Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Undersøge et objektivs ophav udfra serienu~
Fra : John Kukkerig

Dato : 12-03-05 23:33

Hej i gruppen

Hvis man har et serienummer på et Nikon objektiv, kan man så finde ud af
hvilken verdensdel det har været forbeholdt til salg i?

Kan der være nogen problemer i, at købe objektiver fra andre verdensdele,
som af en eller anden årsag er kommet til Europa - nyt som brugt, med eller
uden (rest-)garanti?

Mvh
John Kukkerig
--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-05 00:25

John Kukkerig wrote:

> Kan der være nogen problemer i, at købe objektiver fra andre verdensdele,
> som af en eller anden årsag er kommet til Europa - nyt som brugt, med eller
> uden (rest-)garanti?

Ja... for for du kan jo aldrig være helt sikker på, at det ikke er
en hæler vare...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 13-03-05 09:29

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja... for for du kan jo aldrig være helt sikker på, at det ikke er en
> hæler vare...

Hvad så hvis der er kvittering Niels og garanti.

Tommy

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-03-05 12:43

Tommy Hjorth wrote:

> Hvad så hvis der er kvittering Niels og garanti.

Hvis du køber et brugt kamera eller objektiv hos en fotohandler i
Hong Kong, så kan du ikke være sikker på, at det ikke er en
hælervare, som måske stammer fra et indbrud i USA.

Førhen var der et kæmpe marked for varmt fotoudstyr i Østrig og
Tjekkoslovakiet, tyvene solgte udstyret til hælere som sørgede for
at det kom vidre til fotohandlere i disse lande, og danskere,
svenskere, tyskere o.sv. tog så derned på ferie og købte en billig
Leica, og det var jo købt i en rigtig fotoforretning, og de fik
kvitering, så alt var jo helt ok.

Det er mit indtryk, at markedet for hvidvaskede hælevarer er flyttet
til østen, og at salget sker via Internettet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Kukkerig

Dato : 13-03-05 16:43

Der er selvfølgelig det som du er inde på her, med stjålne vare og hæler
vare.

Men hvordan står man, mht garanti på objektiver, hvis objektivet oprindeligt
har været parallelimporteret. Dette kan man jo ikke altid gennemskue inden
brugtkøb eller nykøb (over internet fra dansk, EU eller udenlandsk
internetshop, herunder internetauktioner)?

Det har måske ingen betydning på garantien!!?

/John
--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-03-05 09:51

"John Kukkerig" <ohn.kukkerig@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan der være nogen problemer i, at købe objektiver fra andre verdensdele,
> som af en eller anden årsag er kommet til Europa - nyt som brugt, med

Ikke mig bekendt. Det eneste, jeg kan tilbyde er et link til en dansk
hjemmeside, hvor du kan se hvordan nummer hænger sammen med alder og
variant:

http://home19.inet.tele.dk/ne/nikon3.htm

Bo //