Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Snebilleder...
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 11:52

Jeg ved ikke hvor jævnt den er fordelt, men her hvor jeg bor, der
har vi godt fået meget sne, og det fyger også, så der dannes
snedriver med spændende former og faconer.

Og vejrudsigten lover frost, og mulighed for solskin helt frem til
søndag, så alle burde kunne få en chanche for at få et par gode
billeder i kassen.

Når man fotograferer sne, så skal solen skinne, hvis det er
overskyet kommer der ikke sprøjt og stoflighed i sneen, og så bør
man køre kameraet på manuel, så man kan kompensere for, at
lysmåleren bliver snydt af alt det hvide sne, den tror der er mere
lys end der rent faktisk er, og det skal vi ta' højde for.

Der er desværre ikke en helt fast regel, da motivet og lyset kan
varriere, men der skal minus'ses med fra 0,5 til 2,0 blænde.

Hvis man er usikker på hvor meget der skal kompenseres, så kan man
lysmåle på et gråkort, den grå pap bagside fra A4 blok kan bruges,
man kan også måle lyset i ens håndflade, det vigtigste er bare, at
gråkortet og/eller hånden skal holdes, så de bliver ramt af det
samme lys, på samme måde som selve motivet.

Alle dem der ikke har manuel på deres point and shot kamera, kan
forsøge sig frem med -0,3 -0,6 og -1,0 EV...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-03-05 12:00

Niels Riis Ebbesen wrote:

[snipe]

Et godt og konstruktivt indlæg. Flere af den slags, tak!

vh
Jan

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-03-05 13:16

> Et godt og konstruktivt indlæg. Flere af den slags, tak!

Ja dejligt, men de skal så bare være skrevet så de ikke skader mere end de
gavner.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-03-05 14:24

Langgaard Bærbar wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Ja dejligt, men de skal så bare være skrevet så de ikke skader mere
> end de gavner.

Åh, hvis du tænker på dét omkring EV-kompensationen, så viser det, hvor
svært det kan være at læse om noget man ved i forvejen. Jeg læste det
faktisk som om man skulle kompensere med positive værdier - givet fordi jeg
forventede det.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 12:16

> [...]
>
> Der er desværre ikke en helt fast regel, da motivet og lyset kan
> varriere, men der skal minus'ses med fra 0,5 til 2,0 blænde.

Når et kamera "tror" der er mere lys end der faktisk er, så blænder det ned,
altså slipper mindre lys igennem.
Snebilleder har det derfor med at blive for mørke og grå, og jeg vil derfor
synes det er bedre at plusse fra 0,5 til 2,0 blænde.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 13:41

Alex Linaa wrote:

> [...]
> Snebilleder har det derfor med at blive for mørke og grå, og jeg vil derfor
> synes det er bedre at plusse fra 0,5 til 2,0 blænde.

Du har ret i, at min forklaring er vildledne, men det er svært at få
den til at lyde logisk.

Det er jo lidt spøjst med blænder, hvor bl. f 1:1.8 lysmæssigt er en
større værdi end bl. f 1:16.

Og det er jo lidt bagvendt, at tallet 2.8 er større end 16, og at
når man går fra bl. 16 til 11 så minuser man et blændetrin, og går
man fra bl. 11 til 16 så plusser man med et blændetrin.

Og jeg kører altid 100% manuel, så jeg har ikke erfaring med at
bruge +/- EV, og det godt ske, at der er forskel på hvordan de
forskellige kamemærker reagerer på +/- EV, jeg forsøgte mig lige med
et gammelt Canon PowerShot, og det vil ha' at jeg skal +EV, hvis der
skal mere lukkes mere lys ind.

Jeg må vist konstatere, at jeg ikke ved nok om AE og +/- EV
korrektioner, så jeg vil ikke gør mig klog på emne.

Men for at udrydde alle misforståelser, så handler det om, at den
megen hvide sne gør, at lysmåleren tror der er meget mere lys end
der faktisk er, og derfor bliver billederne underbelyste, så vi skal
lukke lidt mere lys ind, typisk mellem en halv og halvanden blænde.

Og hvis man f.eks. kører 100 ISO, og lysmåleren siger bl. f 1:16 og
1/125 del sec., så skal man minuse med en blænde og prøve at køre på
bl. f 1:11 og 1/125 del sec.

Og fidusen med gråkortet eller håndfladen, er virkelig god til dem
der er usikker på det med korrektioner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 13:52

> Og det er jo lidt bagvendt, at tallet 2.8 er større end 16, og at
> når man går fra bl. 16 til 11 så minuser man et blændetrin, og går
> man fra bl. 11 til 16 så plusser man med et blændetrin.

