Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Photoshop2 starter....
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-03-05 15:58

Jeg er igang med at prøve omtalte program, og synes godt om det,
men jeg har mine billedfiler i mapper i stifinder, og filnavne er
datoen billedet er optaget. Når jeg hiver en mappe over i
albummet, sætter det selv dato for optagelse over tumbnails, men
hvis billedet er ændret , bliver det ændringsdatoen der står over
tumbs, det ser mystisk ud med et snebillede, optaget i maj. Det
ser ud til at det skal rettes manuelt
Hvordan gør i ?
mvh Ebbe

Fra : Dav

Dato : 13-03-05 23:05

Jeg giver filerne fortløbende numre.
Optagelsedatoen er jo med i metadata eller exif'en eller hvad det nu hedder.
Den kan du ikke lige komme af med.

Og bare for nysgerrighedens skyld: Hvad gør du, hvis du tager mere end ét
billede om dagen? (c:

Venligst,
Dav.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-03-05 11:08

On Sun, 13 Mar 2005 23:05:06 +0100, "Dav"
<hftgtfjern1960@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Den kan du ikke lige komme af med.
>
>Og bare for nysgerrighedens skyld: Hvad gør du, hvis du tager mere end ét

problemet er sikkert at jeg ingen metadata har (eller næsten
ingen) da jeg skyder i RAW og converterer til tiff. Når billedet
er behandlet og reduceret til visning i album, er der ingen
metadata tilbage. jeg giver billederne datonavne f.eks.
2005-03-14_1
2005-03-14_2 o.s.v.
mvh Ebbe
OK, når jeg får kæmpet mig igennem er det jo ikke det store
problem at vedligeholde, jeg er ikke storfotograf, så det er en
engangsforestilling
tak for svar
også til emj

Fra : emj

Dato : 13-03-05 23:48

> [...]

>hvis billedet er ændret , bliver det ændringsdatoen der står over
>tumbs, det ser mystisk ud med et snebillede, optaget i maj. Det

Klik på datoen ovenover tumberne, så får du nogle valgmuligheder.
Hilsen emj

Fra : Nogen

Dato : 14-03-05 10:52

Et helt andet sp.: Hvordan ligger I billeder på Hd? Jeg ligger dem i en
mappe der for et navn så jeg kan finde dem, ja med en hel del arbejde:) Er
det godt nok bare at have dem liggende i fortløbende nr.?

Hi
Ivan

Fra : dav

Dato : 14-03-05 13:23

Det er ikke til at svare på, om det er "godt nok".
Hvis du selv synes, det er ok, så er det vel godt nok.
Savner du noget overskuelighed, må du opfinde - eller kopiere - et andet
system.

Jeg har fx én mappe kaldet pix.
I den er der en lang række undermapper, der er navngivet efter indhold.
'Undervisning', 'Gymnasiefest'¨, 'Hanne' etcetera.
En fremmed vil formodentlig blive snotforvirret.
Men det er jo lige meget - det er mig, der skal bruge katalogiseringen.
Og jeg kan finde, hvad jeg leder efter.

God fornøjelse.

Fra : dav

Dato : 14-03-05 13:26

Google har lavet et billedkatalogiseringsprogram, der tilsyneladende
fungerer ok.
Picasa2.
Det er gratis og gennemsøger din hd for pix, når det installeres, hvorefter
du kan se dem som thumbnails.
Det giver dig en vis overskuelighed.

Selv bruger jeg primært ACDSee Classic.
Til at kigge på billederne med, altså. (c:

Fra : GB

Dato : 14-03-05 13:28

"Nogen" <dui@ikke.tilnoget> skrev i meddelelsen

> Et helt andet sp.: Hvordan ligger I billeder på Hd? Jeg ligger dem i
> en mappe der for et navn så jeg kan finde dem, ja med en hel del
> arbejde:) Er det godt nok bare at have dem liggende i fortløbende nr.?

Drev:\

Grafik

Kamera
|-> [årstal] -> [årstal+1] -> [årstal+2] ->

[jan]

[feb]

|-> [navngivne mapper, eks.: "Onkel P's 50 års jubilæum jan04"]

....og så videre. Altså så vidt muligt kronologisk.

Håber det er forståeligt.

GB

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 14-03-05 14:05

On Mon, 14 Mar 2005 10:51:37 +0100, "Nogen" <dui@ikke.tilnoget>
wrote:

> [...]
>mappe der for et navn så jeg kan finde dem, ja med en hel del arbejde:) Er
>det godt nok bare at have dem liggende i fortløbende nr.?

Jeg har en mappe i stifinder for hvert år, flere billeder har jeg
ikke.
En back up af mappen på den anden HD
og RAW filerne brændt på CD
Det er jo fantastisk let at finde billedet i albummet, med alle
de tags man kan hænge på: guldklumpen 6 mdr-guldkl.1 år
m.m. uanede muligheder
mvh Ebbe