Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt vinterbilleder fra Dyrehaven
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-05 16:26

Nu når vejret var så dejligt i dag måtte jeg en tur op i Dyrehaven for
at få lidt billeder. Jeg stødte bla. på et egern der sad og spiste,
hvor jeg fik nogle billeder som jeg egentligt er ganske glad for.
Desværre var der på intet tidspunkt helt frit udsyn til egernet og jeg
mente ikke jeg kunne tillade mig at gå ind i det gamle traktørsteds
have
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-60
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-59
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-58
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-57

Det blev selvfølgelig også til lidt hjorte bla.:
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-64
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-68
http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-63

Det er første gang jeg har prøvet at fotografere når jorden har været
snedækket, og jeg har derfor eksperimenteret lidt med eksponeringen, og
synes egentligt det er lykkedes at få nogenlunde billeder ud af det men
kommentarer modtages naturligvis gerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-05 18:12

Morten Bjergstrøm wrote:

> Desværre var der på intet tidspunkt helt frit udsyn til egernet og jeg
> mente ikke jeg kunne tillade mig at gå ind i det gamle traktørsteds
> have

....og dermed har du bragt dig i den situation, at du viser os nogle
billeder, som du åbenbart ikke selv er tilfreds med.

> http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-60
> [...]

Så vidt jeg kan se, er samtlige underbelyst, så det stakkels kræ er helt
trist.

> [...]
> og synes egentligt det er lykkedes at få nogenlunde billeder ud af
> det men kommentarer modtages naturligvis gerne.

Beklager, men jeg synes i alle tilfælde at dit hovedmotiv - hjortene - er
meget underbelyste. Det er hundesvært at fange dyrene i et snedækket
landskab og så på en gang få sneen nogenlunde fornuftigt belyst, og så
samtidig få hovedmotivet på plads. Nu aner jeg ikke hvad dit kamera kan, men
/hvis/ det er muligt ville en gang dynamikudvidelse hjælpe.
Men ellers ville jeg nok sørge for at have vintersolen i ryggen, hvorved
sneen bliver mindst muligt belyst og dine motiver maksimalt ditto.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : N/A

Dato : 04-03-05 19:28

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-03-05 19:28

> Jeg har leget lidt med levels og lavet en ny udgave af
> http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-57
> som kan ses på:
> http://miljokemi.dk/coppermine/displayimage.php?pos=-70

Undskyld, men det er piv-uskarpt og utroligt støjfyldt. Den lyserøde
baggrund gør ikke billedet bedre. Når du fotograferer et egern bag grene og
kviste er der ingen vej uden om manuel fokus, da dit kamera ellers - som dit
billede tydeligt illustrerer - stiller skarpt på grenene foran kræet.

Selvom du mener, egern er sky og svære at fotografere, er der ingen grund
til at betraget ethvert billede af et egern som en succes. Dine
egernbilleder er simpelthen ikke gode nok. Tag en tur i Søndermarken, hvor
du kan finde massevis af "tamme" egern i hjørnet ved Valby Langgade og prøv
igen.

> Dette kan formentligt
> korrigeres noget ved billedbehandling, men umiddelbart er jeg ikke en
> haj til det så forslag modtages meget gerne.

Skyder du i RAW? Hvis ja, så burde du kunne hente yderligere information i
skyggepartierne, når du konverterer.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-05 19:31

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev:

> ...og dermed har du bragt dig i den situation, at du viser os
> nogle billeder, som du åbenbart ikke selv er tilfreds med.

Som skrevet synes jeg, at mine resultater er nogenlunde i forhold
til, hvad jeg havde forventet og i forhold til, at det er første
gang jeg forsøger mig med "snebilleder".
Hvad angår egernet er jeg ret glad for, at det er lykkedes mig at få
fotograferet et egern, da det er min erfaring, at de er ekstremt sky
og hurtigt løber væk når de opdager, at der er et menneske i
nærheden. At der er grene "i vejen" er så hvad det er.

> [...]
> er helt trist.

Jeg har leget lidt med levels og lavet en ny udgave af

Den lidt blålige tone, som sikkert er det, der gør at du synes dyret
ser trist ud, på det oprindelige billede er nu væk.

> [...]
> dyrene i et snedækket landskab og så på en gang få sneen
> nogenlunde fornuftigt belyst, og så samtidig få hovedmotivet på

Der slår du hovedet på sømmet. Jeg har bevidst forsøgt at undgå at
få sneen overeksponeret, da jeg selv ikke bryder mig om store
udbrændte områder i billederne. Det medfører vel nærmest uungåeligt,
at de mørkere områder i billedet undereksponeres. Dette kan
formentligt korrigeres noget ved billedbehandling, men umiddelbart
er jeg ikke en haj til det så forslag modtages meget gerne.
Jeg har dog leget lidt med Shadow/Highlight på nogle af billederne:
http://miljokemi.dk/coppermine/thumbnails.php?album=15

Jeg er lidt usikker på om jeg foretrækker disse udgaver eller de
oprindelige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-05 00:45

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Undskyld, men det er piv-uskarpt og utroligt støjfyldt.

