Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 vs. Canon EOS 300D
Fra : K

Dato : 01-05-05 10:24

Hej

Jeg skal ud og investere et godt kamera, derfor sidder jeg og kigger samples
på Dpreview, er jeg helt gal på den hvis jeg nu siger at Canon EOS 300D
virker en tand skarpere og detaljeret i forhold til Nikon D70 ? de to er
fundet til hhv. 5000.- for EOS 300D og 7000.- for D70, begge inkl. objektiv
!

bedøm evt. selv udfra samples herunder :

http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=canoneos300d_samples/

http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=nikond70_samples/

Fra : [HCS] 4000

Dato : 01-05-05 10:31

Prøv også at se på Canon EOS 350D, som er efterfølgeren til 300D
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : K

Dato : 01-05-05 12:13

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Prøv også at se på Canon EOS 350D, som er efterfølgeren til 300D

Jeg har faktisk luret og sammenlignet specs og samples af 350D og 300D, jeg
synes måske umiddelbart ikke at de ca. 3000.- mere for 350D giver mig valuta
for pengene !

Fra : Mikael

Dato : 01-05-05 20:10

Hvordan ser I Nikon D50 i forhold til D70 og EOS 300/350D?

Er der nogen der har et godt bud på et prisleje for D50 når den kommer på
markedet?

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-05-05 08:48

> Jeg har faktisk luret og sammenlignet specs og samples af 350D og 300D,
> jeg synes måske umiddelbart ikke at de ca. 3000.- mere for 350D giver mig
> valuta for pengene !

350D kan fås for ca. 6.800,- hos www.kamerahuset.dk - vil det sige at du har
fundet et sted hvor du kan købe en 300D til ca. 3.800,- ?

Peter

Fra : K

Dato : 03-05-05 18:41

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> 350D kan fås for ca. 6.800,- hos www.kamerahuset.dk - vil det sige at du
> har fundet et sted hvor du kan købe en 300D til ca. 3.800,- ?

nej, det er sammenligning andetsteds, jeg vidste ikke lige at man kunne få
350D med linse så billigt som 6800.-

det billigste jeg har kunnet finde 300D til er 4999.- i Computercity.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-05 10:57

"K" <@> skrev

> det billigste jeg har kunnet finde 300D til er 4999.- i Computercity.dk

Inkl optik??

Claus

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 10:56

K" <@> wrote in message
> [...]
> 300D virker en tand skarpere og detaljeret i forhold til Nikon D70 ? de to
> er fundet til hhv. 5000.- for EOS 300D og 7000.- for D70, begge inkl.

Glem den sammenligning. D70 er på alle områder 300D langt overlegent... også
i skraphed.

Hvis du vil overveje et alternativ til D70 så kig på 350D eller 20D. Jeg
ville til hver en tid vælge D70 fremfor 350D... men det er der sikkert delte
meninger om.

Brug i øvrigt Google til at søge tilbage i gruppen. Spørgsmål som dette
bliver stillet 2-3 gange om ugen, og der er aldrig noget entydigt svar....
så i sidste ende skal du alligvel vælge ud fra egne præferencer og smag.

Thomas

Fra : K

Dato : 01-05-05 12:09

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så i sidste ende skal du alligvel vælge ud fra egne præferencer og smag.

2 - 3 gange om ugen hvor ? ....jeg kan med min newsreader kun komme tilbage
til 14/4, hvilket svarer til 4 - 6 hvor samme spørgsmål efter din påstand
skulle være stilet her, der er ifølge min newsreader ikke så meget som en
overskrift der indeholder det jeg søger, den eneste jeg har kunnet se er
EOS350D vs. D70, men nu er det ikke 350D jeg er ude efter men istedet 300D.
Jeg retter spørgsmålet her for at få kvalificerede bud på en sammenligning
som måske kan hjælpe mig til at investere det rigtige kamera, men hvis det
er et problem så må jeg finde andre fora's !

Fra : Thomas

Dato : 01-05-05 12:55

"K" <@> wrote in message

> [...]
> sammenligning som måske kan hjælpe mig til at investere det rigtige
> kamera, men hvis det er et problem så må jeg finde andre fora's !

Nej, men nu er den her gruppe nok lidt ændre end de 5-6 dage du kan se.

Du kan bruge Google til din søgning:
http://groups.google.dk/groups?as_usubject=d70%20%20300d&lr=lang_da&hl=da

Der er 223 tråde med D70 og 300D i emnelinien... god læsning!

Thomas

Fra : K

Dato : 01-05-05 13:01

> [...]

