Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 85 mm f/1.8?
Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 17:12

Hej.

Jeg har af og til brug for et let og lysstærkt teleobjektiv, som gerne må
fokusere tæt på.

Har kigget på Canon EF 85 mm f/1.8 USM, og her skulle billedkvaliteten været
særdeles god. Prisen er cirka 2.800 kr. i Tyskland. Desværre er mindste
fokuseringsafstand hele 85 cm (!), så der er ikke ligefrem tale om et
macroobjektiv.

Spørgsmålet var, om man skulle smide en billig Kenko 12 mm eller 25 mm
extention tube på eller købe et 58 mm nærfilter i +1 eller +2 styrke.

Alternativet var et rigtigt macroobjektiv så som Tamron 90 mm, som koster
cirka 3.200 kr. Her er mindste afstand 29 cm, og skulle derved kunne lave
1:1. Lysstyrken er f/2.8, vægten omkring de 400 gram (som 85'eren) og den
optiske kvalitet i top.

Nogen der har erfaringer med ovenstående? Jeg har kigget såvel DBA og eBay
igennem, men der er kun ganske få udgaver af 85'eren. Skal man mon tolke det
således, at folk er glade for den og ikke ønsker at sælge?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-05 17:15

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eBay igennem, men der er kun ganske få udgaver af 85'eren. Skal man
> mon tolke det således, at folk er glade for den og ikke ønsker at

Jeg har i to måneder forsøgt at købe en brugt - uden succes. Jeg har derfor
måtte bide det sure æble og købe en spritny i Tyskland. Tror også, du bliver
nødt til det.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 17:58

> Jeg har derfor
> måtte bide det sure æble og købe en spritny i Tyskland.

Hvordan virker den - autofokus, byggekvalitet føling? Optisk kvalitet - wide
open, blændet lidt ned?

Hvis jeg har set rigtigt, så er det med metalfatning, korrekt? USM motoren
tillader full time manuel fokus, ikke?

Har du nogen testbilleder, så ville det jo være perfekt. Her tænker jeg på
DoF og bokeh.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-05 18:08

> Hvordan virker den - autofokus, byggekvalitet føling?

Fokuserer lynhurtigt. Byggekvalitet bedre end f.eks. 50mm f:/1.4. Virker som
en mellemting mellem 50mm f/1.4 og L.

> Hvis jeg har set rigtigt, så er det med metalfatning, korrekt? USM
> motoren tillader full time manuel fokus, ikke?

Jo og jo. Desværre kan jeg ikke smække en Canon-TC på.

> Har du nogen testbilleder, så ville det jo være perfekt. Her tænker
> jeg på DoF og bokeh.

Nope. Fik den samtidig med min 300mm, og jeg har altså prioriteret telen
først Jeg skal nok se at få taget nogle testskud i løbet af ugen. Har du
nogle idéer til et testscenario?

Jeg har læst flere tests, hvor den bl.a. bliver sammenlignet med 100mm f/2
og 135mm f/2L, og her er den i alle tests klart bedre end 100mm f/2.

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 18:43

> Fokuserer lynhurtigt. Byggekvalitet bedre end f.eks. 50mm f:/1.4. Virker
som
> en mellemting mellem 50mm f/1.4 og L.

Det lyder godt.

> Desværre kan jeg ikke smække en Canon-TC på.

Hvordan kan det være? Stikker glasset ud på din TC?

> jeg har altså prioriteret telen først

Det forstår jeg godt - jo mere ekstreme brændevidder man får, desto sjovere
er det ofte at lege med : )

> Har du nogle idéer til et testscenario?

Det jeg tænkte mest på, var hvordan den klarede slørring af baggrund på
f.eks. f/2.8 (for god skarphed, men stadig lille DoF). Jeg har set lidt
MTF-kurver, og her er det tydeligt at den vinder ved at blive blændet et
eller to stop ned.

Jeg har selv lavet et lille testark, som du måske kunne lokkes til at printe
og fotografere. Udskrevet til A4 vil den have cirka samme areal som ansigtet
ved portrætfotografering. Her er det nemt at se skarphed, farvefejl og
kontrast. Den ligger som PDF her: <www.knl-dtp.dk/download>

> Jeg har læst flere tests, hvor den bl.a. bliver sammenlignet med 100mm f/2
> og 135mm f/2L, og her er den i alle tests klart bedre end 100mm f/2.

135'eren ville være lækker, men er for dyr for mig. 100'eren skulle, som du
skriver, ikke være nær som god som den billigere 85'er.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-05 22:30

Jens Bruun wrote:
> Fokuserer lynhurtigt. Byggekvalitet bedre end f.eks. 50mm f:/1.4. Virker som
> en mellemting mellem 50mm f/1.4 og L.

Æhm .. jeg synes personligt de føles fuldkommen ens, dog synes jeg
modlysblænden på 85'eren er direkte åndsvagt opbygget, men det er
dog et rigtig skarpt og dejligt objektiv.

