Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det er sgu da helt pip det her.
Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-03-05 17:03

Kunne godt have ønsket mig en 500mm, i den situation her. Nogen der ved
hvordan kombinationen af en 300mm f/2.8 uden is opfører sig sammen med
en 2x converter ?

Link til: http://www.digitalpho2.dk/displayimage.php?album=2&pos=52

Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 17:12

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote in message
> Kunne godt have ønsket mig en 500mm, i den situation her. Nogen der ved
> hvordan kombinationen af en 300mm f/2.8 uden is opfører sig sammen med en
> 2x converter ?

Jeg bruger Nikon's 300/2.8 sammen med TC14E (1.4x) og TC20E (2x) fra Nikon,
og det er rigtigt godt. Til de helt store ting bruger jeg 600mm og TC14E.
Enten stativ, eller en pude fyldt med kugler fra en udrangeret sækkestol.
Sidstnævnte er god når man skyder fra bilen.

Bo //

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-03-05 17:29

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> Enten stativ, eller en pude fyldt med kugler fra en udrangeret sækkestol.
> Sidstnævnte er god når man skyder fra bilen.

Hmm, det lyder jo meget godt, kunne nok blive fristet af den længere
rækkevide som det ville gi, jeg står og vakler om jeg skal spare lidt
extra op og købe en 500mm is eller spare nogle penge og hoppe på vognen
nu med den skide 300mm.

Nå, der må tænkes og googles lidt.

Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 17:38

In article <422f2432$0$29282$14726298@news.sunsite.dk>, Tommy Hjorth wrote:

> [...]
> rækkevide som det ville gi, jeg står og vakler om jeg skal spare lidt
> extra op og købe en 500mm is eller spare nogle penge og hoppe på vognen

Kig på dine lukketider. Hvis du har "råd" til 8 gange langsommere
lukketider, så kan en TC bruges. Det er jo hvad de 2 blændetrin koster.
30mm siger tommelfingerreglen at man på dSLR med 1.5x crop skal have op på
1/450s for at håndholde uden rystelser. Lad os være flinke, og sige
1/400s. 2 stop ned, og dine billeder skal være 1/1600s eller bedre for at
de kunne være taget med det mindre lys du får.

Men, da du samtidig fordobler brændvidden, så skal lukketiden også
være hurtigere. dem skal fordobles igen. Så dine 1/3200s billeder skulle
kunne tages med med en 2x TC.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-03-05 18:31

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Men, da du samtidig fordobler brændvidden, så skal lukketiden også
> være hurtigere. dem skal fordobles igen. Så dine 1/3200s billeder skulle

Ok, det har jeg afskrevet, så jeg må enten gå efter en sigma 500 f/4.5
eller en canon 500mm f/4.0.

Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 20:01

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men, da du samtidig fordobler brændvidden, så skal lukketiden også
> være hurtigere. dem skal fordobles igen. Så dine 1/3200s billeder skulle

Derfor bruger man STATIV. Jeg er i stand til at bruge min 600/4 med en
lukkertid på 1/125, men det kræver træning. Og grejet er alligevel for tungt
til at bruge frihånds.

Hvis du skal opnå 1/3000 sek og en rimelig blænde tvivler jeg på at
lysfølsomheden af chip/film rækker til andet end SKARP solskin.

Stativ eller pude er nødvendigt.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 20:07

In article <422f47f7$0$22688$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Hvis du skal opnå 1/3000 sek og en rimelig blænde tvivler jeg på at
> lysfølsomheden af chip/film rækker til andet end SKARP solskin.

Netop min konklusion. 600mm f/5.6 er ikke optimalt.

Fra : KNL DtP

Dato : 09-03-05 17:24

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne godt have ønsket mig en 500mm, i den situation her.

Yeah, join the line.

> Nogen der ved
> hvordan kombinationen af en 300mm f/2.8 uden is opfører sig sammen med
> en 2x converter ?

Du får en 600 mm f/5.6. Dermed skulle autofocus stadig fungere, omend den nok
blive en anelse langsommere grundet lystabet.

