Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hornborga -- absolut sidste fra mig
Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 19:01

Som tidligere nævnt var vi nogle stykker, der tog til Hornborga. Det blev
til en del billeder og selvom Thomas rog prisen hjem for den bedste serie,
efter min mening, så blev der taget mange gode billeder af de andre
deltagere Jens, Søren og Max.

Jeg har gået mine billeder igennem igen og har reloadet dem her
http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2005.
For bedste beskuelse start her
http://www.pbase.com/hkruse/image/41654498/original i den rigtige størrelse,
så pbase ikke resizer.
De anvendte objektiver kan ses nedenunder hvert billede. De fleste er taget
med Sigma EX 300mm f/2.8 og med Canon 1.4x TC og nogle med Canon 2.0x TC.
Atter enkelte er taget med Max's 500mm Canon. Det var en enorm udfordring at
"sortere" i det virvar af fugle og det letteste var jo at skyde nogle i
luften. Jeg er sådan set enig i NRE's kommentar til Thomas omkring "skyde"
disciplin. Man forfalder let til at tage for mange billeder ukritisk, men
det er også svært at se det hele, mens det foregår, da nogle ting sker meget
hurtigt.

Dem der ikke kom med i år og som har udstyret og lysten kan jo komme med
næste år. Jeg synes ikke jeg har fået mine billeder i kassen endnu Ca.
400mm på normal DSLR er minimum, dvs. omkring 600mm reelt i 35mm full frame.
Her er en omtale af dette års tranebesøg
http://www.hornborga.com/nyheter.asp#532. Så jeg skulle nok have tilføjet i
år i titlen

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 19:21

> [...]
> frame.
> Her er en omtale af dette års tranebesøg

Hej Hans
Jeg har fulgt med på d.f.f. igennem et godt stykke tid efterhånden, og har
haft dine billeder mellem mine foretrukne i et godt stykke tid. Men denne
omgang billeder skal jeg blankt erkende efterlader mig med kæben klasket ned
i tastaturet og store runde øjne! Jeg er dybt imponeret. Og ihhh hvor vil
jeg da gerne med derop til næste år... Tillykke med billederne.

M.v.h.
Claus Petersen

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 22:59

> [...]
> i tastaturet og store runde øjne! Jeg er dybt imponeret. Og ihhh hvor vil
> jeg da gerne med derop til næste år... Tillykke med billederne.

Mange tak, nu håber jeg ikke det efterlader for mange mærker Men ellers
kan vi tale om det næste år, det er faktisk en oplevelse, selvom man ikke
skulle tage et eneste billede.
Mvh, Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 23:12

> [...]
> ellers
> kan vi tale om det næste år, det er faktisk en oplevelse, selvom man ikke

Jamen jeg ville da komme til at tage BUNKER af billeder. Jeg har såmænd
udstyret klar Går lige og øver mig lidt med min nyerhvervede 400 mm L
5.6'er...

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 23:18

> Jamen jeg ville da komme til at tage BUNKER af billeder. Jeg har såmænd
> udstyret klar Går lige og øver mig lidt med min nyerhvervede 400 mm L
> 5.6'er...

Den ville hurtigt blive "slidt op" deroppe. ...Mvh, hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 08:34

> Den ville hurtigt blive "slidt op" deroppe. ...Mvh, hans

Ja måske. Men med en cropfaktor på 1,6 og en teleconverter på 1,4 vil det da
kunne række lidt. Jeg vil så nødigt have min gamle 1100 mm russiske
spejltele med på motorcyklen. Den fylder som en sammenrullet sovepose og
vejer som en passager... og er overhovedet ikke automatisk noget-som-helst.
Og den har i hvert fald ikke lært, hvad bokeh betyder!

m.v.h. Claus

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 06-05-05 20:46

> [...]
> frame.
> Her er en omtale af dette års tranebesøg

Hvad der at sige udover, at det flotte billeder, mange af billederne har
fanget det typiske forårs lys. Det virker som om fuglene ikke er så sky som
de hjemlige gæs. Kan det ikke være svært at vælge motiv med så mange fugle ?
det syntes jeg personligt jeg oplever når jeg er ved Vest Stadilfjord for at
få nogle billeder af de kornæbbede. Forøvrigt kunne man åbenbart lære noget
i DK mht til adgang til området, se f.eks hvilke muligheder der typisk er i
vest jylland (og måske andre steder) hvor der kun er de normale restepladser
uden mulighed for komme til fuglene.
Nå jeg må nok hellere få tømt mit cf kort og komme vest på i weekenden for
at øve mig på de sidste kortnæbbede, det har jeg vist behov for.
Hvis der bliver mulighed for at komme med næste år vil jeg da gerne deltage.

