Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbeskærings program
Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 06-05-05 16:44

Hej NG

Når I skal beskære et billede, hvilket værktøj benytter I da for at undgå
tab i billedet og bibeholde den rigtige proportion?

Mvh
Peggy-Sue

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-05-05 20:30

Peggy-Sue Meng wrote:
> Når I skal beskære et billede, hvilket værktøj benytter I da for at
> undgå tab i billedet og bibeholde den rigtige proportion?
> Peggy-Sue

Så tager vi den lige for 117. gang:

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-05-05 08:53

Jan Vestergaard wrote:
> Så tager vi den lige for 117. gang:
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Faktisk er det kun 62. gang :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 07-05-05 09:27

> Så tager vi den lige for 117. gang:
>
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Jeg tror spørgsmålet er misforstået.
Billedet er allerede i den korrekte proportion, men jeg ønsker at gøre en
del af billedet til det fulde billede, så selve motivet ikke kun fylder
ganske lidt inde midt på f.eks - det var mere om der fandtes et smart
værktøj til dette, så man ikke ødelægger proportionen og skal til at bruge
jpegcrops igen for at rette den tilbage :)
Jeg har rodet rundt i Jpegcrops, og synes kun det kan beskære så det passer
til f.eks. 10x15 tryk - men den anden mulighed for at skære en del af
billedet væk og gøre motivet mere synligt har det ikke så vidt jeg kan se?

på forhånd tak.
Peggy-Sue

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-05-05 09:30

Peggy-Sue Meng wrote:
> [...]
> til f.eks. 10x15 tryk - men den anden mulighed for at skære en del af
> billedet væk og gøre motivet mere synligt har det ikke så vidt jeg kan se?

Har du prøvet at sætte format til "Fri" ?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 07-05-05 10:01

Ja det har jeg, men jeg kan ikke se hvordan jeg laver et udsnit af billedet
alligvel?
På forhånd tak
Peggy-Sue

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-05-05 10:26

"Peggy-Sue Meng" <psr.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det har jeg, men jeg kan ikke se hvordan jeg laver et udsnit af
> billedet
> alligvel?
> På forhånd tak
> Peggy-Sue
++++++++++++++++++++++

Hej.

Når du flytter pilen ind til kanten af billedet, bliver det til en dobbelt
pil, der kan du så trække et "net" hvor du vil have at billedet skal
beskæres.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 07-05-05 10:36

Ja men når jeg har sat den på fri kommer nettet også ja. Men når man så har
beskåret det i "fri" så passer proportionen ikke til eks. 10*15 mere. SÅ
skal man yderligere beskære igen for at få den ind på 10*15 format igen.

Så beskære kan man godt, blot man gør det to gange :(

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-05-05 10:48

> [...]
> skal man yderligere beskære igen for at få den ind på 10*15 format igen.
>
> Så beskære kan man godt, blot man gør det to gange :(
+++++++++++++++++++++

Hej.

Så set den til 10x15 fra starten af og flydt så nettet. Det er til at flytte
rundt når cursoren bliver til en hånd.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-05 17:59

> [...]
> skal man yderligere beskære igen for at få den ind på 10*15 format igen.
>
> Så beskære kan man godt, blot man gør det to gange :(
Hej.

Så set den til 10x15 fra starten af, og flyt så nettet. Det er til at flytte