Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diskuteret hjemmeside
Fra : Søren Thorsen

Dato : 05-03-05 11:08

Jeg må sige med det samme. Jeg er en relativ novice i nyhedsgruppe
sammenhæng. Jeg ved ikke hvordan man gebærder sig i et forum som dette.Det
bliver lidt langt, men jeg håber det går an.
Min hjemmeside har været til debat i denne gruppe. En person gjorde
opmærksom på den og ville have folk til at besøge og debattere den. Det
resulterede i et ekstra stort antal besøgende et par dage, og det er
selvfølgelig dejligt.
Kommentarerne strakte sig vidt. Nogle synes det var gode billeder, og det er
selvfølgelig dejligt. Det var især mine fotografier fra Toscana, der var til
debat. En enkelt mente, der var meget støj på billederne. Han havde ikke
lige bemærket, at der dels var tale om et scannet negativ, og dels at der
var brugt infrarød film som virkemiddel. En anden mente, at man ikke skulle
profilere hjemmesider i dette forum.
Nu kommer vi til det jeg vil sige. Hvis ikke man skulle diskutere billeder i
dette forum, hvad fanden skulle man så. Rigtig mange indlæg i denne gruppe
diskuterer isenkram. Det skal selvfølgelig til, men det er billederne, det
trods alt drejer sig om.
Frem for alt: Tag mange billeder. Kassér de værste (dem tager vi alle en del
af).
Se på mange billeder i magasiner, bøger og på nettet. Det sidste er en
fantastisk gave til folk med vores interesse.Begå dog ikke den fejl på
nettet at surfe for meget rundt, hvilket jeg tror mange gør. Sæt dig godt
ind i en fotograf, hvis det ser spændende ud.
Kritiser billeder for dig selv og til andre. Prøv at sætte dig ind i, hvad
fotografen vil med sit billede. Spørg din fantasi hvad billedet siger dig.
På den måde optræner du et godt billedsyn, der kommer dig til gavn i
fremtiden.Det fotografi, du ser for dig, er måske ikke lige din genre, men
derfor kan det alligevel være en nydelse.
Vær høflig når du kritiserer et fotografi men sig også, hvad du mener. Den
håbefulde author bliver i hvert fald ikke bedre ved at få hældt en spand
lor(d)t ud over sig.
Dette var lidt fra mit indre.
Min konklusion til alle: Diskuter lidt mindre isenkram og meget mere
billeder.Det er vejen frem.

Man kan selvfølgelig besøge min hjemmeside www.thorsen.info .
Et andet godt sted, som jeg er faldet for, er www.surfaceonline.org som lige
nu har et tema omkring sprog og kommunikation. Det er altid et spændende
sted, og de skifter tema ca. hver anden måned. Man kan sende billeder til
dem og så måske komme med på deres side i det næste tema
Besøg også de links der er på min side. Det er alle meget dygtige
fotografer.
Desuden er nettet fyldt med gode fotografier men selvfølgelig også med meget
skrammel.

Stor fotohilsen til alle

Søren Thorsen

Fra : Brizz

Dato : 05-03-05 11:45

> Min konklusion til alle: Diskuter lidt mindre isenkram og meget mere
> billeder.Det er vejen frem.

Ikke enig. Hvis man ikke skulle debaterer isenkram her. hvor skulle man så?
Selvfølgelig skal der debateres billeder her. men også isenkram hvis man
spørger mig.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Søren Thorsen

Dato : 05-03-05 12:29

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke enig. Hvis man ikke skulle debaterer isenkram her. hvor skulle man
> så?
> Selvfølgelig skal der debateres billeder her. men også isenkram hvis man
> spørger mig.
>
> Mvh Brian
> ---
> www.gronaerten.dk
>Jeg har heller ikke sagt, at man ikke skulle diskutere isenkram, men gerne
>noget mindre end man gør. Det er trods alt fotografi og billeder, det
>drejer sig om. Det ligger for mig helt fast.
Søren Thorsen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-03-05 13:48

"Søren Thorsen" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse

> "Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

Der diskuteres vel det folk har interesse for, det er lidt svært at bestemme
hvad der skal diskuteres mest af i en nyhedsgruppe så længe diskusionerne
ligger inden for fundatsen.
Hvis du gerne vil have flere foto-diskusioner bliver du vel nødt til at
presse nogle flere personer af samme mening som dig hertil, eller selv ligge
op til nogle foto-diskusioner, jeg kan ikke se at denne tråd skulle betyde
færre kamera-diskusioner og flere fotografi-diskusioner medmindre folk bare
skal hjælpes på vej til hvad de synes er interessant at diskutere.

Mvh
Peter

Fra : Brizz

Dato : 05-03-05 19:51

Og det er så der vi ikke er enige

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-03-05 13:33

Brizz wrote:

> Ikke enig. Hvis man ikke skulle debaterer isenkram her. hvor skulle
> man så? Selvfølgelig skal der debateres billeder her. men også
> isenkram hvis man spørger mig.