Alt efter kvaliteten af teleconverteren og objektiver du sætte den på, vil du
opleve en forringelse af skarphed/opløsning og kontrast. Er begge optiske
elementer af god kvalitet, og blænder du ét eller to trin ned, vil jeg mene,
at den ekstra forstørrelse vinder over kvalitetstabet. Det er dermed bedre end
at lave et crop i Photoshop eller interpolere for at komme tæt nok på.

http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/de_TC_vs_TC/a_Tamron_vs_Sigma_1.4x.html

Nu da det er uden IS, så var det måske også en idé at kigge efter et stativ
eller endnu bedre en monopod. Med 600 mm får du virkelig en stor fætter, og
den kraftige forstørrelse vil afsløre rystelser meget tydeligt. Lukkertiden i
fri hånd er som min. 1/500 sek.

Hvis du får fat i teleconverteren, må du da endelige lige lave et par
testbilleder, så vi andre kan se hvad det præstere.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 17:46

"Tommy Hjorth"
> Kunne godt have ønsket mig en 500mm, i den situation her. Nogen der ved
> hvordan kombinationen af en 300mm f/2.8 uden is opfører sig sammen med
> [...]

Jeg har brugt 300/2,8 med jeg tror den hed tc 301 og det var ikke så ringe
men autofocus var ikke muligt, Nikon laver ikke længere den tc, den var
nåske for go, hehe..
Jeg bruger 1,4 extender med en 500/4 LISUSM og den snupper er del
skarphed og kontrast, så jeg skal ikke have noget af en 2x extender..
På nettet kan du læse at kvalitets tabet er minimalt, haha jeg hoppede
på den - det passer ikke.!! Overvej en sigma 500/4,5 EX hvis du kan
finde een, de er gode, meget meget gode, suk..-max-

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-03-05 18:36

-max- wrote:

> [...]
> på den - det passer ikke.!! Overvej en sigma 500/4,5 EX hvis du kan
> finde een, de er gode, meget meget gode, suk..-max-

Ok, jeg vil prøve at gå efter sigmaen, da den er mere overkommerlig
økonomisk, men den bliver jo nok desværre svær at finde.

Tommy

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-03-05 19:38

Hej

Nu i snakker om TC.
Vil der være et stort kvalitetstab på 300mm F/4 IS med en 1.4x TC
Eller er det til at leve med.

Mvh

Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 20:05

In article <422f429a$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Lars Christensen wrote:
> Hej
>
> Nu i snakker om TC.
> Vil der være et stort kvalitetstab på 300mm F/4 IS med en 1.4x TC
> Eller er det til at leve med.

Det kommer an på TC'en og objektivet. Mit Sigma 100-300mm f/4 fik ikke
meget ud af en 1.4x Kenko Pro TC. Har set gode resultateter med Canon
TC på Canon objektiver.

Forskellen på Canon + Sigma og så de billige som Kenko/Tamron er også,
at Canon/Sigma rager from, og ud i zoom objektivet. Kenko/Tamron rager ikke
from, og kan derfor bruges med alle objektiver.

Det er muligt denne afstand er skyld i at jeg ikke fik bedre resultateter.
Men jeg ved det ikke. Vil selv gerne prøve en Canon eller Sigma 1.4x,
men er ikke helt klar til at smide penge efter det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-05 21:35

> Nu i snakker om TC.
> Vil der være et stort kvalitetstab på 300mm F/4 IS med en 1.4x TC
> Eller er det til at leve med.

Jeg har en Canon 1.4x som anvendes med min Canon 300mm f/4 L IS. Jeg synes
kvaliteten er lidt dårligere end uden, men det er ikke meget. Det er til at
leve med. Men AF bliver lidt langsommere og der tages en blænde, som betyder
et hak op i ISO og dermed lidt dårligere kvalitet eller stativ.

Jeg har lige fået en brugt 2x II TC og prøvede et par billeder i dag sidst
på dagen, så ikke i optimalt lys og med manuel fokus.

http://www.pbase.com/hkruse/image/40618257/original, billedet er ubeskåret.
http://www.pbase.com/hkruse/image/40618462/original, som er beskåret til
2552x1972.

Selvom jeg havde tapet de 3 pinde, som skulle få AF til at virke, lykkedes
det ikke på noget tidspunkt, men der gives respons på manuel fokus, når
fokus er opnået (fokuspunkt lyser op) og det er en stor hjælp. Billederne er
taget med IS aktiv og håndholdt!

