Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
De sidste billeder fra Hornborga
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-05-05 22:08

Hejsa

Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på følgende
side:

http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/hornborga2005.htm

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-05-05 22:29

Thomas Pedersen wrote:

> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på følgende
> side:

Hvis jeg gentager mig selv, så må du undskylde, men min kommentar
er, at alle dine billeder fra Hornborga er velkomponerede og meget
stilrene, det er simpelthen en fornøjelse at gennemse dem....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : NG

Dato : 04-05-05 22:56

Ja jeg vil give Niels ret, det er en meget meget flot serie..

Hilsen

Henrik
http://studiefoto.dk/

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 00:45

"NG" <bad@robot.dk> skrev i en meddelelse
> Ja jeg vil give Niels ret, det er en meget meget flot serie..
>
> Hilsen
>
> Henrik
> http://studiefoto.dk/

Takker for rosen, Henrik. Også nogle fine billeder du har på din hjemmeside,
slog lige et smut forbi

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-05-05 23:00

> Hvis jeg gentager mig selv, så må du undskylde, men min kommentar
> er, at alle dine billeder fra Hornborga er velkomponerede og meget
> stilrene, det er simpelthen en fornøjelse at gennemse dem....

Takker for ordene Niels, glad for at du kan lide dem, det er også et udvalg
af knap 2000 billeder jeg har valgt at vise her, hehe

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-05-05 00:23

Thomas Pedersen wrote:

> Takker for ordene Niels, glad for at du kan lide dem, det er også et udvalg
> af knap 2000 billeder jeg har valgt at vise her, hehe

Hmm... nu har du jo fået ubetinget ros, så derfor kan du nok også
godt tåle lidt kritik.

Jeg betragter det ikke ubetinget som en kvalitet, at du sorterer 27
billeder ud af 2.000 optagelser og viser dem frem, vi er næsten nede
på 1%, det er jo lige før, at det kan være mere held end forstand...

Og det er lidt li'som når sangere og musikere laver play-back, hvor
de i et studio har sorteret og rafineret alting, så det kun er det
perfekte som bliver afspillet for publikum.

Jeg har med billeder som med musik, jeg kan godt lide når det er
live, og det ville i mine øjne være endnu mere sejt, hvis du kunne
sige, at jeg lavede 2.000 optagelser, men efter redigeringen er kun
1.950 billeder som jeg godt vil vise frem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 00:44

> [...]
> sige, at jeg lavede 2.000 optagelser, men efter redigeringen er kun
> 1.950 billeder som jeg godt vil vise frem...

Jeg kan sagtens tåle kritik, det er det jeg lærer af. Jeg kan så også
fortælle dig, at størstedelen af billederne fra den tur er teknisk OK og
sagtens kunne vises, jeg har valgt at gøre dette af to årsager. Jeg har
begrænset plads på mit domæne og ønsker heller ikke at belaste andre med så
store mængder billeder af de samme emner. Desuden har jeg det selv sådan, at
jeg foretrækker at se få gode skud fremfor en masse ligegyldige og et par
enkelte gode. Jeg sorterer selv meget i, hvad jeg vælger at vise folk,
hvorfor vise noget man ikke selv så noget i med det samme.

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-05-05 22:20

Thomas Pedersen wrote:

> Jeg kan sagtens tåle kritik, det er det jeg lærer af.

Denne gang var det jo ikke kritik af dine billeder, men derimod en
kommentar til din arbejdsmetode.

Jeg stammer fra tid, hvor det incl. fremkaldelse kostede ca. 60
kroner at skyde en Kodak Ektachrom 120 film, og på sådan en kunne
der være fra 7 til 15 billeder, alt efter om man kørte i 6x9 - 6x6
eller 6x4,5 cm. formatet, så man skød ikke løs som var kameraet et
maskingevær, i håb om at få en heldig fuldtræffer.

Og det er nok min poiente til dig, for hvis din successrate er helt
nede omkring 1-2%, så bør du lære at være lidt mere selektiv, det
handler såmænd kun om, at vælge de gode billeder i selve optagelsen,
og lade være med at ta' de tvilsomme og dårlige motiver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 23:13

> [...]
> handler såmænd kun om, at vælge de gode billeder i selve optagelsen,
> og lade være med at ta' de tvilsomme og dårlige motiver.

