|
| Billeder fra Indien Fra : ;o\)-max- |
Dato : 02-05-05 12:56 |
| | |
Jan Bøgh (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Jan Bøgh |
Dato : 02-05-05 13:32 |
|
-max- wrote:
> Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> gider i jo nok ikke.
Jo, det er pragtfulde billeder - uden en eneste fjer
Er du ikke fristet til at samle billeder som disse i en serie i stedet for
at se dem som enkeltstående?
vh
jan
--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 14/4/2004) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm
| |
michael bs (02-05-2005)
| Kommentar Fra : michael bs |
Dato : 02-05-05 14:49 |
| | |
;o\)-max- (03-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 03-05-05 10:16 |
|
"michael bs"
>
> " -max-"
> > Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> > over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> > gider i jo nok ikke.. ) -max-
>
> Fremaragende billeder som sædvanligt. Må man spørge hvordan i djævlens skind
> og ben du kan rejse verden rundt for at tage billeder? Hvem arbejder du for?
> For jeg går ud fra at du er prof.?
>
> mvh Michael
Jeg er ikke prof - Og dog for 2-3 år siden tjente jeg 500 kr og jeg har
da fået et par øl for nogle svane billeder, ellers går det 15 år tilbage
siden jeg udstillede og solgte mine fotos - det var rejsebilleder skudt
helt tilbage i 1977. Så der er langt mellem snapsende - tror godt man
kan kalde mig glad amatør uden at lyve -max-
Et par billeder mere fra samme serie
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1516688
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1516689
| |
Jakob (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 02-05-05 15:12 |
| | |
Thomas Kjær (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Kjær |
Dato : 02-05-05 16:08 |
| | |
ab© (02-05-2005)
| Kommentar Fra : ab© |
Dato : 02-05-05 19:46 |
|
" -max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dzode.809$Fe7.25155@news000.worldonline.dk...
> Arbejdere på en strand i syd Indien ........
Selv om jeg måske står helt alene med det, kan jeg ikke lade være med at
komme med divergerende bemærkninger. Jeg ser dine (skarpe, velbelyste
o.s.v.) fotos som rene registreringer, idet du har valgt pille motivet ud af
sin sammenhæng - miljø, omgivelser, spil mellem flere elementer i fotoet
o.s.v. Det kunne der måske godt være belæg for med et motiv, der rummer
overraskelse, særpræg, handling eller andet enestående. Men det ser jeg ikke
i motivet.
Om det er et dyr, en fugl, en person eller et hvilket som helst andet motiv,
mener jeg at en sådan "close-up" har svært ved at stå alene.
Noget andet er så, om ikke fuldkommen teknik er et noget lavt krav at stille
?
ab
| |
michael bs (02-05-2005)
| Kommentar Fra : michael bs |
Dato : 02-05-05 19:59 |
|
"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
news:42767556$0$758$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
> Selv om jeg måske står helt alene med det, kan jeg ikke lade være med at
> komme med divergerende bemærkninger. Jeg ser dine (skarpe, velbelyste
> o.s.v.) fotos som rene registreringer, idet du har valgt pille motivet ud
> af sin sammenhæng - miljø, omgivelser, spil mellem flere elementer i
> fotoet o.s.v. Det kunne der måske godt være belæg for med et motiv, der
> rummer overraskelse, særpræg, handling eller andet enestående. Men det ser
> jeg ikke i motivet.
Netop det minimalistiske motivvalg virker på mig æggende på fantasien. Det
åbner mine sanser for motivet og tillader et fantasiens rum, hvor jeg kan
læse historier ind i billedet.
mvh Michael
| |
Pico (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Pico |
Dato : 02-05-05 20:12 |
|
ab© wrote:
> " -max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:dzode.809$Fe7.25155@news000.worldonline.dk...
>
>
>> Arbejdere på en strand i syd Indien ........
