Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om Konica Minolta DiMAGE Z2
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 09-05-05 19:47

Hejsa

Jeg har lovet en veninde at hjælpe med at finde et digitalt kamera til
hende. Hun er arkitektstuderende, og har ved flere lejligheder lånt mit
Canon Powershot S1 IS. Jeg har snakket med hende om hvilke ting der skal
vægtes højt, altså om det er størrelse og udseende, zoom, eller hvad det nu
måtte være.

Vi er ca. kommet frem til følgende "krav":

1) Skal være ret god til at fokusere på motiver tæt på - da hun jævnligt
bygger modeller af huse, som nogle gange skal fotograferes "inde fra". Canon
S1 IS'en er ikke så god til motiver tæt på (den har ikke makro), så der skal
helst være makro funktion.
2) Må meget gerne have godt med zoom. Hun er jo "vant" til de 10x fra S1
IS'en, men kan nok godt klare sig med 8x hvis det skulle være.
3) Vi har snakket lidt frem og tilbage omkring antal pixels, og i forhold
til de 3 Megapixels som Canon'en har, så skal den nok have minimum 4
Megapixels.
4) Den må gerne være forholdsvis hurtig til at tage billeder - altså ikke
noget med at vente 5-6 sekunder før man kan tage billede nummer 2.
5) Batterierne må gerne være "almindelige" AA, da hun så forholdsvist let og
billigt kan købe flere sæt genopladelige, uden at det koster en formue (et
ekstra batteri til S1 IS'en koster vist op mod 500,- synes jeg at kunne
huske at have hørt)
6) S1'eren har et display der kan vippes, hvilket gør at man kan holde det
over hovedet, og så dreje på displayet, og stadig se hvad man "sigter" på...
Ikke et krav, men en meget rar ting at have.
7) Prisen skal være så lav som overhovedet muligt, da hun er fattig
studerende, der har rigeligt med udgifter i forvejen. Vi har snakket lidt om
2.000 - 2.500.

Vi har så også lavet lidt research, og forsøgt at søge på edbpriser efter
kameraer med mindst 4 megapixels og mindst 8x zoom. Vi har så kigget på de
kameraer, der lå i det nævnte prisleje. Og primært var der 2 vi kiggede på.
Konica Minolta DiMAGE Z2'eren
(http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2.html), samt en HP
Photosmart 945 (http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/hp945.html)

Vi har gennemgået specs ifølge steves-digicams, og set på sample billeder
fra dem begge. Imiddelbart falder vores valg på Konica'en, pga. dens
makro-funktioner, dens zoom, at steve i hans konklusion siger at: "
Minolta's DiMAGE Z2 is excellent for those needing speedy performance"., og
at den er ca. 200 billigere end HP'en.

Er der nogen herinde, der har lidt personlige erfaringer at dele, og gerne
nogen der har prøvet en DiMAGE Z2? Jeg vil gerne høre personlige erfaringer
med den, samt gerne anbefalinger på andre kameraer i den klasse, og som
holder sig under de 2.500,- (hvis der findes nogen af dem, som vi ikke har
kigget på)

På forhånd mange tak

/Sjang

Ps. Puha, det blev da lidt af en smøre

Fra : lg

Dato : 09-05-05 19:59

"Henrik Davidsen" skrev:

> [...]
> og billigt kan købe flere sæt genopladelige, uden at det koster en formue
> (et ekstra batteri til S1 IS'en koster vist op mod 500,- synes jeg at

S1'eren bruger da 4 stk. AA'er ?

mvh
Lennart

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 09-05-05 20:42

> S1'eren bruger da 4 stk. AA'er ?

hehe, sorry... det var ekstra batteri til et "gammelt" olympus jeg tænkte
på... jeg beklager

/Sjang

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-05-05 20:12

In article <427fb009$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> 2) Må meget gerne have godt med zoom. Hun er jo "vant" til de 10x fra S1
> IS'en, men kan nok godt klare sig med 8x hvis det skulle være.

Det jeg synes der mangler er krav om vidvinkel - Det er vigtigt for at
man kan få nok af rummet med (indendørs), og for at man kan fotografere
bygningen på den anden side af gaden. For en arkitekt/arkitektstuderende
er det vel mere vigtigt end den lange zoom ?

I kan prøve buying guide hos dpreview for at se hvad der matcher kravene.
Konica-Minolta har en del der går i 28mm vidvinkel. (Deres 7 serie og deres
A1/A2/A200). Der er også de dyre Canon Pro1, Sony F828.

Hvis jeg udover 28-200+mm også siger <$400 - så er der ingen hits.

Hvis jeg dropper vidvinkel, så er der mange, eksempelvis Nikon Coolpix 4800,
Panasonic DMC-LZ1, Fuji FinePix S5500, Konika-Minolta Z2 ....

Fra : emj

Dato : 09-05-05 22:22

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev::

>Hvis jeg udover 28-200+mm også siger <$400 - så er der ingen hits.

Man kan vel ikke finde et objektiv, der spænder så vidt som fra
28mm-200 mm
Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-05-05 06:41

In article <m1lv71dvbdnuj8iil8dqadtmadtfgl977m@4ax.com>, emj wrote:

> Man kan vel ikke finde et objektiv, der spænder så vidt som fra
> 28mm-200 mm

Jo - De kameraer jeg nævnte har det. Dvs en række Konica-Minolta samt
et Canon + et Sony, og jeg søgte kun på aktuelle modeller.

Fra : Lars Månsson

Dato : 10-05-05 03:38

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kameraer, der lå i det nævnte prisleje. Og primært var der 2 vi kiggede

Hvad med Konica Minolta Dimage Z3 den har AS som er godt når
der er meget tele på.

men som Poul skriver hvad med vidvinkel?

Hvad med at købe brugt her tænker jeg på Minolta Dimage 7,7i,7hi

Hilsen
-Lars-

Fra : Jesper Axelsen

Dato : 10-05-05 22:42

On Tue, 10 May 2005 04:38:17 +0200, Lars Månsson <lars.maansson@pc.dk>
wrote:

> [...]
>der er meget tele på.
>
>men som Poul skriver hvad med vidvinkel?
>
>Hvad med at købe brugt her tænker jeg på Minolta Dimage 7,7i,7hi

Jeg går udfra at det Lars mener med AS er billedstabilisator som netop
Z3'eren har i modsætning til Z2'eren..

Jeg vil give ham helt ret.. Den er ikke til at undvære ved 10x zoom

/Jesper