Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørkekammerarbejde og graviditet?
Fra : RF

Dato : 15-03-05 19:28

Er det tilrådeligt at en gravid laver normalt mørkekammerarbejde (S/H)?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-03-05 19:43

"RF" <rasmusforman@privat.dk> wrote in message
> Er det tilrådeligt at en gravid laver normalt mørkekammerarbejde (S/H)?

Der er ikke nogen dokumenteret skadelige stoffer i kemien så længe der er
udluftning, så det skulle der ikke være noget galt. Det er først skadeligt
når der ikke er udluftning og man går for længe og inånder det uden at få
ilt med.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 15-03-05 19:46

men aligevel et er fotolabratorie praktisk taget sterilt hvis man laver en
bakterieprøve. så er det blot til husbehov betyder det nok ikke noget men 37
timer om ugen er ikke tilrådeligt.

Fra : JH

Dato : 15-03-05 20:57

se på www.gravidmedjob.dk eller tal med din læge.
Indtil da ville jeg ikke lade min gravide kone arbejde med kemikalier jeg
ikke kender eller ikke er sikker ikke er skadelige.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 21:10

RF wrote:

> Er det tilrådeligt at en gravid laver normalt mørkekammerarbejde (S/H)?

I mange fremkaldere er der hydrokinon, og det er ikke et helt
ufarligt kemmikalie, dyreforsøg har vist, at det kan lave
celleforandriger.

Jeg kommer fra den grafiske branche, og tidligere var det fast
kutyme i mange større virksomhedder, at hvis kvindlige medarbejdere
der var beskæftiget i afdelinger med fremkaldermaskiner, kom og
oplyste, at de var blevet gravide, så blev de straks sendt hjem på
en udvidet barselsorlov, simpelthen fordi man ikke ønskede sager med
misdannede børn.

Men jeg kender også en kvindlig portrætfotograf, der har sit atelier
og mørkekammet i et aneks ved siden af huset hvor hun bor, hun havde
ikke råd til så meget barselsorlov, så hun arbejdede medens hun var
gravid, og efter hun havde født, der gik hun over og lavede hun
mørkekammerarbejde når barnet sov, og barnet er da helt vellykket...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lene

Dato : 16-03-05 19:17

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> [...]
> efter hun havde født, der gik hun over og lavede hun mørkekammerarbejde
> når barnet sov, og barnet er da helt vellykket...

Min datter er også ret vellykket på trods af at jeg arbejdede i mørkekammer
i den første del af graviditeten
Men jeg må da indrømme at jeg straks flyttede over til andre arbejdsopgaver
da jeg fandt ud af at jeg var gravid. Det var ellers også mørkekammer med
god udluftning osv. Men det er vist ikke ensbetydende med at det er farligt,
det kan også være at jeg bare var hysterisk.

Forresten fik jeg i den periode også et voldsomt allergianfald på hænderne
(tror vist det var med til at hjælpe til at tro, at kemikalierne ikke var
helt sunde )
Mvh. Lene

Fra : Erik W.

Dato : 16-03-05 18:06

"RF" skrev i news:4237292c$0$58950$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Er det tilrådeligt at en gravid laver normalt mørkekammerarbejde (S/H)?

Ah - ud fra headeren troede jeg at spørgsmålet ville gå på, om kvinder kan
risikere at blive gravide i et mørkekammer...

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-05 18:13

Erik W. wrote:

> Ah - ud fra headeren troede jeg at spørgsmålet ville gå på, om kvinder kan
> risikere at blive gravide i et mørkekammer...

Det kommer kun an på, at der også er en mand i mørkekammeret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 16-03-05 18:53

"Niels Riis Ebbesen" skrev i en meddelelse

> Det kommer kun an på, at der også er en mand i mørkekammeret...

Det ved jeg ikke noget om. Jeg pjækkede fra den biologitime.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-05 18:14

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ah - ud fra headeren troede jeg at spørgsmålet ville gå på, om
> kvinder kan risikere at blive gravide i et mørkekammer...

Du har måske nogle erfaringer, du ønsker at dele med os andre? Vær ikke
genert - det bliver mellem dig og nogle få andre

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Erik W.

Dato : 16-03-05 18:52

"Jens Bruun" skrev i

> Du har måske nogle erfaringer, du ønsker at dele med os andre? Vær ikke
> genert - det bliver mellem dig og nogle få andre

Jeg har desværre ikke så meget mørkekammererfaring, men jeg vil næsten vædde
på at PhotoShop har betydet en væsentlig nedgang i den slags aktiviteter der
kan føre til graviditet.

Mvh Erik