Jep, det kan virke ret forvirrende, i hvert tilfælde at forklare.

> [...]
> forskellige kamemærker reagerer på +/- EV, jeg forsøgte mig lige med
> et gammelt Canon PowerShot, og det vil ha' at jeg skal +EV, hvis der

Alle kameraer (Jeg har haft i hånden) har det på den måde.
+0,5EV er ikke udtryk for et fysisk blændetrin, men at man lukker mere lys
ind svarende til ½ blændetrin.

/Alex

Fra : KNL DtP

Dato : 02-03-05 14:04

> Det er jo lidt spøjst med blænder, hvor bl. f 1:1.8 lysmæssigt er en
> større værdi end bl. f 1:16.

Det er fordi det skal forståes som en brøk: f/16 - altså brændevidde divideret
med tallet 16. Når brændevidden er den samme, forklarer det også hvorfor f/1.8
er en større værdi end f/16 (50 mm / 1.8 ~ 27,8 mm åbning og 50 mm / 16 ~ 3,1
mm åbning).

> når man går fra bl. 16 til 11 så minuser man et blændetrin, og går
> man fra bl. 11 til 16 så plusser man med et blændetrin.

Nej. Det er fordi du læser f/16 som et tal og ikke en brøk. Når du går fra
f/16 til f/11 blænder du op, lukker mere lys ind, plusser en blænde - altså +1
EV. Går du fra f/11 til f/16 blænder du ned, lukke mindre lys ind, minusser en
blænde - altså - 1 EV.

> jeg forsøgte mig lige med
> et gammelt Canon PowerShot, og det vil ha' at jeg skal +EV, hvis der
> skal mere lukkes mere lys ind.

Det er også helt i overensstemmelse med logiken :) Det må altså betegnes som
værende ulogisk, hvis man skulle indstille kameraet til - for at få et lysere
billede.

> Jeg må vist konstatere, at jeg ikke ved nok om AE og +/- EV
> korrektioner, så jeg vil ikke gør mig klog på emne.

Når du kører manuelt, er det sikkert ikke nødvendigt at bruge +/- EV - du får
alligevel det ønskede resultat. Jeg synes bare, at det er vigtigt at få det
helt på plads - især for andre læsere.

> [...]
> der faktisk er, og derfor bliver billederne underbelyste, så vi skal
> lukke lidt mere lys ind, typisk mellem en halv og halvanden blænde.

Nemlig - vi skal overeksponere, så derfor sætter vi kameraet til +1.0 eller
+1.5 EV.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:25

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> man går fra bl. 16 til 11 så minuser man et blændetrin, og går man fra
> bl. 11 til 16 så plusser man med et blændetrin.

Der er en matematisk "naturlov" at 1/2,8 er større end 1/16 ( 1:2,8 hhv.
1:16) Så deeet......

> Og jeg kører altid 100% manuel, så jeg har ikke erfaring med at bruge
> +/- EV, og det godt ske, at der er forskel på hvordan de forskellige
> kamemærker reagerer på +/- EV,

Nej

jeg forsøgte mig lige med et gammelt
> Canon PowerShot, og det vil ha' at jeg skal +EV, hvis der skal mere
> lukkes mere lys ind.

Og sådan har det altid været.

> Jeg må vist konstatere, at jeg ikke ved nok om AE og +/- EV
> korrektioner, så jeg vil ikke gør mig klog på emne.

Derimod er du sjældent god til søforklaring når du tager fejl, hvilket
sker ikke så sjældent.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-03-05 21:06

Ole <olenospam@nospam.dk> skrev:

>Derimod er du sjældent god til
>søforklaring når du tager fejl, hvilket
>sker ikke så sjældent.

Så fik NRE lige en over snuden, til trods for at han har skrevet
et pænt og sobert indlæg. Skal vi ikke bare tage det gode råd med
papkortet/håndfladen til os, og så undlade at blande tidligere
diskussioner ind i det?

Vh. JIB

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 21:48

Jørn Ibsen (slet KKFO6) wrote:

> [...]
> et pænt og sobert indlæg. Skal vi ikke bare tage det gode råd med
> papkortet/håndfladen til os, og så undlade at blande tidligere

Han beskrev en velkendt og simpel metode så fejlagtigt, at der kom det
"diametralt forkerte" resultat ud af den.
Metoden med håndfladen er udmærket hvis man ikke vil gøre i måling af
højlys og skygger. Blot må man acceptere, at man da nok konstant vil få
en lille undereksponering (1/4-1/3 bl.?) hvis man ikke kompenserer.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-03-05 00:26

"Ole"
> [...]
> højlys og skygger. Blot må man acceptere, at man da nok konstant vil få
> en lille undereksponering (1/4-1/3 bl.?) hvis man ikke kompenserer.

