Albumintab
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-03-05 13:21

Jeg har diabetes 2, og albumintab fra nyrer, jeg får triatec
blodtrykssænkende medicin, men nu er tabet steget, så jeg skal
have en anden medicin. Er der ikke noget man kan gøre selv,
eventuelt med kosten ?.
Min diabetes er ellers velregleret, med motion m.m. klarer jeg
den uden medicin, kun den triatec.
Er der nogen der ved noget ??
mvh Ebbe

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 01-04-05 14:37

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> blodtrykssænkende medicin, men nu er tabet steget, så jeg skal
> have en anden medicin. Er der ikke noget man kan gøre selv,

Kunsten er at holde blodtrykket nede for at skåne nyrerne. ACE-hæmmere
(bl.a. triatec) er de fleste steder førstevalget til behandling af
mikroalbumuri (albumin i urinen).
Du kan med livsstilsfaktorene selv få dit blodtryk sænket en del. Du skriver
at du dyrker motion, hvilket også er utrolig vigtigt. Der tilrådes minimum ½
times motion dagligt (med 40-70% af maskimal ydeevne).
Nu skriver du ikke om du er overvægtig, men et evt vægttab vil kunne hjælpe
dit blodtryk nedad mod normalområdet.
I de nyeste retningslinjer fra DSAM (dansk selskab for almen medicin)
tilrådes det at blodtrykket holdes på maksimalt 125/80 hvis man har
nyrepåvirkning.

Med venlig hilsen

/LC

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-04-05 16:37

On Fri, 1 Apr 2005 15:37:18 +0200, "Lars Christoffersen"
<LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> wrote:
klip
> [...]
>I de nyeste retningslinjer fra DSAM (dansk selskab for almen medicin)
>tilrådes det at blodtrykket holdes på maksimalt 125/80 hvis man har

Mange tak for svar. Mit blodtryk ligger som regel på 130/80
motion: Jeg cykler 23 km næsten hver dag,og der er flere
bakker indlagt i turen.
overvægt: ja lidt er der nok, jeg lever sundt, men sikkert lidt
for meget af det sunde, 89 kg til 179 cm 76 år gml. (uden tøj)
Jeg synes ikke at det ser helt vildt ud, men noget er galt.
hvad er forøvrigt risikoen, er det nyresvigt eller hyr.
mvh Ebbe
OK, jeg skal i hvert fald til læge, og have en anden medicin

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 01-04-05 20:38

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke at det ser helt vildt ud, men noget er galt.
> hvad er forøvrigt risikoen, er det nyresvigt eller hyr.

At der er mikroalbuminuri er bestemt ikke det samme som nyresvigt. Det er
tegn på begyndende diabetisk nyresygdom (nefropati). Du bør dog minimum
årligt få tjekket din nyrestatus med måling af albuminudskillelsen og evt.
en creatininclearence (døgnurinopsamling).

Med venlig hilsen

/LC

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-04-05 09:01

On Fri, 1 Apr 2005 21:37:39 +0200, "Lars Christoffersen"
> [...]

>årligt få tjekket din nyrestatus med måling af albuminudskillelsen og evt.
>en creatininclearence (døgnurinopsamling).

Tusind tak, nu har jeg ligesom lidt med i bagagen.
mvh Ebbe

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-04-05 21:43

"Lars Christoffersen" <LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> skrev

> Kunsten er at holde blodtrykket nede for at skåne nyrerne. ACE-hæmmere
> (bl.a. triatec) er de fleste steder førstevalget til behandling af
> mikroalbumuri (albumin i urinen).

Faktisk kan ACEhæmmere have en bremsende virkning på nekrotiseringen af
nyrene.

Mvh. Uffe Ravn