Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kommentar til fugle billed udbedes
Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 05-05-05 20:24

Hej NG

Kan jeg få jeres kommentar til dette billed ?

http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-05-05/IMG_0707-01_mod.jpg

Billedet er taget med Canon 20D , 400 mm f 8.0 1/500 iso 200, billedet er
optaget i raw format og er kun beskåret lidt.

Peter Michael Nielsen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 05-05-05 20:30

On Thu, 5 May 2005 21:23:35 +0200, Peter Michael Nielsen wrote:

> [...]
>
> Billedet er taget med Canon 20D , 400 mm f 8.0 1/500 iso 200, billedet er
> optaget i raw format og er kun beskåret lidt.

Kunne du ikke gøre det noget mindre. Omkring 800px på den længste led,
ellers er det svært at se.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-05-05 21:05

Jens Stadsgaard wrote:

> Kunne du ikke gøre det noget mindre. Omkring 800px på den længste led,
> ellers er det svært at se.

Min browser finder kan godt finde ud af at skalere det, så det passer
til skærmen.

Der er lidt små tekniske fejl ved billedet (kromatiske fejl i optikken),
men ellers er det pænt og nydeligt. Ikke noget jeg falder ned af pinden
over. Ikke kreative vinkler eller spændende beskræringer, men et godt
vidne om at du har været tæt nok på fuglen.

Den ser noget "udstoppet" ud, forstået på den måde at billedet er meget
statisk.

Bo //

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 06-05-05 00:25

On Thu, 05 May 2005 22:04:54 +0200, Bo Bjerre wrote:

> billedet er

> Min browser finder kan godt finde ud af at skalere det, så det passer
> til skærmen.

Der er ikke nogen grund til at sende et billede på ca. 900 kb når et
billede på 80 kb viser det samme, og man ikke skal gøre noget for at se
det hele på en gang.

Originalen er 2142 x 3287 px og fylder ca. 900 kb. Thunderbird viser et
billede der passer til skærmen men det fylder stadig 900 kb som skal
hentes og en browser skalerer som regel dårligere en en billedbehandler
som photoshop. Ikke altid sjovt med et 56 k modem. Man glemmer nemt, når
man har fået bredbånd.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 20:23

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]

> hentes og en browser skalerer som regel dårligere en en billedbehandler
> som photoshop. Ikke altid sjovt med et 56 k modem. Man glemmer nemt, når

Jeg beklager at jeg ikke tænkte mig om. Jge sidder på en 8Mbit linje, og
tænker ikke på at du og andre har smallere adgang. GOd weekend. Jeg skal
bruge dagene til at scanne film

Bo //

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 05-05-05 21:07

> Kunne du ikke gøre det noget mindre. Omkring 800px på den længste led,
> [...]

Done, nu hedder det
http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-05-05/IMG_0707-01_small.jpg

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 21:28

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Billedet er taget med Canon 20D , 400 mm f 8.0 1/500 iso 200, billedet er
> optaget i raw format og er kun beskåret lidt.

Fint billede af en kobbersneppe? Skarphed og sådan er helt i top i hvert
fald. Jeg vil give de andre ret i, at det er lidt statisk. Hvis du har
mulighed for det, så lad lidt plads blive tilbage i højre side af billedet,
så fuglen har en smule plads at kigge ind i, gerne så den opholder sig i det
gyldne snit. Farverne kan måske boostes lidt med succes.
Hvor er billedet taget henne?

MVH
Thomas

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 05-05-05 21:52

> [...]
> det
> gyldne snit. Farverne kan måske boostes lidt med succes.

Mht plads til højre så er det desvære ikke muligt da billedet ikke er støre,
jeg var lige ved at tage et billed af et rødben da kobbersneppen kom og
overtog pælen, jeg havde derfor ikke mulighed for at ændre noget på den
korte tid fuglen var på pælen især ikke da jeg ikke anvender zoom objektiv
som havde været bedre lige der.
Billedet er taget på værnengene som idag var overendt af turister, fuglene
var derfor ikke til at komme nær, jeg havde håbet at få nogle billeder af
brushanerne men det lykkedes ikke rigtigt.
Jeg vil gå igang med lidt fremhævning af farverne.

Peter Michael Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-05 20:27

Thomas Pedersen wrote:

så fuglen har en smule plads at kigge ind i, gerne så den opholder sig
i det
> gyldne snit. Farverne kan måske boostes lidt med succes.

Når det handler om kritik, så tør jeg godt sige min mening:

Ja, der ville ikke skade med lidt mere plads til højre, så nøbbet ikke
"støder på".

m.h.t. farverne: jeg er HELT tilfreds med dem. At sætte mere kog på her
vil være en fejl. Fugle i naturen har farver, der ikke er mættede, de
skulle nødeigt blige set af et højere niveau i flødekæden. Jeg synes
ikke du skal booste det.

Bo //

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 06-05-05 21:03

> [...]
> vil være en fejl. Fugle i naturen har farver, der ikke er mættede, de
> skulle nødeigt blige set af et højere niveau i flødekæden. Jeg synes ikke

Tak for kommentarerne, jeg tager i mod både ris og ros, så må jeg jo sortere
de jeg ikke kan bruge fra. Mht boostning af farverne er jeg enig, jeg har
prøvet at boost og syntes det så ok ud på skærmen, men i forhold til de
farver jeg mener at kunne huske fra turen så kommer det til at se forkert
ud, Farven af kobbersneppens brystfjer er stærk afhængig at sollystet, så
man kan ikke sige hvad der er korrekt eller ej det afhænger af det lys som
er over billedet, på det pågældende tidspunkt var det overskyets så...

Peter Michael Nielsen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 06-05-05 00:18

> [...]

> Billedet er taget med Canon 20D , 400 mm f 8.0 1/500 iso 200, billedet er
> optaget i raw format og er kun beskåret lidt.

Kobbersneppens positur er rigtig dejlig, blot den havde været flyttet lidt
mere til venstre i billedet, men som jeg kan forstå hvade du ikke mere at
gøre med. For mig at se mangler billedet lidt efterbahandling, både med
hensyn til farver og kontrast. Måske også lidt USM, men ikke ret meget.
For billedet ser lidt gråt og trist ud.

Har haft det inde i photoshop og leget lidt med det, og så synes jeg at
det bliver lidt godt.

Fra : Knud Bonke

Dato : 06-05-05 07:21

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse news:427a726f$0$63643$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
: Hej NG
:
: Kan jeg få jeres kommentar til dette billed ?

Hej Peter
Jeg synes at pælen skal gøres så lille som muligt fordi den er så skæv, farverne er for matte,
og det er ikke rigtigt skarpt.
Se mit forslag på:
http://www.bonkefoto.dk/galleri_usorterede/usorterede-side85.htm
mvh Knud