> http://groups.google.dk/groups?as_usubject=d70%20%20300d&lr=lang_da&hl=da
>
> Der er 223 tråde med D70 og 300D i emnelinien... god læsning!

rigtig mange tak ...lige hvad jeg har brug for

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-05-05 12:59

"K"

> [...]
> som måske kan hjælpe mig til at investere det rigtige kamera, men hvis det
> er et problem så må jeg finde andre fora's !

Forskellen er lille så køb du bare den billigste - jeg kan ikke rigtig forstå
du stiller spørgsmålet - Du har åbentbart allerede har læst anmeldelserne
og sammenlignet billederne der ligger på nettet. Tror du der sidder nogen
her i gruppen der har begge kameraer..? Eller trolder du bare )

Dit svar til Thomas er bare uforskammet, hans råd til dig er at bruge
Google og vælge det kamera der passer bedst til dig, de kvalificerede
bud har du jo allerede selv undersøgt på dpreview.. Jeg vil alligevel være
flink og henlede din opmærksomhed på een forskel - Flash sync er på
det ene kamera 1/200s og på det andet 1/500s. Hvis det ikke spiller en
rolle for dig kan du bare ignorere det, ellers må du selv slå det op på
feks. dpreview. Så gå nu hen i skammekrogen og kom først tilbage når
du har lært at sige undskyld til Thomas (og alle de andre der har måtte
læse dit indlæg) -max-

Fra : K

Dato : 01-05-05 13:21

> [...]
> og sammenlignet billederne der ligger på nettet. Tror du der sidder nogen
> her i gruppen der har begge kameraer..? Eller trolder du bare )

1. Jeg har læst nogle få anmeldelser på Dpreview og Steve's Digicams, det er
såmænd alt !
2. Aner ikke om der er nogen i gruppen der har begge kameraer, hvor skulle
jeg vide det fra ?
3. Trolder ? kender ikke det udtryk !

> [...]
> feks. dpreview. Så gå nu hen i skammekrogen og kom først tilbage når
> du har lært at sige undskyld til Thomas (og alle de andre der har måtte

Jeg har takket Thomas for hans link, forstår ikke helt hvad du mener med
uforskammet ...har du et problem ? ydermere vidste jeg ikke at man kunne det
med newsgroups i Google, så jeg har lært noget idag takket være Thomas
[klip]insubject:d70 insubject:300d[/klip]

undskylde ? ....for hvad ?

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 13:56

Nikon D70 er klart overlegen.

F.eks:

Flere flash indstillinger (Front curtain, Rear curtain, Red-Eye, Slow,
Red-Eye Slow)

Metering (3D Matrix metering, Center weighted, Spot)

Og den for mig vigtigeste forskel: 3 fps, 12 JPEG images mod 2.5 max 4

justerbar selftimer 2 til 20sec

Bedre opløsning på skærm

Mindre plastik agtig

Osv...

Og så er det vel også værd at nævne at D70's firmware vil blive tilgængelig
på D70.

Hvor man som 300D ejer bliver nød til at bruge hacked firmware for at få
rettet op på de sotfware "fejl" der er i 300D

Fra : K

Dato : 01-05-05 14:43

"Jakob" <ok> skrev i en meddelelse

> Og så er det vel også værd at nævne at D70's firmware vil blive
> tilgængelig på D70.
>
> Hvor man som 300D ejer bliver nød til at bruge hacked firmware for at få
> rettet op på de sotfware "fejl" der er i 300D

Uha ...jeg kan se at det var godt at jeg fik spurgt mig frem i dette forum
:-/ indtil videre ser det ud som om at D70 er en bedre investering end et
EOS 300D ...tak !

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-05-05 17:09

"K" <@> skrev i en meddelelse

> Uha ...jeg kan se at det var godt at jeg fik spurgt mig frem i dette forum
> :-/ indtil videre ser det ud som om at D70 er en bedre investering end et
> EOS 300D ...tak !

Nu vil jeg så skynde mig at spørge om hvilke objektiver, du har tænkt dig at
benytte i forbindelse med dit nye kamerahus.
For Både Nikon D70 og Canon EOS 300D er kun huse.
Med Canon følger en nogenlunde acceptabel 18-55 mm f:/3,5- 5,6 zoom.
Den er ikke specielt god men anvendelig.

Med Nikon er der 2 muligheder

en billig combo med et 28-80 mm f:/3,3-5,6 og et dyrere combo med 18-70 mm
F/:3,5- 4,5 objektiv.

