Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
15 mill. kroner...
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 10:41

På flg. URL kan i se et projekt, hvor der er brugt 15 mill.
skattekroner på noget totalt værdiløst krab.

http://www.arktiskebilleder.dk/siulleq/lister/samling.html

Prøv f.eks. at se nogle Rolf Müller's og Frank Wille's billeder, det
er to dygtige fotografer, som laver smadder flotte billeder, og
deres billeder står dårligere end de værste billeder optaget med en
mobiltelefon.

Men der er hel hær af historikere og bibliotekarer, som har tjent en
god hyre på at ødelægge en masse gode billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-03-05 10:48

Niels Riis Ebbesen wrote:
> http://www.arktiskebilleder.dk/siulleq/lister/samling.html

Det ser ud som om det er enkelte frames taget ud af en film, eller
billeder der oplyst på en "dårlig væg", som så igen taget med et dårligt
kamera

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : KNL DtP

Dato : 15-03-05 12:00

> deres billeder står dårligere end de værste billeder optaget med en
> mobiltelefon.

Jae, det ligner faktisk, at de er blevet optaget med et videokamera og
derefter grabbet til stilbilledet. Selv et 1.000 digitalkamera ville kunne
gøre det flottere.

Det er sørgeligt, at man til et så omfattende et projekt, ikke involverer en
med bare lidt fotografisk erfaring.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 12:50

KNL DtP wrote:

> Jae, det ligner faktisk, at de er blevet optaget med et videokamera og
> derefter grabbet til stilbilledet. Selv et 1.000 digitalkamera ville kunne
> gøre det flottere.

Ja... det er vist grabbet fra noget videomateriale, og jeg er
sipelthen forarget, det er fuldstændigt respektløst overfor
fotograferne.

Jeg kender personligt Rolf Müller, og han arbejder i 6x6 og
storformat, hans billeder er bare så flotte, og jeg har to bøger med
masser af Frank Wille's naturfotos, han arbejder med Kodachrome, og
hans billeder står også så lækkert.

Kan det virkelig være rigtigt, at nogle historikere og bibliotekarer
skal ha' lov til at bruge så mange penge, og kan det virkelig være
lovligt, at de viser billederne på en måde, som miskrediterer
fotograferne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 12:56

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Kan det virkelig være rigtigt, at nogle historikere og bibliotekarer skal
> ha' lov til at bruge så mange penge, og kan det virkelig være lovligt, at
> de viser billederne på en måde, som miskrediterer fotograferne...

Jeg synes du skal spørge dem, hvad det har kostet, og om de selv er tilfreds
med resultatet. Evt kan du jo tilbyde dem expertbistand.
-svaret vil vi gerne se i gruppen.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-03-05 16:11

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> skal ha' lov til at bruge så mange penge, og kan det virkelig være
> lovligt, at de viser billederne på en måde, som miskrediterer

Nu har vi jo kun dit ord for at disse fotografer skulle være så gode.
Uanset det, har en slat penge vel bragt enighed om anvendelsen.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 19:27

Ole Larsen wrote:

> Nu har vi jo kun dit ord for at disse fotografer skulle være så gode.
> Uanset det, har en slat penge vel bragt enighed om anvendelsen.

Hmm... du kan jo oprette dig som bruger på h.h.v. stockbox.dk og
biofoto.dk, og se hvad de herrer Rolf Müller og Frank Wille ka' lave
med et kamera, jeg er iøvrigt ret sikker på, at du vil komme til
samme konklution som mig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-03-05 12:29

> [...]
>
> Men der er hel hær af historikere og bibliotekarer, som har tjent en
> god hyre på at ødelægge en masse gode billeder.

Det ser for mig ikke ud som et stort økonomisk projekt, hvilken kilde har du
som fortæller dig at der er brugt 15 mio. på dette projekt, det virker for
mig som et par personer der har sat en masse billeder op på en side og jeg
går ikke ud fra at de har fået særligt meget mere end deres timeløn. Men
hvis det altså er korrekt med at der er brugt 15 mio så er det godt
forargeligt at se på.

Mvh
Simon

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-03-05 12:31

[snip}
> [...]
> deres timeløn. Men hvis det altså er korrekt med at der er brugt 15
> mio så er det godt forargeligt at se på.

Det står på siden
http://www.arktiskebilleder.dk/siulleq/generelt/siulleq.html

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-05 13:09

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> På flg. URL kan i se et projekt, hvor der er brugt 15 mill. skattekroner
> på noget totalt værdiløst krab.

projektet er vel mere værdiløst, hvis man IKKE viderefører det fra de gamle
medier. Så er der INGEN, der får det at se. Pengene blev iøvrigt brugt for
ca 15år siden.

> Men der er hel hær af historikere og bibliotekarer, som har tjent en god
> hyre på at ødelægge en masse gode billeder.

Hvor mange gå der på en "HEL hær". Der står intet om at det et er
bibliotekarer og historikere, der har scannet og efterbehandlet billederne.
Den egentlige scanning er sket for ca 15år siden med det formål at
billederne skulle gemmes på en LaserVision disk. Det fremgår at UNI-C har
lavet datakonverteringen. Jeg ved ikke om de har ansat historikere til den
type opgaver. Der står intet om hvad UNI-C har taget for datakonverteringen.
Til gengæld ville det nok koste mere end 15 Mkr at scanne de ca 50.000
billeder fra originalerne på ny, foruden prisen for at skaffe sig adgang til
dem.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-05 16:27

Niels Riis Ebbesen wrote:
> På flg. URL kan i se et projekt, hvor der er brugt 15 mill.
> skattekroner på noget totalt værdiløst krab.
>
> http://www.arktiskebilleder.dk/siulleq/lister/samling.html

Det her må da vist være udtalt mangel på rettidig omhu!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-03-05 11:19

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
>
> Men der er hel hær af historikere og bibliotekarer, som har tjent en
> god hyre på at ødelægge en masse gode billeder.

Men man kan sige de på en måde har tyveri sikret billederne
Det er godt noget bæ..-max-

Fra : Steffen Holm

Dato : 15-03-05 13:52

> [...]

> dygtige fotografer, som laver smadder flotte billeder, og deres billeder
> står dårligere end de værste billeder optaget med en mobiltelefon.

Det skulle da ikke være første gang at der blev brugt energi, tid og penge
på ubrugelige billeder !

Det er jo præcis det samme som når en eller anden kustner bruger løs af
vores skattekroner, for at lave en skulptur, monument eller andet, der er
ganske hæsligt.

Busterminalen på Rådhuspladsen er også et godt eksempel på spild af
skattekroner.

Men enig, det er godt nok kedelige billeder...

--
Steffen Holm

Fra : Dag Stinus

Dato : 17-03-05 21:19

> [...]
>
> Men der er hel hær af historikere og bibliotekarer, som har tjent en god
> hyre på at ødelægge en masse gode billeder.

Når man betragter kvaliteten af webbaseret materiale vedr. grønlandsk
forhold, så skal man også huske på at ISDN indtil sidste år var den vildeste
internetopkobling man som privatperson kunne få i Grønland. Nu er Tele
Greenland begyndt at udbrede ADSL, med max. forbindelse på 512/256 og
forbrugsafregning. Derfor gælder det om at begrænse datamængden så meget som
muligt - også selvom det går ud over kvaliteten.

Venlig hilsen
Dag Stinus