Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ-hjælp
Fra : Morten Strange

Dato : 06-05-05 17:35

Hej

Er den lykkelige ejer af et 20D, som savner et stativ til bl.a.
macrooptagelser, portrætfotografering etc. Skal p.t. kunne holde til et
70-200 4.0 men må også gerne være stærkt nok til at jeg kan udvide
objektivsamlingen

Jeg har et gammelt "no name" stativ, men det er for elendigt til at jeg
kan "nøjes" med det.

Er der nogen der har nogle gode anbefalinger - jeg har kigget lidt på
Manfrotto og Velbon men det er lidt som i en slikbutik - der er for
meget at vælge imellem. Og hvad med hovedet - hvad kan I anbefale der
(Ballhead eller ...)(hvis det da ikke er en model hvor det følger med).

Jeg havde vel forestillet mig at det skal koste under 2K.

Morten

Fra : Jan F.

Dato : 06-05-05 17:41

"Morten Strange" <mail@mortenstrange.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ...)(hvis det da ikke er en model hvor det følger med).
>
> Jeg havde vel forestillet mig at det skal koste under 2K.

Jeg vil anbefale et Cullmann:

http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/einsteiger/Produkt_Detail_Seite/3335MakroStativ.htm

mvh Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-05-05 11:45

Jan F. wrote:

> Jeg vil anbefale et Cullmann:

http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/einsteiger/Produkt_Detail_Seite/3335MakroStativ.htm

Hvorfor?

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan F.

Dato : 07-05-05 17:45

> http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/einsteiger/Produkt_Detail_Seite/3335MakroStativ.htm
>
> Hvorfor?

Fordi....

- alsidigt
- solidt
- individuel justering af benhøjde
- "makrosvingarmen" er god til affotografering af dokumenter, dias, m.m.
- meget tilbehør, har selv en blitzholder
- rimelig pris ( i Tyskland )

mvh Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-05-05 09:36

Jan F. wrote:

> - "makrosvingarmen" er god til affotografering af dokumenter, dias,
> m.m.
> - meget tilbehør, har selv en blitzholder
> - rimelig pris ( i Tyskland )

Ser rigtigt fornuftigt ud - men er bare forbandet lavt. Et stativ under 160
cm. forekommer mig lidt for jordnært.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan F.

Dato : 10-05-05 15:41

> Jan F. wrote:
>
> Ser rigtigt fornuftigt ud - men er bare forbandet lavt. Et stativ under
> 160
> cm. forekommer mig lidt for jordnært.

Ja, 160 cm er ikke meget, men med "makrosvingarmen" kommer det over 200 cm,
hvilket er nok for de fleste, dog går det ud over stabiliteten.

mvh Jan

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-05 17:55

> [...]
> (Ballhead eller ...)(hvis det da ikke er en model hvor det følger med).
>
> Jeg havde vel forestillet mig at det skal koste under 2K.

Du kan prøve at kigge på Elfo - det er et polsk firma der laver fotoudstyr.
Har været til en demo hos den danske importør, og det virkede ganske
overbevisende - og noget billigere end f.eks. Manfrotto...
Jeg har ingen praktisk erfaring med deres udstyr, men det virkede solidt (og
det er CE godkendt).
http://www.elfoflash.dk/

/Kasper Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 20:51

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Jeg har ingen praktisk erfaring med deres udstyr, men det virkede solidt (og
> det er CE godkendt).

Der er ikke noget, der er ce GODKENDT. Der er maget, der e rCE mærket.
Hvad skulle det overbevise os om?
-at det overholder maskindirektivet, så man ikke får fingrene i klemme
eller hvad ?

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 06-05-05 21:15

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad skulle det overbevise os om?
> -at det overholder maskindirektivet, så man ikke får fingrene i klemme

CE er en godkendelse. prøv lige at finde noget ikke elektrisk der har et CE
mærke. CE betyder at det ikke udsendefor meget elektrisk støj. og noget med
at man skal bære sig mere end almindeligdumt ad med at komme tilskade med
det.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-05 21:41

> [...]
med
> at man skal bære sig mere end almindeligdumt ad med at komme tilskade med

Min fejl - deres flash anlæg er CE godkendt. Det var mest for at pointere at
det faktisk ikke var så tosset endda.

/Kasper Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 22:00

Jacob wrote:

> [...]
> at man skal bære sig mere end almindeligdumt ad med at komme tilskade med

Skal man være præcis (og det er mit arbejde til hverdag), så er CE en
MÆRKNING og ikke en godkendelse.

Mærkningen foretages enten af producenten eller af forhandleren.
Mærkningen sikrer at producenten garanterer at grejet overholder visse
normer. Man kan selv mærke udstyret. Først på det tidspunkt, hvor nogen
stiller krav om det, kan man blive stillet til ansvar for om man kan
bevise at grejet overholder kravene.

Den eneste, der er ansvarlig overfor mærkningen er den, der producerer
ellet forhandler grejet. Så der er ikke andre til at godkende det.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 07-05-05 00:08

> [...]
>
> Den eneste, der er ansvarlig overfor mærkningen er den, der producerer
> ellet forhandler grejet. Så der er ikke andre til at godkende det.

Min erfaring siger mig at tingene skal testes og godkendes på et
labratorium. men nu stammer min viden også fra hospitals udstyr. her sender
man skidtet til canada for endelig godkendelse. de indledende tests laves på
delta her i dk. så mærkning eller godkendelse det afhænger vist af typen af
udstyr.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-05-05 04:35

http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/fakta/alle/index078/

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-05-05 08:10

Ole Larsen wrote:

> http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/fakta/alle/index078/

Tak for hjælpen. Jeg lærte noget nyt: visse produkter skal have en
formel godkendelse for at måtte mærkes. Vi er vist ved at være OT mht
foto, så jeg hopper af her.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 07-05-05 00:08

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-05 21:44

> Der er ikke noget, der er ce GODKENDT. Der er maget, der e rCE mærket.
> Hvad skulle det overbevise os om?
> -at det overholder maskindirektivet, så man ikke får fingrene i klemme
> eller hvad ?

Rolig nu - der er ingen grund til at hidse sig op.
Som skrevet i et andet reply, var det bare for at sige at det ikke var sådan
noget superbilligt pjat.

/Kasper Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 21:56

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Rolig nu - der er ingen grund til at hidse sig op.

-det gør jeg bestemt heller ikke. Mange bruger CE som et reklame mantra.
Jeg bruger faktisk en del af min arbejdstid til at lave tests, der gør
at elektrisk grej kan CE mærkes.

Bo //

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-05 22:07

> -det gør jeg bestemt heller ikke. Mange bruger CE som et reklame mantra.
> Jeg bruger faktisk en del af min arbejdstid til at lave tests, der gør
> at elektrisk grej kan CE mærkes.

Så beklager jeg misforståelsen - jeg var slet ikke ude på at reklamere for
dem :) Faktisk kan jeg se at de kun har ét kamera-stativ, og at det er noget
pebret (ca. 5000 kr svjh.). De har derimod en del flash-stativer.

/Kasper Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 22:14

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Så beklager jeg misforståelsen - jeg var slet ikke ude på at reklamere for
> dem :) Faktisk kan jeg se at de kun har ét kamera-stativ, og at det er noget
> pebret (ca. 5000 kr svjh.). De har derimod en del flash-stativer.

Jeg brokkede mig ikke for at lave larm, men for at gøre opmærksom på en
almindelig misforståelse. Undskyld og godnat :-<gab>

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 07-05-05 00:12

> -det gør jeg bestemt heller ikke. Mange bruger CE som et reklame mantra.
> Jeg bruger faktisk en del af min arbejdstid til at lave tests, der gør
> at elektrisk grej kan CE mærkes.
>
> Bo //
det er lige som de der solcelle lamper er tildelt flere priser. Som TUV,
demko og iso 9000.
Demko betyder jo blot at man ikka kan få stød. hvad det laver på en
batteridims aner jeg ikke. iso 9000 er bare ensartet kvalitet. tuv betyder
jo bare den er testet op mod en hvis standard.
for pokker man kan læse nogle sjove ting i kuponhæfter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 20:53

Morten Strange wrote:
> [...]
> objektivsamlingen

> Jeg havde vel forestillet mig at det skal koste under 2K.

Jeg er den lykkelige ejer af et par Manfrotto stativer. Et stort tungt
eet, der tager min 600 mm tele, og eet, der er transportabelt.
Sidstnævnte, kan man skrue ho'det af, og montere under stammen, mellem
benene. Det er godt til Macro-optagelser.