Vælger du Nikon må og skal du vælge 18-70/3,5-4,5 objektivet som
medfølgende.
Det er et kanongodt objektiv- skarptegnede og lækkert med AF-S og rigeligt
den merpris værd.
Objektivet alene koster 3500 kr. i løsvægt, så.....

Det er nemlig ikke bare huset, der afgør hvor gode dine billeder kan blive.
Det er det mindste af det.
Derimod objektiverne er vigtige.
Huset kan man altid skifte efterfølgende til større og bedre model, men
objektiverne hænger man på fordi, det er så stor en investering.

Både Nikon D70 og Canon Eos 300D er systemkameraer, hvor man kan udskifte
objektiverne efter det behov, man måtte have.
De fylder og er tunge, og hvis ikke det er lidenskaben, der driver en,
kommer et DSLR let til at ligge hjemme i skuffen.
I så fald er et lommekamera med godt optik et bedre valg.
Et godt lommekamera med god optik tager oftest bedre billeder end et DSLR
med dårlig optik og er tilmed billigere.
DSLR er mest for folk som vil have foto som hobby eller levevej og som er
villige til at bruge mange penge på glasset foran kameraet. For det er
objektiverne, der er det vigtigste.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : K

Dato : 01-05-05 18:16

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med Canon følger en nogenlunde acceptabel 18-55 mm f:/3,5- 5,6 zoom.
> Den er ikke specielt god men anvendelig.

Jeg forestiller mig den medfølgende 18-55 mm på EOS 300D, hvis det bliver
det kamera, jeg er så overrasket over at høre at det objektiv ikke er
specielt god :-/

> [...]
> den merpris værd.
> Objektivet alene koster 3500 kr. i løsvægt, så.....

hvilket så vil sige 7000.- + 3500.- ....uha så meget har jeg ikke lige
regnet med, så kan det jo næsten bedre betale sig at købe et EOS 20D til
10000.- ( så er spørgsmålet om det er ok ? )

alternativet EOS 350D som her med 2 objektiver 18-55 mm og 55-200 mm til
8700.- :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126519 er de objektiver ok ?

> [...]
> Huset kan man altid skifte efterfølgende til større og bedre model, men
> objektiverne hænger man på fordi, det er så stor en investering.

ok

> [...]
> DSLR er mest for folk som vil have foto som hobby eller levevej og som er
> villige til at bruge mange penge på glasset foran kameraet. For det er

jeg er noget rystet, men forholder det sig sådan, så er der flere ting der
skal tænkes igennem !

tak for info

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-05-05 20:30

"K" <@> skrev i en meddelelse

> Jeg forestiller mig den medfølgende 18-55 mm på EOS 300D, hvis det bliver
> det kamera, jeg er så overrasket over at høre at det objektiv ikke er
> specielt god :-/

Jeg ved, der er mange, der fravælger optikken, men den er ikke det dårligste
stykke glas heller.

> hvilket så vil sige 7000.- + 3500.- ....uha så meget har jeg ikke lige
> regnet med, så kan det jo næsten bedre betale sig at købe et EOS 20D til
> 10000.- ( så er spørgsmålet om det er ok ? )

Nej nej, du misforstår mig.
Du kan få Nikon D70 incl AF-S DX 18-70/3,5-4,5 ED til 6995 i Danmark
Men skal objektivet købes alene koster det 3500 kr.
Det er altså alle pengene værd.

Men det er vigtigt, at du vælger netop denne kombination frem for
kombinationen D70 med 28-80/3,3-5,6

18-70 kit-objektivet er et dejligt objektiv med masser af
anvendelsesmuligheder.

> alternativet EOS 350D som her med 2 objektiver 18-55 mm og 55-200 mm til
> 8700.- :
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126519 er de objektiver ok ?

Jeg har svært ved at svare dig omkring Canons billige objektiver.
Men billigt glas er som regel..... netop det. - Altså derefter.

Til nikon kan jeg anbefale AF-S 18 - 70/3,5 - 4,5 og evt. som en billig
brugt løsning et AF 70-300 /4,5-5,6 ED
Jeg har faktisk en kammerat, der har et til salg for vist nok 1500 kr.
Det er et ganske hæderligt objektiv.
Største mangel er, at det kun er AF altså et objektiv, hvor autofokusen
trækkes af kameraets motor. Det giver en noget langsommere og mere støjende
autofokus, men det virker godt, og objektivet tegner rimeligt fint.

