Meget væske/spyt i munden
Fra : flippes

Dato : 19-04-05 08:38

Hej

Jeg er en ung fyr på 23 år som døjer med for meget væske/spyt i munden.

Jeg skal synke hele tiden og da jeg er ikke er spec. god til at synke lavt
så har jeg min kæreste på nakken. hvad kan jeg gøre for at jeg ikke har så
meget væske i munden?

/Flippes

Fra : Boel

Dato : 19-04-05 22:48

Hej.

Det er relativt sjældent, at lide af overproduktion af spyt - men det
forekommer.
Jeg syntes, at du skal gå til din tandlæge og få ham/hende til at måle din
spytproduktion, så du kan se om den ligger inden for normalen eller om den
rent faktisk er for stor.
Overproduktion af spyt kan skyldes medicinske bivirkninger fra bl.a. Lithium
og cholinerge antagonister (samt tungmetalforgiftning og rabies)
Tilstanden kan behandles medicinsk med Scopolamin eller ved et kirurgisk
indgreb.

Mvh.
Anders Boel
Stud. odont.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 20-04-05 15:05

"Boel" <None@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lithium og cholinerge antagonister (samt tungmetalforgiftning og rabies)
> Tilstanden kan behandles medicinsk med Scopolamin eller ved et kirurgisk

Hej Anders.

Jeg har kikket på nettet, men jeg kan ikke finde nogen medicinske
præparater, der indeholder scopolamin ud over køresygeplaster og øjendråber.
Kan du nævne nogle specifikke produktnavne, på præparater, der indeholder
dette stof?

Jeg er nemlig blevet interesseret i dette emne, da min veninde, der lider af
skizofreni, netop har problem med overproduktion af spyt, som bivirkning af
den antipsykotiske medicin.

Derfor tænker jeg på, om der måske fandtes nogle tabletter eller lignende,
som man kunne tage, for at få denne generende bivirkning til at forsvinde -
ligesom man kan få medicin hvis man har for lidt spyt.

Med venlig hilsen

Camilla.

Fra : Boel

Dato : 20-04-05 23:03

Hej Camilla.

Det er netop køresyge plaster, eller i hvert fald Scopolamin givet langsomt
gennem huden der har vist sig at have en effekt på overproduktion af spyt.
Hvis din veninde er i medicinsk behandling skal hun dog så til sin læge
inden hun selv begynder at behandle kendte følgevirkninger.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Crazy Camilla

Dato : 21-04-05 09:25

> [...]
> Hvis din veninde er i medicinsk behandling skal hun dog så til sin læge
> inden hun selv begynder at behandle kendte følgevirkninger.

Hej igen.

Tak for svaret.
Lægen kendte ikke til nogen muligheder, for at fjerne den irriterende
bivirkning af medicinen.

Med venlig hilsen
Camilla.