Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering i Troperne
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 09-03-05 10:44

Lige hjemvendt fra tur til Thailand, var jeg spændt på at få mine film
fremkaldt.
Jeg havde 3 ISO 200 film Kodak Gold og bestilte "luksus" fremkaldelse,
hvilket skulle indebære at kopieringen om muligt ville kompensere for for
mørke og for lyse billeder.
Er meget skuffet. Specielt mine billeder taget med en Sigma Zoom 70-300 mm
står flade, dødssyge farver og tågede.
Dette objektiv har jeg brugt uden pol filter, kunne måske være grunden?

Mit andet objektiv Nikkor AF 35-70 F 3.3 har jeg konsekvent brugt pol filter
på, resultatet er lidt bedre specielt i skyggerne og ved blitz-optagelser,
men ved optagelser i den bragende sol er resultatet tilsvarende nedslående.

Fik også lavet CD`er af alle 3 film, suk! Same story.

Vil det være en ide at undereksponere optagelserne ½ blænde i den stærke
sol?

Gode råd modtages med tak, da jeg er meget ked af resultatet og ikke een
gang til ønsker at opleve at billeder der ikke kan tages om falder så
uheldigt ud.

Skal måske lige tilføje at jeg bruger et analogt Nikon F-601, som jeg har
haft i over 10 år, og som jeg indtil for nylig mente at jeg var en hæderlig
bruger af. :(

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Henri Gath

Dato : 09-03-05 11:12

"Michael Christoffersen" <pescatorNO_SPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

Du skal simpelthen betale det, det koster at få lavet nogle ordentlige
kopier...........brug altid et professionelt laboratorium, det er lidt
dyrere, men rigeligt pengene værd. CAV eller Black&White kan anbefales...så
får du dem også full-frame, dvs, at dine billeder ikke bliver beskåret i
kopieringen....

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-05 11:20

Henri Gath wrote:

> [...]
> får du dem også full-frame, dvs, at dine billeder ikke bliver beskåret i

Hmm... det hjælper nok ikke ret meget, Michael's film er jo allerede
fremkaldt i en sjat gammel opvaskevand, i et minilab hos en lokal
fotohandler...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : SpookiePower

Dato : 09-03-05 11:49

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> CAV eller Black&White kan anbefales...så får du dem også full-frame, dvs, at dine billeder ikke
> bliver beskåret i kopieringen....

Har Black&White en hjemmeside ? Jeg syntes ikke at kunne finden den.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 11:16

"Michael Christoffersen"
> [...]
> men ved optagelser i den bragende sol er resultatet tilsvarende nedslående.

Uhm - det lyder sku surt, men en ret almindelig oplevelse desvære.
Det har IKKE noget med objektiverne at gøre. Et polfilter vil give
mere smæk på farverne, specielt på dias, det er altid risky at bruge
standart luksus eller ej fremkaldelse, prøv at brug dias der har du
større sikkerhed for at få det resultat du søger. Dias kan godt
underexponeres 1/3-1/2bl med gode resultater, negativ film skal
absolut IKKE under exponeres..
Der er masser af laboratorier i Thailand, du skulle nok have
fremkaldt hen ad vejen.
Hvis du har fået dem digitaliseret vil jeg tro du kan trylle
farverne frem i et billed behandlings program, prøv at se her
hvad Thomas fik ud af et tilsyneladende flat og kedeligt billede:
http://home6.inet.tele.dk/sass/for_sjov/hoejer.htm
Tredie og fjerde billede er det samme, så alt håb er ikke ude. -max-

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 09-03-05 11:33

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/sass/for_sjov/hoejer.htm
> Tredie og fjerde billede er det samme, så alt håb er ikke ude. -max-

Hej Max,

Jeg brugte dias indtil for blot få år tilbage og var langt mere tilfreds med
resultatet ikke mindst med pol-filtret påsat.
Tror faktisk jeg går tilbage hertil, indtil jeg får skrabet midlerne sammen
til at gå digital.
Har siddet og leget med billederne i PS, bliver en god del bedre, men jeg
skal nok stadig ikke regne med ligefrem at få dem udgivet i bogform :)
Well, jeg har lært en lektie.
Og jeg siger tak for jeres input.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-05 11:44

-max- wrote:

> prøv at brug dias der har du
> større sikkerhed for at få det resultat du søger. Dias kan godt
> underexponeres 1/3-1/2bl med gode resultater, negativ film skal
> absolut IKKE under exponeres..

Det er lidt noget sludder, diasfilm skal principielt eksponeres helt
præcist, de tåler højst en over/undereksponring på +/- et kvart
blændetrin.

Negativfilm er derimod meget tollerent, de kan over/undereksponeres
med op til en en helt blændetrin, og de kan stadig kopieres med et
rimmeligt godt resultat, fidusen er netop, at der i kopieringen kan
kompenseres for belysningen.

Jeg vil dog sige, at det lyder meget uheldigt, at Michael har brugt
ISO 200 film i Thailand, hvor der er temmelig meget lys, jeg ville
ha' brugt ISO 64 og ISO 100.

Men jeg er ret sikker på, at i dette tilfælde handler det nok om, at
filmene er dårligt fremkaldt, og så er der ikke noget at gøre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-05 11:59

"Niels Riis Ebbesen"

> Det er lidt noget sludder, diasfilm skal principielt eksponeres helt
> præcist, de tåler højst en over/undereksponring på +/- et kvart
> blændetrin.

Hehe gu er det ej noget sludder, Niels - Og da nu de fleste kameraer
arbejder i 1/3 så er 1/4 sku ikke såen liige at ramme - fra mine
dage i studet, syns jeg jeg kan huske vi lavede to 1/3 trin på hver side
af normal, selv om vi målte lys så vi var blå i hovederne..

> [...]
> med op til en en helt blændetrin, og de kan stadig kopieres med et
> rimmeligt godt resultat, fidusen er netop, at der i kopieringen kan

Yes, men hellere over end under med neg omvendt med dias..

> Jeg vil dog sige, at det lyder meget uheldigt, at Michael har brugt
> ISO 200 film i Thailand, hvor der er temmelig meget lys, jeg ville
> ha' brugt ISO 64 og ISO 100.

Med dias ken der være noget (meget) at hente, er ikke sikker på det
betyder noget i neg..

> Men jeg er ret sikker på, at i dette tilfælde handler det nok om, at
> filmene er dårligt fremkaldt, og så er der ikke noget at gøre...

Tjae don't know.. -max-

Fra : Jakob

Dato : 09-03-05 19:30

In article <H2AXd.103633$Vf.3984523@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> hvad Thomas fik ud af et tilsyneladende flat og kedeligt billede:
> http://home6.inet.tele.dk/sass/for_sjov/hoejer.htm
> Tredie og fjerde billede er det samme, så alt håb er ikke ude. -max-

Det var da egentlig imponerende hvad der kunne hives ud af det, det her
velvia filter det er vel et plugin til photoshop eller hvordan ?

--
Venlig hilsen

Jakob