Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik ønskes,
Fra : Søren Jakobsen

Dato : 08-05-05 09:24

Hej NG

Hvad syens i om dette foto? http://togfoto.dk/e1.jpg
Billedet er taget med et Nikon D70.

Mvh

Søren Jakobsen
www.TOGFOTO.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-05-05 09:45

Søren Jakobsen wrote:

> Hvad syens i om dette foto? http://togfoto.dk/e1.jpg
> Billedet er taget med et Nikon D70.

Tja... det kunne ha' været et godt billede, men det blev det ikke,
for de styrtende liner giver en oplevelse af, at toget er ved at
vælte ud imod beskuren, og det er ingen undskyldning, at det er
taget med et Nikon...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-05 10:34

"Søren Jakobsen" <jernbaner@togfoto.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

> [...]
+++++++++++++++++++

Hej Søren.

Det er ellers et godt billede. Hvor er det taget henne? Som Niels også
skriver, der er nogle styrtene linie, men det kan nemt rettes i et
billedbehandlingsprogram, men så slemt synes jeg heller ikke det er.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 08-05-05 18:00

> Det er ellers et godt billede. Hvor er det taget henne?

Det er taget i Randers, i fobindelse med et årligt arrangement.

Mvh

Søren Jakobsen
www.TOGFOTO.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-05-05 10:35

Søren Jakobsen wrote:
> Hej NG
>
> Hvad syens i om dette foto? http://togfoto.dk/e1.jpg
> Billedet er taget med et Nikon D70.

Tæt på at være rigtigt godt (når det nu skal være et tog)
Her i daglslys ser det ud til at skyggerne kuller til. Jeg prøvede en
omvendt fod på curves og det hjalp. Den grønne busk kunne evt.
fjernes/reduceres eller mørknes (jo, jeg prøvede). Hældningen giver
(lidt) indtryk af fart.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Holst

Dato : 08-05-05 10:44

Søren Jakobsen wrote:

> Hvad syens i om dette foto? http://togfoto.dk/e1.jpg
> Billedet er taget med et Nikon D70.

Det føles som om toget er ved at vælte, og det ødelægger billedet.
Ellers kunne de sikkert have været et godt billede.

Fra : Jakob

Dato : 08-05-05 11:03

In article <427dcc9f$0$673$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
jernbaner@togfoto.dk says...
> Hej NG
>
> Hvad syens i om dette foto? http://togfoto.dk/e1.jpg
> Billedet er taget med et Nikon D70.

Jeg synes det er et spændendende billede. Det kan godt være de har ret i
det med de styrtende linier, måske der var en af jer der kan forklare
hvordan de nemmest undgåes i en optagesituation, hvis de altså ikke er
noget der skyldes optik.

Derudover synes jeg også at den grønne busk forstyrrer, det ville være
fedt med himmel hele vejen rundt, men det er jo nok lidt svært at flytte
sådan et tog et andet sted hen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Holst

Dato : 08-05-05 11:25

Jakob wrote:

> Derudover synes jeg også at den grønne busk forstyrrer, det ville være
> fedt med himmel hele vejen rundt, men det er jo nok lidt svært at flytte
> sådan et tog et andet sted hen :0)

Nej, man skal blot anbringe det på nogle skinner. Så kan det faktisk
køre et andet sted hen helt af sig selv.

Fra : Erik W.

Dato : 08-05-05 14:26

"Jakob" skrev i news:MPG.1ce8024acd6661b1989a2b@news.sunsite.dk...

> [...]
> det med de styrtende linier, måske der var en af jer der kan forklare
> hvordan de nemmest undgåes i en optagesituation, hvis de altså ikke er

Det kan undgåes ved at holde optikken vandret. Zoom lidt ud, eller gå
tilbage, så hele motivet kan være der med vandret optik. Der kan også
benyttes en speciel type optik til at undgå fænomenet.Det kan delvist rettes
i Photoshop, når skaden er sket.

