Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
indendørssport fotografering
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 11:37

Hej, fuldte tråden "Fotografering af håndbold" og fik selv lyst til at prøve
indendørs sportsfotografering. Min lidelses historie startede med at jeg gik
ud for at tage nogle snebilleder - men det var koldt, hundekoldt. Ved et
tilfælde kom jeg forbi Arenaen - gik ind for lige at få varmen. Her blev der
afholdt DM i frisbee - det overraskede mig, der var intet at se og der var
ikke megen omtale heller. Videre overraskede det mig, at der blev spillet
med både tempo og præcission fuldt på højde med en god håndbold kamp. Jeg
brugte de første kampe til at få en fornemmelse af spillet og en sød pige
fra Odense fortalte begejstret om reglerne.

Så fuldte en krig mellem mig, kameraet, lyset, hvidbalancen, blænde og
lukketiderne. Min 18-70mm gengav godt lys/farver ISO 1600, 1/125s, F/4,8,
enkelte billeder 1/200s. Min sigma 70-300mm måtte for at opnå et lignede
lysniveau skrues ned til 1/60 - 1/100s hvilket er for langsomt til de
hurtige bevægelser.

Jeg anvendet kameraes automatik til at indikere blænde og lukketid og tog så
alle billeder med kameraet på manuel.

Mere end 400 billeder senere sad jeg hjemme foran komputeren og undrede mig
over hvad jeg dog havde lavet.

De billeder med blitz (SB600) er slet ikke gode. Billederne viser enkelte
spillere tæt på overbelyst og resten som de rene nattevandrere.

Billederne med 18-70mm giver enkelte gode billeder der viser lidt af
sportens taktiske element og bevægelserne. Men ofte på for lang afstand
f.eks. http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=130757

Billederne med 75-300mm blev pga den langsomme lukketid ofte rystede, eller
spillernes bevægelser alt for udtonet.

Det var sjovt at være "fotograf", spillerne og tilskuerene var utroligt
venlige og hjalp gerne med informationer, men jeg manglede klart en
spanringspartner på den fototekniske del.

Fra kl. 11:30 til kl 17:00, så var jeg færdig, det virkede som om jeg selv
havde deltaget i kampene. Jeg havde drukket 3 liter vand, spist en rundenom
rugbrød samt 2 marsbar, trykket mere end 400 gg på udløseren og ikke taget
et billede som jeg var tilfreds med.

Næste gang jeg får lyst til at tage indendørs sportsbilleder ... så vil i
blive stillet overfor det (u)rimelige krav at i skal med på sidelinien og
fortælle på stedet hvorfor jeres "gode" råd virker eller ikke virker
(specielt det sidste

Med venlig hilsen, Henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-03-05 12:23

Henrik Rasmussen wrote:
> De billeder med blitz (SB600) er slet ikke gode. Billederne viser enkelte
> spillere tæt på overbelyst og resten som de rene nattevandrere.

Det burde ellers virke okay.. hvad indstillinger bruger du når du
bruger blitz ?

Jeg plejer at stille kameraet til ca. 1-2 blænde lavere end normal
eksponering (enten vha. iso, blænde eller begge) når jeg tager
koncert-fotos så flashen ikke laver meget mere end at fylde op..
naturligvis er det ikke helt samme omstændigheder, men alligevel

> [...]
> blive stillet overfor det (u)rimelige krav at i skal med på sidelinien og
> fortælle på stedet hvorfor jeres "gode" råd virker eller ikke virker

Hurtigere optik ?

// Hans, der holder sig til objektiver på f2.8 eller hurtigere
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 15:17

//
> Det burde ellers virke okay.. hvad indstillinger bruger du når du
> bruger blitz ?
//

1/200s og F8, jeg har desværre ikke adgang til billedbiblioteket herfra, men
mine første forsøg med blitz'n gav billeder med skrarpt aftegnet spillere,
dem i front (2-8m) tæt på overbelyste og dem i bagrunden (6-20m) nærmest
forsvundet i mørke.

Med hensyn til hurtigere optik, vil jeg straks gå ind til chefen og slå i
bordet .... efterfølgende vil jeg søge skattevæsenet om tilbagebetaling
grundet akut opstået behov for hurtigere optik .... og sidst men ikke mindst
udfylde en lotto kupon. En af tingene må da kunne give til et hurtigt
objektiv.

