Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotobearbejdnings PC - hvilke dele?
Fra : Simon - [8230]

Dato : 10-03-05 00:05

Ved samling af en PC der udover alm. hjemmearbejde skal kunne klare billed
redigering/behandling osv. hvilket grafikkort har I de bedste erfaringer
med? (Det er ikke professionelt udstyr jeg søger, bare til en seriøs
hoppyfotograf)

mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 10-03-05 00:20

In article <siLXd.1100$%w3.404@news.get2net.dk>,
ehandel@FJERNDETMEDSTORTzimon.dk says...
> [...]
> redigering/behandling osv. hvilket grafikkort har I de bedste erfaringer
> med? (Det er ikke professionelt udstyr jeg søger, bare til en seriøs

Til det behov kan det ikke gå galt. En moderne pc amd eller intel i 2-3
GHz klassen med 512 mb - 1 gb ram kan snildt klare mosten. Hvis du ikke
skal bruge den til andet en 2d har matrox grafikkort et temmeligt godt
ry.

Mht skærm skal du nok minimum have en 19 tommer, men det er jo igen
afhængig af hvor gode dine øjne er, hvor småt du kan klare etc. Noget af
det du skal være opmærksom på med skærm er hvordan den kan
farvekalibreres men det ved jeg faktisk ikke noget om, heller ikke
sikkert at det er relevant for dig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-03-05 07:03

In article <MPG.1c99a325ddf4a7de9898b7@sunsite.auc.dk>, Jakob wrote:

> [...]
> det du skal være opmærksom på med skærm er hvordan den kan
> farvekalibreres men det ved jeg faktisk ikke noget om, heller ikke

Men en 19" og en 17" skærm er det samme hvis man køber TFT. Man skal
op ti 20" TFT for at få en rimelig opløsning. 1280x1024 er i underkanten
i min mening

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 08:14

Som ide, kan jeg anbefale to skærme (dual out grafikkort), mit er opsat så
det er et skrivebord. dvs. jeg anvender samme tastatur/mus/pen og flytter
fra det ene billede til det andet ved at bevæge mig ud over venstre skærms,
højre kant ind i højre skærms, venstre kant. Fordelen er at billedet
bearbejdes på den ene skærm og instruktioner, e-mail, tv o.l. vises på den
anden.

/Henrik

Fra : fsn

Dato : 11-03-05 13:27

> [...]
> skærms, højre kant ind i højre skærms, venstre kant. Fordelen er at
> billedet bearbejdes på den ene skærm og instruktioner, e-mail, tv o.l.

Kan det være et kort med DVI og VGA udgang du mener
Flemming

Fra : fsn

Dato : 11-03-05 13:29

> [...]
> skærms, højre kant ind i højre skærms, venstre kant. Fordelen er at
> billedet bearbejdes på den ene skærm og instruktioner, e-mail, tv o.l.

Kan kortet være med DVI og VGA udgange.
Flemming

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-03-05 09:02

"Simon - [8230]" <ehandel@FJERNDETMEDSTORTzimon.dk> wrote in message
> [...]
> redigering/behandling osv. hvilket grafikkort har I de bedste erfaringer
> med? (Det er ikke professionelt udstyr jeg søger, bare til en seriøs

Masser af RAM.
Min erfaring er at Matrox laver nogle af de bedste grafikkort til 2D og
farver. Dual output grafikkort koster ikke ret meget mere, og er en ren
fornøjelse. -så kan man have editeringsmenuer på den anden skærm.
En god skærm, meget gerne to
-jeg har en god 22" og en mindre god 1280x1024 LCD

Bo //

Fra : Simon - [8230]

Dato : 11-03-05 21:22

Takker for svarene ..