Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet?
Fra : Food_life

Dato : 28-03-05 10:38

Jeg synes at det vil være synd at en go' ide som fotostafetten
ririkerer at dø på grund af "travlhed, glemsomhed" eller andre
undskyldninger for ikke at overholde diverse tidsfrister som er
fastsat i reglerne.

Forslag:

- at een person påtager sig opgaven over en længere periode med at
poste en tråd senest fredag aften og herefter "udregne" resultatet
senest søndag aften!

- at der indføres et pointsystem hvor alle kan give point fra 1- 10
sammen med kommentarer til det enkelte billede. En simpel
gennemsnitsberegning afgør vinderen.

- at vinderen fastsætter næste emne.

- at der max må indsendes 3 billeder pr. person til hvert emne.

Bare et forslag?

MVH

Mogens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-05 11:35

Food_life wrote:
> - at der indføres et pointsystem hvor alle kan give point fra 1- 10
> sammen med kommentarer til det enkelte billede. En simpel
> gennemsnitsberegning afgør vinderen.

Det lyder som et fornuftigt forslag..

Jeg har fx. svært ved at udnævne en vinder i denne uge, fordi jeg
synes faktisk ikke nogle af billederne i "offentlig transport" er
ret gode :o/ (no offence)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Food_life

Dato : 29-03-05 20:55

On Mon, 28 Mar 2005 11:38:29 +0200, Food_life <noname@tdc.dk> wrote:

> [...]
>gennemsnitsberegning afgør vinderen.
>
>- at vinderen fastsætter næste emne.
>
>- at der max må indsendes 3 billeder pr. person til hvert emne.

ER fotostafetten afgået ved døden?

MVH

Mogens

Fra : Holst

Dato : 29-03-05 21:15

Food_life wrote:

> ER fotostafetten afgået ved døden?

Nu er jeg ret ny i denne gruppe, men jeg synes da, at det vil være
rigtig synd. Fotostafetten virker til at være en sjov lille ting, som
det kunne være interssant at se folk arbejde med. Det giver også en
anden vinkel til ens fotografering, for pludselig har man et emne at
skulle fotografere ned blot det, som man lige har lyst til at fotografere.

Men så vidt jeg kan se ud fra fotostafetten.dk, så har der da vist
aldrig været særlig meget gang i stafetten.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-03-05 21:24

On Tue, 29 Mar 2005 22:15:21 +0200, Holst wrote:

> [...]
>
> Men så vidt jeg kan se ud fra fotostafetten.dk, så har der da vist
> aldrig været særlig meget gang i stafetten.

Fotostafetten.dk er først kommet op at køre efter nytår hvor Jesper
Nielsen gav fotostaffen kunstigt åndedræt. En mand med umådelige stor
energi og vilje, men selv han er gået kold i den modarbejdning der har
været gennem vinteren og foråret. Den var gået helt istå før jul. Men i
efteråret var der masser af liv og mange billeder hver uge. Der kunne godt
være op til 15 fotografter med. Måske endda flere, men jeg bygger det kun
på min hukommelse.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Holst

Dato : 29-03-05 21:47

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> være op til 15 fotografter med. Måske endda flere, men jeg bygger det kun

Man kan jo så kun håbe på, at det kommer op at køre igen. Men hvorfor
modarbejdes det? Eller det er måske et forkert valgt ord, så det kun
skyldes, at folk bare ikke gider? Jeg har nemlig svært ved at se,
hvorfor nogen skulle have lyst til at modarbejde det.

Okay, poster vi amatører billeder og bliver sablet ned af nogle
halvprofessionelle, der ved alt om billeder og billedkomposition, så kan
det jo godt være, at interessen ryger et vist sted hen.

Men det er altid sjovt at se folks fortolkning af et emne. Nogle emner
kan jo være endog meget interessante at se, hvordan folk fortolker. Vel
sidste uges emne med titlen 'Offentlig transport' burde jo have kunnet
give nogle meget forskellige bud. Men de to bud, der er kommet, kan selv
jeg jo se, ikke er noget at råbe hurra for - til gengæld har den
alternative klipning af det ene billede også vist mig, hvor meget en
saks kan ændre et billede til det bedre (og for den sags skyld sikkert
også til det værre).

Men jeg håber da, at der kommer gang i fotostafetten igen.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-03-05 22:10

On Tue, 29 Mar 2005 22:47:29 +0200, Holst wrote:

> [...]
> skyldes, at folk bare ikke gider? Jeg har nemlig svært ved at se,
> hvorfor nogen skulle have lyst til at modarbejde det.

Jeg ved det ikke. Modarbejde er måske ikke det rigtige ord. Der er nogle
der vil gøre fotostafettem til en egentligt konkurrence. Foto konkurrencer
er der masser af. Staffetten går ud på at blive en bedre fotograf og ikke
andet.

> Okay, poster vi amatører billeder og bliver sablet ned af nogle
> halvprofessionelle, der ved alt om billeder og billedkomposition, så kan
> det jo godt være, at interessen ryger et vist sted hen.

Jeg har aldrig lært så meget som da jeg fik et billede sablet ned af det
ved hvad han snakker om (Max). Og der er ingen der ved alt om billeder og
komposition. Meget af det er også ens egen smag.

> [...]
> alternative klipning af det ene billede også vist mig, hvor meget en
> saks kan ændre et billede til det bedre (og for den sags skyld sikkert

Klipning gør meget. Jeg er ikke nogen ekspert i det endnu, men jeg bliver
bedre til det, med hjælp fra den kritik jeg har fået gennem tiden (det
sidste ½ år)

Jeg ved mit eget billede i sidste uges stafet ikke er det bedste, men vil
gerne holde lidt liv i den endnu. Og så samtidig få lidt kritik på det jeg
viser. Der skulle bare være nogle flere der gav den.

Og det er ikke et krav at man poster sit i billede på fotostafetten.dk,
man ligeså godt bruge fotokritik.dk eller et andet sted. Jeg bruger min
egen server til det.

> Men jeg håber da, at der kommer gang i fotostafetten igen.

Så må du jo poste i næste uge. Emnet er "Naturens Hånd" og stillet af
Simon Nielsen. Så er der jo bare at vente på at han poster sin
resultattråd på torsdag.

Og så mangler Hans at kåre vinderen fra sidste uge som får æren af at
stille opgaven for uge 14.

Fra : Holst

Dato : 29-03-05 22:29

Jens Stadsgaard wrote:

> Jeg har aldrig lært så meget som da jeg fik et billede sablet ned af det
> ved hvad han snakker om (Max). Og der er ingen der ved alt om billeder og
> komposition. Meget af det er også ens egen smag.

Nu kan kritik jo fremlægges på forskellige måder. Jeg har helt klart en
negativ ladning i "sablet ned", men kan kritikken gives på en god,
positiv og konstruktiv måde, så kan man lære rigtig meget - og samtidig
ikke blive ked af at være sådan en uduelig amatør.

> Så må du jo poste i næste uge. Emnet er "Naturens Hånd" og stillet af
> Simon Nielsen. Så er der jo bare at vente på at han poster sin
> resultattråd på torsdag.

Ja, nu skal jeg lige have et digitalkamera først. Mit EOS 350D burde
ankomme i morgen, og skodkameraet for Olympus brokkede jeg mig over til
Olympus, og så ville hun gerne have det, så det har jeg sendt til hende.
Ikke fordi det sikkert fejler noget, hvilket hun jo nok også finder ud
af, men jeg er bare ikke tilfreds med kvalitet af billederne. Så jeg
står helt den kamera i øjeblikket - selv mit EOS 1000F er løbet tør for
batterier.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-03-05 04:53

"Holst"

> [...]
> skyldes, at folk bare ikke gider? Jeg har nemlig svært ved at se,
> hvorfor nogen skulle have lyst til at modarbejde det.

DEN SKAL op og køre igen, men det kræver en indsats fra den
der deltager, både på billederne der leveres og specielt kritikken,
vi kommer ingen vegne hvis folk enten ikke gider eller føler de ikke
er kompetente til at give kritik - kan man tage billeder kan man også
kritisere..

> Okay, poster vi amatører billeder og bliver sablet ned af nogle
> halvprofessionelle, der ved alt om billeder og billedkomposition, så kan
> det jo godt være, at interessen ryger et vist sted hen.

Det er korrekt der er en stor værdi i at blive klappet på skulderen,
det kan vi allesammen godt li', men et venskabeligt los i røven når det
er påkrævet skal man ikke kimse a' - Alle kan lære at lave billeder
i National Geographic kvalitet hvis de VIL og de behøver ikke det
vildeste udstyr, engagement og gå på mod er alt der er brug for.

> [...]
> alternative klipning af det ene billede også vist mig, hvor meget en
> saks kan ændre et billede til det bedre (og for den sags skyld sikkert

Se - den udtagelse er hvad jeg kalder en uregelementeret takling -
den bemærkning (kritik) burde du have skrevet i stafet tråden, så
vidt jeg kan se gav du ingen kritik, og det er jo ærgeligt når du nu
har en mening om tingene.. Jeg vil så sige at et billede der indleveres
med kommentaren "Mit foreslag taget hurtigt idag uden den store omtanke"
måske ikke er det der motiverer mig til at give kritik - Jens )

> Men jeg håber da, at der kommer gang i fotostafetten igen.

Du kan jo gøre dit - hvis alle læner sig tilbage og håber, sker der
ihvertfald ikke ret meget.. -max-

Fra : Holst

Dato : 30-03-05 07:17

-max- wrote:

> [...]
> den bemærkning (kritik) burde du have skrevet i stafet tråden, så
> vidt jeg kan se gav du ingen kritik, og det er jo ærgeligt når du nu

Nu skal jeg jo lige have fundet ud af, hvad denne fotostafet er. Jeg har
ligesom kun tilbragt én uge eller så på liste i april sidste år, inden
jeg investerede i det dersens Olympus-digitalkamera, og så igen har
siden i onsdags eller torsdags for at forhøre mig om en god erstatning
til mit spejlrefleks.

> Du kan jo gøre dit - hvis alle læner sig tilbage og håber, sker der
> ihvertfald ikke ret meget.. -max-

Det er i hvert fald sandt.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-03-05 14:44

On Wed, 30 Mar 2005 05:53:12 +0200, -max- wrote:

> [...]
> med kommentaren "Mit foreslag taget hurtigt idag uden den store omtanke"
> måske ikke er det der motiverer mig til at give kritik - Jens )

Jeg kan godt se at jeg har fået mig forkert formuleret. Jeg ved at togene
passerer hinanden omkring Hobro. Så da jeg så det ene komme, skulle jeg i
possition for at få noget brugbart af toget den anden vej. Det tog alt for
kort tid til at det kom, så det var bare frem med kameraet og skyde. Jeg
ærger mig blot over at jeg ikke tænkte mig om dagen før, da der var en
rigttig oplagt situation med en bus - men ikke noget jeg ville tage
billede af normalt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-04-05 21:14

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ririkerer at dø på grund af "travlhed, glemsomhed" eller andre
> undskyldninger for ikke at overholde diverse tidsfrister som er

Det er da synd at et så godt koncept som stafetten ikke kan bære sig selv.
Problemet ligger i, at mange folk i dag gerne vil have, men ikke yde noget
for det - overhovedet!

Der er et eller andet destuktivt i at deltage i stafetten, for så, at når
man har vundet, at lade stafetten sejle. For ja, så er der ikke så meget
mere ved det, så hvorfor så bruge tid og energi på at være dommer med alt,
hvad det indebærer.

Den anden ting, jeg opponerer imod, er den manglende kritik fra de
deltagende fotografer.
Hele fotostafettens koncept er, at lære mere ved at give og modtage kritik
for løsningen af en bunden opgave.

Som Max fint siger andetsteds, kan man tage billeder, kan man også give
kritik.
Man har sq altid en mening om et billede.
Det kan da godt være at et løsningsforslag er noget nær forfærdeligt, men så
kan man jo altid diplomatisk pege retningen ud for deltageren uden at svine
ham/hende til.

Personligt lagde jeg fotostafetten i graven for et par uger siden, da jeg så
tydeligt kunne se, at den var ved at degradere sig til en døende
fotokonkurrence.
Jeg forsøgte flere gange at holde folk til ilden ved at rykke vinderene for
en emnetråd og så igen for et resultattråd for til sidst bede dem om at
afslutte stafetten og udnævne en vinder.
Jeg har også ved flere lejligheder pisket deltagerne for ikke at kommentere
billederne.
Men det holder jo ikke!

Når folk så samtidigt tager det ilde op og bebrejder en for at tage
stafetten for alvorligt, og jeg skulle få mig et liv, og hvad har vi, ja så
lissom knækker tråden.
Man har jo en eller anden form for street-repekt som fast læser/skribent i
gruppen. Jeg ser ingen grund til at arbejde på at ændre folks opfattelse af
mig som en engageret fotonørd, igangsætter og ildsjæl til at være en
kværgulerende netbetjent med sure opstød.

> [...]
>
> - at der indføres et pointsystem hvor alle kan give point fra 1- 10
> sammen med kommentarer til det enkelte billede. En simpel

Jeg er ked at at sige det, men dette er et klasseeksempel på at folk
efterhånden bare vil ha og ikke yde.
"Vi får sq bare en anden til det! Fandme ja."

Og hvem vil I så liiiige ha til at gøre arbejdet - gratis og uden nogen form
for belønning ud over protester over valg af vinder osv. ?
Don't look at me - Jag gor det IKKE.

> - at vinderen fastsætter næste emne.
>
> - at der max må indsendes 3 billeder pr. person til hvert emne.

Hvorfor?
Man kan jo lige så godt sortere selv. Der er jo kun et billede, der kan
vinde!
Fordelen ved stafettens etbilledepolitik er netop, at man tvinges til selv
at bedømme sine skud, inden man indsender sit forslag.
Det andet er da kun at øge arbejdspresset på dommeren.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-05 10:04

Frodo Nifinger wrote:

> Den anden ting, jeg opponerer imod, er den manglende kritik fra de
> deltagende fotografer.
> Hele fotostafettens koncept er, at lære mere ved at give og modtage
> kritik for løsningen af en bunden opgave.

Måske er det hyppigt fremførte krav om 'konstruktiv' kritik en årsag til at
mange afholder sig fra at kommentere. Vi har set masser af billeder med ide
i - men ved gud også de rene katastrofer.

F.eks. husker jeg et billede af noget, der lignede et rodet drengeværelse,
taget af en beruset teenager - og gud hjælpe mig om ikke det ender med at
blive ugens billede. Sådan en omgang /er/ svært at tage seriøst.
Men skulle en elller anden formaste sig til at skrive at det var en gang hø,
ville vedkommende prompte blive punket sønder og samme for at være arrogant
og bedrevidende. Lort er ikke lagkage uanset hvilke ord man bruger.
Det fik i hvert fald undertegnede til at miste interessen for projektet.

> Det kan da godt være at et løsningsforslag er noget nær forfærdeligt,
> men så kan man jo altid diplomatisk pege retningen ud for deltageren
> uden at svine ham/hende til.

På den anden side, så kunne indsenderen måske også gøre sig bare en smule
anstrengelse for at præstere noget, når man nu be'r andre om at bruge tid og
kræfter på billedet.

> Når folk så samtidigt tager det ilde op og bebrejder en for at tage
> stafetten for alvorligt, og jeg skulle få mig et liv, og hvad har vi,
> ja så lissom knækker tråden.

Ignorer det - verden har altid behov for folk, der brænder for noget -
selvom den ikke altid takker for det!

vh
Jan