Hej Niels

Det var nu heller ikke ment som et forsvar, blot en forklaring på, hvorfor
du ikke så mere derfra. Der er dog altid en ret stor spildprocent ved
dyrefotografering synes jeg, om min metode så er forkert er en anden ting,
så længe den fungerer for mig, så er det fint nok

Jeg startede selv med at fotografere på dias for ca. 3 år siden og skiftede
først til digitalt sidste sommer, da jeg fik råd til et DSLR. Og jeg må
stadig indrømme, at jeg synes det er noget nemmere med digitalt. Dog skal
det siges, at jeg stadig kan blive begejstret over at se et veleksponeret
dias de sjældne gange jeg får taget nogle. Diasene har da også været guld
værd senere hen, da man nok bedre har en idé om, hvordan man skal eksponere
et billede under vanskelige forhold. Jeg må dog indrømme, at jeg endnu ikke
har prøvet andet end 35mm, det kunne være spændende at lege med noget
mellemformat.

En af befrielserne ved det digitale er netop at kunne fotografere de
tvivlsomme motiver uden at det koster, for ind i mellem kan man faktisk
blive positivt overrasket over hvordan det i grunden blev. Og det bedste ved
det er, at det ikke har kostet en krone (eller i hvert fald, en minimal
omkostning). Men det er jo også en af de ting man lærer, nemlig at være
selektiv i situationen, selvom det ind i mellem kan komme over en det der
med bare at skyde løs

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-05 10:50

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> dyrefotografering synes jeg, om min metode så er forkert er en anden ting,
> så længe den fungerer for mig, så er det fint nok

De 27 billeder som du viser frem, viser jo helt klart, at du godt
ved hvordan det gode og se-værdige billede skal se ud.

Min poiente var så, at i den analoge tid ville 2.000 optagelser ha'
kostet mellem 10 og 20.000 kroner, alt efter om de blev lavet som
24x36 mm eller 6x6 cm dias. Så et spild på 98-99% ville være en
omkostning, som selv ikke proff. fotografer ville ha' råd til.

Og der blev jo også lavet fantastisk flotte fuglebilleder og
naturfotografi dengang fotografi kun analogt, så det var måske værd
at overveje, at overføre nogle af datidens arbejdsmetoder til den
digitale tidsalder.

Du skal også tænke, at der nok højst er 200.000 skud i dit
DSLR-kamera, og med din spildprocent, så vil du kun stå med 2.700
gode billeder når det er slidt op...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-05-05 11:55

[KLIP]

> [...]
> 15 billeder, alt efter om man kørte i 6x9 - 6x6 eller 6x4,5 cm. formatet,
> så man skød ikke løs som var kameraet et maskingevær, i håb om at få en

+++++++++++++++++

Hej Niels.

Ja, det kunne hurtigt have blevet dyrt, men nu skriver vi jo ikke 1897 mere
men 2005...sorry kunne ikke lade være.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-05-05 11:53

> [...]
> det ville i mine øjne være endnu mere sejt, hvis du kunne sige, at jeg
> lavede 2.000 optagelser, men efter redigeringen er kun 1.950 billeder som

+++++++++++++++++++++++++++

Hej Niels.

Hvis nu han havde smidt alle 2000 billeder op, så var det også galt. Der er
nogen der før har smidt måske 100 billeder op, hvor du har skrevet at det er
for mange at se på en gang. Jeg synes at det er et fint antal. Bare min
mening

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-05-05 22:43

> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på
følgende
> side:

Flotte billeder fra en god tur! Spørgsmålet er om du kan gøre det bedre
næste år?
Kareten kører nok nordpå igen tidligt i April 06!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-05-05 23:01

> [...]
> næste år?
> Kareten kører nok nordpå igen tidligt i April 06!