Det er klart at 2x TC kan bruges, men er ikke en erstatning for et dobbelt
så langt objektiv. Langt fra!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 21:46

> Jeg har en Canon 1.4x som anvendes med min Canon 300mm f/4 L IS. Jeg
> synes kvaliteten er lidt dårligere end uden, men det er ikke meget.

Har du eller andre en idé, om kvaliteten er bedre med 300mm f/4L IS og 1.4x
TC end med ren 100-400mm f/4.5-5.6L IS ved 400mm? Jeg lurer lidt på at fyre
min 100-400mm af til fordel for en tele med fast brændvidde. Jeg bruger
typisk min 100-400mm ved 100mm eller ved 400mm - sjældent midt imellem. På
sigt vil jeg så supplere op med en 135mm f/2.0L og bør så være dækket
rigtigt godt ind.

> Selvom jeg havde tapet de 3 pinde, som skulle få AF til at virke,
> lykkedes det ikke på noget tidspunkt,

Jeg kunne godt tænke mig at prøve dit scenario på mit kamera, næste gang vi
mødes.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-05 22:45

> [...]
> typisk min 100-400mm ved 100mm eller ved 400mm - sjældent midt imellem. På
> sigt vil jeg så supplere op med en 135mm f/2.0L og bør så være dækket

Godt spørgsmål, jeg ved det ikke. Måske er der nogen der har afprøvet det.
Jeg havde gjort samme observation som dig mht. hvilke brændvidder jeg
anvendte på min 70-200mm, når jeg fotograferede dyr, så derfor blev det en
fast brændvidde. Er du utilfreds med kvaliteten af din 100-400?

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve dit scenario på mit kamera, næste gang
vi
> mødes.

Ja, og din mk II'er kan jo også fokusere selv med 2x TC på 300'eren, hvis du
ville have både 1.4x og 2x. Vi skal vel have en fotosafari på et tidspunkt
ellers kan vi mødes en dag.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 23:12

> Er du utilfreds med kvaliteten
> af din 100-400?

Nope. Bare misundelig på de ekstremt kniv-skarpe billeder, jeg ser taget med
fast brændvidde (bl.a. fra din 300mm og max' 300/500mm). Og da jeg så ikke
bruger mit zoom-område særligt meget, overvejer jeg at gå hele vejen med
fast brændvidde i fremtiden (dvs. jeg beholder min 24-70, som jeg er _meget_
tilfreds med). Jeg tror ikke, jeg hopper med på fuglevognen og de helt
voldsomme teler, der ellers er så meget op i tiden i nærværende gruppe ,
men vil godt have en skarp 200/300- eller måske endda 400mm. Jeg prøvede en
EF 400mm f/2.8L på den fotosafari i Hilerød, hvor du desværre ikke dukkede
op. Den er godt nok lækker, men dyyyyr og tuuuuung. Dén vil jeg gerne prøve
sammen med min 1.4x TC eller din 2.0x TC.

> Ja, og din mk II'er kan jo også fokusere selv med 2x TC på 300'eren,
> hvis du ville have både 1.4x og 2x. Vi skal vel have en fotosafari på
> et tidspunkt ellers kan vi mødes en dag.

Jepper. Det ser jeg frem til.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-05 23:40

> Jepper. Det ser jeg frem til.

Som jeg skrev til Erik W. så er vi nogle stykker (bla. max), der har aftalt
at tage til Hornborga 2-3/4 for at fotografere traner. Det er måske noget.
Når vi kommer lidt nærmere på dagen skriver jeg lige lidt flere oplysninger,
så andre måske kan organisere fælles kørset etc. hvis de er interesserede.
Lige nu ser det ud til at jeg har en fuld bil.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 23:59

> Som jeg skrev til Erik W. så er vi nogle stykker (bla. max), der har
> aftalt at tage til Hornborga 2-3/4 for at fotografere traner. Det er
> måske noget.

Jepper, men det ved du da.

> [...]
> lidt flere oplysninger, så andre måske kan organisere fælles kørset
> etc. hvis de er interesserede. Lige nu ser det ud til at jeg har en

Jeg skal faktisk med familien på skitur til Trysil den 3., så hvis jeg kunne
få et lift den 2. til Hornborga, kunne konen jo samle mig op på vejen den 3.
Det ville faktisk være en perfekt start på min ferie i uge 14.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-03-05 00:10

> [...]
3.
> Det ville faktisk være en perfekt start på min ferie i uge 14.

Lad os lige se om der er andre, der reagerer nu. Ellers vil jeg skrive et
nyt indlæg, når vi kommer lidt tættere på dagen som sagt, så kan vi se, hvem
der kan køre etc.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-03-05 23:23

> 1.4x
> fyre
>
> Godt spørgsmål, jeg ved det ikke. Måske er der nogen der har afprøvet det.

Det er der såmænd. http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/300mm/ - men det
skal lige siges, at der rapporteres om en ret stor forskel på kvaliteten af
100-400'eren.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Kodak har _ALDRIG_ produceret Kodakchrome som 120 rullefilm," - Niels Riis
Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-05 23:30

> [...]
det
> skal lige siges, at der rapporteres om en ret stor forskel på kvaliteten

Ja, men jeg ser ikke 100-400'eren i sammenligning med 300'eren....

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-03-05 01:13

Hans Kruse wrote:

> Ja, men jeg ser ikke 100-400'eren i sammenligning med 300'eren....

Så ser du ikke grundigt nok. :) Ca. midt på siden er der en graf hvor 400
2.8, 300 f/4 L IS + EF 1.4x og 100-400 optræder.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-03-05 08:18

> Så ser du ikke grundigt nok. :) Ca. midt på siden er der en graf hvor 400
> 2.8, 300 f/4 L IS + EF 1.4x og 100-400 optræder.

Rigtigt, tak.
Mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 22:10

"Hans Kruse"
> Jeg har lige fået en brugt 2x II TC og prøvede et par billeder i dag sidst
> på dagen, så ikke i optimalt lys og med manuel fokus.

> [...]

Det ser da ikke så dårligt ud - faktisk ser det skide godt ud,
hvordan med beskæring, er det næsten full frame..?? -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-03-05 22:38

> Det ser da ikke så dårligt ud - faktisk ser det skide godt ud,
> hvordan med beskæring, er det næsten full frame..?? -max-

Den første er full frame og den anden er der skåret en hel del fra i bredden
og noget mindre i højden. Det ubeskårede billede er her
http://www.pbase.com/hkruse/image/40623581/original (3504x2332). Jeg synes
kvaliteten kan bruges, men ISO 1600 isf. ISO 400 er jo hvad de to blænder
giver forudsat at jeg kan holde krabaten stille på samme lukkertid, så det
tager noget skarphed og kvalitet. Desuden er spildprocenten noget større med
manuel fokus oveni at den lille fyr bevæger sig uforudsigeligt Klart nok
skulle jeg nok have taget min monopod med, stativ ville være helt umuligt
sådan som jeg skulle spæne op og ned af bredden for at fange den lille fyr.
Det siges der er en isfugl også i området, som jeg dog ikke har set endnu.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-03-05 19:49

>Overvej en sigma 500/4,5 EX hvis du kan
> finde een, de er gode, meget meget gode, suk..-max-

Hehe, jeg forstår heller ikke helt, at du solgte din Sigma 500/4,5 til Thomas,
når du nu brokker dig så meget over Canon-kameraet!
Jeg havde hellere solgt et af mine børn
Jeg troede faktisk, at du var på vej tilbage i Nikonlejren med et Nikon D2X i
tasken.

Men det lever måske slet ikke op til Hypen?
Har du haft hænderne på det?
Jeg gad godt høre en anmeldelse af en, der seriøst forstår at bruge sit
udstyr, og som man kan ha tillid til.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 22:35

"Frodo Nifinger"

> [...]
> Har du haft hænderne på det?
> Jeg gad godt høre en anmeldelse af en, der seriøst forstår at bruge sit

Hmm, jeg havde et svagt øjeblik - men jeg ved også hvad Thomas
kan og den enthusiasme han lægger i det - så er det det hele værd.
Jeg ville aldrig sælge min datter - du er en meget syg mand Jesper..)