Jeg har tidligere haft en anden mening, men har nok i dag en anden holdning.
Jeg tror gruppen ville have gavn af at man fik en undergruppe
dk.fritid.foto.udstyr eller lignende. Det kunne føre til at man i stedet for
ørkenlange debatter om indholdet i gruppen, uendelige kæder af besvarelser
af spørgsmål om hvilket digicam til 2000 der er det bedste mv., blot kunne
henvise dette til udstyrsgruppen. Eller om man ville gøre det omvendt at så
lave en ny gruppe dk.fritid.foto.billeder, hvor man kunne diskutere
billeder, billedbehandling og optageteknik.

Er der behov for et OTD?

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Søren Thorsen

Dato : 05-03-05 16:56

> [...]
>adskilt. Det er jo lidt underligt, at selve billedet diskuteres så lidt,
Søren Thorsen

Fra : Erik W.

Dato : 05-03-05 16:57

"Jan Bøgh" skrev i news:4229a6fc$0$90213$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Er der behov for et OTD?

Det synes jeg ikke. Der er simpelthen ikke trafik nok i gruppen til at den
vil kunne bære en opsplitning. Hvis der kommer for få indlæg i en gruppe,
vil den risikere at dø ud ligeså stille fordi folk synes der sker for lidt.
Desuden vil folk alligevel poste deres indlæg de forkerte steder. De der
støjer mest i newsgroups er newbies og en enkelt eller to der støjer
intentionelt. At oprette nye grupper løser ikke nogen problemer med nogen af
dem.

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-05 22:35

Jan Bøgh wrote:

> Jeg har tidligere haft en anden mening, men har nok i dag en anden holdning.
> Jeg tror gruppen ville have gavn af at man fik en undergruppe
> dk.fritid.foto.udstyr eller lignende.

Jeg er også ved at nå dertil, hvor jeg tror på, at der både er
brugere og trafik nok til en opdeling af fotogruppen, men jeg vil
mene, at vi ikke skal accetere noget lapperi på den nuværrende
struktur, for det store antal semiproff. og proff. fotografer, som
deltager i denne gruppe, gør at den ikke bør ligge under fritid.

Jeg vil mene, at foto er et overordnet emne ligesom edb, og jeg
foretrække en opdeling i henholdsvis news:dk.fotografering og

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik JP

Dato : 06-03-05 08:41

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
>
> Jeg vil mene, at foto er et overordnet emne ligesom edb, og jeg foretrække
> en opdeling i henholdsvis news:dk.fotografering og news:dk.fotoudstyr

Selv har jeg jo også plæderet for en opdeling så jeg er med på det. Det kan
grupperne bære.
--
Erik JP

Fra : Ole

Dato : 06-03-05 14:43

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil mene, at foto er et overordnet emne ligesom edb, og jeg
> foretrække en opdeling i henholdsvis news:dk.fotografering og

Er stort set enig - også med Søren Thorsen i ønsket om mere billedsnak.
Og desværre bliver det ikke anderledes uden en opdeling. Men for ikke at
få for mange misforståelser, er navnet dk.fotografering ikke entydigt
nok. Mange ville pr. automatik mene, og med god grund, at fotografering
omfatter dimsen til det. Måske noget a la "fotografi.billeder" og
"fotografi.udstyr" - lidt klumpet, men ikke til at misforstå.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-05 20:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg vil mene, at foto er et overordnet emne ligesom edb, og jeg
> foretrække en opdeling i henholdsvis news:dk.fotografering og

Det vil ikke blive godtaget. Forsøget du at presse det igennem, vil det
blot blive endnu et forfejlet forsøg på at opsplitte denne gruppe.
--
JPEGCrops 0.6.21 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-03-05 21:45

Toke Eskildsen wrote:

> Det vil ikke blive godtaget. Forsøget du at presse det igennem, vil det
> blot blive endnu et forfejlet forsøg på at opsplitte denne gruppe.

Det er jo ikke nogen hemmlighed, at du har siddet i styregruppen, og
derfor kunne det være interessant, om du kan forklare os den store
"visdom" som ligger bagved, at EDB-grupperne ikke også ligger under
fritid.

Jeg vil tillade mig at påstå, at det store flertal (80-90%) af
PC-brugerne anvender deres PC'er til spil og andre private formål.

Og jeg vil hævde, at der er en væssentlig større procentdel i denne
gruppe, der anvender deres kamera til at tjene penge med, end der er
PC-brugere, som anvender deres PC til erhvervsmæssige formål.

Og jeg er altså pi... træt af newbies og tumber, der lige skal
forklare mig, at denne gruppe kun er for amatører, da den ligger
under privat i news-heirakiet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-05 22:18

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er jo ikke nogen hemmlighed, at du har siddet i styregruppen,

Jeg har aldrig siddet i Styregruppen.

> og derfor kunne det være interessant, om du kan forklare os den
> store "visdom" som ligger bagved, at EDB-grupperne ikke også
> ligger under fritid.