Ja, der er vel kun en vej at finde ud af det på, Hans, jeg er med næste år
igen Sådan en tur kan man ikke lade gå fra sig Og takker for ordene,
turen var jo en succes må man sige, ganske hyggelig og med et godt udbytte
også.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-05 18:41

> [...]
ordene,
> turen var jo en succes må man sige, ganske hyggelig og med et godt udbytte

Jeg har reloadet mine billeder her
http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2005. Jeg er nogenlunde tilfreds med
resultatet, men dine er bedre!
Vi skal nok overveje, hvordan vi kan gøre det anderledes næste år.
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-05-05 04:53

"Thomas Pedersen"
> [...]
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på følgende

Mange vindere - en fantastisk flot serie.
Den flotteste serie fra Hornborga jeg har set, jeg er sat på plads
endnu een gang Og jeg havde oven i købet en ekstra dag der
oppe, flere og dyrere kameraer - Du styrer for vildt Thomas, dig
gider jeg ikke snakke med mere )
Hører der er ørne rundt omkring i landet, du burde hoppe ind i bilen
og se om ikke du kunne knipse nogle pletskud til samlingen, brug de
sites på nettet og evt. sms servicen til at finde frem til dem, du skal
sku udvide din portfolio og ind på biofoto, hurtigst muligt.!! -max-

Fra : Peter Sindrup

Dato : 05-05-05 09:53

> [...]
> endnu een gang Og jeg havde oven i købet en ekstra dag der
> oppe, flere og dyrere kameraer - Du styrer for vildt Thomas, dig

Max - jeg elsker din stil - keep it coming.

Peter

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 13:33

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sites på nettet og evt. sms servicen til at finde frem til dem, du skal
> sku udvide din portfolio og ind på biofoto, hurtigst muligt.!! -max-

Haha, det er jeg da ked af at høre, at du ikke vil snakke med mig mere
Jeg er jo blot heldig, det ved du jo også Jeg er ved at undersøge det
med ørnene, de er jo imponerende, så lad os krydse fingre, ingen isfugl til
mig her til morgen, så faktisk ikke engang en enkelt, lidt trist.

MVH
Thomas

Fra : J K Hansen

Dato : 05-05-05 07:33

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på

Det er flotte billeder, tydeligvis taget af en fotograf der har prøvet det
før

Men jeg er nu mest imponeret af billedet med haren. Vinklen antyder du har
lagt på maven, og måske ligefrem sneget dig frem? Eller brugte Hubble?
Under alle omstændigheder et billede jeg gætter på kunne indbringe penge.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 13:36

"J K Hansen" <adminNOSP@M@jkhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lagt på maven, og måske ligefrem sneget dig frem? Eller brugte Hubble?
> Under alle omstændigheder et billede jeg gætter på kunne indbringe penge.

Hej JK.

Takker for ordene. Ja, et enkelt billede har jeg vel taget før, hehe. Haren
er faktisk lidt sjov, for jeg hverken lagde på maven eller brugte Hubble
(selvom Hubble må være sej til fuglefoto samt en masse andre ting ) Jeg
så den inden vi skulle ind og have morgenmad og tog et par skud, men regnede
ikke med det vilde, for lukkerhastigheden var ikke den bedste, men ind i
mellem bliver man overrasket. Det er taget håndholdt og jeg stod op, ganske
sulten, hehe

MVH
Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-05-05 02:42

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

>Takker for ordene. Ja, et enkelt billede har jeg vel taget før, hehe. Haren
>er faktisk lidt sjov, for jeg hverken lagde på maven eller brugte Hubble
>(selvom Hubble må være sej til fuglefoto samt en masse andre ting )

Hubble har en brændvidde på ca. 57.600 mm! Med en vægt på lidt over 11
tons er det ikke rigtigt til at håndholde.

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-05-05 11:26

Peter Rongsted wrote:

> Hubble har en brændvidde på ca. 57.600 mm! Med en vægt på lidt over 11
> tons er det ikke rigtigt til at håndholde.

Til gengæld har det en inerti, der vil noget, så har man først fået det i
stilling, så bli'r det der nok!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 05-05-05 08:07

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på følgende

Huha hvor er det godt det her:

http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/DSC_2990.htm

Tommy

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 13:37

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> Huha hvor er det godt det her:
>
> http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/DSC_2990.htm
>
> Tommy

Takker for ordene, Tommy. Ja, der ville jeg selv gerne have haft noget bedre
lys, men ind i mellem må man stille sig tilfreds Det var ganske svært at
få billeder af enkelte fugle, du ved, de der registreringsfotos.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-05 10:04

> [...]
>
> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på

Mojn Thomas.
Jeg tager virkelig hatten af for dine billeder fra Hornborga.
Billedserien som du her fremviser, viser billeder af højeste kvalitet - Godt
gået
/Carsten

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 13:38

"alsingeren.dk" <spammigej[at]webspeed[dot]dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tager virkelig hatten af for dine billeder fra Hornborga.
> Billedserien som du her fremviser, viser billeder af højeste kvalitet -

Mojn Carsten.