> ok

> jeg er noget rystet, men forholder det sig sådan, så er der flere ting der
> skal tænkes igennem !
>
> tak for info

Velbekomme!
Der er rigtigt mange spejlreflekskameraer, der lider en krank skæbne i en
taske på yderloftet, fordi det er for besværligt at slæbe med. Man skal
lissom ville fotografiet for at få fuldt udbytte af et spejlrefleks.
Til gengæld ligger alle muligheder åbne, hvis man vil.

Jeg fotograferer f.eks. selv med Nikon D70 et Nikkor AF-S 18-70/3,5-4,5 ED
DX, en Nikkor AF 180/2,8 og en Sigma EX 500/4,5 HSM Supertele og det kommer
der blandt andet de her billeder ud af:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-422
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-420
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-423
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-418
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-417
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-415
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-280
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-409
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-390
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-295
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-309

Og flere til - Kig selv efter på http://herredet.fotolog.dk/index.php?cat=1

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-05-05 18:18

> Jeg fotograferer f.eks. selv med Nikon D70 et Nikkor AF-S 18-70/3,5-4,5 ED
> DX, en Nikkor AF 180/2,8 og en Sigma EX 500/4,5 HSM Supertele og det
> kommer der blandt andet de her billeder ud af:

Fede billeder.

Er helt vild med det med knægten der er ved at tænde en raket.

Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-05 18:01

"Jakob" skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Og så er det vel også værd at nævne at D70's firmware vil blive
> tilgængelig på D70.

++++++++++++++++++++

Hej Jacob.

Hvilken fordel har D70's firmware, frem for D70'eren?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 19:18

Hej

Her står lidt om det:
http://www.dpreview.com/news/0504/05042002nikon70firmware.asp

Naturligvis ikke de vildeste forbedring, men det er da værd at tage med.
Og ikke mindst det at de overhovedet gør det, burde man tage hatten af for
;)

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-05-05 15:40

> [...]
> Og ikke mindst det at de overhovedet gør det, burde man tage hatten af for
++++++++++++++++++++

Hej Jacob.

Ja, hatten af for det

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-05-05 20:02

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42750a34$0$205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Jakob" skrev i en meddelelse
> [KLIP]
> >
> ++++++++++++++++++++
>
> Hej Jacob.
>
> Hvilken fordel har D70's firmware, frem for D70'eren?
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.
> jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
> Fjern nomorespam ved E-mail

Hej Jørgen.

Så vidt jeg ved, er firm-ware opgraderingen ikke frigivet endnu, men det
skulle blandt andet være en forbedret autofocus. Selv må jeg indrømme, at
jeg ikke har mærket meget til de opgraderinger jeg har installeret i mit
D70, dog har jeg installeret dem

MVH
Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-05-05 15:39

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg ikke har mærket meget til de opgraderinger jeg har installeret i mit

+++++++++++++++++++
Hej Thomas.

Så tror jeg ikke jeg gør mere ved det Tak for svaret.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-05 17:26

Jakob wrote in Message-ID:
<4274d1cf$0$749$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Nikon D70 er klart overlegen.

Det afhænger vistnok af øjnene der ser?

Der er vist også flere punkter hvor 350d - der prismæssigt ligger
tættere på D70 end 300d - er overlegen. Det samme gælder i forhold til
D70s.

PS. Jeg ejer ingen af dem, men jeg har undersøgt sagen, da jeg selv står
foran at skulle købe nyt.

Der er flere sammenligninger på nettet.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : K

Dato : 01-05-05 18:17

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det afhænger vistnok af øjnene der ser?
>
> Der er vist også flere punkter hvor 350d - der prismæssigt ligger
> tættere på D70 end 300d - er overlegen. Det samme gælder i forhold til
> D70s.

Er det her noget efter din mening ?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-05 20:03

K wrote in Message-ID:
<42750f15$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Er det her noget efter din mening ?

Ikke forstået. Jeg køber i Dyskland.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-05-05 18:25

> Ikke forstået. Jeg køber i Dyskland.

Hvad kan du få en EOS 350D for i tyskland?
Du kan få den til hos 6.615,- www.kamerahuset.dk med tysk manual og 6.895,-
med dansk.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-05-05 22:28

Sammenlign med 350D, som er kraftig opdatering og reelt er en nedskaleret
20D og samme billedkvalitet. Se anmeldelse på dpreview.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-05-05 20:18

Peter Sindrup wrote in Message-ID:
<42766267$0$626$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>:
> Hvad kan du få en EOS 350D for i tyskland?
> Du kan få den til hos 6.615,- www.kamerahuset.dk med tysk manual og 6.895,-
> med dansk.