Mvh Erik

Fra : Jakob

Dato : 08-05-05 14:32

In article <427e1358$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
erik.w@surfmail.dk says...

> Det kan undgåes ved at holde optikken vandret.

OK, det kan så være svært hvis man pga komposition gerne vil skyde fra
"jordhøjde", men tak for tippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-05 14:46

In article <MPG.1ce83354a459b191989a2d@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <427e1358$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> erik.w@surfmail.dk says...

> OK, det kan så være svært hvis man pga komposition gerne vil skyde fra
> "jordhøjde", men tak for tippet.

Så må du lære Photoshop. Jeg lærte ret hurtigt med min 10-22mm at
vendret er nødvendigt. Helst helt vinkelret på, medmindre man vil
bruge effekterne med styrtende linier.

Fra : Jakob

Dato : 08-05-05 15:07

In article <slrnd7s5vv.fq.povlhp@ip105.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Så må du lære Photoshop. Jeg lærte ret hurtigt med min 10-22mm at
> vendret er nødvendigt. Helst helt vinkelret på, medmindre man vil
> bruge effekterne med styrtende linier.

Ok, endnu engang tak for tippet. Men hvis man korrigerer et sådant
billede bliver det så ikke "skævt" i proportionerne, eller kan det
rettes op uden at det er tydeligt redigeret ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-05-05 17:54

In article <MPG.1ce83b5dcd96795a989a2f@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> billede bliver det så ikke "skævt" i proportionerne, eller kan det
> rettes op uden at det er tydeligt redigeret ?

Det bliver skævt da du gør billedet bredere i toppen. Men så skærer
du det bare firkantet til igen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 16:15

jaja, så har vi læst for meget i lærebogen igen. JA der er styrtende linier,
forårsaget af brug af en vidvinkel og det lave billedpunkt, men det er da
det der gør billedet spændende, man fornemmer hvor gevaldig en maskine det
er, sådan som den tårner sig op over en og røgen øger dramatikken.

Jeg ville gerne have været endnu tættere på, så man bliver bange for den.

Fortsæt med at eksperimentere og glem alle reglerne. Nogle billeder bliver
så dårlige, men hvis du kun tager billeder efter "reglerne" kommer de bare
til at ligne alle de andres billeder.

Busken kan da fjernes i fotoshop, hvis man lyster.

prøv også at lave en beskæring hvor vognene og skinnerne er væk.

Poul B-H

Fra : Lasse Elmer

Dato : 08-05-05 16:40

> [...]
> det
> er, sådan som den tårner sig op over en og røgen øger dramatikken.

Personligt synes jeg også det er et langt mere dynamisk billede, end hvis
det bare var et "portræt" af et tog. Virkeligt flot.

VH
Lasse Elmer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-05-05 17:33

svar_i_gruppen wrote:

> Fortsæt med at eksperimentere og glem alle reglerne.

Nej, lær alle reglerne. Og husk så at glemme dem, når det er bedst. Alt
andet fører frem til at man kan fjumre sig til et godt skud - kan du
reglerne og bryder dem efter forgodtbefindende kan du bestemme, hvad der gør
et godt skud.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ab©

Dato : 08-05-05 18:59

<svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse

> jaja, så har vi læst for meget i lærebogen igen. JA der er styrtende
> linier,
> forårsaget af brug af en vidvinkel og det lave billedpunkt ...

Der er noget her, der halter for er der tale om "lav kameraføring" kan det
jo ikke passe at man kan se forbi den nærmeste skinne og bagved den se det
meste af den fjerneste skinne (endda incl. størstedelen af hovedet der
holder skinnen fast til svellerne), men fotografen må jo kunne svare på, om
der er tale om et skarpt svingende tog.

I øvrigt mener jeg da, at fotoet er klart lige så interessant / kedeligt,
som registreringen af en fugl.

ab