Takker for ordene, glad for at du kan lide billederne.

MVH
Thomas

Fra : Peter Sindrup

Dato : 05-05-05 10:21

> http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/hornborga2005.htm

Helt, helt forrygende billedserie.
Min personlige favorit er helt klart svanen i modlys - "Svanerne kan også
danse"

Peter

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 13:39

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Helt, helt forrygende billedserie.
> Min personlige favorit er helt klart svanen i modlys - "Svanerne kan også
> danse"
>
> Peter

Hej Peter.

Takker for ordene. Svanerne var utrolig smukke om morgenen. Det sjove var
faktisk, at på et tidspunkt endte det med, at vi jagtede alt andet flyvende
end tranerne, hehe.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-05-05 14:25

Thomas Pedersen wrote:

> http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/hornborga2005.htm

Jeg gider normalt ikke kommentere fuglebilleder, men noij, hvor er de dog
flotte! Det hele går op i en højere enhed og er meget mere end de ofte
(IMHO) kedelige registreringer, som mange fuglebilleder er. Godt gået.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-05-05 18:43

> [...]
>
> --
> - amatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på

Hej Jan.

Jamen jeg er da glad for, at jeg har kunne begejstre dig, så har turen da
ikke været helt forgæves Jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret, et
godt fuglebillede skal ikke blot være en registrering, men må gerne
indeholde noget ekstra, det er så også det man venter timer på at fange,
hehe.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-05-05 11:47

> [...]
>
> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på

De er rigtigt meget i orden, Thomas!
Det er en meget flot serie
Næste år står jeg side om side med dig deroppe og skyder om kap
Jeg har i alle tilfælde booket plads til ideen hos fruen

Jeg har bare været så pisse misundelig på jer, der tog afsted, da jeg ikke
selv kunne, men nu er jeg da endelig begyndt at kigge fremefter til næste
år.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-05-05 19:35

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv kunne, men nu er jeg da endelig begyndt at kigge fremefter til næste

++++++++++++++++++

Hej Frodo.

Tag mig med, jeg kommer så sjældent ud Og ja, jeg har også været
misundelig på dem der har været der op, lyder som en rigtig god tur.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 07-05-05 13:43

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:427bb7ca$0$279$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Takker for ordene. Hehe, ja, du kan roligt begynde at glæde dig, det er et
helt utroligt syn. Vi var så også meget heldige med vejret må man sige, det
spillede virkeligt.

> [...]
>
> Tag mig med, jeg kommer så sjældent ud Og ja, jeg har også været
> misundelig på dem der har været der op, lyder som en rigtig god tur.

Hej Jørgen.

Det er skam bare med at komme ud når man har muligheden for det. Danmark
byder også på mange spændende motiver, ind i mellem ligefrem noget der er
værd at fotografere, hehe. Men det var en rigtig god tur derop, jeg skal med
igen næste år i hvert fald.

MVH
Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-05-05 11:59

> [...]
>
> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på

++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det er alle nogle gode og skarpe billeder. Virkelige gode, du kan sgu det
der

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 20:08

> [...]
>
> Ja, så vil jeg lige vise de sidste billeder fra Hornborga fra i år. Der er
> nogle der har været vist før og andre er nye. Billederne findes på

Det er nogle rigtige flotte billeder. Jeg er især vild med
solopgangsbillederne og svanebilledet.

Vi har selv egen mose, hvor der for nylig landede et svanepar. De strækker
nogle gange vingerne og basker i vandet, og det ser utrolig flot ud. Har
desværre ikke fået nogle særlig gode billeder af dem endnu. Jeg har ikke det
rigtige udstyr til den slags billeder.

Vi har tilgengæld nogle (imo) gode pelikanbilleder herhjemme, som jeg tog i
Australien for 4 år siden.

Er lige nødt til at spørge: Hvor ligger Hornborga henne ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-05-05 20:25

On Sun, 8 May 2005 21:07:43 +0200, Buffy wrote:

> Er lige nødt til at spørge: Hvor ligger Hornborga henne ?

SVJV ligger det ved Falköping ca. 100 - 125 km fra Göteborg. Se evt.
http://www.hornborga.com

--
M.v.h
Jens Stadsgaard