. De slår feberen ned, så det varer længere inden
> du får kroppen til at bekæmpe sygdommen. Desuden har de den kedelige
> virkning, at man føler sig mere frisk og derfor ikke bliver i sengen.

Det er altså ikke helt rigtigt. Pamol virker kun febernedsættende, det
har ingen indflydelse på, hvor længe feberen varer og kroppen bliver
ikke 'narret' til at tro, at influenzaen er væk fordi man behandler
symptomerne.
Søren kan sagtens tage Pamol eller anden medicin med paracetamol mod
feberen. Og kedelig virkning ved jeg nu ikke om jeg ville kalde det, når
man bliver mere frisk og derfor ikke nødvendigvis behøver ligge i sengen.

Mvh Ragnar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-05 13:05

> [...]
> ingen indflydelse på, hvor længe feberen varer og kroppen bliver ikke
> 'narret' til at tro, at influenzaen er væk fordi man behandler

Det skriver jeg heller ikke. Men feber bruger kroppen til at bekæmpe
infektioner med. Jo højere feber, jo mere effektivt.

> Søren kan sagtens tage Pamol eller anden medicin med paracetamol mod
> feberen. Og kedelig virkning ved jeg nu ikke om jeg ville kalde det, når
> man bliver mere frisk og derfor ikke nødvendigvis behøver ligge i sengen.

Jo, for han bliver hurtigere rask af at sørge for sig selv i stedet for at
tage et par piller og så fare rundt og blive kold.

Mvh Maria

Fra : Ragnar

Dato : 22-04-05 14:10

Maria Frederiksen wrote:

> Det skriver jeg heller ikke. Men feber bruger kroppen til at bekæmpe
> infektioner med. Jo højere feber, jo mere effektivt.

Det ser ud til du til dels har ret. Jeg har lige læst lidt op på det i
forskellige fysiologi- og farmakologibøger. Der er åbenbart stadig flere
usikkerheder omkring febers indflydelse på kroppen, men det formodes at
have en positiv effekt på flere områder. Flere mikroorganismer vokser
bedst i et lille temperaturområde og en temperaturstigning kan hæmme
deres vækst. Derudover producerer kroppen flere antistoffer, når
temperaturen er højere (Det vidste jeg faktisk ikke før nu). Hypertermi,
eller feber, hjælper individer, der er smittet med anthrax, pneumoccocal
lungebetændelse, nogle arter svampe samt virale infektioner. Derudover
sænker hypertermi væksten af visse tumorer.
Men hvis temperaturen er over 41 grader i længere perioder, kan der
opstå permanent hjerneskade. Er temperaturen over 43 grader udvikles
hedeslag og døden kan indtræffe.
(Kilde: W.F.Ganong, Review of medical physiology, 20th edt.)

Ud fra ovenstående må det derfor nok konkluderes, at det er mest
gavnligt for en influenza patient, ikke at tage NSAID, som pamol, før
end temperaturen når de kritiske 41 grader. Dog ville jeg selv begynde
at tage NSAID noget tid før den temperatur grundet den ubehagelige
effekt af feber. Lindringen under sygdommen ved at tage NSAID er, ifølge
min mening, større end en eventuel forkortelse af sygdomsperioden, men
det må jo være op til den enkelte at vurdere. Dog skal der nok ikke
herske tvivl om, at patienten skal have febernedsættende medicin ved
temperaturer over 41 grader.

Mvh Ragnar

Fra : Nille

Dato : 22-04-05 16:25

"Ragnar" <jepper@gmail.com> wrote in message

> gavnligt for en influenza patient, ikke at tage NSAID, som pamol,

Pamol er ikke NSAID.

Nille

Fra : Ragnar

Dato : 22-04-05 16:50

Nille wrote:

> Pamol er ikke NSAID.
>
> Nille

Det er en væsentligt længere diskussion, der er både folk der siger for
og imod. Nyeste forskning peger på det ikke er, men, at det derimod
selektivt hæmmer en nyopdaget cyclooxygenase, COX-3. Indtil videre
svæver den dog lidt frit i luften og bliver diskuteret en del.
Paracetamol har lille eller ingen anti-inflammatorisk effekt. Skjelbred
et al. (1984) rapporterede om antiinflammatorisk effekt, mens andre
hævder det modsatte.
Man vil dog stadig finde paracetamol under NSAID gruppen i litteraturen.
Lærebogen som benyttes i faget farmakologi på Danmarks Farmaceutiske
Universitet har den således placeret som anden vigtigste NSAID efter
acetylsalicylsyre. (J.P.Rang, M.M.Dale et al., Pharmacology, 5th
edt.;p250-251)

Ragnar

Fra : Nille

Dato : 22-04-05 16:33

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Det skriver jeg heller ikke. Men feber bruger kroppen til at bekæmpe
> infektioner med. Jo højere feber, jo mere effektivt.

Rigtigt nok hvis du mener det omvendte:
at kroppen bruger feberen til at slå infektionen ned med

Nille

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-04-05 21:07

Fra : preben nielsen

Dato : 22-04-05 19:36

> [...]

> Jeg synes bare ikke det kan passe, at det skal trække sådan ud,
> mit liv bliver et helvede, når jeg bliver rask og skal have styr

Årh slap dog af ! En rigtig influenza er sgu ikke ovre på en sølle
uge.

For 2 mpneder siden havde jeg en 2 ugers, hvor jeg bla. sad ude på
den oversdækkede terrasse i snevejr og spiste sodavandsis - bare
for at holde feberen nede. 2 uger uden at have det "godt" på noget
tidspunkt.

Get your priorities straight - den smule sygdom gør ikke dit liv
til et helvede !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-04-05 06:29

> Get your priorities straight - den smule sygdom gør ikke dit liv til et
> helvede !

Nej, men den gør det i hvert fald til et allerhelvedes rod!
Har 3 opgaver jeg ikke kan holde ud at lave + at jeg har 4 fremmedsprog,
hvis finésser jeg går glip af ved ikke at kunne møde op + alle andre fag
selvfølgelig

Fra : Mette

Dato : 23-04-05 10:54

> [...]
> Har 3 opgaver jeg ikke kan holde ud at lave + at jeg har 4 fremmedsprog,
> hvis finésser jeg går glip af ved ikke at kunne møde op + alle andre fag

Jamen jeg kender det. Hele marts måned forsvandt for mig, da både min datter
og jeg var syge på skift. Det var virkeligt ikke sjovt og jeg havde så ondt
af mig selv. Men så vendte det og jeg er som et nyt menneske og kan knap nok
huske, hvordan det føles at være syg.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-04-05 11:37

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev

> jeg er som et nyt menneske og kan knap nok
> huske, hvordan det føles at være syg.

Hold fast i det, mange mennesker kan desværre ikke huske hvordan det er at
være rask.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 23-04-05 12:02

> [...]
> ondt
> af mig selv. Men så vendte det og jeg er som et nyt menneske og kan knap

Puha, en hel måned?
Der tror jeg godt der ville blive problemer istedet for rod for mig. Skide
fraværssystem

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 24-04-05 09:15

I går havde jeg det meget bedre og troede, at det var ved at være slut.
Men så vågnede jeg idag med 38,4 i feber, og det er meget kl. 8 om morgenen,
synes jeg.
Jeg synes det er underligt, jeg har fået sådan et grimt tilbagefald.