Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstilling af farverum (20D)
Fra : Bent Fer

Dato : 07-04-05 16:32

Hej

Jeg har leget lidt med indstillingen af farverum, i manualen står der :
Billedet ser meget dæmpet ud ud med sRGB og skal efterbehandles .

Jeg oplever det omvendt, er det min skærm, eller har andre prøvet det samme.

mvh

Bent Fer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-05 17:05

In article <5f82c$42555262$3e3d84b7$16546@nf4.news-service.com>, Bent Fer wrote:
> [...]
> Billedet ser meget dæmpet ud ud med sRGB og skal efterbehandles .
>
> Jeg oplever det omvendt, er det min skærm, eller har andre prøvet det samme.

Bruger du et program der kender til farveprofiler ? Hvis du viser et
AdobeRGB billede i sRGB, så ser det fladt og kedeligt ud.

Det skuldes, at AdobeRGB kan have mange flere nuancer i f.eks. grøn.
Så 100% grøn i sRGB giver måske kun en værdi på 80% i AdobeRGB.
Og dermed vil farven i et AdobeRGB billede se ud til kun at have
80% knald på.

Internet Explorer og mange andre programmer understøtter ikke
farveprofiler, og forventer alt er i sRGB da farvestyring i Windows
er lavet som noget lort der giver en masse besvær for programmøren.

Fra : Bent Fer

Dato : 07-04-05 19:05

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> farveprofiler, og forventer alt er i sRGB da farvestyring i Windows
> er lavet som noget lort der giver en masse besvær for programmøren.

Tak svaret.
Jeg bruger ACDSee til at kigge billeder, og adobe elements som editor, jeg
vil forsøge mig lidt mere når solen kommer igen.

Bent Fer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-05 20:20

In article <b79b7$4255764c$3e3d84b7$22336@nf4.news-service.com>, Bent Fer wrote:
> Tak svaret.
> Jeg bruger ACDSee til at kigge billeder, og adobe elements som editor, jeg
> vil forsøge mig lidt mere når solen kommer igen.

mener ikke ACDSee bruger farveprofiler. Så ind i Elements med det, og konverter
til sRGB inden du bruger på web.

Grunden til at bruge AdobeRGB er, at der ikke er grund til at smide
informationer væk før du har lavet dine justeringer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-04-05 19:51

> mener ikke ACDSee bruger farveprofiler.
[KLIP]