Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F3 til digital
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 18-03-05 10:35

Kan det passe?
Nogen fortæller mig, at der på visse ældre sejlreflekskameraer kan
monteres et andet bagstykke, så apparatet bliver digitalt.
Mit kamera er Nikon F3 (som tager fantastiske billeder). Men det ville
være dejligt at kunne bruge den digitale teknik og muligheder.

Fra : Christian Grüner

Dato : 18-03-05 11:13

Er ikke muligt. Digitale bagstykker bliver kun lavet til mellemformat og op.

/MVH Christian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-03-05 18:20

Jørgen Lehnemann (slet IUOYT) skrev:
> Kan det passe?
> Nogen fortæller mig, at der på visse ældre sejlreflekskameraer kan
> monteres et andet bagstykke, så apparatet bliver digitalt.

Det findes til Nikon F3 - men det er sikkert ikke noget man har lyst til at
bruge i dag.
Kodak DCS-100:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/Kodak/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-05 11:18

Der har været indlæg omkring det herinde med jævne mellemrum, men
producenten har vist kun fået lavet nogle beta modeller, som har været vist
frem i messesammenhæng og der har aldrig været lanceret et slutprodukt til
salg i fotohandlen.

Ideen ville ellers være god, da der jo så ville være nye muligheder for de
mange som idag bruger SLR og går med digitale visioner omkring fremtiden.

Claus Smith

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 18:59

> Ideen ville ellers være god, da der jo så ville være nye muligheder for de
> mange som idag bruger SLR og går med digitale visioner omkring fremtiden.

Med de priser, der er på DSLR i dag kan jeg ikke helt se den store idé i
det. Det er vist en gumpetung idé, der aldrig vil flyve.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-03-05 14:00

"Jørgen Lehnemann (slet IUOYT)" <lehnemann-vingborg@IUOYTstofanet.dk> wrote
in message news:11111386880.220059737340353@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Mit kamera er Nikon F3 (som tager fantastiske billeder). Men det ville
> være dejligt at kunne bruge den digitale teknik og muligheder.

Ja det er korrekt, Kodak lavede en del og gør det faktisk stadigvæk, de
ombygger Nikon og Canons topmodeller som Canon EOS 1 og Nikon F5 kameraerne,
de hedder Kodak SLR DCS/n eller DCS/c hvor de sidste bogstav står for
producenten af huset. Men de blev dengang solgt med det digitale bagstykke
og derfor er det ikke muligt at købe et digitalt bagstykke og sætte på
kameraet da der skal laves en del ved den firmware der sidder i de gamle SLR
huse, jeg tror dog ikke F3'eren har haft æren af at blive implementeret i
Kodaks digitale verden, da det digitale jo først blev interessant for
professionelle for nogle år tilbage.

Så jeg vil vove og påstå at hvis du vil ud og have gode digitale billeder
skal du købe et decideret DSLR som Nikon D70. Dit F3 er et fremragende
kamera og du vil ikke kunne tage samme slags billeder med digitalt. Der er
en forskel man lige skal blive bekendt med. En af de største er
underbelysning, når et filmpanel bliver underbelyst så bliver billedet gråt,
men når et digitalt billede bliver underbelyst så bliver det sort. Og der er
andre faktorer der spiller ind.

Mvh
Simon