>
> Selv om jeg måske står helt alene med det, kan jeg ikke lade være med
> at komme med divergerende bemærkninger. Jeg ser dine (skarpe,
> velbelyste o.s.v.) fotos som rene registreringer, idet du har valgt
> pille motivet ud af sin sammenhæng - miljø, omgivelser, spil mellem
> flere elementer i fotoet o.s.v. Det kunne der måske godt være belæg
> for med et motiv, der rummer overraskelse, særpræg, handling eller
> andet enestående. Men det ser jeg ikke i motivet.
Så har vi ikke samme syn på det , jeg synes billederne står meget
stærkt ved den måde Max har ladet dem være uden forstyrende elementer.
Det er knaldgode billeder, men som med alt andet er der heldigvis
divergerende opfattelser.
--
Med venlig hilsen
Pico
>
> Om det er et dyr, en fugl, en person eller et hvilket som helst andet
> motiv, mener jeg at en sådan "close-up" har svært ved at stå alene.
>
> Noget andet er så, om ikke fuldkommen teknik er et noget lavt krav at
> stille ?
>
> ab
| |
Ole Larsen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Ole Larsen |
Dato : 02-05-05 21:21 |
|
Pico wrote:
>
> Så har vi ikke samme syn på det , jeg synes billederne står meget
> stærkt ved den måde Max har ladet dem være uden forstyrende elementer.
> Det er knaldgode billeder, men som med alt andet er der heldigvis
> divergerende opfattelser.
Jaah, jeg tænkte lidt af samme baner som ab, at det mange sikkert
betragter som en styrke (uskarpe/nøgne baggrund) egentlig også er lidt
af en svaghed som ab nævner.
Men flotte billeder alligevel..
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (febr.2005) design og nye billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler
| |
Hans Kruse (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 02-05-05 22:36 |
|
Jeg har givet en tilsvarende kritik her
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515659 ikke fordi jeg ikke synes
det er et godt billede, men at det kunne være bedre efter min mening.
--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse
"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message
news:42767556$0$758$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> " -max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:dzode.809$Fe7.25155@news000.worldonline.dk...
>
>
> > Arbejdere på en strand i syd Indien ........
>
> Selv om jeg måske står helt alene med det, kan jeg ikke lade være med at
> komme med divergerende bemærkninger. Jeg ser dine (skarpe, velbelyste
> o.s.v.) fotos som rene registreringer, idet du har valgt pille motivet ud
af
> sin sammenhæng - miljø, omgivelser, spil mellem flere elementer i fotoet
> o.s.v. Det kunne der måske godt være belæg for med et motiv, der rummer
> overraskelse, særpræg, handling eller andet enestående. Men det ser jeg
ikke
> i motivet.
>
> Om det er et dyr, en fugl, en person eller et hvilket som helst andet
motiv,
> mener jeg at en sådan "close-up" har svært ved at stå alene.
>
> Noget andet er så, om ikke fuldkommen teknik er et noget lavt krav at
stille
> ?
>
> ab
>
>
| |
;o\)-max- (03-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 03-05-05 10:16 |
|
"ab©"
>
> " -max-"
>
>
> > Arbejdere på en strand i syd Indien ........
>
> Selv om jeg måske står helt alene med det, kan jeg ikke lade være med at
> komme med divergerende bemærkninger. Jeg ser dine (skarpe, velbelyste
> o.s.v.) fotos som rene registreringer, idet du har valgt pille motivet ud af
> sin sammenhæng - miljø, omgivelser, spil mellem flere elementer i fotoet
> o.s.v. Det kunne der måske godt være belæg for med et motiv, der rummer
> overraskelse, særpræg, handling eller andet enestående. Men det ser jeg ikke
> i motivet.
>
> Om det er et dyr, en fugl, en person eller et hvilket som helst andet motiv,
> mener jeg at en sådan "close-up" har svært ved at stå alene.
>
> Noget andet er så, om ikke fuldkommen teknik er et noget lavt krav at stille
> ?
>
> ab
Nej nu er du sku uretfærdig ab -der må da være plad til at udforske
forskellige gengre inden for fotografiet. Billeder behøver vel ikke altid opfylde
alle de krav du nævner altid, men se mit svar til Niels om mit forsvar holder
vand eller om jeg er ude på dybt vand )-max-
| |
;o\)-max- (03-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 03-05-05 10:16 |
|
"Thomas Kjær"
> On 2005-05-02, ;
> > Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> > over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> > gider i jo nok ikke.. ) -max-
> >
> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515977
> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515976
> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515665
> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515659
>
> Lækre billeder max! Vi vil *meget* gerne se flere billeder af denne
> slags. Fuglebillederne bliver hurtigt lidt for meget. ;)
>
> Må man spørge hvordan du har konverteret disse til s/h (sepia)?
> Resultatet er utroligt lækkert.
>
> --
> Med venlig hilsen
Jakob og Thomas, billederne er konverteret med "Hue/Saturation"
adjustment layer i 3 lag hvor man i det overste lag kører saturation
slideren helt til venstre. Det midterste lag skal sættes til "color" i
layer blending options så man kan justere filtreringen, man kan have
flere lag og filtrere forskellige områder forskelligt. En smart teknik
jeg vidst fandet på nettet.
Tilsidst fylder jeg et nyt lag med mørkbrun og sætter layer blending
til overlay og 5-20% transparency, den tror jeg selv jeg har fundet
på og der er nok bedre metoder, men denne kan jeg godt li.
Jeg bruger af og til masker - og jeg bruger tit slikpinden og hånden
som i traditionelt mørkekammer arbejde til at justere mindre områder.
I skygger hæver jeg "højlysende" og omvendt i højlysende der gør jeg
skyggerne mørkere, det gir lidt mere kontrast i de områder der ellers
kan blive flade. -max-
| |
Jakob (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 03-05-05 12:55 |
|
In article <4277415d$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>, max@amarzone.dk
says...
> I skygger hæver jeg "højlysende" og omvendt i højlysende der gør jeg
> skyggerne mørkere, det gir lidt mere kontrast i de områder der ellers
> kan blive flade. -max-
Fedt, tak for tippene, det vil jeg prøve med nogle af mine absolut
temmelig meget kedeligere billeder :0).
--
Venlig hilsen
Jakob
| |
Thomas Kjær (04-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Kjær |
Dato : 04-05-05 08:14 |
|
On 2005-05-03, -max- <max@amarzone.dk> wrote:
> "Thomas Kjær"
>> On 2005-05-02, ;
>> > Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
>> > over nogle dage - der er mange mange flere, men det
>> > gider i jo nok ikke.. ) -max-
>> >
>> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515977
>> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515976
>> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515665
>> > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515659
>>
>> Lækre billeder max! Vi vil *meget* gerne se flere billeder af denne
>> slags. Fuglebillederne bliver hurtigt lidt for meget. ;)
>>
>> Må man spørge hvordan du har konverteret disse til s/h (sepia)?
>> Resultatet er utroligt lækkert.
>>
>> --
>> Med venlig hilsen
>
> Jakob og Thomas, billederne er konverteret med "Hue/Saturation"
> adjustment layer i 3 lag hvor man i det overste lag kører saturation
> slideren helt til venstre. Det midterste lag skal sættes til "color" i
> layer blending options så man kan justere filtreringen, man kan have
> flere lag og filtrere forskellige områder forskelligt. En smart teknik
> jeg vidst fandet på nettet.
Den benytter jeg mig også selv af. Du har garanteret læst om den på CPS
Europe. :)
> Tilsidst fylder jeg et nyt lag med mørkbrun og sætter layer blending
> til overlay og 5-20% transparency, den tror jeg selv jeg har fundet
> på og der er nok bedre metoder, men denne kan jeg godt li.
Den giver også et dejligt let Sepia look.
> Jeg bruger af og til masker - og jeg bruger tit slikpinden og hånden
> som i traditionelt mørkekammer arbejde til at justere mindre områder.
> I skygger hæver jeg "højlysende" og omvendt i højlysende der gør jeg
> skyggerne mørkere, det gir lidt mere kontrast i de områder der ellers
> kan blive flade. -max-
Sjovt. Vi bruger faktisk ca. det samme workflow. :)
--
Med venlig hilsen
Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>
| |
;o\)-max- (04-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 04-05-05 09:29 |
|
"Thomas Kjær"
> > Jeg bruger af og til masker - og jeg bruger tit slikpinden og hånden
> > som i traditionelt mørkekammer arbejde til at justere mindre områder.
> > I skygger hæver jeg "højlysende" og omvendt i højlysende der gør jeg
> > skyggerne mørkere, det gir lidt mere kontrast i de områder der ellers
> > kan blive flade. -max-
>
> Sjovt. Vi bruger faktisk ca. det samme workflow. :)
>
>
> --
> Med venlig hilsen
Jamen det er da godt at høre, så er den måske ikke så skæv
Jeg havde forøvrigt chancen for at se en del unge photoshoppere
i aktion da jeg var i Indien sidst, har aldrig forestillet mg der kunne
arbejdes så hurtigt - )-max-
| |
Niels Riis Ebbesen (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Niels Riis Ebbesen |
Dato : 02-05-05 23:13 |
|
-max- wrote:
> Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> gider i jo nok ikke.. ) -max-
Jeg har i tre omgange taget et kik på billederne, og serien er ret
stilren og lækker, men på 1 og 3 er personen placeret lidt for meget
midt i billedet.
Og når man ved selvsyn har set, hvor farverigt der er i Indien, så
tænker man straks, at det kunne være spændende, at se serien i
farver...
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
| |
;o\)-max- (03-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 03-05-05 10:16 |
|
"Niels Riis Ebbesen"
>
> -max- wrote:
>
> > Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> > over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> > gider i jo nok ikke.. ) -max-
>
>
>
> Jeg har i tre omgange taget et kik på billederne, og serien er ret
> stilren og lækker, men på 1 og 3 er personen placeret lidt for meget
> midt i billedet.
>
> Og når man ved selvsyn har set, hvor farverigt der er i Indien, så
> tænker man straks, at det kunne være spændende, at se serien i
> farver...
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
De her billeder fungere slet ikke i farve, men jeg har da postet mange
andre farvebillder, som du siger farverne i Indien er utrolige. Denne serie
er bare et experiment.. )
De er allesammen full frame eller næsten full frame, og jeg ved godt
de gyldne regler siger der skal være mere plads foran bevægelses- og
syns retningen og man skal ikke placere objekter i midten. Jeg havde
lyst til at bryde reglerne for at se hvad der sker - så spørgsmålet er hvad
går gennem hovedet på folk. Går de ind i databasen og bladrer alle reglerne
igennem og siger duer ikke, eller begynder de at kigge og måske se noget
andet end de er vant til.? Selv begyndte jeg at udforske de hvide områder
og se dem som lige så interessante former som selve motivet.
I dette billede er der næsten dobbelt så meget plads bag manden, men men det
er ikke bare tomt, som det ville have været hvis jeg havde fulgt reglerne og haft
det "tomme" rum foran ham. Den plads bag ham er en del af figuren fordi han lige
har været der og fordi foden stadig befinder sig i det rum. Var det michealangelo
der sagde han afdækkede den figur der gemte sig i en marmor blok (idag hører
man mange billedhuggere sige det ;)) Så som jeg forstår det, forholder en figur sig
til den blok hvor af den er udhugget, altså det firkantede rum hvor den har været
skjult indtil kunstneren fjernede alt det overflødige. Men det der er væk er stadig
en del af figuren.. http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1516688
Jeg ved ikke om den teori holder i de her billeder, og det er heller ikke så vigtigt,
for mig er det interessant at prøve forskellige ting af. Jeg har fotograferet skulpturer
i mange mange år, og da jeg så disse folk vandre frem og tilbage, var det måske
noget af det der gik gennem hovedet på mig, og sikkert en masse andet, jeg blev
bare facineret og lavede så denne serie. -max-
| |
Peter Rongsted (04-05-2005)
| Kommentar Fra : Peter Rongsted |
Dato : 04-05-05 00:11 |
|
";o\)-max-" <max@amarzone.dk> wrote:
>De er allesammen full frame eller næsten full frame, og jeg ved godt
>de gyldne regler siger der skal være mere plads foran bevægelses- og
>syns retningen og man skal ikke placere objekter i midten. Jeg havde
>lyst til at bryde reglerne for at se hvad der sker - så spørgsmålet er hvad
>går gennem hovedet på folk. Går de ind i databasen og bladrer alle reglerne
>igennem og siger duer ikke, eller begynder de at kigge og måske se noget
>andet end de er vant til.? Selv begyndte jeg at udforske de hvide områder
>og se dem som lige så interessante former som selve motivet.
Du er nu i meget godt selskab. Henri Cartier-Bresson lod også engang en
person springe lige ud i højre kant:
http://www.photology.com/bresson/Foto28.htm
Peter
| |
;o\)-max- (04-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 04-05-05 09:33 |
|
"Peter Rongsted"
> ";o\)-max-"
>
> >De er allesammen full frame eller næsten full frame, og jeg ved godt
> >de gyldne regler siger der skal være mere plads foran bevægelses- og
> >syns retningen og man skal ikke placere objekter i midten. Jeg havde
> >lyst til at bryde reglerne for at se hvad der sker - så spørgsmålet er hvad
> >går gennem hovedet på folk. Går de ind i databasen og bladrer alle reglerne
> >igennem og siger duer ikke, eller begynder de at kigge og måske se noget
> >andet end de er vant til.? Selv begyndte jeg at udforske de hvide områder
> >og se dem som lige så interessante former som selve motivet.
>
> Du er nu i meget godt selskab. Henri Cartier-Bresson lod også engang en
> person springe lige ud i højre kant:
> http://www.photology.com/bresson/Foto28.htm
>
> Peter
Det er et godt eksempel - googlede lige på Bresson og der er faktisk
en hel del af hans billeder der er opbygget på den måde, hvor folk er
på vej ud af billedet eller kigger ud af billedet - Og her har jeg gået
og haft ham som forebillede, sikke noget klam )-max-
| |
Fif (02-05-2005)
| Kommentar Fra : Fif |
Dato : 02-05-05 13:19 |
| | |
;o\)-max- (03-05-2005)
| Kommentar Fra : ;o\)-max- |
Dato : 03-05-05 08:43 |
| | |
Thomas Pedersen (03-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Pedersen |
Dato : 03-05-05 09:01 |
|
" -max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:T0Gde.919$Fe7.27238@news000.worldonline.dk...
>
> "Fif"
> >
> > " -max-"
> > > Arbejdere på en strand i syd Indien, billederne er taget
> > > over nogle dage - der er mange mange flere, men det
> > > gider i jo nok ikke.. ) -max-
> > >
> > > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515977
> > > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515976
> > > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515665
> > > http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1515659
> > >
> > >
> >
> > Hmm... det ser ud til at være farligt at gå mod venstre!
> >
> > Dejlige fotos, elsker s/h tvinger ligesom fantasien frem.
> >
> > -Fif
>
> Jeg har også en nostalgisk kærlighed til s/h, ved ikke om den
> "tvinger fantasien frem" for mig er det mere noget om at forenkle
> og fremhæve ting som tone værdier, form og komposition. Jeg
> har venner der hader s/h, men sådan er vi jo så forskellige. -max-
Det er netop det der gør at jeg synes denne serie er så fed, den er enkel
men alligevel har den en kanon påvirkning på en, netop fordi den er så ren i
kompositionen. Og SH giver den lidt et lidt mere repotageagtigt præg,
hvilket jeg godt kan lide ved portrætfotos. Det spiller sgu Max
MVH
Thomas
| |
|
|