Jeg køber ved Technikdirekt.de fordi de har et stort udvalg af pakker og
tilbehør. Jeg vil have det med Sigmas 18-200 mm objektiv.

Dette, en Canon 50mm f/1,8, et 1 GB Sandisk Ultra III kort, et billigt
stativ og en Tamron taske kan jeg få for 10.100 inkl moms.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 23:48

"K" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> virker en tand skarpere og detaljeret i forhold til Nikon D70 ? de to er
> fundet til hhv. 5000.- for EOS 300D og 7000.- for D70, begge inkl.

Når du nu er i gang med det ene, så vil jeg lige supplere med et ekstra
spørgsmål...

Min lokale fotohandler har Canon 300D på tilbud til 5700,- inkl. en 55 et
eller andet linse. Altså den oroginale Canon.

Hvordan er denne linse, er det en plastiklinse ligesom den, D70 ofte sælges
med?

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-05-05 01:51

> [...]
> eller andet linse. Altså den oroginale Canon.
>
> Hvordan er denne linse, er det en plastiklinse ligesom den, D70 ofte

Jeps, det er plastik! Canon's 18-55 /3,5-5,6 er en temmelig billig
standardoptik.
Du kan se billede af den her:
http://produkt.akamera.dk/vis_produkt.php?product_id=20985
her er en mindre test af objektivet sammenlignet med Canons 18-40/4,0 L USM
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6550
Canons 20D koster omtrent det samme med eller uden EF-S 18-55-kitobjektivet,
så nogen stor værdi kan det ikke tillægges. Det sælges ikke separat.

Nu ved jeg ikke helt, hvilket Nikon objektiv, du refererer til. Der findes 2
kitobjektiver: et AF 28-80/3,3-5,6 G og et AF-S DX 18-70/3,5-4,5 IF ED.
Det første er noget skrammel, mens AF-S 18-70/3,5-4,5 IF ED næsten ikke kan
få ros nok.
Autofokus er lynhurtig, objektivet er meget skarpttegnende og med god
kontrast.
Det er guld til ingen penge.
Skal objektivet købes separat, koster det altså 3500 kr, og det er faktisk
pengene værd
Her er et billede og lidt mere til Nikkor AF-S DX 18-70/3,5-4,5 IF ED:
http://produkt.akamera.dk/vis_produkt.php?product_id=16210

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-05-05 03:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev

> Jeps, det er plastik! Canon's 18-55 /3,5-5,6 er en temmelig billig
> standardoptik.

Ja, jeg tænkte nok, at du skulle ødelægge det hele for mig

Hvordan definerer du "standardoptik"?

Jeg har jo også en standaroptik på mit nuværende kamera, og der er jeg
fuldt ud tilfreds.

Lige nu har jeg et Casio(!) QV 5700, som jeg faktisk er endog meget glad
for. (man skulle ikke umiddelbart tro, at netop Casio kunne lave så godt et
kamera) Der sidder en helt original Canon linse fra Canon G2 . Tror du at
den billige optik på 300D er dårligere end den jeg har nu, eller er den mon
lidt bedre. Hvis den ikke er dårligere end det jeg har nu, så er den reelt
set glimrende til mit brug.

Mit Casio har faktisk nogle år på bagen, men alligevel er det et kanongodt
kamera, og så er det underligt nok lynhurtigt sammenlignet med flere
fornuftige nye kameraer. Den eneste årsag til, at jeg vil have noget andet,
er, at jeg godt kunne bruge en større zoom, og nu har jeg kastet min
kærlighed på 300D, hovedsagligt pga af prisen. Ellers har jeg alt, hvad jeg
har behov for i mit nuværende kamera. Men jeg vil kun have et spejlrefleks,
og så er det jo en hel del billigere end Nikons. Dernæst er det et absolut
must for mig, at jeg kan handle i en rigtig butik, jeg vil hverken postordre
eller udlandet.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-05-05 06:25

Claus Tersgov wrote:
> Ja, jeg tænkte nok, at du skulle ødelægge det hele for mig

EF-S 18-55 er et udemærket objektiv, med mindre man får en mandagsmodel.

Den føles ret billig, men optisk virker det fint.

