Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ultraviolet
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 09-03-05 12:19

Hi

Hvordan er det med ultraviolet lys går det gennem glas ?

Altså jeg forstår det ikke helt fordi en ultraviolet pære er da
lavet af glas.

P.C.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-05 12:28

per.corell@privat.dk wrote:

> Altså jeg forstår det ikke helt fordi en ultraviolet pære er da
> lavet af glas.

Alm. glas tillader ikke at UV-lys passerer, til UV-lamper anvendes
der kvartglas, som tillader at UV-lys passere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 09-03-05 13:25

"per.corell@privat.dk" <per.corell@privat.dk> wrote:

>Hi
>
>Hvordan er det med ultraviolet lys går det gennem glas ?
>
>Altså jeg forstår det ikke helt fordi en ultraviolet pære er da
>lavet af glas.

Hvis du tænker på det i forbindelse med foto, så se her:
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Peter

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 09-03-05 22:45

Hi

Eh jeg må nok sige at jeg blev overasket, jeg ved at digitale kan se
Ir men at Uv skulle være lige så interesant det overasker mig, men
det passer mig helt fint. ------ dermed er mit spørgsmål nu, om Uv
vil blive svækket meget ved at gå gennem en optik altså om det glas
man her bruger påvirker Uv lys.

P.C.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-03-05 00:28

per.corell@privat.dk wrote:

> [...]
> det passer mig helt fint. ------ dermed er mit spørgsmål nu, om Uv
> vil blive svækket meget ved at gå gennem en optik altså om det glas

Rigtig kortbølget UV-lys (UV-B og UV-C) kan ikke gå gennem alm.
glas, gartnere der arbejder i drivhuse bliver f.eks. ikke nær så
solbrændte, som deres kollegaer, der arbejder udendørs.

Hvis du skal arbejde med kortbølget UV-lys, så skal du bruge et
specielt objektiv der er fremstillet af kvartsglas og et kokomo
filter, som udelukker det synlige lys.

Men der findes noget synligt blåt og violet lys lige på grænsen til
UV-lys (400 til 200 nanometer), som man nemt kan fotografere med.

Og alm. glasobjektivers grænse går helt ned til ca. 320 nanometer,
d.v.s. at du også kan fotografere langbølget UV-lys (UV-A) med et
alm. glasobjektiv.

Alle analoge film er følsomme overfor UV-lys, nogle er endda ekstra
følsomme i netop dette område, jeg ved ikke noget digitale kameraers
UV følsomhed, så det kan jeg ikke sige noget om...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 10-03-05 19:56

Vældigt mange tak for dit svar, jeg må så spørge videre om hvor
store og hvilke typer Uv lamper man kan finde, altså hvor stor effekt
pære, rør eller "lampe" med Uv lys kan man få for overskuelige
penge. Virker polariserings filtre mon på Uv ??
P.C.
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-03-05 20:38

per.corell@privat.dk wrote:

> [...]
> pære, rør eller "lampe" med Uv lys kan man få for overskuelige
> penge. Virker polariserings filtre mon på Uv ??

Jeg har ikke tjek på markedet for UV-lamper, men jeg vil tro, at du
kan finde nogle gamle solarier med kvarts/kviksølvlamper til en
billig penge, de er rimmelig kraftige, skal du ha' noget meget
kraftigt, så bliver det nok meget dyrt - husk at passe på øjne og
hud, kraftigt UV-B og UV-C lys er ekstremt farligt, og UV-A er
heller ikke ufarligt.

Jeg ved ikke om et polfilter virker sammen med UV-lys, jeg kunne
evt. forestille mig, at langbølget UV-A muligvis kan polariseres, og
at UV-C er så kortbølget, at det bare fiser igennem filteret.

Det er jo til dels det man udnytter i et Kokomo-filter, det er
nemlig kulsort, men UV-lys er så kortbølget, at det alligevel kan
smutte igennem de mellemrum, der er imellem farvepigmenterne i
glasset...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 11-03-05 14:45

Hi
Endnu engang tak jeg kan se at jeg har en masse at indhente , men jeg
vil så kvitere ved at fortælle hvorfor jeg spørger, det er måske
det rene pjat, men sagen er at jeg fik fat i et meget specielt apparat
et epidiaskob med to optiker ,et til lysbilleder og et til selve
epidiaskopet , det er noget af en mastodont og af optikerne hvor den
største er 800 mm og den mindste 400 mm vejer den største rundt 8 kg.
-- det siger måske noget om hvad den tallerken store optik kan, ----
der er en 1000 watt pære i og årsagen til at jeg har spurgt de
spørgsmål er, at jeg diskuterede mulighederne og vi kom så ind på
om et lysbillede apparat virkede i snevejr og helt naturligt opstod så
spørgsmålet, hvad hvis "sneen" var flurecerende papir stykker og
lyset projektoren sendte var Uv. ---- jeg forstår godt hvis du er
forvirret men jeg har ikke fundet svar på nogle af disse spørgsmål
og derfor prøver jeg at finde ud af, om Uv. overhovedet kunne komme
gennem en optik.

P.C.