Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på zoom og tele-objektiv?
Fra : Steen

Dato : 11-04-05 19:28

Hej,

er der nogen forskel på 2* zoom og 2* tele?

Eller udvider det bare så man kan zoome det dobbelte af hvad kameraet alene
kan zoome?

Jeg har et digital camara.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen

Steen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 19:37

"Steen" <steengod@Jhotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> er der nogen forskel på 2* zoom og 2* tele?

2 gange zoom betyder at talforholdet mellem den korteste og den længste
brændvidde er 2.
Det kan derfor være en 8-16mm optik (vidvinkel zoom), eller en 300-600mm
optik (tele zoom). Begge er gange 2 zoom.
En tele har en brændvidde, der er længere end en normal optik. For film
kameraer siger man at alt over ca 60mm er tele, og alt under ca 35mm er
vidvinkel.

Der er ikke noget, der hedder en 2 gange tele.

Bo //

Fra : AS

Dato : 11-04-05 19:56

> En tele har en brændvidde, der er længere end en normal optik. For film
> kameraer siger man at alt over ca 60mm er tele, og alt under ca 35mm er
> vidvinkel.

For 35mm film.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-04-05 20:22

AS skrev:

>For 35mm film.

Med negativstørrelse 24x36 mm.

For 24x24 og 18x24 mm gælder andre størrelser.
(men der findes vidst ikke kameraer, der bruger disse størrelser
mere).
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 20:30

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> Med negativstørrelse 24x36 mm.
>
> For 24x24 og 18x24 mm gælder andre størrelser.
> (men der findes vidst ikke kameraer, der bruger disse størrelser
> mere).

Olympus pen, half-frame havde sine charmer. Bl.a. 72 billeder på een film.
Men der findes stadig 4.5x6 og 6x6 cm kameraer, der bruger film.

Og normaloptik har en brændvidde, der svarer nogenlunde til diagonalen i
formatet.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 20:27

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

> For 35mm film.

Man kalder det normaloptik, når brændvidden er tæt på samme længde som
diagonalen af det billeddannende medium, uanset om det er film, plader eller
fotoceller.

Bo //

Fra : Steen

Dato : 11-04-05 20:20

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> vidvinkel.
>
> Der er ikke noget, der hedder en 2 gange tele.

ok,

hvad betyder så

2x tele?

dem jeg har kigget på går fra 1,5x til 8x

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-05 20:25

> ok, hvad betyder så 2x tele?

Det kan jeg ikke svare på.

Bo //

Fra : Steen

Dato : 11-04-05 20:42

Bo Bjerre wrote:

> "Steen" <steengod@Jhotmail.com> wrote in message

> Det kan jeg ikke svare på.
>
> Bo //

den jeg har kigget på siger sådan

Generelt

Længde 8 cm

Diameter 8.9 cm

Vægt 500 g

Objektivsystem

Type Adapter - tele

Forstørrelse 1.5

Objektivkonstruktion 3 gruppe(r) / 5 komponent(er)

hvis det ikke kommer fra er der et link her
http://www.itbutikken.dk/p/79529/2.htm

Hilsen

Steen

Fra : Steen

Dato : 11-04-05 20:49

der er også noget når jeg kigger inde på ebay.

High Definition 3X Tele Photo

<http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=64350&item=7507191326&rd=1&ssPageName=WDVW>

Hilsen

Steen

Fra : Brian Lund

Dato : 11-04-05 21:41

> der er også noget når jeg kigger inde på ebay.
>
> High Definition 3X Tele Photo

<http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=64350&item=750719132
6&rd=1&ssPageName=WDVW>

Det du linker til her er, hvis jeg ikke tager fejl, en tele-converter til et
kompaktkamera!?

En teleconverter kan forlænge eller forkorte brændvidden på dit objektiv,
hvis du f.eks. har 35mm (normal "1x zoom" på et kompaktkamera) og du sætter
en 3x teleconverter på kommer du op på 105m som svarer til at du "zoomer ind
3 gange", hvis du f.eks. har 3x zoom på dit kamera, og mindste brændvidde er
35mm, så vil din maximale brændvidde være 105mm, med en 3x teleconverter på
vil du så have fra 105mm til 315mm!

Dvs. du stadig kun har 3x zoom, men du kommer meget tættere på motivet,
315mm svarer til at du zoomer ind 315/35 gange, altså 9 gange!

Jeg har prøvet på at forklare det så jeg tror du forstår, for det lyder ikke
helt som om du ved så meget om det her ;)

Brian

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-04-05 21:19

Steen skrev:

>http://www.itbutikken.dk/p/79529/2.htm

Det er ikke et teleobjektiv som sådan, men en teleconverter som
forlænger objektivets brænvidde 1½ gang, så en 50 mm optik bliver
til en 75 mm.
--
Knud

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-05 20:38

"Steen" <steengod@Jhotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvad betyder så
>
> 2x tele?

To styks tele? Jeg har to styks teleobjektiver i min taske. Det kan vel
skrives som 2x tele?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/03/05)

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-04-05 20:57

Steen skrev:
> er der nogen forskel på 2* zoom og 2* tele?

Så vidt jeg er orienteret, bruger man normalt betegnelsen "tele" om
objektiver med en fast brændevidde og "zoom" om objektiver med variabel
brændevidde.

En teleconverter sættes mellem "tele" (eller "zoom") og kamerahus, og den
forøger brændevidden på telen med en vis faktor.

-------
Tomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-04-05 21:45

Tomas Christiansen skrev:

>En teleconverter sættes mellem "tele" (eller "zoom") og kamerahus, og den
>forøger brændevidden på telen med en vis faktor.

Eller foran, hvis det er til et kamera med fast optik, men så vil
man bok nærmere kalde det for en teleforsats (eller
vidvinkelforsats).
--
Knud