Et par demo-skud fra 18-55..
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-07/2004-07-04/CRW_5702.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-07/2004-07-18/CRW_6819.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-07/2004-07-31/CRW_8916.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-25/CRW_1337.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-12/CRW_0873.jpg

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-05-05 08:03

> [...]
> og så er det jo en hel del billigere end Nikons. Dernæst er det et absolut
> must for mig, at jeg kan handle i en rigtig butik, jeg vil hverken

Jeg tror Jesper tænker lidt som jeg. Man går ud og køber et DSLR som er i
stand til at tage nogle kanon billeder, og det er både 300D, 350D, 20D, D70,
D100 og hvad de nu ellers hedder alle sammen, men så er der nogle der vælger
at være ligeglad og købe de billigste objektiver, og dermed går meget af
fornøjelsen tabt ved kameraet. Jeg må indrømme, at jeg prioriterer min optik
meget højere end kameraet, for de fleste DSLR på markedet ER i stand til at
tage kanon billeder, hindringen for det ligger oftest i optikken, som
simpelthen ikke er skarp nok til at give de sidste detaljer. Og i den
sammenhæng gør Nikkor 18-70 (med et hav af forkortelser) et godt arbejde
Selv er jeg ikke imponeret over hvad jeg ser på RAW-billederne fra en
Canon EF 18-55, den er ikke nær så skarp.

MVH
Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-05-05 12:57

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev

> Selv er jeg ikke imponeret over hvad jeg ser på RAW-billederne fra en
> Canon EF 18-55, den er ikke nær så skarp.

Men hvordan mon den er sammenlignet med optikken fra det gamle Canon G2..

Jeg er nødsaget til at købe tingene lidt ad gangen, da jeg ikke vil
gældsætte mig, og heller ikke er indstillet på at give en mindre formue. Det
er netop derfor, jeg vil have slr, så kan jeg udskifte optikken på længere
sigt. Men hvis standardoptikken er markant dårligere end det, jeg har nu, så
er det heller ikke det, jeg skal købe.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-05-05 11:01

> [...]
>
> Hvordan definerer du "standardoptik"?
>
> Jeg har jo også en standaroptik på mit nuværende kamera, og der er jeg

Standardoptik, er den, der medleveres! I Canons tilfælde er det så samtidigt
et objektiv, der end ikke kan købes separat.
Og det er altså rimeligt meget af plastik, selv bajonetten er af plastik.
(Bajonetten er holderen, som objektivet sidder fast på huset med)

> [...]
> og så er det jo en hel del billigere end Nikons. Dernæst er det et absolut
> must for mig, at jeg kan handle i en rigtig butik, jeg vil hverken

Du får ikke større zoom med Canon's standard 18-55 optik. Det er bare 3x
zoom. Vil du ha mere, må du ud og investere i et større zoom eller faste
teler.

Hvis du er fuldt ud tilfreds med dit Casio og bare vil ha lidt mere zoom.
Det vil sige, du lever fint med shutterlag (den tid, der er mellem trykket
på knappen, til billedet er taget)
skyder aldrig serier og er tilfreds med kvaliteten af billederne.
Du tager snapshots i ferien og af familien og venner, og har ikke tænkt dig
at tage fotograferingen som en hobby?
Hvis du er til macro, har du også mulghederne i digicam'en, mens (D)slr'en
skal ud og have et specielt macroobjektiv eller mellemringe for at kunne det
samme.

I så fald kan jeg kun råde dig til at købe et andet digicam med en større
zoom i stedet.
Et spejlrefleks egner sig ikke til at være et "bare lige tag med kamera" Det
er for stort til at være i en lomme eller til hænge om hådleddet. Det er for
tungt, og du skal holde det op til øjet i stedet for at holde det ud.
(D)SLR er for hobbyfolket, der sætter funktionallitet udover brugervenlighed
og gladelig slæber deres udstyr med overalt, selvom det er tungt.
Den fulde funktionalitet opnår du også først, når du har købt de objektiver,
der dækker behovet. Gode objektiver er dyre med undtagelse af nogle få
brændvidder.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-05-05 12:53

> [...]

> Du får ikke større zoom med Canon's standard 18-55 optik. Det er bare 3x
> zoom. Vil du ha mere, må du ud og investere i et større zoom eller faste

Nej, den er jeg med på, men jeg får muligheden for at udvide , når pengene
er til det. Rom blev ikke bygget på en dag...

> Hvis du er fuldt ud tilfreds med dit Casio og bare vil ha lidt mere zoom.
> Det vil sige, du lever fint med shutterlag (den tid, der er mellem trykket
> på knappen, til billedet er taget)

Der er ingen shutterlag, billedet bliver taget omgående. Det er bl.a. det,
der er fedt med netop dette kamera.

> [...]
> skal ud og have et specielt macroobjektiv eller mellemringe for at kunne

Øv, det vidste jeg ikke. Jeg tager faktisk en del billeder på ned til 10-20
cm, f.eks. stik og den slags. Kan jeg ikke det med den nævnte Canon?

