Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
newbie med spejlrefleks
Fra : Søren Wind

Dato : 05-05-05 07:58

Søges - hjemmesider der forklarer de der tingester man skruer på et DSLR
kamera

Jeg tror jeg blive en Nikon mand...

Jeg rendte som tidligere fortalt rundt 1 døgn med en EOS 300D kamera, og i
det døgn fik jeg også muligheden for at prøve en D70... der gik 20 sekunder
med D70'ern så sad jeg og følte at jeg holdte på en mill. kr. kamera... og
menu'erne og knappernes placering var 99% mig, og lige til at gå til og ud
fra den oplevelse vil mit valg nok falde på Nikon, selv om Canon 350D kan
levere 2 mpix. mere end D70'eren til ca. samme penge...

Min fortid med kamera'er begrænser til fotolære engang i 1987' som jeg intet
kan huske af længere, så har jeg haft en Ixus V i et par år, og sidste år
blev den opgraderet til et Ixus 430'

Bla. fotograferer jeg meget biler, motorsports arrangementer, trackdays og
udstillinger med biler og det var det der fik mig i DSLR retningen

Det var baggrunden...

Nu sidder jeg og kigger edbpriser igennem.. og kan jo intet huske om
brændvidder mm.
men hvad er forskelle eks. på disse 2 :

Nikon D70+Nikon 28-80mm og
Nikon D70+Nikon 18-70mm.

og på dette plan starter min nye verden... håber der er nogle der vil
hjælpe mig lidt på vej, uden at jeg skal til at tage fotolære på den lokale
aftenskole.

Mvh.
Søren Wind

Fra : Jens Hansen

Dato : 05-05-05 08:41

- Søges - hjemmesider der forklarer de der tingester man skruer på et DSLR
kamera

- www.kenrockwell.com - har en del tests af nikon-objektiver

http://www.fredmiranda.com/reviews/ - objektiver m.m.

http://www.nikonians.com/ - her burde du også kunne finde noget interessant
info.

Mvh

Jens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 05-05-05 09:40

In article <4279c3eb$0$13729$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, s.wind@
2o6.dk says...

> Nikon D70+Nikon 28-80mm og
> Nikon D70+Nikon 18-70mm.

se den anden tråd der kører nu om 300D versus D70, der bliver det hele
forklaret, men humlen i det er at 18-70mm objektivet er langt bedre end
28-80, og ligner et kup til prisen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-05 10:58

"Søren Wind" <s.wind@2o6.dk> writes:

> [...]
>
> Bla. fotograferer jeg meget biler, motorsports arrangementer, trackdays og
> udstillinger med biler og det var det der fik mig i DSLR retningen

Hvis det er dit primært formål, bør du kigge efter et godt tele/zoom
objektiv. Til at fotografere biler er 200mm, men går du over mod MC'er
er 300mm at foretrække.

Selv har jeg et Canon 70-200 f4.0L objektiv, og savner fra tid til
anden at komme tættere på motivet.

(Og nej, jeg kan ikke bare gå tættere på, pga sikkerheds afspæringer).

Kai

Fra : Søren Wind

Dato : 05-05-05 13:00

> [...]
> anden at komme tættere på motivet.
>
> (Og nej, jeg kan ikke bare gå tættere på, pga sikkerheds afspæringer).

Det vil sige at et Nikkor AF 75-300mm f/4.5-5.6 vil være det perfekte for
mig ?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-05-05 16:24

"Søren Wind" <s.wind@2o6.dk> wrote in message

> Det vil sige at et Nikkor AF 75-300mm f/4.5-5.6 vil være det perfekte for
> mig ?

Hvis du vil holde prislejet nede så er det helt klart et godt bud, ellers
prøv at tage et kig på Sigmas EX serie, selv bruger jeg mange sigma
objektiver på grund af prisen og jeg syntes de leverer i nogle tilfælde
bedre eller ligeså gode billeder som Nikons egne, der er selvfølgelig også
ting hvor Nikons er bedre, men igen er det en smagssag.

er er også tamron objektiver og tokina, som også laver fremragende
objektiver til billige priser.

Mvh
Simon

Fra : Søren Wind

Dato : 05-05-05 17:54

Kan man ikke finde en god "dansk" forklaring på hvad f4.0L og AF 75-300 ect.
betyder ?
Som tidligere skrevet.. min lærdom fra fotolære på efterskolen er
langtidsarkiveret, men forsvundet..

Fra : HKJ

Dato : 05-05-05 18:25

Søren Wind wrote:
> Kan man ikke finde en god "dansk" forklaring på hvad f4.0L og AF 75-300 ect.
> betyder ?

Nu spørger du også om meget.

F er blænden, et stor blænde (lille tal), betyder at der kommer meget
lys ind til sensoren. Læs mere her:
http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=12646

L er Canons betegnelse for top kvalitet objektiver.

AF er Nikons betegnelse for (gammeldags) autofocus objektiver, de nye
hedder AF-S

75-300 er brændvidden. 300 mm er en pæn tele, det vil svarer til et
kompakt kamera mindst 12 gange zoom, når det er zoom'et mest. Et
gammeldags billigt kompakt filmkamera er omkring 35 mm og de fleste
digital kamera ligger også deromkring når de zoom'en er viser mest af
omgivelserne.
Der er dog et kraftigt forbehold ved de forskellige opgivelser, for at
man kan sammenligne tal, regner man dem om til tilsvarende værdi på et
gammeldags filmkamera, dette kan være meget forvirende.
Lad os tage de 300 mm som eksempel:

På et filmkamera er de 300 mm

På et Nikon D70 er de stadig 300 mm, men det man ser i søgeren svarer
til 450 mm på et filmkamera, derfor siger man at D70 har en forlængelses
faktor på 1.5

Du kan læse mere her:
http://www.akamera.dk/guider.php
http://www.digitalmagasinet.dk/articlelist.asp

Fra : Søren Wind

Dato : 05-05-05 19:21

1000 tak..... man bliver jo nødt til at spørge for at lære noget

Har vist lige købt mit første objektiv.... og kamera'et er ikke engang købt
endnu
Men for pokker jeg brænder for at komme igang med det her.