/henrik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-03-05 12:27

"Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen(a)e-mail.dk> wrote in message

> [...]
> blive stillet overfor det (u)rimelige krav at i skal med på sidelinien og
> fortælle på stedet hvorfor jeres "gode" råd virker eller ikke virker

En blitz oplyser de nærmeste kraftigt og rækker ikke til de fjerneste. Det
giver en meget dårlig lysfordeling. Derfor skal du klare dig med det lys,
der er på stedet. Skal du have korte lukkertider er der kun to ting du kan
"skrue" på. Kameraets følsomhed og blænden i objektivet. Sæt kameraets
følsomhed så højt, som du kan leve med. Vi andre bruger en 400ASA eller
1600ASA film med indbyggede korn. Og så skal der lysstærke objektiver til,
og af den slags, der tegner skarpt ved fuld åbning. Jeg holder meget af
105mm bl 1.8. Det giver ikke så meget dybdeskarhed, men det virker. Jeg
plejer at måle lyset og slå automatikken fra.

Hvis du skyder digitalt, kan du måske underbelyse en blænde, og klare
problemet i softwaren bagefter.

Bo //

Fra : Eivind Rinde

Dato : 07-03-05 13:40

Lyssterke objektiver blir jo fort dyrt,
Jeg fotograferer en del i innendørs fotballhaller med lite lys. Jeg står da
som regel nært motstanderens mål og bruker her Canon 10D med 50 mm 1.4 som
eventuelt kan blendes ned noen trinn.Ved bruk av ISO 1600 blir det en del
støy, men mye av dette fjernes med f.eks NeatImage og resultatene kan bli
brukbart. Jeg bruker også manuell instilling

Det er imidlertid mange av bildene som blir uskarpe når det brukes stor
blenderåpning, hvordan får man autofokus til fungere godt i slike
sammenhenger ?.

Eivind

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-03-05 15:01

"Eivind Rinde" <eivind@rinde.no> wrote in message
> Lyssterke objektiver blir jo fort dyrt,

Ja, her er det ofte en mulighed at købe brugt.

> [...]
> støy, men mye av dette fjernes med f.eks NeatImage og resultatene kan bli
> brukbart. Jeg bruker også manuell instilling

Støj er vel individuelt, hvordan man opfatter. Jeg bruger film, og der er
korn i. Og de ses ved de hurtige film.

> Det er imidlertid mange av bildene som blir uskarpe når det brukes stor
> blenderåpning, hvordan får man autofokus til fungere godt i slike
> sammenhenger ?.

Jeg bruger ikke autofocus, så jeg kan ikke svare på det.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-05 15:13

"Eivind Rinde" <eivind@rinde.no> skrev i en meddelelse

> Det er imidlertid mange av bildene som blir uskarpe når det brukes
> stor blenderåpning, hvordan får man autofokus til fungere godt i slike
> sammenhenger ?.

Aktiverer AI Servo og krydser fingre. Med stor blændeåbning er det mere held
end forstand, når kameraet fokuserer helt korrekt på sportsudøvere, der
bevæger sig. Jeg har endelig fundet et område, hvor mit kameras 8,5 bps
kommer til sin fulde ret.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 15:57

Med D70 havde jeg ikke umiddelbart fokuseringsproblemer, jeg satte den på
"fokus på nærmeste objekt" og "continuerlig focus". Focusvalget - set i
søgeren - virkede det meste af tiden indlysende. Med fokus sat til singel,
var det næsten umuligt at få taget et skarpt billede.

Jeg tog en del billeder med continuerlig (4 fps raw/9fps jpg), de blev
rimelige. Sjovt nok er de bedste billede kommet som enkelt optagelser, det
mener jeg skyldes at jeg har fuldt spillernes taktiske bevægelser (læst
spillet) og dermed indstillet mig på at tage det enkelte billede.

Faktisk var det sjovt at høre nogle spillere diskutere taktik, og opdage at
den viden jeg har fra andre sportsgrene går igen. Det kom dog bag på mig at
disken sådan kan skydes ud over sidelinien og havne inde på banen igen, at
en spiller der er i spring ud af banen kan fastholde disken bare han/hun har
den under kontrol, samt at bare en spiller har foden inde på banen kan
bevæge sig ud over sidelinien. Det gav nogle billeder hvor en ikke kyndig
vil sige at spilleren er "ude"

Hilsen, Henrik

Ps. Trods manglende alkoholindtagelse mener jeg ikke uskarpheden skyldes
mine rystende hænder.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-05 16:46

"Henrik Rasmussen" <Henrik.rasmussen(a)e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tog en del billeder med continuerlig (4 fps raw/9fps jpg), de blev
> rimelige.

Når jeg tager kontinuerligt, er der altid et enkelt eller to i en serie, der
er rimeligt skarpe.

> Sjovt nok er de bedste billede kommet som enkelt
> optagelser, det mener jeg skyldes at jeg har fuldt spillernes
> taktiske bevægelser (læst spillet) og dermed indstillet mig på at
> tage det enkelte billede.

Det er nok alfa og omega - at følge spillet og forudsé bevægelsesmønstre.
Jeg har fotograferet en del indendørssport de sidste par måneder, og kan
skrive under på, at det en en hundesvær øvelse. Udover krav om tip-top
udstyr (_meget_ hurtig optik/AF og mulighed for høj ISO), skal man lige lære
systemet at kende. Selvom meget går igen fra sportsgren til sportsgren kan
jeg tydeligt se, at jeg skal bruge en del tid på lige at lære den konkrete
sportsgrens særheder, inden jeg for alvor får noget i kassen.

Du kan se mine forsøg her: http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 (søg
evt. på sport).

> [...]
> spiller har foden inde på banen kan bevæge sig ud over sidelinien.
> Det gav nogle billeder hvor en ikke kyndig vil sige at spilleren er

Lyder som en sjov sportsgren, der garanteret er gode billeder i. Spiller man
også udendørs?

> Ps. Trods manglende alkoholindtagelse mener jeg ikke uskarpheden
> skyldes mine rystende hænder.

*lol*

Nogen gange kan det virke stabiliserende med en enkelt Gl. Dansk (muligvis

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-03-05 15:00

Jens Bruun wrote:
> Nogen gange kan det virke stabiliserende med en enkelt Gl. Dansk (muligvis

Det er jo derfor man har en lommelærke i fototasken
(ok, jeg har ikke haft brug for det, men heldigvis plejer man jo at kunne
købe et par guldøl til koncerterne før de starter;)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-03-05 19:49

> Nogen gange kan det virke stabiliserende med en enkelt Gl. Dansk (muligvis

Ja, det står jo på dunken: "Tilsat stabilisator". Min erfaring som kajakroer
er, at det virker IKKE.

Bo //

Fra : Brizz

Dato : 11-03-05 23:28

> Nogen gange kan det virke stabiliserende med en enkelt Gl. Dansk (muligvis

Er det det man kalder "Human Image Stabilizer"

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....der får sit 20D på mandag.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 12-03-05 09:19

--
mvh ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-05 17:02

In article <d0hnhd$93n$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> end forstand, når kameraet fokuserer helt korrekt på sportsudøvere, der
> bevæger sig. Jeg har endelig fundet et område, hvor mit kameras 8,5 bps

Min erfaring var, at man også kan vælge at fokusere et sted, og slå
AF fra. Det havde jeg nogenlunde held med. Og så tage billederne når
spillerne er i denne hotzone.

Det mindsker sandsynligheden for at AF lige pludselig jagter en spiller
tættere på, eller man rammer forkert, og fokuserer på publikum.

Men hurtig optik er vigtigt. Og en 50mm f/1.8 kan fås for menneskepenge.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-05 17:12

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd2ouog.ev.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Min erfaring var, at man også kan vælge at fokusere et sted, og slå
> AF fra. Det havde jeg nogenlunde held med. Og så tage billederne når
> spillerne er i denne hotzone.

God idé. Jeg har også gode erfaringer med at udpege en enkelt spiller, og så
følge vedkommende hele tiden med servo aktiveret. Samtidig lader jeg det
"frie" øje være åbent, så jeg bedre kan fornemme omgivelserne og forudsé,
når en god situation er ved at opstå. Selv med min langsomme trækbasun og
monopod kan det lade sig gøre, når blot jeg fulgte en bestemt spiller hele
tiden og forsøgte at bevæge opstillingen så blødt og forudséende som muligt.

> Det mindsker sandsynligheden for at AF lige pludselig jagter en
> spiller tættere på, eller man rammer forkert, og fokuserer på
> publikum.

Jeg kan - via custom settings - tune min AF/servo, så problemet
minimeres/elimineres.

> Men hurtig optik er vigtigt. Og en 50mm f/1.8 kan fås for
> menneskepenge.

Jeps. Jeg er så heldig at have en 50 f/1.4, der næsten er perfekt til
indendørs, tæt sport, men er meget på udkig efter en fast 85/100/135 på max
f/2.0 til formålet. Ellers funker min 24-70 faktisk også ganske godt til
indendørs sport, når der er rigtigt meget lys til rådighed.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-05 18:26

In article <d0huh0$h1o$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:

> Jeg kan - via custom settings - tune min AF/servo, så problemet
> minimeres/elimineres.

Hvad er det du justerer på ? Har selv overvejet at smide AF over på
en anden knap end udløseren.

> [...]
> f/2.0 til formålet. Ellers funker min 24-70 faktisk også ganske godt til
> indendørs sport, når der er rigtigt meget lys til rådighed.

Jeg kigger også efter en af dem på eBay.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-03-05 18:33

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Jeg kigger også efter en af dem på eBay.

Der er en manuel Nikon 135/2.0 til salg om en times tid...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3332&item=3877666524&rd=1&ssPageName=WDVW

og en 105/1.8 i morgen ved samme tid:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=12875&item=3879118071&rd=1

-og sikke nogen priser: jeg gætter på 250-300 Euro. Og DET er billig.

Bo //

Fra : Erik W.

Dato : 07-03-05 13:43

"Henrik Rasmussen" skrev i news:2UdaVEwIFHA.3692@gud.bends.dk...

> [...]
> blive stillet overfor det (u)rimelige krav at i skal med på sidelinien og
> fortælle på stedet hvorfor jeres "gode" råd virker eller ikke virker

Imellemtiden kan du så allerede nu gå på jagt efter et hurtigere objektiv.
Prøv at kigge på http://kortlink.dk/dba/nkv der er flere gode lystærke
objektiver at købe i Århus området. 85mm/f:1.8 er oplagt, men der er også en
50mm/f:1.2 - det er da helt vildt. Jo mindre f: værdi jo større blænde og
bedre lysstyrke - men det ved du vel.

Jeg var også ude på Århus Stadion i weekenden. Jeg skulle fotografere en
springgymnastik opvisning som min nevø er med i. Det var en af de gamle sale
og der var mørkt som i en ... Jeg brugte min 50mm/1.8 men kunne sagtens have
brugt en 50mm/1.4 eller bedre.
Det er dog ikke gratis at køre med et lysstærkt objektiv åben på vid gab
for man får naturligvis en lavvandet DOF som man også kan se på dette
billede http://w-foto.dk:8080/displayimage.php?pos=-32

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-03-05 17:04

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dog ikke gratis at køre med et lysstærkt objektiv åben på vid
> gab for man får naturligvis en lavvandet DOF som man også kan se på
> dette billede http://w-foto.dk:8080/displayimage.php?pos=-32

Dejligt billede, men kunne du dog ikke overtales til at justere
hvidbalancen? Ligner indendørslys omkring 2500-3500K.

Fra : Erik W.

Dato : 07-03-05 17:11

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse news:d0hu1m$gat$1@news.cybercity.dk...

> Dejligt billede, men kunne du dog ikke overtales til at justere
> hvidbalancen? Ligner indendørslys omkring 2500-3500K.

Jeg burde jo nok have gjort det derude - jeg kan ikke finde ud af at gøre
det efterfølgende uden at farverne bliver mærkelige. Det er ikke blot
indendørs belysning - det er også den gamle hal hvor alt loft vægge gulv er
enten gul malet eller gulnet træ.

Mvh Erik

Fra : Claus Smith

Dato : 07-03-05 16:38

Jeg har i den netop overståede weekend skudt billeder af ungernes indendørs
fodboldsturnering.

Brugte min Nikon D70 med en SB-600 og en gammel AF 70-210 monteret.

Stillede WB på flash, selve kameraet på P og fokuseringen på C.

Har fået en masse flotte actionbilleder ud af det, som nu skal videresende
til printning.

Claus Smith