Hvad regner du med er den billigste måde kunne bruge Canon til det?

> [...]
for
> tungt, og du skal holde det op til øjet i stedet for at holde det ud.

Det er netop det, jeg går efter. Jeg er vant til at fotografere med Nikon F3
titanium, så jeg vil ikke have de små kreditkort kameraer. Jeg vil
udelukkende kun have spejlrefleks, næste gang jeg skal have nyt kamera. Så
alt andet har jeg udelukket, men jeg er bare nødsaget til at købe det lidt
ad gangen.

Iøvrigt bruger jeg da også søgeren med med nuværende kamera. I sol/dagslys
er skærmen jo ikke meget værd.

Men hvis du nu skulle komme med et bud, er den standardoptik, Canon 300d
sælges med, ringere eller måske endda lidt bedre en den hedengangne optik
fra Canon G2 jeg har nu?

Det er stort set det eneste, jeg kan sammenligne med, så hvis den ikke er
markant dårligere end G2 optikken, så bliver jeg nok tilfreds til at starte
med.

Claus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-05-05 03:22

> [...]
10-20
> cm, f.eks. stik og den slags. Kan jeg ikke det med den nævnte Canon?

Hmm, mit Nikon D70/18-70 har en nærgrænse på lidt over 20 cm. Det gir et
billede på ca 12 cm på den lange led. Det er nok ikke meget anderledes på
Canons 18-55. Men nu er macro ikke bare det at kunne fokusere på tæt
afstand. Brændvidden er meget afgørende. med f.eks en 90 mm macro optik på
et DSLR, kan du lave macrobilleder af dine stik på 30 cm afstand istedet.
Det gir så muligheder for at lægge lyset bedre, osv.

> Hvad regner du med er den billigste måde kunne bruge Canon til det?

Det må så blive mellemringene.

> [...]
> alt andet har jeg udelukket, men jeg er bare nødsaget til at købe det lidt

Jamen, hvis du på forhånd skyder med et Nikon SLR, hvad f*****n vil du så
med et Canon DSLR?
Dine gamle objektiver kan faktisk genbruges på et D70. Hvis de er uden
autofokus eller af AI-typen mister du godt nok lysmålingen, men kameraet er
udstyret med histogram, der kan hjælpe dig med at eksponere korrekt.
Jeg vil da anbefale dig et Nikon D70 med kitoptikken Nikon AF-S
18-70/3,5-4,5 DX ED IF.
Det kan fås til 7000 kr i dk. og er uden tvivl det bedste tilbud på markedet
lige nu.

Det skal du se i forhold til at du skal ud og bruge penge på bedre optik til
Canonkameraerne. Et godt bud her ville nok være Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS
USM, men den koster osse en 3500 kr.

Nikkor-objektivet er rigtigt godt - knivskarpt, med god bokeh og god
kontrast. Det er et særdeles godt allround objektiv, som du vil blive glad
for. En anden ting er så, at brugerfladen er noget bedre på Nikon end på
Canon (Det har jeg fra folk, der er skiftet fra det ene mærke til det andet
og så lige mine egne erfaringer)

> Men hvis du nu skulle komme med et bud, er den standardoptik, Canon 300d
> sælges med, ringere eller måske endda lidt bedre en den hedengangne optik
> fra Canon G2 jeg har nu?

Det har jeg så svært ved at svare dig på, da jeg ikke kender G2'eren.
Men jeg vil til hver en tid foretrække Nikon D70 over Canon 300D og lige nu
er det endda billigere, når du indregner prisen for objektivet.
300D er softwaremæssigt handikappet meget kraftigt i forhold til D70.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : K

Dato : 03-05-05 19:13

> [...]

> Den fulde funktionalitet opnår du også først, når du har købt de
> objektiver, der dækker behovet. Gode objektiver er dyre med undtagelse af

Jeg tiltusker mig lige et par hurtige spørgsmål til dig Frodo, lyder det
dumt hvis jeg nu køber to kameraer, nr.1 EOS350D til hobby, liggende i
bilen, så man kan tage nogle fede billeder f.eks. i naturen, baseret på at
man kører ud og opsøger sine motiver og som nr.2 kamera købe et S2is til at
grabbe nogle videoer af ungerne og som bonus er det let at have med på eks.
ferie til billedtagning og video. [[ ? ]]

en investering på ca. 11000.- ialt, så kan man vel næsten alt med de to
kameraer

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-05-05 07:20

"K" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> eks. ferie til billedtagning og video. [[ ? ]]
>
> en investering på ca. 11000.- ialt, så kan man vel næsten alt med de to