Peter Michael Nielsen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-05-05 22:32

> [...]
?
> det syntes jeg personligt jeg oplever når jeg er ved Vest Stadilfjord for

Jo, det kan være meget svært at vælge et motiv, især at få isoleret de
enkelte fugle fra baggrunden. Jeg ville selv gerne have haft billeder af
tranedansen, hvor man kun så to dansende fugle, det blev desværre ikke til
noget, så jeg må afsted igen

> [...]
> i DK mht til adgang til området, se f.eks hvilke muligheder der typisk er
> vest jylland (og måske andre steder) hvor der kun er de normale

Du har helt ret, Saltsøen ved Højer er et af de steder, hvor man til tider
kan komme tæt på.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 23:02

> [...]
som
> de hjemlige gæs. Kan det ikke være svært at vælge motiv med så mange fugle

Tak og jo, det er netop ganske vanskeligt og noget af en udfordring. Man kan
kun blive glad, hvis noget af det lykkes.

> [...]
> at øve mig på de sidste kortnæbbede, det har jeg vist behov for.
> Hvis der bliver mulighed for at komme med næste år vil jeg da gerne

Det er skam ikke nogen eksklusiv klub, der tager derop. Jeg vil nævne det
igen næste år. Det er lidt sjovt at se alle de fugle og prøve at skyde sig
ind på nogle motiver.
Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 21:09

Hans Kruse wrote:
> [...]

> 400mm på normal DSLR er minimum, dvs. omkring 600mm reelt i 35mm full frame.

Jeg har grejet, plus lidt mindreværdskomplexer, efter at have set årets
høst. Hvis noge "gider" slæbe mig med næste gang, vil jeg være taknelig.
Jeg har masser af film, egen primus og telt ))

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 23:03

> Jeg har grejet, plus lidt mindreværdskomplexer, efter at have set årets
> høst. Hvis noge "gider" slæbe mig med næste gang, vil jeg være taknelig.
> Jeg har masser af film, egen primus og telt ))

Jamen, det kan vi prøve at hjælpe dig med Tag med næste år og prøv, det
er sjovt og med masser af inspiration fra de andre tosser
Mvh, Hans

Fra : Erik W.

Dato : 07-05-05 21:44

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har grejet, plus lidt mindreværdskomplexer, efter at have set årets
> høst. Hvis noge "gider" slæbe mig med næste gang, vil jeg være taknelig.
> Jeg har masser af film, egen primus og telt ))

Så kan vi eventuelt følges ad i samme bil noget af vejen, for at spare på
både benzin og bro/færgebillet.

Mvh Erik

Som rent faktisk var i Hornborga i år men ikke sammen med gutterne. Jeg gik
dog ikke helt i fotofreak-tilstand, blandt andet fordi kameraet stadig har
fokusfejl. men mon ikke det wer fikset til næste år?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-05-05 22:28

> [...]
> til en del billeder og selvom Thomas rog prisen hjem for den bedste serie,
> efter min mening, så blev der taget mange gode billeder af de andre

Takker for rosen. Ja, jeg må indrømme, at jeg synes alle deltagere har
leveret nogle imponerende billeder, det var forrygende.

> [...]
> disciplin. Man forfalder let til at tage for mange billeder ukritisk, men
> det er også svært at se det hele, mens det foregår, da nogle ting sker

Der er rigtig mange gode skud i mellem. Ja, NRE har da en pointe i hvad han
siger med skydedisciplin, men ind i mellem står man i situationer, hvor man
ikke kan forudsige hvordan det vil forløbe, og der skyder man altså bare
løs, hvis man vil fange det på et still-billede.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 23:05

> [...]
> ikke kan forudsige hvordan det vil forløbe, og der skyder man altså bare
> løs, hvis man vil fange det på et still-billede.

Enig og jeg har ikke noget problem med at skyde en masse billeder, først når
jeg kommer hjem og skal sortere
Eftertanken kan måske være godt, man bliver let for ivrig undervejs. En dag
lærer man det måske ....
Mvh, Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-05-05 00:47

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan forudsige hvordan det vil forløbe, og der skyder man altså bare
> løs, hvis man vil fange det på et still-billede.

Jeg gir dig ret Thomas.
Jeg er ret sikker på at selv fuglefotografer med alm. SLR kunne finde på at
skyde korte serier.
Måske en smule mere velovervejet end os DSLR-freaks, men alligevel.
Fugle poserer jo ikke ligefrem og i flugt er det uhyrligt svært at time
skuddet 100%.
Man er næsten nødt til at skyde 3-4 skud for at være sikker på ,at vingerne
har den rigtige position eller at fuglen ikke i det eksakte øjeblik drejer
hovedet eller noget andet.

Mennesker er faktisk noget nemmere at have med at gøre.
Og modefotografer er jo heller ikke kendte for at spare på filmene

Noget andet er, at når man står derude med 800 næsten gratis skud til sin
rådighed, så er det sq svært at lægge bånd på sig selv, når fuglelivet
udspiller sig i fuldt flor foran ens øjne.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Erik W.

Dato : 07-05-05 20:56

"Thomas Pedersen" skrev i

> [...]
> ikke kan forudsige hvordan det vil forløbe, og der skyder man altså bare
> løs, hvis man vil fange det på et still-billede.

Jeg må så til gengæld indrømme, at jeg ikke kan se pointen. Professionelle
fotografer hvad enten det er naturfotografer, pressefotografer,
sportsfotografer eller sågar studiefotografer, har altid skudt store mængder
billeder på opgaver af selv begrænset omfang. Det har uden tvivl været med
til at sikre kvaliteten af deres arbejde.I analog-alderen var det ikke
muligt for de fleste amatørfotografer at gøre det samme pga. af priserne på
film. Nu er det blevet muligt pga af det digitale kamera for alle at arbejde
på samme måde som de professionelle, og det ville da være komplet fjollet at
spare på skuddene (som nu er næsten gratis), blot fordi man har en idé om
diciplin.

Det der er IMHO er faren ved at skyde for mange billder er at man ikke får
gennemgået og reflekteret over sine billeder, så man får forbedret sine
teknikker og udviklet sin evne til at se sine motiver rigtigt. Løsningen på
det problem er ikke at skyde færre billeder, men at give sig tid til at
kigge sine billeder ordentligt igennem.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-05 21:13

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må så til gengæld indrømme, at jeg ikke kan se pointen.

Heller ikke jeg.

> [...]
> pressefotografer, sportsfotografer eller sågar studiefotografer, har
> altid skudt store mængder billeder på opgaver af selv begrænset

Enig. Dem, der påstår anderledes, har intet begreb om, hvordan
professionelle altid har arbejdet. I de fleste sammenhænge har de
professionelle endda haft folk til det grove, dvs. fremkaldelse,
forstørrelse og ikke mindst sortering af de mange skud. Det har derfor altid
været "uden omkostninger" at skyde løs i professionel sammenhæng.

> Det har uden tvivl været med til at sikre kvaliteten af deres
> arbejde.

Netop. Hvis vi nøjes med at kigge på de professionelle, der har levet af
deres håndværk som pressefotografer, reklamefotografer og lignende, har
kvaliteten af det færdige resultat ofte været ligefrem proportionalt med
antallet af eksponeringer. Det er der intet fordækt i, selvom selvudnævnte
"professionelle" og lomo-puritanere forsøger at gøre det fordækt eller
amatøragtigt.

> [...]
> samme måde som de professionelle, og det ville da være komplet
> fjollet at spare på skuddene (som nu er næsten gratis), blot fordi

Enig. Mon ikke hunden er begravet netop der? Det generer åbenlyst nogle, at
for mange i vore dage har fået "for let" ved at fremvise gode resultater,
der tidligere var reserveret til de få, der havde kassen, eller levede af at
fotografere.

> Løsningen på det problem er ikke at skyde færre billeder,
> men at give sig tid til at kigge sine billeder ordentligt igennem.

Igen er jeg rørende enig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Mik

Dato : 08-05-05 15:26

Virkelig fremragende billeder. Tak for at du deler dine optagelser med os
andre.

Hilsen Michael