Ja lige netop det billede kunne være (meget!) bedre fokuseret. Støj tja
der er ikke tale om et dSLR kamera, og så kan støj ses tydeligt når
billedet ses 1:1 på en computerskærm, men det svarer til en udskrift i
60x40cm og altså ret irrellevant.

> Den
> lyserøde baggrund gør ikke billedet bedre.

Smag og behag. Huset er lyserødt. Det er virkeligheden. Hvis huset ikke
havde været der, og jeg kunne komme om på den anden side så havde det
været perfekt men verden er ikke perfekt og man må defor gå på
kompromis.

> Når du fotograferer et
> egern bag grene og kviste er der ingen vej uden om manuel fokus,
> da dit kamera ellers - som dit billede tydeligt illustrerer -
> stiller skarpt på grenene foran kræet.

Ikke med spot fokus hvis den bruges ordentligt. Manuel fokus er ikke
praktisk at bruge på Panasonics FZ-20 da opløsningen på LCD/EVF gør, at
det kan være svært at vurdere om fokus er indstillet helt korrekt.

> Selvom du mener, egern er sky og svære at fotografere, er der
> ingen grund til at betraget ethvert billede af et egern som en
> succes.

Som man tager det. Jeg er glad for mine egern-billeder selvom de ikke
er teknisk perfekte.

> Dine egernbilleder er simpelthen ikke gode nok. Tag en tur
> i Søndermarken, hvor du kan finde massevis af "tamme" egern i
> hjørnet ved Valby Langgade og prøv igen.

Det må jeg prøve en dag.

> Skyder du i RAW?

Nej jeg har ikke muligheden. Kun TIFF og JPG.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-03-05 20:50

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> og synes egentligt det er lykkedes at få nogenlunde billeder ud af
> det men kommentarer modtages naturligvis gerne.

Det er godt nok mørke - særdeles mørke, endda. Har du prøvet noget
shadow/highlights i PS CS? Lidt udbrændt sne havde været bedre end mørke
dyr. Mange mener, at der for alt i verden ikke må være udbrændte området i
et fotografi, men det er jo noget vrøvl - hvis motivet bliver helt sort, er
der ikke så mange alternativer (altså, bortset fra shadow/highlights og
lignende, men det giver masser af andre ulemper).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Faktum er, at UseNet er anerkistisk medie, hvor der ikke er nogen
enkeltperson, som kan gøre sig til dommer over og bestemme, hvad der

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-05 22:27

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev:

> Det er godt nok mørke - særdeles mørke, endda.

Det kan jeg kun være enig i.

> Har du prøvet noget
> shadow/highlights i PS CS?

Ja og jeg er i tvivl om hvad jeg synes om den funktion.
> [...]

> udbrændte området i et fotografi, men det er jo noget vrøvl - hvis
> motivet bliver helt sort, er der ikke så mange alternativer

Det er vel lidt både og i den forstand, at det nok kan være svært helt
at undgå udbrændte områder men hvis sneen eksempelvis bare havde været
en stor hvid plamage ville jeg personligt ikke have brudt mig om
billederne.

> (altså, bortset fra shadow/highlights og lignende, men det giver
> masser af andre ulemper).

Det jo det. Der er en tendens til, at der dannes en aura i kontrastrige
områder, og jeg synes der ryger nogle detaljer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-03-05 23:21

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> at undgå udbrændte områder men hvis sneen eksempelvis bare havde været
> en stor hvid plamage ville jeg personligt ikke have brudt mig om
Nej, det kan naturligvis blive for meget - men man må vel vægte om man vil
have smuk sne, eller kan se motivet?

> Det jo det. Der er en tendens til, at der dannes en aura i
> kontrastrige områder, og jeg synes der ryger nogle detaljer.
Det gør der. Der er grænser for hvor meget man kan hive frem. Det gør sig
bedst med et 16-bit billede, og det bør bruges med absolut forsigtighed. Er
dyrene alvorligt undereksponeret, som tilfældet er hér, er det svært at gøre
godt, og det er simpelthen teknikken der sætter grænsen - vi må sætte os ned
og vente på et kamera med indstilleligt dynamikområde fra 5 til 20 f-stops.
:)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-03-05 00:47

> Nej, det kan naturligvis blive for meget - men man må vel vægte om
> man vil have smuk sne, eller kan se motivet?

Det er rigtigt. Det skal dog siges, at jeg ikke har problemer med at se
billederne på min skærm. De er mørke ja men hovedmotiverne henligger
ikke så meget i skygge, at de ikke kan ses ligesom der også kan ses en
del men langtfra alle detaljer.

--
Morten http://miljokemi.dk