Et par testfotos wide open ved tætteste fokus-afstand:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/EF85%2Bandet/CRW_1489.jpg
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/EF85%2Bandet/CRW_1475.jpg

Skarp er den, men der er _intet_ DoF

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-05 13:15

> Skarp er den, men der er _intet_ DoF

Ja, kvaliteten på fast optik er altså i en klasse for sig. Mange finde detaljer
og glimrende skarphed på begge billeder.

Sjov at se hvordan DoF ligger på kattens ansigt - der kan max. være tale om et
par cm.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .J.S...

Dato : 28-03-05 18:19

> [...]
>
> Spørgsmålet var, om man skulle smide en billig Kenko 12 mm eller 25 mm
> extention tube på eller købe et 58 mm nærfilter i +1 eller +2 styrke.

Der er en her som skriver noget om extension tube :
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=32&sort=7&cat=2&page=1

mvh/JS

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 18:31

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Der er en her som skriver noget om extension tube :

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=32&sort=7&cat=2&p
age=1

"This lens is wonderful with a 25mm extension tube... great macro
performance".

Så kan det være, at det var sådan et sæt man skulle købe.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .J.S...

Dato : 28-03-05 18:56

> [...]
> performance".
>
> Så kan det være, at det var sådan et sæt man skulle købe.

Ja mulighederne er jo uendelige...
For nu at forvirre totalt så læs også

Anbefalet af 104% ! af reviewerne ...
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=47&sort=7&cat=2&page=2

eller
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=134&sort=7&cat=38&page=1

mvh/JS

Fra : Niels

Dato : 28-03-05 19:14

> [...]
> særdeles god. Prisen er cirka 2.800 kr. i Tyskland. Desværre er mindste
> fokuseringsafstand hele 85 cm (!), så der er ikke ligefrem tale om et

Har du overvejet Canon EF 100mm 2.8 Macro USM - jeg har lige fået det, og er
godt tilfreds.

Mvh,
Niels

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 22:39

"Niels" <nibb@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet Canon EF 100mm 2.8 Macro USM

Jeg har lige kigget på den, og den ser meget fristende ud. Som jeg ser det, er
det objektiver til to formål:

Canon EF 85 mm f/1.8 USM:
+ Optisk kvalitet
+ Lysstyrke på f/1.8
+ Hurtig AF
- Nærgrænsen er 85 cm
- Modlysblænde medfølger ikke
Pris: Cirka 2.800 kr.

Canon EF 100 mm f/2.8 USM Macro:
+ Optisk kvalitet
+ Nærgrænse på 30 cm
+ Mulighed for 1:1
- Modlysblænde medfølger ikke
- "Vokser" ved close up fokusering
- AF ikke super hurtig grundt macro
Pris: Cirka 3.200 kr.

85'eren er, i kraft af 1½ blændestop bedre lysstyrke (f/1.8 vs. f/2.8), bedre
egnet til fotografering under ringe lysforhold.

100'eren er født 1:1 macro og behøver ingen nærfiltre eller mellemringe for at
komme tæt på. 85'eren skal have en 25 mm extention tube (~ 550 kr.), for at
komme tæt på.

AF på 85'eren skulle være meget hurtig, mens 100'eren, grundet det store
fokusområde, kunne være hurtigere.

.... det bliver vist et valg mellem lystyrke og macro.

> jeg har lige fået det, og er godt tilfreds.

Kunne jeg overtale dig til at fotografere testarket her:
<www.knl-dtp.dk/download> Så er der lidt at sammenligne med.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels

Dato : 29-03-05 05:18

> Kunne jeg overtale dig til at fotografere testarket her:
> [...]

Det vil jeg gerne.. jeg har foreløbig tænkt at printe pdf'en ud på canon
printer (højopløsningspapir). Tage 3 fotos på forskellige blænder i raw.
Gemme i max jpg og lægge det på min hjemmeside..
Sig til hvis denne model ikke er rigtig..

Mvh.
Niels

Fra : Niels

Dato : 29-03-05 07:41

Jeg har forsøgt mig med at fotografere testarket - jeg synes ikke selv
resultatet er blevet så godt - så jeg håber at få at vide hvilket workflow,
der skal anvendes for optimalt resultat.
Her er hvad jeg har gjort:
Testarket taget med flash f2.8-f5-f8
Raw - photoshop rettet levels, konverteret til greyskale, lidt unsharp mask,
konverteret til 8bit, gemt som jpg i medium kvalitet.
Til højre for billederne vises exif ved at klikke på det lille kamera.

Håber på at høre om jeg kan gøre det bedre..
Link:
http://photo.room-cph.dk/canon100makro2.8IIUSM/
Mvh
Niels

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-05 13:13

> Jeg har forsøgt mig med at fotografere testarket - jeg synes ikke selv
> resultatet er blevet så godt - så jeg håber at få at vide hvilket workflow,
> der skal anvendes for optimalt resultat.

