Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Smøring af objektiv
Fra : Martin

Dato : 02-03-05 13:12

Jeg har fundet mit gamle Canon T90 frem.

Til kameraret har jeg et Tamron 28-80mm zoom objektiv, som er blevet lidt
trægt i mekanikken mellem kamera og objektiv - dvs. den "konverteringsdims"
som gør Tamron'en til et Canon FD objektiv. Konsekvensen er, at objektivet
ikke når at lukke helt ned for blænden inden billedet tages, med det
resultat at billederne bliver overbelyste og mangler dybdeskarphed. Jeg
kunne derfor forestille mig, at en dråbe olie ville hjælpe mekanikken på
vej, men jeg er bange for at olien (dampene fra den) ville have uheldig
indflydelse på glas og film m.v.

Nogen forslag til hvad jeg kan smøre det med?

Jeg er ikke interesseret i at købe et nyt objektiv eller
"konverteringsdims", da jeg er bange for at analog fotografering for mig
bare er et "nostalgisk flip", som ikke vil holde i længden!

Jeg må dog erkende, at T90'eren giver en fantastisk fornemmelse af at
fotografere i forhold til mit lille digitale Ixus 40

/Martin

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-03-05 13:28

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet mit gamle Canon T90 frem.
>
> Nogen forslag til hvad jeg kan smøre det med?

Oftere er det fordi der er "sevet" olie hen til steder der ikke skal være
noget, så det går trægt.

Den grove mekanik, hvis fedt tørre ud har gavn af lidt petroleum, men kun
lidt.

> Jeg må dog erkende, at T90'eren giver en fantastisk fornemmelse af at
> fotografere i forhold til mit lille digitale Ixus 40

Ja selvfølgelig

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : pwee

Dato : 02-03-05 13:37

> [...]
>
> Jeg må dog erkende, at T90'eren giver en fantastisk fornemmelse af at
> fotografere i forhold til mit lille digitale Ixus 40

prøv med SYREFRI vaseline, Grafitcreme, alternativ Syrefri olie,
kan du komme til at smøre med en vatpind uden for meget på.
din "konverteringsdims" skal jo ikke ha bad i smøremidlet.
jeg bruger syrefri vaseline til mine bajonetfatninger, med et stykke stof
og så tørre den rene bagefter..

//Pewe

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:14

Martin wrote:
> [...]
>
> Jeg må dog erkende, at T90'eren giver en fantastisk fornemmelse af at
> fotografere i forhold til mit lille digitale Ixus 40

Hvis du tør skille bajonetfatningen, kan du se, hvad det er, der hænger.
(en ring). En klud du kun har åndet WD 40 på hen over stedet klarede
det på flere af mine gamle Pentax - obj. Og de funger fint endnu flere
år efter.
Og til koret af "du må ikke bruge olie".......ja, ja.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:31

Ole wrote:

> [...]
> år efter.
> Og til koret af "du må ikke bruge olie".......ja, ja.

Skulle være bajonetten -den på objektivet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 17:03

Ole wrote:

> Og til koret af "du må ikke bruge olie".......ja, ja.

Jeg vil også deltage i koret, olie har nemlig ikke en
overfladespænding, og det tører og fordamper kun meget langsomt,
derfor vil en dråbe olie stille og roligt sprede sig ud over en
enorm flade.

Prøv at dryppe en dråbe olie på en metalplade, efter nogle timer vil
den ha' fordelt sig til en plet på 10-20 cm i diameter, og næste dag
vil pletten måske være en halv meter i diameter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-03-05 17:43

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg vil også deltage i koret, olie har nemlig ikke en
> overfladespænding, og det tører og fordamper kun meget langsomt,
> derfor vil en dråbe olie stille og roligt sprede sig ud over en
> enorm flade.
Aha. Ingen overfladespænding. Interessant. Ganske. Det skulle så være det
eneste flydende stof i den ganske verden, som ikke har en overfladespænding.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 18:25

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg vil også deltage i koret, olie har nemlig ikke en overfladespænding,

Ingen overfladespænding ?

> og det tører og fordamper kun meget langsomt, derfor vil en dråbe olie
> stille og roligt sprede sig ud over en enorm flade.

Hvem har talt om en dråbe ? Lær at læse indenad inden du lader munden løbe.
EOD

Fra : Martin

Dato : 03-03-05 15:00

"Ole" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen overfladespænding ?

> Hvem har talt om en dråbe ? Lær at læse indenad inden du lader munden
> løbe.
> EOD

Øh - jeg tror ikke rigtigt at jeg blev klogere af jeres diskussion - men
hvis I blev det, er det naturligvis også OK

Hvis der ikke kommer nogen indvendinger, tror jeg at jeg vil forsøge at
smøre det med en smule vaselineolie - det virker på en eller anden måde mere
ufarligt end WD40!

/Martin