Jeg har lige set at Amitech har en ny "dims", der ret effektivt vil
kunne løse det problem:
http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/pctilbehoer/usb_Harddiske/travelDisk.asp
Efter jeg fandt ny link i nyhedsgrupper dkfritidfoto her i tråden, der
henviste til bl.a. Amitechs Travel Disk (se citat ovenfor), fandt jeg
produktet så attraktivt, at jeg besluttede at anskaffe deres 40 GB model til
1500 kr. Jeg havde godt nok ikke kunne finde nogle anmeldelser/omtaler af
produktet på nettet, men tænkte som så: Hvad kan dog gå galt? Der er jo blot
tale om en harddisk med nogle porte til hukommelseskort. En så enkel
teknologi bør da fungere uden problemer. Det var imidlertid langt fra
tilfældet.
Da jeg modtog produktet, ladede jeg det op og tændte for enheden, hvilket
medførte en fejlmelding INIT FAILED. Jeg slog op i den medfølgende manual og
konstatere, at man blot skulle formatere harddisken i enheden, hvis man var
så uheldig at få denne fejlmelding, hvilket jeg så gjorde, mens jeg
omhyggeligt fulgte anvisningerne i manualen. Jeg fik nu heller ikke længere
INIT FAILED, når jeg tændte for harddisken. Den fik jeg først, når jeg
prøvede at overføre billeder fra et hukommelseskort til harddisken. Så
dukkede INIT FAILED op igen. Jeg prøvede igen at formatere harddisken efter
forskrifterne i manualen. Jeg kunne jo være kommet til at lave en fejl
første gang, jeg formaterede harddisken. Men nej, jeg fik blot samme
resultat en gang til.
Jeg kontaktede så Amitechs support via e-mail og fik det "indsigtsfulde"
svar, at der var tale om en fejl, og jeg skulle returnere harddisken til
reparation/ombytning. Det gjorde jeg så, og da jeg så idag modtog den retur
efter reparationen optrådte præcis den samme fejl igen til trods for, at
Amitech havde forsikret mig om, de havde gennemtestet produktet efter
reparationen. Den præcise ordlyd fra deres mail var " Harddisken vil i alle
fald blive grundig tjekket for fejl inden vi returnerer den til dig".
Da jeg så skrev til Amitechs support omkring, at denne harddisk også havde
samme fejl, fik jeg følgende svar:
"Du har helt ret i at det ikke er godt nok. Vi har ombyttet din Travel disk,
da vi havde den herinde, men det viser sig desværre at der har indsneget sig
en fejl i den master vi producerer ud fra. Det gør at harddisken ikke er
formateret korrekt, og derfor kan den ikke initialiseres. Der er desværre
kun en ting at gøre, og det er at sende den til os igen, eller komme forbi
os med den. Vi bor i Lystrup v. Aarhus, så kan vi bytte den med det samme.
Vi har rettet problemet på vores master, og problemet vil ikke optræde igen.
Der er desværre ikke muligt at rette fejlen på anden måde...
Vi beklager meget de problemer det har givet for dig."
Så må den altså retur igen, så jeg ikke kan bruge den på den fototur, jeg
skal ud på nu på søndag. Ideen med indkøbet var jo at jeg gerne vil kunne
skyde rigtig mange billeder uden at købe mig fattig i hukommelseskort. Jeg
hæfter mig i særlig grad ved den kendsgerning, at de lovede mig, at
produktet, der blev returneret til mig, var grundigt tjekket for fejl. Hvis
det er tilfældet, burde de vel have opdaget, at denne enhed heller ikke
fungerede - især når der var tale om, at det var masteren, der var fejl på.
Jeg har forlangt at få pengene igen - om jeg har ret til det iflg.
købeloven, aner jeg ikke - men jeg har ærligt talt ikke lyst til at prøve
lykke for 3. gang med Amitech. Og min personlige konklusion er klar: Det var
første og sidste gang, jeg købte Amitech.
Jeg vil bestemt ikke udelukke, at andre kan have været heldigere end
undertegnede med deres køb hos Amitech. Det må endda da anses for
overvejende sandsynligt, da virksomhedens produkter ser ud til at sælge helt
pænt. Men når man snakker deres Travel Disk er der noget, der tyder på, at
de ikke har styr på kvalitetskontrollen - hvis der i det hele taget
foretages kvalitetskontrol hos Amitech - på dette produkt.
M.v.h.
Jens Hansen