Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Superligafodbold Viborg FF - FCK
Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 09:33

Hvis der er nogen der har lyst til at se fotos fra superligakampen Viborg
FF - FCK ligger de her: www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

De er lavet med Nikon D1x og AF-Sigma EX70-200/2,8 APO HSM.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-05 12:17

Lars Troels wrote:

> Hvis der er nogen der har lyst til at se fotos fra superligakampen Viborg
> FF - FCK ligger de her: www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

Hmm... hva' ska' jeg synes og sige - de fleste af billederne er
skarpe og velbelyste, men der er ikke et eneste af dem, hvor motiv
og komposition hæver sig op over et helt almindligt og
gennemsnitligt knipseri-niveau, og de forudsætter nok, at man er
meget interesseret i fodbold, hvis man skal synes, at de er
spændende og se-værdige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 02-05-05 14:59

Hej Lars,

Jeg syntes det er nogle super....flotte billeder.

Hvordan er du placeret? Har du lov til at sidde ved banelinien?

VH/Anders

PS! Er du fra Viborg! - siden du har undladt målene :)

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 02-05-05 15:35

Hvilke Kamera + objektiv brugte du?

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 16:54

Ja. Jeg er bestilt til at fotografere kampen, og er derfor akkreditteret.
Man kommer ikke bare ind på pressekort.

Ja...

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 16:57

> Hvilke Kamera + objektiv brugte du?

De er lavet med Nikon D1x og AF-Sigma EX70-200/2,8 APO HSM. Første halvleg
blev lavet ved 400 iso og anden halvleg måtte jeg op i 800 iso.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-05-05 15:29

> [...]
> FF - FCK ligger de her: www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm
>
> De er lavet med Nikon D1x og AF-Sigma EX70-200/2,8 APO HSM.

+++++++++++++++++

Hej Lars.

De er sgu gode, og virkelig skarpe. Fik du ikke taget nogen da Peter Møller
eller Álvaro Santos scorede?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 16:59

> De er sgu gode, og virkelig skarpe. Fik du ikke taget nogen da Peter
> Møller eller Álvaro Santos scorede?

Hej Jørgen

Tak for kommentaren. Nej. Dem fik jeg ikke, jeg sad nede ved den modsatte
baglinie.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 02-05-05 16:21

Hvordan gør aviser/blade o.l. - Har de en fotograf i begge ender?

VH/Anders

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 17:27

> Hvordan gør aviser/blade o.l. - Har de en fotograf i begge ender?
>
> VH/Anders

Nej normalt er der kun en fotograf per medie. Så flytter man sig jo lidt
rundt. Fra halvt oppe ad sidelinien, kan man faktisk dække hele banen med en
400 mm.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-05-05 18:11

Lars Troels wrote:

> Tak for kommentaren. Nej. Dem fik jeg ikke, jeg sad nede ved den
> modsatte baglinie.

Der sker der ski da ikke ret meget

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Kjær

Dato : 02-05-05 16:28

On 2005-05-02, Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote:
> Hvis der er nogen der har lyst til at se fotos fra superligakampen Viborg
> FF - FCK ligger de her: www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

Gode billeder. Jeg vil dog give Niels ret i at en del af dem godt kunne
bruge lidt komposition. Jeg kunne også godt tænke mig en lidt hurtigere
lukketid på en del af billederne, samt tættere crops og lidt mindre DoF
(mere blur af baggrunden).

Det er dog sikkert skidesvært at skyde fodbold, så jeg må hellere vente
til jeg selv har prøvet, med at finde flere "mangler". ;)

> De er lavet med Nikon D1x og AF-Sigma EX70-200/2,8 APO HSM.

Hvad ville du mene var den idéelle brændvidde til fodbold?

De 200mm må have begrænset dig en del. Jeg har lige prøvet at regne lidt
på det, og med et D1X der har en crop-factor på 1.5 vil du lige ud foran
dig, halvt ude på banen (dvs. de 34 af de 68 meter banen er bred) have
en FoV (Field of View) på 4.12x2.7 meter.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 18:02

Tak for kommentaren Thomas.

> Gode billeder. Jeg vil dog give Niels ret i at en del af dem godt kunne
> bruge lidt komposition.

Jae..Det kræver nok en dygtig fotograf....

Jeg kunne også godt tænke mig en lidt hurtigere
> lukketid på en del af billederne, samt tættere crops og lidt mindre DoF
> (mere blur af baggrunden).

Der kunne ikke rigtigt laves mere baggrundsuskarphed. Hanen var helt åben
hele tiden. Da kampen startede kl. 17.30 valgte jeg ikke at bruge min
teleconverter. Jeg synes ikke der var lys nok, og jeg kunne godt lave de
billeder jeg skulle uden.

> Det er dog sikkert skidesvært at skyde fodbold, så jeg må hellere vente
> til jeg selv har prøvet, med at finde flere "mangler". ;)

Jeg synes du skulle prøve. Det kunne evt. være en serie 1 kamp eller ca. på
det niveau. Der går det hurtigt nok til at være ufordrende, og man kan altid
få lov at fotografere de kampe.

> Hvad ville du mene var den idéelle brændvidde til fodbold?

En 70-200/2,8 og en 400/2,8 hvis man er ligeglad med omkostningerne.

> De 200mm må have begrænset dig en del.

Jeg bruger normalt også teleconverter.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 02-05-05 17:14

On 2005-05-02, Lars Troels <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote:
> Tak for kommentaren Thomas.

> Jae..Det kræver nok en dygtig fotograf....

Øvelse! :)

> [...]
> hele tiden. Da kampen startede kl. 17.30 valgte jeg ikke at bruge min
> teleconverter. Jeg synes ikke der var lys nok, og jeg kunne godt lave de

Ahja, så er der jo desværre ikke noget at gøre. :/

> Jeg synes du skulle prøve. Det kunne evt. være en serie 1 kamp eller ca. på
> det niveau. Der går det hurtigt nok til at være ufordrende, og man kan altid
> få lov at fotografere de kampe.

Det må prøves. Ellers må jeg se om ikke jeg kan trække i lidt tråde, og
finde adgang til noget mere spændende. :)

> En 70-200/2,8 og en 400/2,8 hvis man er ligeglad med omkostningerne.

Jeg havde tænkt på en fast 200 og 400, men det kan godt ske man skal
skifte 200'eren ud med en 70-200, så man kan få action tæt på.

> Jeg bruger normalt også teleconverter.

Okay. Men hvis lyset ikke er til det, kan det jo være svært .. eller
dyrt. :/

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Gert Medom

Dato : 02-05-05 17:23

Hej Lars.

hvordan er mulighederne generelt for at tage ind og fotografere en
fodboldkamp som almindelig amatør?

Hilsen Gert

Fra : Lars Troels

Dato : 02-05-05 19:24

> hvordan er mulighederne generelt for at tage ind og fotografere en
> fodboldkamp som almindelig amatør?
>
> Hilsen Gert

Hej Gert

Først og fremmest sker der jo ikke noget ved at spørge. Men lige netop
superliga tror jeg er vanskeligt.
Der er jo ikke engang adgang uanset hvor mange pressekort man måtte have.
Man må søge akkredittering først, hvor det undersøges om man kommer fra et
relevant medie o.s.v. Men prøv dog at spørge dem ad. Det kan jo godt være
det lykkes.

Men ellers synes jeg en serie 1, eller danmarksseriekamp, giver ligeså gode
udfordringer. Man får jo desværre ikke lejlighed til at fotografere kendte
ansigter på samme måde, hvis det er det der er målet.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-05 21:28

> Først og fremmest sker der jo ikke noget ved at spørge. Men lige netop
> superliga tror jeg er vanskeligt.

Næ. Det er ofte muligt at stille sig helt nede ved sidelinien lige bag
afskærmningen. Så står man 1m længere væk end pressefotograferne. Det er
bl.a. muligt på Brøndby Stadion.

Disse er alle taget som alm. tilskuer på Brøndby Stadion:

http://www.fotolog.dk/archives/250704/HT0C1419.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/250704/HT0C1450.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/250704/HT0C1525.jpg

Taget uden tele. Med en 300mm eller 400mm kommer man meget langt på et dansk
superliga-stadion.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-05 21:48

In article <42768d6c$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> http://www.fotolog.dk/archives/250704/HT0C1525.jpg
>
> Taget uden tele. Med en 300mm eller 400mm kommer man meget langt på et dansk

Uden tele. Betyder det 50mm ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-05-05 22:05

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd7d4g5.5m7.povlhp@ip105.home.terminal.dk

> Uden tele. Betyder det 50mm ?

Hmm. Ret skal være ret. Der sad vist en 24-70mm på, og kameraet er 1,3x
crop. Men altså ikke en tele, som man normalt ville medbringe til fodbold.
Min pointe er, at man med f.eks. en 200mm eller større kan få ganske gode og
tætte billeder til en superligakamp - også uden pressekort og akkreditering.

Fra : Lars Troels

Dato : 03-05-05 07:47

> Min pointe er, at man med f.eks. en 200mm eller større kan få ganske gode
> og tætte billeder til en superligakamp - også uden pressekort og
> akkreditering.

Hej Jens

Det er jeg da helt enig med dig i, det kræver dog man har plads på en af de
roligere tribuner. Med en 70-200 så er man nået rigtig langt. Hvis man vil
kunne dække hele banen, uden at skulle flytte sig, kommer man ikke uden om
at medbringe en 2x TC så man når op på 400 mm.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk