Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 07:21

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:426d7e1e$0$23087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Alle billederne er taget med Canon 20D + Canon 400mm/5.6 L , kommentar
> udbedes.

De fleste virker lidt kedelige på mig. F.eks. virker en flyvende and med en
kedelig gråblå himmel som baggrund ikke specielt ophidsende Nogle er
direkte uskarpe og virker som meget små udsnit. Jeg synes generelt, dine
farver/kontrast/lys rammer forkert. Skyder du i RAW?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 26-04-05 08:57

> [...]
> er direkte uskarpe og virker som meget små udsnit. Jeg synes generelt,
> dine farver/kontrast/lys rammer forkert. Skyder du i RAW?

Alle billederne er taget i raw format, du har ret angående de flyvende
ænder, de skulle ikke have være med, jeg ville bare være smart og skrive
mput *.jpg istedet for enkelt filnavne, beklager. Jeg har lige uploadet et
par af billederne uden efterbehandling, igår var der et meget kraftigt
sollys.

http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-04-25/IMG_0497-01_raw.jpg

http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-04-25/IMG_0391-01_raw.jpg

Peter Michael Nielsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-05 09:56

> http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-04-25/IMG_0497-01_raw.jpg

Prøv at beskære den meget tættere. F.eks. 1/5 fra højre side, fra bunden så
du netop får spejlbilledet med og en sjat fra venstre side også.

> http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-04-25/IMG_0391-01_raw.jpg

God skarp og med fine farver og kontrast. Den ville jeg nok beskære i højre
side, og evt. give den lidt mere luft i venstre side.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-05 07:32

Peter Michael Nielsen wrote:

> Alle billederne er taget med Canon 20D + Canon 400mm/5.6 L , kommentar
> udbedes.

Gerne: Kunne du ikke have sorteret lidt i billederne først - så ville det
være mere overkommeligt at kommentere. De, jeg så inden jeg opgav, så ud til
at være næsten ens teknisk nysselige billeder, hvorfor billede nr. 3 ikke
udvidede min oplevelse så jeg stoppede.

Men af de tre kunne jeg bedst lide

http://www.pm-nielsen.dk/images/2005-04-25/brushane_0491-01.jpg
der er et flot velbelyst og skarpt billede. Jeg bryder mig ikke ret meget om
din bokeh - jeg tror at jeg ville give det en gang 'blur'.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Torben Andresen

Dato : 26-04-05 14:47

> der er et flot velbelyst og skarpt billede. Jeg bryder mig ikke ret meget
> om
> din bokeh - jeg tror at jeg ville give det en gang 'blur'.

Undskyld jeg spørger dumt, men hvad er det lige 'bokeh' betyder ?

Mvh Torben Andresen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-05 15:30

Torben Andresen wrote:

> Undskyld jeg spørger dumt, men hvad er det lige 'bokeh' betyder ?

Det er ikke dumt - for det er et meget besynderligt ord, af visnok japansk
oprindelse.
De referer til det uskarpe, der er uden for skarpshedsplanet - som regel den
uskarpe baggrund, der opstår ved brug af teler.

Forestil dig at du har et velafgrænset punkt i baggrunden. Det kan så blive
uskarpt på flere måder. Ideelt toner punktet jævnt ud til alle sider. Det
bliver til en pæn bokeh. Nogle objektiver vil pga. af den optiske og
mekaniske bygning i stedet medføre at der bliver f.eks. tre utydelige
punkter, der er forskudt for hinanden, hvorved der opstår selvstændige
uskarpe strukturer i baggrunden. Det er dårlig bokeh.
Jeg tror der på websiden 'Luminous Landscape' (Google) er en udmærket
artikel med ill.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Torben Andresen

Dato : 26-04-05 16:18

> De referer til det uskarpe, der er uden for skarpshedsplanet - som regel
> den
> uskarpe baggrund, der opstår ved brug af teler.

Ok, mange tak!

Mvh Torben Andresen