Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra en miniferie i Sønderjylland
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-04-05 11:52

Jeg havde fået nok af ræset, så da chancen bød sig, drog jeg i sommerhuset
på Kalvø med familien.
Her mødtes jeg så med Thomas Sass Pedersen og sammen kørte vi til Saltsøen
ved Højer og ud til Rømø for at se på fuglelivet dér.

Foreløbigt er der 3 billeder, jeg vil være bekendt at vise frem:

Siv i solnedgang
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-420

Sur strandskade "Full Frame"
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-422

Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
Kan nogen hjælpe?
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 12:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved Højer og ud til Rømø for at se på fuglelivet dér.
>
> Foreløbigt er der 3 billeder, jeg vil være bekendt at vise frem:

Det er et godt billede af Strandskaden, den slørede baggrund fremhæver
fuglen fint.
PS - Er det taget med en "bigma"?
Mojn fra Als
/Carsten

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-04-05 00:08

"alsingeren.dk" <spammigej[at]webspeed[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Det er et godt billede af Strandskaden, den slørede baggrund fremhæver
> fuglen fint.
> PS - Er det taget med en "bigma"?
> Mojn fra Als

Mojn Carsten!
Nej det er ikke en Bigma, jeg bruger, men en Sigma EX 500/4,5 HSM tele.
Mit yndlingsobjektiv. Det er lige før, jeg sover med den om natten.
Den er desværre langt fra gratis men næsten uundværlig til pipfugle.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-04-05 12:15

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Saltsøen ved Højer og ud til Rømø for at se på fuglelivet dér.
>
> Foreløbigt er der 3 billeder, jeg vil være bekendt at vise frem:

Lækre farver. Måske lige en kende for blødt i sivet, synes jeg.

> Sur strandskade "Full Frame"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-422

Det er da heller ikke ringe. Lækkert med god tegning i det sorte. Fin
komposition.

> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

Nu er jeg ikke ornitolog, men umiddelbart vil jeg mene det drejer sig om en
pipfugl. Du må dog ikke hænge mig op på det.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-04-05 00:20

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Lækre farver. Måske lige en kende for blødt i sivet, synes jeg.

Det er jeg også godt klar over. men det er fan¤$£}me svært at få sårn et
svajende siv helt skarpt, skudt med en 500 mm på 5 meter.
Jeg har gjort, hvad jeg kunne for at ophæve blødheden, men jeg synes
billedet har noget, der gør det godt, selv om den sidste skarphed mangler.

> Det er da heller ikke ringe. Lækkert med god tegning i det sorte. Fin
> komposition.

Jeg skal da være ærlig og sige, at detaljerne i den sorte del af fjerdragten
er tilkæmpet med levels - dog på hele billedet.
Det var ikke muligt at få detaljer både i den hvide og den sorte fjerdragt
direkte ud af kameraet
Så det var det rigtige valg at satse på ikke at udbrænde den hvide dragt og
så hente detaljerne i det sorte via levels.

Jeg har nok 20 billeder af fuglen, både med løftede vinger og med dem nede
og med åben og lukket næb.
den var skidesur på os, men blev på sit sted.

> Nu er jeg ikke ornitolog, men umiddelbart vil jeg mene det drejer sig om
en
> pipfugl. Du må dog ikke hænge mig op på det.

Så langt er jeg også nået
Jeg har åbenbart forlagt min "Fugle i Felten" Uden den fuglebog er jeg
fortabt når det kommer til artsbestemmelse.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-04-05 12:19

"Frodo Nifinger"
> Sur strandskade "Full Frame"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-422

Dejligt billede..)

> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

Jeg kender den jo - har bare glemt navnet.
Det er et fino billede.
> --
> Jesper Nielsen

Ser ud til at ha' været en god tur, godt flot lys. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-04-05 00:25

> "Frodo Nifinger"
>
> Dejligt billede..)

> Jeg kender den jo - har bare glemt navnet.
> Det er et fino billede.
>
> Ser ud til at ha' været en god tur, godt flot lys. -max-

Det var en rigtig dejlig tur.
Lyset var perfekt, og der var masser af fugle, men det er godt nok
skidekoldt ved saltsøen kl 6:30.

Kors, hvor jeg frøs indtil solen fik ordentlig magt.

Læg lige mærke til, hvor jeg lærer af mesteren
ISO 400, og jeg har tilmed lært at drikke whiskey
En 18 års Glenn Fiddich er ikke det værste, man ka få.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-04-05 07:01

"Frodo Nifinger"

> [...]
> ISO 400, og jeg har tilmed lært at drikke whiskey
> En 18 års Glenn Fiddich er ikke det værste, man ka få.

Uha det var rigtig nok fine sager, den ældste jeg har prøvet
tror jeg var en 15 år bells, men den nød vi godt nok også,
den holdt en hel dag )
Næste gang der skal drikkes fin whisky (og fotograferes)
siger i lige til - hmm måske turen snart sku gå til Skotland,
forslag til fotosafari (eller hva man ny skal kalde det hehe). -max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-04-05 11:24

> [...]
> siger i lige til - hmm måske turen snart sku gå til Skotland,
> forslag til fotosafari (eller hva man ny skal kalde det hehe). -max-

Uha, Max, det var et glimrende forslag, Skotland er jo en drøm, så skal der
fiskes skal der og drikkes whisky til den store guldmedalje. Man kunne
næsten håbe på at falde i en beholder med whisky Vi skal nok sige til
næsten gang vi skal afsted skal vi nok give lyd fra os Jeg har forresten
lige fået de sidste billeder fra Hornborga, damn der er mange, hehe. Shit,
nu ryger jeg sikkert OT og futtes diverse steder hen, hehe. Nå, jeg kan jo
bare sige, at sikke fine billeder Jesper har fået, det må være en god guide
han har haft med

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-04-05 00:40

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Nå, jeg kan jo
> bare sige, at sikke fine billeder Jesper har fået, det må være en god
guide
> han har haft med

Han var skam glimrende. Han skånede i hvert fald ikke materiellet

Der blev pløjet ind over fredede enge, sanddyner og kogt kølervædske til den
store guldmedalje
Jeg følte mig helt hensat til "Camel Trophy Challence", da jeg måtte hjælpe
Poloen fri af sandynerne og fejlfinde på en kogende motor (løst elstik
på elblæseren) Det var befriende at se, hvor beredt guiden var med skovl, og
færdigblandet kølervædske i bagagerummet

Jeg er klar igen any time

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-04-05 19:03

> [...]
og
> færdigblandet kølervædske i bagagerummet

Nu må jeg vist hellere lige beskytte guiden lidt, inden ornitologisk
forening kommer efter ham. Den eng vi var ude på var ikke fredet, det er
vist kun den danske side der er det (mit tysk er ikke så godt, hehe). Men
lad os finde ud af et tidspunkt, hvornår vi skal afsted, de der tejster
lyder spændende, det samme gør ternerne.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-04-05 01:52

> Men
> lad os finde ud af et tidspunkt, hvornår vi skal afsted, de der tejster
> lyder spændende, det samme gør ternerne.

Jamen så er det jo Hirsholmene, der skal holde for
Vi har dog det problem, at postbåden til Hirsholm kun sejler mandag,onsdag
og fredag.
onsdag sejler den kl 12:30 fredag kl: 13:30 retur er kl 16:00 alle dage,
men mandag sejler den allerede derover kl 8:00, hvilket jo giver en hel dag
derovre.

Jeg vil foreslå, at vi tager derud mandag d 16/5 (2. pinsedag) hvis
postbåden da sejler.
På den måde kan alle deltage.
Vi skal dog vist være hurtige med at melde til.
Der er kun tolv personpladser på postbåden, så der skal reserveres pladser
snarest.

Hva så?
Er vi friske?
Skal vi smide invitationen i en selvstændig tråd?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-05 11:46

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
>
> Hva så?
> Er vi friske?
> Skal vi smide invitationen i en selvstændig tråd?

Kan I blive 12, kan i arrangere med postbåden at han sejler også i
weekenden.
Skibsfører mv. hedder Jørn Øgaard og kan fanges på tlf. 2088 6855.
Så vidt jeg husker kræver han at I er en 10-12 pers. og så vil han vist have
et mindre tillæg for weekendsejlads (og så kan I faktisk godt være flere end
12 svjh). Men ring til ham - han er til at snakke med ).

vh
Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-05-05 11:57

> [...]
> 12 svjh). Men ring til ham - han er til at snakke med ).
> Jeg har lige været i kontakt med Jørn Øgaard, og båden sejler ikke 2.
For indeværende kan han heller ikke sejle i weekenden selv mod
ekstrabetaling, da der er for mange gøremål i denne tid.
Det ser desværre ud til, at ideen er dødfødt. Det er nok de færreste, der
kan en hverdag.

Men måske på fredag, dagen efter kristi himmelfartsdag, måske vi kan der.
Er her nogen, der er klar?
Opholdet på Hirsholmen er så kun på 3 timer, desværre.
Lad høre!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-05-05 13:02

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> der. Er her nogen, der er klar?
> Opholdet på Hirsholmen er så kun på 3 timer, desværre.

Ærgerligt at jeg ikke kan på noget tidspunkt før min sommerferie - eller
kunne det da have været sjovt at sejle jer derover. Men det kan da være, at
der kan blive en anden gang.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-05-05 11:50

> Ærgerligt at jeg ikke kan på noget tidspunkt før min sommerferie - eller
> kunne det da have været sjovt at sejle jer derover. Men det kan da være,
> at
> der kan blive en anden gang.

Hej Jan!

Må vi tage dig på ordet!

Hvornår kan du sejle?
Du kommer med en dato, så skal jeg nok arrangere resten.
Jeg er klar!
Hvad med jer andre?