Med et SLR kan du alt, hvis du vel at mærke køber de objektiver, du har brug
for.
Hovedparten af mine billeder bliver skudt med min 500/4,5 optik, et monster
på 58 cm og en vægt på over 3 kg.
Jeg tager mit kamera med overalt. Det er en del af min påklædning
Med standardoptikken kan du ikke meget mere end med et godt lommekamera.
Forskellen her ligger så i hurtigere responstid, større
eksponeringsspillerum (ISOværdier fra 100 til 1600) og bedre Bokeh, (uskarp
baggrund) der næsten er umulig at opnå med lommekameraer pga billedechippens
lille størrelse.

Hvis du er parat til at slæbe dyret med uanset, så kan du spare
minikameraet, men det kræver, at du vil.
Personligt ville jeg spare lommekameraet, hvis jeg ved, at jeg vil bruge
DSLR'en konsekvent. - Så hellere bruge pengene på noget bedre glas til
DSLR'en.
Hvis lommekameraet er det, der vil komme med i 99 % af tilfældene, ville jeg
hellere købe et godt minikamera.
Men et fiks lille lommekamera til at supplere DSLR'en er vel heller ike af
vejen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : K

Dato : 04-05-05 19:01

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Tak for svaret frodo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-05-05 07:58

K wrote:
> [...]
> video. [[ ? ]]
>
> en investering på ca. 11000.- ialt, så kan man vel næsten alt med de

Nok er jeg ikke Frodo men alligevel:
Jeg synes det lyder som en glimrende ide. Jeg har vel, hvad man vil kalde en
nogenlunde samling af glas (http://jan.boegh.net/Foto.htm) men efter en kort
periode, hvor mit gamle 'lommekamera' - en Nikon CP990 - blev liggende
hjemme, konstaterer jeg at det faktisk er blevet fundet frem igen, og nok
snart bliver udskiftet med et mere lommevenligt. Man skal være meget
determineret, hvis man skal slæpe rundt på DSLR med diverse, hvis man ikke
er ude med det formål at fotografere.
Er jeg på gåtur med famillien i en storby, gider jeg ikke slæpe på et bjerg
af udstyr, der oven i købet er et problem på flere museer.
Når jeg skal på fjeldvandring med sønnerne er det også en tung ekstralast.
I de situationer vil DSLR ikke for mig være en option - det betyder bare at
jeg ingen billeder får derfra. Hvorimod et lille lommekamera faktisk er en
realistisk mulighed.
I øvrigt er lommekameraet i visse situationer DSLR overlegent - nemlig når
der er brug for stor dybdeskarphed. Jeg har ved flere lejligheder
konstateret at nærfotos kan være bedre med lommekameraet. Så skal jeg
fotografere detaljer vinder dette ofte, hvorimod det er ringe til
portrætfotos. Her vinder DSLR. Det er i virkeligheden ikke entydigt om den
ene eller anden type er bedst. Bl.a. Niels Riis Ebbesens bjerg af fotos (se
hans signatur i et af de mange indlæg) er så vidt jeg kan vurdere taget med
et, hvad jeg ville kalde lommekamera. Og selvfølgeligt kan man finde
eksempler på at der med fordel ville kunne have været anvendt et DSLR
(typisk, hvor man gerne ville have en reduceret dybdeskarphed), men
overordnet er det dog en massiv dokumentation af at der kan tages seværdige
billeder med denne kameratype.
Når alt dette er sagt, skal jeg da tilføje, at jeg helt afgjort synes det er
sjovest at arbejde med DSLR - men det betyder ikke at det altid er det
bedste valg.
Jeg vil i hvert fald have begge værktøjer på hylden.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : K

Dato : 04-05-05 19:02

> Jeg vil i hvert fald have begge værktøjer på hylden.
>
> vh
> Jan

Tak for svaret Jan

Fra : K

Dato : 03-05-05 18:54

> Hvordan er denne linse, er det en plastiklinse ligesom den, D70 ofte
> sælges
> med?

Noget med en billig slibning sagde sælgeren, som klart anbefalede mig kun at
forholde mig til kamerahuset, lige som efterhånden alle siger, så der er nok
noget om det

300D siger mig intet nu efter jeg har haft det i hænderne, den billige grå
plast kan jeg bare ikke klare, hvorimod Canon har været smart at lægge en
coating på 350D's plastichus, så det virker mere dyrt og kvalitetsagtig