Et ganske ukvalificeret bud kunne være at det skyldes historiske
årsager: I starten var dk.* meget domineret af teknikgrupper og
dk.fritid kom til senere.

Vil du debattere hirarkiet generelt, vil jeg foreslå du gør det i
dk.admin.

> Og jeg er altså pi... træt af newbies og tumber, der lige skal
> forklare mig, at denne gruppe kun er for amatører, da den ligger
> under privat i news-heirakiet...

Ja, du har også efterhånden hørt det hele 2-3 gange på kun 5 år.

Fra : Erik W.

Dato : 05-03-05 16:21

"Søren Thorsen" skrev i news:42298516$0$29281$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> diskuterer isenkram. Det skal selvfølgelig til, men det er billederne, det

Du har misforstået det lidt. Der blev ikke sagt at man ikke skulle diskutere
billeder på hjemmesider. Der blev sagt at man ikke blot skal linke til en
hjemmeside uden at uddybe hvorfor man gør det.
Dvs det er ikke nok blot at skrive "Faldt lige over denne www.thorsen.info "
Som Carsten gjorde det i news:42244727$0$29284$14726298@news.sunsite.dk
Hvis han derimod f.eks havde skrevet:
"Prøv lige at se denne fotografs billedserie fra Toscana. Jeg synes at hans
brug af infrarød film er vildt spændende. Andre vil nok synes at det er støj
hvad synes i?"
Havde han skrevet noget i den stil - Altså lagt op til diskusion af et
billede eller en billedserie istedet for blot at linke til sitet, så havde
det meget mere frugtbart. og havde sat en diskussion meget bedre igang.
Kort sagt: Denne nyhedsgruppe er ikke til at profilere hjemmesider i, men
man må hjertens gerne henvise til billeder på hjemmesider for at lægge op
til diskussion. Og hvis man begrunder hvorfor man linker er det bare fjong.

Isenkramsdiskussioner er der vel også plads til i gruppen, der er vel ingen
der siger at det ene skal være på bekostning af det andet.
Jeg elsker at diskutere billeder, og jeg er iøvrigt vild med dine. Så jeg
håber da at du vil blive hængende her i gruppen, og bidrage til
fællesskabet.

Mvh Erik

Fra : Søren Thorsen

Dato : 05-03-05 17:04

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>sagt også i orden. Jeg synes ikke det er for meget, men jeg undrer mig
>over, at der ikke diskuteres mere billeder, end der bliver gjort.
Med hensyn til hvad en vis Carsten har skrevet, synes jeg også, at du har
foreslået en mere rigtig fremgangsmåde til at gøre opmærksom på en side. Jeg
var helt uvidende om, at der var gang i en billeddiskussion omkring mine
billeder i gruppen.
Søren Thorsen

Fra : Erik W.

Dato : 05-03-05 17:34

"Søren Thorsen" skrev i news:4229d87d$0$29281$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har vist rigtig trådt nogen over tæerne. Det med isenkrammet er som
>sagt også i orden.

Du har ihvertfald ikke trådt mig over tæerne. Jeg synes dit indlæg er
relevant, men det skal da diskuteres

>Jeg synes ikke det er for meget, men jeg undrer mig
>over, at der ikke diskuteres mere billeder, end der bliver gjort.

Jeg er enig med dig, at der skal diskuteres mere billeder end der gør nu. Vi
er en flok her i gruppen, der prøver at gøre noget ved det ved at køre
noget vi kalder fotostafetten Hver uge dyster vi om at løse en fotopgave,
og gevinsten er at få lov til at være emnestiller og dommer for næste runde.
Jeg synes at jeg kan se en klar effekt af det. Der bliver nu diskuteret
klart mere billeder (også uden for konkurrencen) end der gjorde i den
periode hvor stafetten holdt pause.

Man skal også huske på at mange af os er medlem af andre fotofora ved siden
af denne gruppe. På www.photosig.com skal man eksempelvis skrive kritik af
ent stort antal billeder for at få lov til at poste billeder ud over hvad
ens medlemsskab berettiger en til. Og det tager jo tid alt sammen.

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-05 22:11

Søren Thorsen wrote:

> Jeg må sige med det samme. Jeg er en relativ novice i nyhedsgruppe
> sammenhæng. Jeg ved ikke hvordan man gebærder sig i et forum som dette.Det
> bliver lidt langt, men jeg håber det går an.

Hej Søren, du skal være velkommen her i gruppen, og du er også meget
velkommen til at poste links til dine billeder, hvis og når du har
noget nyt at vise frem, men vær forberedt på, at der er kontant
afregning, og det er ikke alle som er lige saglige.

Den snak der var omkring ukommenterede links, handler om, at denne
gruppe nemt kan blive meget kedelig, hvis der postes mange indlæg,
som blot er et link til div. fotosites.

Og så lige et lille hib, prøv at gøre lidt ud af den måde du
opstiller dine indlæg på, klip det du citerer, der er ingen grund
til at gentage en lang smøre, og lav et par tomme linier inden du
starter på dit svar, så det bliver adskildt fra det du svarer på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen