Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografere squashkamp, hvordan?
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-04-05 12:27

Hej alle

Jeg står for at skulle tage nogle billeder af nogle squashkampe - ikke
noget til prof. brug, men derfor må det gerne være gode billeder
alligevel

Jeg har et Canon Ixus 40 der giver begrænsede indstillingsmuligheder -
kan udover de forudindstillede standardprofiler ændre i parametre som
lysforhold, iso, +-eksponering - dvs. ikke de store muligheder her!

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg får de bedst mulige billeder med dette
kamera, når:

- Jeg ikke kan bruge blitz, da det vil genere spillerne
- Det er en hurtig sportsgren med hurtige bevægelser
- Billederne måske skal tages gennem en glasvæg

Jeg har tidligere forsøgt, hvor jeg kunne se på billederne, at
lukkertiden på kameraet var for langsom, så billederne blev lidt slørede
de steder, hvor der var hurtige bevægelser.

Gode ideer, råd og forslag modtages med stor forventning

Mvh Tommy

Fra : Thomas Kjær

Dato : 12-04-05 11:32

On 2005-04-12, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:
> [...]
> - Det er en hurtig sportsgren med hurtige bevægelser
> - Billederne måske skal tages gennem en glasvæg

Jeg tror ikke det vil være muligt for dig at få actionbilleder med det
kamera, medmindre du kan bruge den lange lukketid til noget kreativt.

Umiddelbart tror jeg du vil skulle have et spejlrefleks med noget hurtig
film (eller blot et digitalt spejlrefleks) omkring iso1600. Derudover
vil et objektiv med en stor blænde være et hit.

> Gode ideer, råd og forslag modtages med stor forventning

Lån/lej et spejlrefleks og et hurtigt objektiv.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Martin

Dato : 12-04-05 12:22

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor der var hurtige bevægelser.
>
> Gode ideer, råd og forslag modtages med stor forventning

Det bliver nok lidt svært at få gode billeder ud af det. Den eneste mulighed
jeg rigtigt kan se med Ixus'en er, at du hæver ISO - og så finder et
passende kompromis mellem billedstøj og skarphed.

Hvis der er en glasvæg, skal du stå så tæt på denne som muligt for at
forhindre reflekser.

/Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 12-04-05 15:06

> [...]
> lukkertiden på kameraet var for langsom, så billederne blev lidt slørede
> de steder, hvor der var hurtige bevægelser.

Sæt nogen kraftigere lamper op og hæv ISO på kameraet, helst til max, men så
får du masser af billedstøj...

Brian