Hirsholmene er sikkert også spændende om sommeren.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 12:25

> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Hej Jan!
>
> Må vi tage dig på ordet!
>
> Hvornår kan du sejle?
> Du kommer med en dato, så skal jeg nok arrangere resten.
> Jeg er klar!
> Hvad med jer andre?
>
> Hirsholmene er sikkert også spændende om sommeren.
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Tja - jeg vil da forfærdeligt gerne med. Har en "ny" 400mm f. 5,6, der
trænger til at blive prøvet godt og grundigt af...

Det er jo heller ikke et sted, man kommer hver dag...

Mvh.
Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 06-05-05 12:36

On Fri, 6 May 2005 12:49:59 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Jeg er klar!
> Hvad med jer andre?
>
> Hirsholmene er sikkert også spændende om sommeren.

HVis datoen kommer til at passe ind i mit løse program, er jeg helt
sikkert med.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-05-05 13:22

Frodo Nifinger wrote:

> Hvornår kan du sejle?
> Du kommer med en dato, så skal jeg nok arrangere resten.

Ok - men det bliver først en gang efter sommerferien.

> Hirsholmene er sikkert også spændende om sommeren.

Hirsholmene er faktisk spændende hele året. Men sol, nogenlunde sommer og
rimelige temperaturer er givet at foretrække.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-05-05 14:03

> Ok - men det bliver først en gang efter sommerferien.

Mægtigt, men host nu op med en dato, så vi kan planlægge turen.
Ellers løber det jo bare ud i sandet.
Vi, deltagerne, skal nok holde dig skadesfri, hvad angår brændstof osv.

Du kan jo osse få lov til at lege lidt med min Sigma 500/4,5 EX HSM, for at
se, hvad den lange braændvidde gør for dig.
Du er jo osse Nikonmand.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 28-04-05 17:04

On Thu, 28 Apr 2005 02:52:27 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Vi skal dog vist være hurtige med at melde til.
> Der er kun tolv personpladser på postbåden, så der skal reserveres pladser

Lyder som en god ide. JEg er ved at være der hvor jeg godt kunne tænke mig
at suge noget af andres erfaring igen. Har ikke de store planer for
pinsen, så dagen betyder ikke så meget.

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 28-04-05 20:27

> Lyder som en god ide. JEg er ved at være der hvor jeg godt kunne tænke mig
> at suge noget af andres erfaring igen. Har ikke de store planer for
> [...]

Hvis det ikke er et lukket arrangement ville jeg da gerne melde mig som
deltager, det er jo ikke et sted man kommer så ofte.

Peter Michael Nielsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-04-05 01:25

> [...]
> siger i lige til - hmm måske turen snart sku gå til Skotland,
> forslag til fotosafari (eller hva man ny skal kalde det hehe). -max-

TIL!
Jeg er klar.
Skotland er måske nok lige at stramme den.
Men jeg har da stadig en pæn slat tilbage af min flaske Glenn Fiddich, og
den tar jeg da gerne med på tur. - bare jeg ikke skal køre

Hvor skal vi hen?
Jeg er slet slet slet ikke færdig med saltsøen, men ellers hvad med
fjordterner ved Ærø kalv, havørn ved Bangel Nor og isfugle ved Tørning
Mølle? Og frokost i mit sommerhus på Kalvø? Lyder det som en plan?
Eller hvad med Hirsholmene ud for Frederikshavn?
Skal vi sige, lørdag d. 14/5

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-04-05 08:27

Frodo Nifinger wrote:

> Eller hvad med Hirsholmene ud for Frederikshavn?
> Skal vi sige, lørdag d. 14/5

Kan anbefales - bl.a. kan I ikke undgå at se tejsten derovre, ligesom der
skulle være gang i mågekolonien og ternerne på det tidspunkt.

vh
Jan (Frederikshavner)

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-05 12:24

Frodo Nifinger wrote:

> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

Spørg i ornitologigruppen - selvom jeg ville kalde den for en ganske
almindelig lærk.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-04-05 12:34

On Mon, 25 Apr 2005 12:52:20 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> ved Højer og ud til Rømø for at se på fuglelivet dér.
>
> Foreløbigt er der 3 billeder, jeg vil være bekendt at vise frem:

Utroligt flot.

> Sur strandskade "Full Frame"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-422

Fin lille strandskade, godt isoleret fra det omgivende. Du kunne jo lige
have væltet de andre pæle så den var helt alene.

> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

Gætter på en jernspurv, men er langt fra sikker.

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 25-04-05 14:48

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-421

Hej

Det ser ud til at være en Engpiber

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 25-04-05 22:44

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hej
>
> Det ser ud til at være en Engpiber
>
> mvh
> Gerner Majlandt

Det mener jeg er korrekt.

Peter Michael Nielsen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 26-04-05 10:37

> Lille fugl, jeg endnu ikke har identificeret endnu
> Kan nogen hjælpe?

Billedet forestiller en Engpiber meget almindelig på engene rundt omkring
Mvh Henning