Jeg har lige set dit resultat - synes tværtimod dit resultat er super godt!
Testarket står meget skaprt over hele billedfladen. Selv i hjørnerne er der
masser af fine detaljer - selv på fuld blændeåbning.

Jeg lavede testarket til en artikel, hvor jeg lavede et par skud med et standard
Canon EF 28-105 mm f/3.5/4.5 USM - her skulle jeg blænde ned til f/8 eller f/11
før ringene i hjørnere ikke var en gang grå grød:
<http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=12646>

Det kan være, at du skal prøve at printet testarket ud på en god laserprinter.
Stregerne kommer tit til at stå meget skarpere end med blæk. De sorte flader er
lidt grumset. Testbillederne bliver jo ikke flottere end det kan fotograferer :)

> Testarket taget med flash f2.8-f5-f8
> Raw - photoshop rettet levels, konverteret til greyskale, lidt unsharp mask,
> konverteret til 8bit, gemt som jpg i medium kvalitet.

Jamen, det er jo helt korrekt. Skal det være helt perfekt, bør kameraet være på
stativ, så udsnittet forbliver det samme. Kameraer sættes til mirror lock up og
2 sek. selvudløser - for at fjerne evt. rystelser.

Jeg siger mange tak for testarbejdet - det er helt tydeligt, at Canon's 100 mm
macro tegner skarpt - selv på f/2.8!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels

Dato : 29-03-05 21:14

> [...]
> der
> masser af fine detaljer - selv på fuld blændeåbning.

Grunden til jeg troede det ikke var så godt, var specielt at jeg ikke så
nogen særlig forskel på f2.8, f5 og f8. Jeg mente det måtte være en fejl..
men det er det nok ikke.

> [...]
> f/11
> før ringene i hjørnere ikke var en gang grå grød:

Man kan nok kun sammenligne fotos med helt samme efterbehandling. Alligevel
er det utroligt hvor dårligt EF 28-105 mm f/3.5/4.5 USM er i sammenligning
med 100mm makroen.

> [...]
> flader er
> lidt grumset. Testbillederne bliver jo ikke flottere end det kan

Har ikke lige en laserprinter - og jeg synes egentlig printet er ok. De
sorte og grå flader er grumsede - kunne være undgået ved at bruge rigtigt
fotopapir på min inkjet.

> [...]
> up og
> 2 sek. selvudløser - for at fjerne evt. rystelser.

Jeg brugte stativ og trådudløser - altså ikke selvudløser og mirror lock up.

> Jeg siger mange tak for testarbejdet - det er helt tydeligt, at Canon's
> 100 mm
> macro tegner skarpt - selv på f/2.8!

Selvtak - sjovt at lave. Jeg vil nok prøve mine øvrige objektiver på samme
måde - desværre nok med dårligere resultat :)

Mvh,
Niels

Fra : enrico

Dato : 01-04-05 13:50

On Mon, 28 Mar 2005 20:13:55 +0200, "Niels" <nibb@mail.dk> wrote:

>Har du overvejet Canon EF 100mm 2.8 Macro USM - jeg har lige fået det, og er
>godt tilfreds.
>
>Mvh,
>Niels

Jeg har også anskafet 100 mm 2,8 Macro USM for nyligt. Jeg synes, det
er et kanon-godt objektiv, og kan kun anbefale det.

-enrico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-05 22:26

KNL DtP wrote:
> [...]
> særdeles god. Prisen er cirka 2.800 kr. i Tyskland. Desværre er mindste
> fokuseringsafstand hele 85 cm (!), så der er ikke ligefrem tale om et

Ja, og så skal du blænde temmelig meget ned ved 85cm hvis du vil
have nogen særlig DoF..

> Spørgsmålet var, om man skulle smide en billig Kenko 12 mm eller 25 mm
> extention tube på eller købe et 58 mm nærfilter i +1 eller +2 styrke.

Det virker fint til makro-foto med kenko-tubes..

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-03/2005-03-28/

EF 85 f1.8 + hele kenko-sættet.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-05 13:16

> EF 85 f1.8 + hele kenko-sættet.

Du er godtnok tæt på! Hele sættet er det 12 + 25 + 36 mm, eller hvordan? Hvor
langt fra er det optaget?

Hvad synes du ellers om objektivet?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-03-05 13:25

KNL DtP wrote:
> Du er godtnok tæt på! Hele sættet er det 12 + 25 + 36 mm, eller hvordan? Hvor
> langt fra er det optaget?

Ja, og jeg tror afstanden er omkring 20cm.

> Hvad synes du ellers om objektivet?

Det er dejligt nok.. byggekvaliteten minder meget om EF 28 f1.8 og
EF 50 f1.4, hvilket jeg synes er helt okay.

Jeg har ikke noget imod at det er en smule plastikagtigt, bare det
ikke vejer meget samtidlig ;)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...