Hvis du er ØstJyde, kan vi da mødes eet eller andet sted, på neutralt
underlag...

Bo //

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-05-05 12:12

On Fri, 06 May 2005 18:34:34 +0200, Morten Strange <mail@mortenstrange.dk>
wrote:

> [...]
> (Ballhead eller ...)(hvis det da ikke er en model hvor det følger med).
>
> Jeg havde vel forestillet mig at det skal koste under 2K.

Jeg købte selv stativ til godt 2000,- for nogle uger siden og jeg kan
udemærket huske da jeg først kiggede hoveder og stativer på nettet,
forvirringen var enorm... :) Der er bare _så_ meget forskelligt at vælge
imellem... Efter laang tids søgen frem og tilbage endte jeg med at
anskaffe et Manfrotto 055 pro-modellen i sort og et 488RC2 kuglehoved plus
dvs. tilbehør. Jeg brugte før et gammelt stativ som egentlig var rimelig
stabilt, men gaaab hvor tog det lang tid at stille op. Det nye Manfrotto
er bare rigtig lækkert at arbejde med og kuglehovedet gør at det ikke
tager mange sekunder at få _præcis_ den position man gerne vil have.

Til dit budget kan jeg kun på det varmeste anbefale det sæt jeg købte:

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=86&itemid=812
- på pro modellen kan du montere midtersøjlen horisontalt og på hovedet,
så man kan komme helt tæt på jorden eller ud i luften væk fra stativet.
Super til macro.

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=8&itemid=1955
- et midi kuglehoved som har seperat panorering. Det var vigtig for mig da
det giver total frihed med kameraet på højkant. Det gør hele hovedet meget
alsidig og det er ligegyldigt hvordan midtersøjlen vender.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Morten Strange

Dato : 08-05-05 10:44

Kenneth K. wrote:

> [...]
> da det giver total frihed med kameraet på højkant. Det gør hele hovedet
> meget alsidig og det er ligegyldigt hvordan midtersøjlen vender.

Hej Kenneth

Jeg havde også selv kig på 190 og 055 modellerne.

Er indstillingstiden den vigtigste parameter for dig i forhold til at du
har valgt et ball-head? Jeg har også kigget lidt på 410-serien (gear)

Hvilket tilbehør har du købt?
Hvor har du handlet - i Tyskland?

Og tak for hintet - især det med midtersøjlen, som jeg ikke havde været
opmærksom på

Morten

Fra : Kenneth K.

Dato : 08-05-05 13:15

On Sun, 08 May 2005 11:43:31 +0200, Morten Strange <mail@mortenstrange.dk>
wrote:

> Er indstillingstiden den vigtigste parameter for dig i forhold til at
> du har valgt et ball-head?

Nej, egentlig ikke. Jeg havde først øje på et 141RC pan/tilt-hoved. Det
var mest fordi jeg trode at det var gearet og man kunne finjustere. Jeg
fandt så ud af at det ikke var tilfældet og så var det ikke interessant
længere. Jeg vidste at jeg nemt kunne bytte hvis det ikke var noget, så
jeg førsøgte mig med et kuglehoved og det passede mig perfekt, så det blev.

> Jeg har også kigget lidt på 410-serien (gear)

410 hovedet ser spændede ud og det kunne jeg måske også have købt, men jeg
fortryder ikke et sekund at have anskaffet et kuglehoved. Det er bare så
nemt at bruge fordi du kun har et sted at løsne/stramme. Man kan kigge i
søgeren hele tiden mens man komponerer billedet, det er virkelig fedt.

> Hvilket tilbehør har du købt?

Jeg købte en ekstra plade, bærerem og benvarmere/bestykkere.

http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=97&itemid=623
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=94&itemid=358
http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=4&itemid=332

> Hvor har du handlet - i Tyskland?

Næh, ved min lokale fotopusher, PhotoCare i Fredercia. Han kender
udemærket til hvordan der handles fotoudstyr på nettet, så det var ikke
svært at få en rigtig god pris. Det kunne slet ikke betale sig at handle i
Tyskland.

> Og tak for hintet - især det med midtersøjlen, som jeg ikke havde været
> opmærksom på

Selvtak ;)

vh,
Kenneth