D2X er det lækreste kamera jeg nogen sinde har haft i mine hænder,
desværre har jeg brug for de høje iso hastigheder og der er den hmmm
og der er vidst et par andre børnesygdomme. Jeg gir det lige en chance,
der skal markandte forbedringer til inden jeg springer på den.

Jeg syns stadig markII'ern sutter til det jeg skal bruge den - jeg tror
der er mange der ikke siger noget, men oplever det samme, jeg ved
ikke hvad det er for en misplaced loyalitet folk har over for deres
udstyr, lortet skal bare virke.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-03-05 08:58

> Hmm, jeg havde et svagt øjeblik - men jeg ved også hvad Thomas
> kan og den enthusiasme han lægger i det - så er det det hele værd.
> Jeg ville aldrig sælge min datter - du er en meget syg mand Jesper..)

Jo, Thomas er sq dygtig og meget enthusiastisk.
Faktisk har jeg flere gange overvejet, om ikke han skulle ha lov til at låne
min Sigma 550/4,5 en 14 dages tid.
Dog har jeg skudt tanken fra mig igen hver gang, da jeg ved, at jeg vil græde
mig i søvn hver nat, indtil den er tilbage i min favn.
Han fik dog lov at rende rundt med den i botanisk have, sidst vi mødtes.
Thomas er også den, jeg bedst kan unde det objektiv, så respekt herfra.

> [...]
> og der er vidst et par andre børnesygdomme. Jeg gir det lige en chance,
> der skal markandte forbedringer til inden jeg springer på den.

Det forstår jeg ikke helt?
Den har da både ISO 1600 og 3200, kaldet "High 1" og "High 2"

Iflg Bjørn Rørslett
http://www.naturfotograf.com/D2X_rev03.html#top_page
er støjforholdet, da ganske respektabelt:

Citat:
"As you increase the ISO equivalency, the image becomes a trifle noiser and
from 800 ISO and up, a steady rise in the loss of shadow detail is evident.
Colour rendition gets more muted on the "Hi" ISO settings, too. Still, the
image quality achieved in the non-approved "HI" range (1600 and 3200 "ISO") is
perfectly usable for a great number of assignments."

Her har Bjørn Rørslett sammenlignet D2X'eren med Canon 1Ds mk II
http://www.naturfotograf.com/D2X_rev06.html#top_page
Ganske vist vinder Canon 1Ds Mk II lidt på Støjforholdet, men ikke
overvældende

> [...]
> der er mange der ikke siger noget, men oplever det samme, jeg ved
> ikke hvad det er for en misplaced loyalitet folk har over for deres

Absolut enig.
Men folk hænger jo som regel på det mærke, de har valgt som udgangspunkt.
Det er de færreste, der har mulighed for at udskifte hele glassamlingen, så
har man først valgt mærke, lever man med de kinks and squirks, der er, og
håber på, at det blir bedre med næste model.
Jeg hænger jo oxo på Nikon nu, da jeg ikke har råd til at skifte system, men
jeg er til gengæld så ikke ked af det ...... endnu!

Jeg sprang nu vist gerne på et D2X, hvis det ikke var så forbistret dyrt!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carina

Dato : 09-03-05 19:56

Hvorhenne i verden har du fundet de fugle - gætter lidt på Kyndby pga
vindmøllerne i baggrunden - har selv set nogle dejlige rovfugle derude - men
de forsvandt for hurtigt *G*

/Carina

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 20:14

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> wrote in message
> Hvorhenne i verden har du fundet de fugle - gætter lidt på Kyndby pga
> vindmøllerne i baggrunden - har selv set nogle dejlige rovfugle derude -
> men de forsvandt for hurtigt *G*

Det ku da lige så godt have været ved Gjesin. Der har vi også vindmøller og
fugle

Bo //

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-03-05 21:01

Bo Bjerre wrote:

> "Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> wrote in message

> Det ku da lige så godt have været ved Gjesin. Der har vi også vindmøller og
> fugle
>
> Bo //

Vi kunne jo godt lade gættekonkurencen kører lidt endnu, men her er
svaret, det er selvfølgelig i Hjerm ved struer, møllerne står i bugten
ved Ejsing strand, og her er både en masse fugle, fjord og møller.

Tommy