Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Din erfaring m/ canon 35 mm f/1.4
Fra : Vibeke

Dato : 12-03-05 11:53

Hej i gruppen

Jeg har besluttet at købe et CANON EOS 20D og har nu "de svære" overvejelser
på optik - som skal være med faste brændvidder.
Som det første indkøb har jeg overvejet : CANON EF 35 MM/1.4 L USM

Er der nogle herinde som har erfaring med "CANON EF 35 MM/1.4 L USM " i
forhold til "CANON EF 50 MM/1.4 USM "

Jeg vil bl.a. kunne fotografere indendørs og gerne uden blitz under dårlige
lysforhold og kunne tage udendørs foto med stor dybteskarphed.

Får jeg mere for pengene i forhold til skarphed, lysstyrke og dybteskarphed
med en 35 mm end med en 50 mm

Jeg HAR studeret ALLE de gængse fotogallerier mm. som man kan finde på
Google, så det er personlig erfaring og gode råd jeg efterlyser.

På læææængere sigt overvejer jeg imellem nedenstående og jeg vægter kvalitet
højere end all round.

CANON EF 24 MM 1.4 L USM - CANON EF 50 MM/1.4 USM - CANON EF 135 MM/2.0 L
USM
ELLER
CANON EF 35 MM/1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM - - CANON EF 135 MM/2.0
L USM

Alle gode råd er meget velkomne.

Mvh Vibeke

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-03-05 12:37

"Vibeke"
> [...]
> ELLER
> CANON EF 35 MM/1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM - - CANON EF 135 MM/2.0

Du behøver kun de to, imo. -max-
CANON EF 24 MM 1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-05 12:14

-max- wrote:
> Du behøver kun de to, imo. -max-
> CANON EF 24 MM 1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM

Man kan nu ogsaa noejes med EF 28 f1.8 og EF 85 f1.8, de er noget
billigere, noget lettere og tegner skarpt nok(tm).

Og saa kan man faa et EF 50 f1.4 + en 580EX flash for de penge man
sparer

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Vibeke

Dato : 12-03-05 13:11

> "Vibeke"

MM/2.0

> Du behøver kun de to, imo. -max-
> CANON EF 24 MM 1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM

- ja det er en mulighed og jeg har kigget på CANON 24 mm her:
http://www.the-digital-picture.com/Gallery/Canon-EF-24mm-f-1.4-L-USM-Lens.as
px
og det er virkelig flotte billeder der er taget.

Mvh. Vibeke

Fra : [HCS] 4000

Dato : 12-03-05 13:07

"Vibeke" <vibekevibe@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> USM
> ELLER
> CANON EF 35 MM/1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM - - CANON EF 135

35mm er for lidt vidvinkel til indendørs brug efter min mening. Med
kropfaktoren på 20D bliver den til en 56mm.
24mm vil være bedre da den bliver til 38mm på 20D.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Vibeke

Dato : 12-03-05 13:37

- hold da op - undskyld at jeg roder rigtig meget rundt i de her
besvarelser - og tak for responsen - jeg suger bare til mig.

Mvh. Vibeke.

Fra : C. Stensgaard

Dato : 12-03-05 20:14

Hej Vibeke

Jeg står selv overfor at skulle have fat i den notoriske 35/1.4L - den er
ret fantastisk. Dog synes jeg med en cropfaktor på 1.6 at du kommer til at
bruge mange penge på en "standard" 56mm

Tror først at den 35´er kommer til sin ret med et fullframe kamera - og det
siger testene også. Men den leverer altså varen på fornemmeste vis. Derimod
er 24/1.4L ikke så skarp og får da heller ikke samme superlativer som
35/1.4L

Jeg har selv 2 af de objektiver du har sat på din ønskeliste - 85/1.2L og
135/2.0L og de er begge i samme klasse som 35/1.4 om ikke endnu bedre.
85´eren er helt fantastisk til portrætter og koncert - samt candid.
Ulemperne er at den er MEGET tung og MEGET langsom - grundet teknikken
anvendt. Derfor er der en utrolig lækker manual fokusering i dette objektiv
som er unikt i forhold til andre Canon objektiver - og det skal lige siges,
at vænner man sig først til at fokusere manuelt igen, - og det gør man
hurtigt, så er det nok et af mine favorit objektiver der bliver meget svært
at slå af pinden. Det skulle lige være nedenstående. Behøver jeg at fortælle
om den optiske kvalitet samt kvaliteten af materialerne er sublim.

135/2.0L er intet mindre end forrygende - hurtig, lækreste bokeh og superb
optisk kvalitet - faktisk mener jeg at dette objektiv er suverænt det bedste
objektiv til pengene.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-05 11:47

"Vibeke" <vibekevibe@oncable.dk> skrev i en meddelelse

EF 85mm f/1.2 har _ekstrem_ langsom AF og kan dårligt benyttes til noget som
helst med bevægelse.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : C. Stensgaard

Dato : 13-03-05 12:58

Ahhh - det er altså en tilsnigelse af sandheden Jens.

Det er rigtigt at du nok ikke skal bruge AF på 85/1.2L til at fotografere
springgymnaster i flikflak henover gulvet, men den kan altså godt følge med.
Sammenligningen sker jo på grundlag af de hurtige USM motorer, og
sammenlignet med dem, er den forbandet langsom.

Vil nu påstå at jeg godt kan indfange et par snegles parringsdans - det er
da bevægelse. Selvfølgelig under forudsætning at jeg har et godt stativ

Nej seriøst, så anvender jeg den utrolig præcise manuelle fokuseringsring
til fokusering - bruger sjældent AF, og det kommer faktisk til at "ligge i
fingrene" - og jeg vil sige at jeg stort set kan fokusere lige så hurtigt
som AF hvis jeg kender området der skal fokuseres skarpt på - og så kan der
snildt være bevægelse indenfor det område - den manuelle
skarphedsindstilling er fremragende god når man først har lært at bruge den.

Sammenlignet med 135/2.0L kan den godt pakke sammen - men det er også den
hurtigste AF konstruktion Canon har produceret (så vidt jeg ved).

Stensgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-03-05 13:44

"C. Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sammenlignet med 135/2.0L kan den godt pakke sammen - men det er også
> den hurtigste AF konstruktion Canon har produceret (så vidt jeg ved).

Jepper. Jeg er ved at spare sammen til den. Den må være noget nær det
perfekte objektiv til fotografering af indendørs sport på et 1,3-crop
kamera. Så er du træt af din, så gi' et praj - så skal jeg gerne skille dig
af med den

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-03-05 16:42

"Jens Bruun"
> [...]
> perfekte objektiv til fotografering af indendørs sport på et 1,3-crop
> kamera. Så er du træt af din, så gi' et praj - så skal jeg gerne skille dig

Wow... )-max-

Fra : C. Stensgaard

Dato : 13-03-05 17:08

Køb din egen - min bliver i tasken

Fra : michael bs

Dato : 14-03-05 00:19

> [...]
> da bevægelse. Selvfølgelig under forudsætning at jeg har et godt stativ

Med så lille dybdeskarphed, der kan opnås med 1.2 blændeåbning siger det sig
selv, at det er et specialobjektiv. Hvordan skulle den dog kunne fokusere
hurtigt, når skarphedsområdet ved fuld blændeåbning er minimalt..få
centimeter.. klart nok, at den skal søge efter det. Går man efter hurtig
fokusering, må svaret være 85mm 1.8 i stedet. Hurtig fokusering, fremragende
optiske egenskaber og prisbilligt. En af Canons perler.

mvh Michael

Fra : C. Stensgaard

Dato : 14-03-05 08:14

Objektivet er langsomt fordi det er en helt anden konstruktion end andre
standard USM objektiver.

Floating elements - er årsagen (hvad hedder det på dansk i øvrigt ?)
Aspherisk linse (1 stk.)

Denne konstruktion findes ikke i almindelige USM objektiver - og det ser man
tydeligt på skarpheden, farvegengivelse og bokeh. Man får bare ikke en
ultrahurtig AF - men som primært Portræt objektiv, vil jeg påstå at det
absolut ikke er nødvendigt.

Jeg ville være knap så smart hvis jeg hev denne frem på fodboldbanen for at
indfange situationer på banen - men i studie er den second-to-none - og den
kommer virkelig til sin ret på et fullframe kamera.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 14-03-05 19:06

On 2005-03-12, Vibeke <vibekevibe@oncable.dk> wrote:

> Er der nogle herinde som har erfaring med "CANON EF 35 MM/1.4 L USM " i
> forhold til "CANON EF 50 MM/1.4 USM "

Jeg kan varmt anbefale 35/1.4. Den føles en smule skarpere og har lidt
bedre kontrast end 50/1.4'eren. 35/1.4 synes jeg er skarp ved f1.4,
hvor 50/1.4'eren først bliver skarp ved 1.6-1.8.

50/1.4 var mit mest brugte objektiv indtil jeg fik min 35/1.4.

> Jeg vil bl.a. kunne fotografere indendørs og gerne uden blitz under dårlige
> lysforhold og kunne tage udendørs foto med stor dybteskarphed.

Objektivet er utroligt velegnet til netop indendørsfotografering uden
blitz. Det er hvad jeg primært bruger mit til. Dybteskarpheden ved de
store blænder er dog ikke vild;

- <http://lnx.dk/photos/2005/0115/_P7J0545.jpg>

> Får jeg mere for pengene i forhold til skarphed, lysstyrke og dybteskarphed
> med en 35 mm end med en 50 mm

Du får en lille smule mere skarphed. Lysstyrken er den samme, men du
vil kunne holde en lidt længere lukketid pga. den mindre brændvidde.
Dybteskarpheden ved samme blænde og afstand vil også blive større grundet
den mindre brændvidde.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Vibeke

Dato : 16-03-05 18:24

> [...]
> USM
> ELLER
> CANON EF 35 MM/1.4 L USM - CANON EF 85 MM/1.2 L USM - - CANON EF 135

Hej til jer alle og tak for jeres svar - de giver som svar ofte gør
anledning til nye spørgsmål.
- jeg troede faktisk at alle dSLR havde en vis grad af kropfaktor - større
eller mindre - men er det rigtig forstået at de "rigtig" dyre dSLR ikke har,
altså er full frame.

Så læste jeg i en anden tråd(kan ikke lige finde den igen), at manuel focus
på EOS - kameraer ikke ikke altid er så nemt. Ved en af jer hvad der menes
med det - jeg har specielt ved portræt fotografering og i det hele taget ved
fotografering af mennesker, regnet med at bruge manuel focusering.

Mit valg lige nu falder på et CANON EF 35 MM/1.4 L USM eller et CANON EF
135 MM/2.0 L sammen med et mindre lysstærkt og billigere objektiv, det er jo
snart sommer og alle mine billeder skal jo ikke tages indendørs. Så må jeg
spare sammen til nye indkøb inden det bliver vinter igen.

Mvh og mange tak - Vibeke

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-05 19:54

Vibeke wrote:
> - jeg troede faktisk at alle dSLR havde en vis grad af kropfaktor - større
> eller mindre - men er det rigtig forstået at de "rigtig" dyre dSLR ikke har,
> altså er full frame.

Jah, men så skal du op i 1Ds, og så er det dyrt.

> [...]
> med det - jeg har specielt ved portræt fotografering og i det hele taget ved
> fotografering af mennesker, regnet med at bruge manuel focusering.

Det er ikke så nemt, men hvorfor vil du bruge manuel fokus?
autofokus virker super på de nye dSLR og er hurtigt+præcist.

> [...]
> snart sommer og alle mine billeder skal jo ikke tages indendørs. Så må jeg
> spare sammen til nye indkøb inden det bliver vinter igen.

Hvad med at nøjes med en standard-zoom indtil du ved hvad for nogle
brændvidder du bruger meget?

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Vibeke

Dato : 16-03-05 22:45

> Det er ikke så nemt, men hvorfor vil du bruge manuel fokus?
> autofokus virker super på de nye dSLR og er hurtigt+præcist.

Jeg har haft et spejlreflekskamera og har et kompakt digital kamera lige
nu - og jeg savner simpelhen den manuelle focusering - det er ren og skær
terapi og en ide om jeg gerne vil være med i den proces det er at tage et
godt billede. Og jeg kan godt lide at sidde og småsnakke med den jeg skal
fotografere - mens jeg indstiller og regnede egenlig med at det kunne blive
vane.

I andre situationer tænker jeg at bruge autofocus.

EF

> Hvad med at nøjes med en standard-zoom indtil du ved hvad for nogle
> brændvidder du bruger meget?
>
> // Hans

Jeg har valgt brændvidder ud fra de billeder jeg plejer at tage - enten
rimelig tæt på portrætter og her tænker jeg primært 135 mm. eller mindre
grupper/situations billeder og her tænker jeg primært 35 mm.
Ellers er det mere detaljer end de store vidder jeg fotograferer - og så kan
jeg godt lide den effekt der er i at seperere motivet fra baggrunden.

Hvis jeg skulle igang med noget nyt skulle det være aften/bybilleder.

Jeg har overvejet zoom - men vil ikke undvære muligheden for at fotografere
indendørs uden blitz.

Mvh Vibeke

Fra : Vibeke

Dato : 16-03-05 22:59

> Det er ikke så nemt, men hvorfor vil du bruge manuel fokus?
> autofokus virker super på de nye dSLR og er hurtigt+præcist.

Jeg har haft et spejlreflekskamera og har nu et kompakt digitalkamera og jeg
savner simpelhen den manuelle fucusering (specielt når jeg tager
portrætter) - det er ren og skær teapi og en ide om at være med i den proces
det er at tage et godt billede. Så kan jeg godt lide at side og småsnakke
med den jeg fotograferer imens jeg laver indstillingerne.

> [...]

EF

> Hvad med at nøjes med en standard-zoom indtil du ved hvad for nogle

Jeg har overvejet en zoom - men vil ikke undvære muligheden for at
fotografere indendørs uden blitz.

Jeg har prøvet at vælge ud fra de billeder jeg plejer at tage og det er tæt
på portrætter og her tænker jeg primært på 135 mm. - eller mindre gruppe/
situationsbilleder og her tænker jeg primært på 35 mm. Ellers er det mere
detaljer end de store vidder jeg går efter og så kan jeg godt lide den

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-03-05 22:36

On 2005-03-16, Vibeke <vibekevibe@oncable.dk> wrote:
> Hej til jer alle og tak for jeres svar - de giver som svar ofte gør
> anledning til nye spørgsmål.

Velbekomme, og spørg endelig løs. :)

> - jeg troede faktisk at alle dSLR havde en vis grad af kropfaktor - større
> eller mindre - men er det rigtig forstået at de "rigtig" dyre dSLR ikke har,
> altså er full frame.

Ja, det er korrekt forstået. F.eks. er Canons to 1Ds modeller
full-frame, og Kodak har også tre modeller i deres DCS-serie der er.

> [...]
> med det - jeg har specielt ved portræt fotografering og i det hele taget ved
> fotografering af mennesker, regnet med at bruge manuel focusering.

Det der gør manuel fokusering sværere på de digitale kameraer i
EOS-serien er at matskiven der bruges i kameraerne ikke er beregnet til
at fokusere manuelt efter, så den derfor ikke har nogle hjælpemidler til
det. En anden ting der også gør det svært er at søgeren i husene er en
del mindre end den er på "rigtige" SLRs.

Dette gør sig dog kun gældende for consumer og prosumer husene. Kommer
man op i 1-serien, får man en større søger og kan skifte matskiven ud
til en af de mange andre Canon laver.

> [...]
> snart sommer og alle mine billeder skal jo ikke tages indendørs. Så må jeg
> spare sammen til nye indkøb inden det bliver vinter igen.

Det kommer selvfølgelig meget an på hvad du skal fotografere, men
personligt vil jeg anbefale dig at starte med et lysstærk objektiv i
"normal" brændvidden, og ikke en tele som 135/2. Det kunne f.eks. være
35/1.4 eller 50/1.4. Derudover kunne du så kigge på en zoom som f.eks.
24-70/2.8 til allround-brug.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Vibeke

Dato : 16-03-05 23:18

> [...]
> det. En anden ting der også gør det svært er at søgeren i husene er en
> del mindre end den er på "rigtige" SLRs.

OK - ja jeg kender faktisk ingen som har et dSLR - så jeg skal vist ind til
en forhandler og kigge lidt nærmere på det. Du siger at der er en matskive,
ændrer den sig slet ikke når man stiller skarpt - jeg mindes at have kigget
i et spejlreflekskamrera engang, hvor jeg syntes det var svært at focusere
men ikke helt umuligt.

> [...]
> "normal" brændvidden, og ikke en tele som 135/2. Det kunne f.eks. være
> 35/1.4 eller 50/1.4. Derudover kunne du så kigge på en zoom som f.eks.

Lige nu er det jeg kan få råd til at købe et 135/2. sammen med 50/1.4. eller
et 35/1.4. mm - jeg har overvejet på zoom og bl.a. 24- 70/2.8 - men det
mener jeg ikke at jeg kan bruge indendørs uden blitz og det er en mulighed
jeg ikke vil undvære. Det er faktisk hele ideen bag det at købe nyt kamera.

Mvh Vibeke

Fra : michael bs

Dato : 16-03-05 22:58

> [...]
> snart sommer og alle mine billeder skal jo ikke tages indendørs. Så må jeg
> spare sammen til nye indkøb inden det bliver vinter igen.

Vibeke... har du vundet i lotte? Det er kostbare objektiver, du nævner, men
de to er også blandt perlerne i Canons program overhovedet. Sammen med 85mm
1.8, der er fremragende til portrætter uden at koste kassen. Men med 135mm
2.0 og 35mm 1.4 kan du ikke gå galt i byen.
Selv ville jeg ikke købe 35mm 1.4, da den er for kostbar. 35mm 2.0 koster
kun en brøkdel, men er så godt nok heller ikke i samme liga, men stadig et
fornemt stykke glas til prisen. O g så er der Sigma 20mm EX 1.8 og et helt
nyt Sigma 30mm 1.4, der lyder interessant.
mvh Michael

Fra : Vibeke

Dato : 16-03-05 23:40

> [...]
helt
> nyt Sigma 30mm 1.4, der lyder interessant.

Så heldig har jeg ikke været - det er hårdt arbejde fra 8.00 - 15.30 og
prioritering.
Nu vil jeg bare prøve at have noget rigtig godt grej at gøre godt med.

Jeg har faktisk læst nogle rigtig gode anmeldelser af 35mm 2.0 - også brugt
indendørs.

Jeg har læst lidt om Sigma - men det er et faktisk et stort arbejde at sætte
sig ind i forskellige optikker og i første omgang har jeg koncentreret mig
om Canons produkter. Sigma kan jeg nu bruge tid på, imens jeg sparer sammen
til det næste. De to du nævner vil jeg lige kigge på.

Mvh Vibeke

Fra : michael bs

Dato : 17-03-05 00:10

> [...]

> sammen
> til det næste. De to du nævner vil jeg lige kigge på.

Ja, jeg ved, at det er et større arbejde at afsøge markedet. Mht til Sigma
skal du bare gå efter EX serien, som er luxus serien, lidt i stil med Canon
L optik. HSM kalder Sigma så deres autofokusmotorsystem, der modsvarer
Canons USM. Bare lige for at spare dig lidt tid. Sigma EX serien er måske
marginalt dårligere end Canons L serie men til gengæld meget billigere.

Du nævnte at du gerne vil tage billeder indendøre i low-light siturationer.
Der skal du også tænke på, at Canon 20d samt det spritnye 350d har en
fremragende gengivelse ved høje ISO værdier. Næsten uden den hæslige
digitale støj, man møder ved andre kameraer. Det betyder jo meget bedre
muligheder for lowlight fotografering uden blitz og betyder,at du måske ikke
behøves at køre med fuld blændeåbning.
Jeg kan anbefale dig at kigge på dpreviews canon lens talk forum, hvor de
problemstillinger, du søger belyst, ofte er oppe at vende.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1029

mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-05 00:22

michael bs wrote:
> Canons USM. Bare lige for at spare dig lidt tid. Sigma EX serien er måske
> marginalt dårligere end Canons L serie men til gengæld meget billigere.

Nogle af Sigma's EX-optikker er VÆSENTLIGT dårligere end Canon's
L-serie, og endda dårligere end Canon's "guldserie".. man bør være
opmærksom på dette og læse reviews af de enkelte Sigma-optikker.

> Jeg kan anbefale dig at kigge på dpreviews canon lens talk forum, hvor de
> problemstillinger, du søger belyst, ofte er oppe at vende.
> http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1029

Jeg kan anbefale http://fredmiranda.com/reviews - der er mange tips
omkring Canon-gear.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : michael bs

Dato : 17-03-05 01:25

> Nogle af Sigma's EX-optikker er VÆSENTLIGT dårligere end Canon's
> L-serie, og endda dårligere end Canon's "guldserie".. man bør være
> opmærksom på dette og læse reviews af de enkelte Sigma-optikker.

Og det var netop derfor jeg nævnte nogle konkrete bud fra EX serien længere
oppe i tråden.
mvh Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-05 00:20

Vibeke wrote:
> Jeg har faktisk læst nogle rigtig gode anmeldelser af 35mm 2.0 - også brugt
> indendørs.

Hvilket kamerahus har du tænkt dig at gå efter ?

Jeg har 300D hvilket vil sige 1.6x crop, og har hhv. EF 28 f1.8, EF
50 f1.4 og EF 85 f1.8, og de giver alle særdeles velfungerende
brændvidder indendørs, og kan sagtens bruges uden blitz.

Der ud over er de forholdsvist billige, vejer ikke meget og er
ganske skarpe.

Du skal være opmærksom på at når du kommer op på fx. en 85mm, og vil
tage closeups af ansigter, så bliver din DoF (skarpheds-dybde) meget
meget smal hvis du ikke lukker blænden lidt sammen (f2.8-f4), og så
kan det godt være svært at undgå blitzen.

Herunder er links til nogle billeder taget med 300D og de tre
objektiver:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-02/2005-02-18/
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-02/2005-02-17/
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-01/2005-01-15/
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-11/2004-11-11/
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-11/2004-11-29/

Vær opmærksom på at nogle af billederne er lidt dårligt i fokus, det
er dog ikke objektivernes skyld.

L er naturligvis lækkert, men også meget dyrt, og jeg synes
personligt EF 35 f1.4L har en lidt underlig længde på 1.6x crop

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)