Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskyttelse af web-fotos
Fra : Søren

Dato : 13-03-05 10:16

Normalt kan man jo højreklikke på et foto og vælge gem som...

Er der nogen der ved hvordan man beskytter sine billeder på ens hjemmeside,
så denne funktion ikke kan vælges?

(eller henvisning til anden gruppe...)

Søren

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-03-05 10:14

"S?ren" <mail@sorennellemann.dk> wrote:
> Normalt kan man jo h?jreklikke p? et foto og v?lge gem som...
>
> Er der nogen der ved hvordan man beskytter sine billeder p? ens hjemmeside,
> s? denne funktion ikke kan v?lges?
>
> (eller henvisning til anden gruppe...)

Det kan ikke lade sig gøre at beskytte sine fotos på en webside, så de
ikke kan hentes, af den simple grund at browseren der skal vise billedet
jo skal kunne hente billedet - og så er det bare at benytte et program
der lader som om det er en browser, og henter billedet.

Så istedet, indsæt et vandmærke af en art, eller et andet kendetegn i
selve billedets data.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Søren

Dato : 13-03-05 10:33

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der lader som om det er en browser, og henter billedet.
>
> Så istedet, indsæt et vandmærke af en art, eller et andet kendetegn i

ok - havde selv overvejet den mulighed med vandmærket. Kan du evt. henvise
til en vejledning som giver mulighed for at lave de "rigtige" gennemsigtige
vandmærker - synes det ser cool ud, men kan ikke lige finde funktionen i
photoshop (7.0 eller CS)

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-03-05 10:30

"S?ren" <mail@sorennellemann.dk> wrote:
> ok - havde selv overvejet den mulighed med vandm?rket. Kan du evt. henvise
> til en vejledning som giver mulighed for at lave de "rigtige" gennemsigtige
> vandm?rker - synes det ser cool ud, men kan ikke lige finde funktionen i
> photoshop (7.0 eller CS)

Ikke umiddelbart - jeg indsætter blot en lille tekst i højre hjørne af
mine billeder, og håber på det er nok. Som det her:

http://cluepusher.dk/20050309/PICT1578.JPG

Teksten er en delvist gennemsigtig PNG-fil som det gallery-software jeg
benytter bare sætter ind.

Fra : Steen

Dato : 13-03-05 20:55

> "S?ren" <mail@sorennellemann.dk> wrote:
> Ikke umiddelbart - jeg indsætter blot en lille tekst i højre hjørne af
> mine billeder, og håber på det er nok. Som det her:

Prøv her:

http://www.photowatermark.com/

/Steen

Fra : h.jensen

Dato : 13-03-05 12:38

man kan f.eks. downloade FlashSlider til at lave sit slideshow med! Så har
man ihvertfald lukket af for
højreklik funktionen! Eks. http://home20.inet.tele.dk/olejensen/
hej
hj

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-03-05 14:17

h.jensen <lisyfuilt1kawjd@jetable.org> wrote:
> man kan f.eks. downloade FlashSlider til at lave sit slideshow med! S? har
> man ihvertfald lukket af for
> h?jreklik funktionen! Eks. http://home20.inet.tele.dk/olejensen/

Til gengæld er ens hjemmeside blevet til noget pangel, der kræver et
plugin for at fungere. Flash er ikke godt.

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-03-05 15:15

Rune B. Broberg skrev:

>Til gengæld er ens hjemmeside blevet til noget pangel, der kræver et
>plugin for at fungere. Flash er ikke godt.

Enig. Alle tekniske forsøg på at hindre download af fotos er uegnede
til det formål, men derimod velegnede til at genere også den
almindelige bruger.

Jeg gør som du: en nogenlunde diskret copyrigt-signatur i et hjørne.
Andre måder at gøre fotos mindre attraktive for misbrug er lille
størrelse (px*px) og hård jpg-kompression. Alle disse måder er et
kompromis med ønsket om at vise ordentlige fotos.

Ingen måde er bare tilnærmelsesvis sikker. Hvis man vil have
sikkerhed, må man lade være at lægge fotos på nettet.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 13-03-05 17:32

Rune B. Broberg wrote:

> Til gengæld er ens hjemmeside blevet til noget pangel, der kræver et
> plugin for at fungere. Flash er ikke godt.

98% af alle danskere har Flash Player installeret. Og som sådan synes jeg
ikke, at Flash er dårligt. Der er bare en del mennesker, der ikke kan lave
et ordentligt, brugervenligt design i Flash - men det sker lige så ofte mht.
HTML, imho

Om det er Flash, HTML eller noget tredje betyder ikke så meget, synes jeg.

/Claus

Fra : Lars Månsson

Dato : 13-03-05 10:35

"Søren" <mail@sorennellemann.dk> skrev i en meddelelse
> Normalt kan man jo højreklikke på et foto og vælge gem som...
>
> Er der nogen der ved hvordan man beskytter sine billeder på ens
> hjemmeside,
> så denne funktion ikke kan vælges?

den måde som internette er bygget op på, så kan du ikke undgå
at man kan gemme dit billede på sin computer.

Læs her om de danske nyhedsgrupper http://usenet.dk/

> Søren

Hilsen
-Lars-

Fra : michael bs

Dato : 13-03-05 11:46

> [...]
> Normalt kan man jo højreklikke på et foto og vælge gem som...
>
> Er der nogen der ved hvordan man beskytter sine billeder på ens

Uden at jeg er ekspert overhovedet, så mener jeg ikke man kan hente billedet
hvis hjemmesiden er lavet med eksempelsvis macromedia flash og billedet er
integreret i designet. Prøv f.eks at downloade billedet på denne side:
http://www.sopraner.dk/

Man kan i øvrigt i photoshop lave en "custom copyright brush", altså en
pensel, der i stedet for at lave en prik, laver et copyright logo med de
ønskede informationer. Så har man altid sit copyright mærke kun eet klik
væk.
Hvordan man gør, er en længere historie, hvis man ikke er photoshopkyndig.

mvh Michael

Fra : Tommy Jensen

Dato : 13-03-05 11:54

On Sun, 13 Mar 2005 11:46:11 +0100, "michael bs"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
>hvis hjemmesiden er lavet med eksempelsvis macromedia flash og billedet er
>integreret i designet. Prøv f.eks at downloade billedet på denne side:

Det gik da fint nok. Jeg har nu en kopi liggende på min hd.

Du kender godt print screen ikke sandt?

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-03-05 12:09

michael bs wrote:

> [...]
> hente billedet hvis hjemmesiden er lavet med eksempelsvis
> macromedia flash og billedet er integreret i designet. Prøv f.eks

1 minut med Google: http://www.eltima.com/products/flashdecompiler/
2 minutter til download og installation.
1 minut til at gennemskue eksportering af billeder.

Billedet af de tre piger er i JPEG og fylder 39,123 bytes.

Men print-screen, som tommy nævner, er nok mere oplagt.
--
JPEGCrops 0.6.21 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : michael bs

Dato : 14-03-05 00:05

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Billedet af de tre piger er i JPEG og fylder 39,123 bytes.
>
> Men print-screen, som tommy nævner, er nok mere oplagt.

der kan man se. Man lærer jo noget nyt hver dag.. beklager at jeg gav et råd
uden at have indsigten bag.

mvh Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-03-05 08:40

michael bs wrote:

[Toke: Hurtig kopiering af billedet]

> der kan man se. Man lærer jo noget nyt hver dag.. beklager at jeg
> gav et råd uden at have indsigten bag.

Du gav ikke et råd. Du kom med et bud, hvor du tog forbehold for at du
ikke havde undersøgt sagen grundigt. Det er der intet i vejen med.

Jeg beklager mit kortfattede svar. Det var affødt af en vis træthed
over "Hvordan forhindrer jeg kopiering af mine billeder på nettet"-
tråde, der har det med at ligne hinanden. Det burde naturligvis ikke gå
ud over dig.

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-05 09:23

Toke Eskildsen skrev:

>michael bs wrote:
>
>[Toke: Hurtig kopiering af billedet]

>Du gav ikke et råd. Du kom med et bud, hvor du tog forbehold for at du
>ikke havde undersøgt sagen grundigt. Det er der intet i vejen med.

Enig.

>Jeg beklager mit kortfattede svar.

Det synes jeg ikke du har grund til.

>Det var affødt af en vis træthed
>over "Hvordan forhindrer jeg kopiering af mine billeder på nettet"-
>tråde, der har det med at ligne hinanden.

De har det mest med at køre i

hvor de nok også er bedre placeret.

>Det burde naturligvis ikke gå ud over dig.

Det synes jeg heller ikke det gjorde.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : michael bs

Dato : 14-03-05 00:10

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Billedet af de tre piger er i JPEG og fylder 39,123 bytes.

Det var sq ikke meget. Det forklarer hvorfor billedet er så pixeleret og
blurry. Dødirriterende eftersom det er mig der har taget billedet, og en
anden der har ødelagt det i skabningen af hjemmesiden.

mvh Michael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-03-05 08:43

michael bs wrote:

> [...]
> pixeleret og blurry. Dødirriterende eftersom det er mig der har
> taget billedet, og en anden der har ødelagt det i skabningen af

288x450 pixels. Kvaliteten på den klassiske skala fra 1-100 er ca. 90,
ifølge jpegdump. Hvis du snakker med personerne bag siden, så foreslå
at de øger antallet af pixels og skruer lidt ned for JPEG kvaliteten.

Fra : Susie Knudsen

Dato : 13-03-05 11:51

Du kan ikke helt forhindre at dine billeder kan gemmes, men du kan gøre det
mere besværligt, f.eks kan du vise dine billeder gennem en applet eller en
flash.

Når en side vises med billeder er billedfilerne allerede downloadet til
brugerens pc. De ligger i "midlertidige internet filer".

Susie

Fra : Susie Knudsen

Dato : 13-03-05 11:54

Glemte at fortælle at give link til hvordan du diabler højre klik

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/noright.htm

Susie

Fra : Tommy Jensen

Dato : 13-03-05 11:59

On Sun, 13 Mar 2005 11:54:28 +0100, "Susie Knudsen"
<susiemelanie@REMOVEmsn.com> wrote:

>Glemte at fortælle at give link til hvordan du diabler højre klik
>
>http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/noright.htm

Det er spild af tid at implementere en sådan funktion som disables
såre simpelt ved at disable javascript i browseren.

Fra : Susie Knudsen

Dato : 13-03-05 15:14

Det kan vi da ikke blive uenige om, men det var nu engang det der blev
spurgt efter i starten af tråden.

Susie

Fra : Ole

Dato : 13-03-05 17:54

Susie Knudsen wrote:
> Glemte at fortælle at give link til hvordan du diabler højre klik
>
> http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/noright.htm

Vi, der benytter Firefox, gør det bl. a. pgra den ualmindeligt smarte
funktion "åben i faneblad", der kræver højreklik.
Er den funktion blokeret, ser jeg ikke mere, men lukker siden. Så
simpelt. Fanebladsfunktionen er så stor en lettelse, at jeg ikke vil
være foruden.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 13-03-05 18:11

Ole <olenospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Er den funktion blokeret, ser jeg ikke mere, men lukker siden. Så
> simpelt. Fanebladsfunktionen er så stor en lettelse, at jeg ikke vil

Midterste musetast fungerer nu også. Men sider der benytter flash,
javascript til at blokere ting og deslige er nu typisk heller ikke sider
jeg gider bruge tid på.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-03-05 12:18

> [...]
> Normalt kan man jo højreklikke på et foto og vælge gem som...
>
> Er der nogen der ved hvordan man beskytter sine billeder på ens

++++++++++++++++++++

Hej Søren.

Som andre også skriver så kan du ikke helt gardere dig imod, at andre
stjæler dine billeder, men det med højreklik som du spurgte om, gøres sådan
her(selv om det ikke høre ind under denne gruppe, men
dk.edb.internet.webdesign.html )

Add this line to/ instead of your body tag:
(In a standalone HTML file before your protected page)
onload="window.open('fullproof.htm','','halfscreen,scrollbars')">
ADD this script at the bottom of your page, just before your </body> tag.
(in the page you want to protect)
<script language=JavaScript>
<!--
var message="ENTER YOUR CUSTOM MESSAGE HERE";

function click(e) {

if (document.all) {

if (event.button == 2) {
alert(message);
return false;
}
}

if (document.layers) {

if (e.which == 3) {
alert(message);
return false;
}
}
}

if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}
document.onmousedown=click;
// -->
</script>