Såså tag en dyb indånding - vi kan alle lave en fejl, og den der var
vel ret tydelig og blev hurtigt rettet - Jeg har for hundred år siden
studeret zone systemet og laver man Ansel Adams type billeder
med planfilm er det helt fint, men for os action snappere er det
mere opraktisk, med en håndflade, et stk pap eller en incident
lysmåler - desuden har vi jo histogrammet som backup..
Laver du spotmåling af højlys og skygger.? og hvad gør du så med
den information..?? -max-

Fra : Ole

Dato : 03-03-05 06:18

-max- wrote:

> Såså tag en dyb indånding - vi kan alle lave en fejl, og den der var
> vel ret tydelig og blev hurtigt rettet

Og havde det været næsten enhver anden (dvs en m. en generel fornuftig
optræden) havde der nok ikke været så megen fuzz.

> [...]
> mere opraktisk, med en håndflade, et stk pap eller en incident
> lysmåler - desuden har vi jo histogrammet som backup..

Jo, da

> Laver du spotmåling af højlys og skygger.? og hvad gør du så med
> den information..?? -max-

Nej ikke mere. Men jeg var også på zonesystemet engang. Og som
læreproces er det uovertruffent.
Men at man får en lille overeksp., skulle med - ellers havde en anden
korrigeret.

Fra : Ole

Dato : 03-03-05 07:01

-max- wrote:

> Laver du spotmåling af højlys og skygger.? og hvad gør du så med
> den information..?? -max-

Efter at være gået med på den dig. bølge er det næsten ikke umagen værd.
En ekstra optagelse betyder jo intet. Men kendskabet til eksp. er stadig
god baggrundsviden at have, hvilket mange spgsml. vidner om.
Og derfor sker det ofte at jeg måler et sted, låser målingen og eksp. så
"et andet sted". Selvom det er en simplere måde, kræver den jo også et
minimum af viden om lysmåling.
Var det snebilleder, ville jeg lave et par prøver m. måling på sneen og
kompens. derefter. Var det interessante noget andet end sneen, men i
sne, skulle jeg nok lave en spotmåling på tingen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-03-05 14:12

Ole wrote:

> Og derfor sker det ofte at jeg måler et sted, låser målingen og eksp.
> så "et andet sted". Selvom det er en simplere måde, kræver den jo
> også et minimum af viden om lysmåling.

Og det er her, man kommer til at holde af sin spotlysmåling.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-03-05 20:47

Jan Bøgh wrote:

> Og det er her, man kommer til at holde af sin spotlysmåling.

Det stærkeste værktøj, er stadig det menneskelige øje og vores
hjerne, som kan fortolke og vurdere lysmålingen.

Og lyset har jo været perfekt i dag, jeg har været ude i fire timer,
og det blev til 80 billeder.

Jeg havde iøvrigt en spændende oplevelse, nede ved et lokalt
moseområde fik jeg øje på en gærdesmutte, som hoppede rundt inde i
noget tæt krat, jeg stod helt stille i håb om, at den ville sætte
sig et sted, hvor jeg kunne ta' et billede af den, og pludselig fløj
den ud og satte sig kun 1,5 meter fra mig i nogle græstotter, der
stak op gennem sneen.

Men det blev desværre ikke til et godt billede, en gærdesmutte skal
ikke fotograferes skråt oppe fra...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-03-05 11:46

"Niels Riis Ebbesen"

> Det stærkeste værktøj, er stadig det menneskelige øje og vores
> hjerne, som kan fortolke og vurdere lysmålingen.

Sørgeligt men sandt.. )

> [...]
> stak op gennem sneen.
>
> Men det blev desværre ikke til et godt billede, en gærdesmutte skal

Surt du ikke fik den, men oplevelsen er da værd at tage med,
nu har du sku inspireret mig til at gå ud og se hvad der byder sig. -max

PS. Har lige postet denne snakebird i kan nyde (måske) imens,
advarsel: det er en fugl
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1468749

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-03-05 12:05

> PS. Har lige postet denne snakebird i kan nyde (måske) imens,
> advarsel: det er en fugl
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1468749

Nu må du altså holde op! Den er jo bare for flot. En ren mannequin. Meget
flot med den enkle (kom)position på træet og rene baggrund. Godt samarbejde

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-03-05 20:06

Hans Kruse wrote:

> Nu må du altså holde op! Den er jo bare for flot. En ren mannequin. Meget
> flot med den enkle (kom)position på træet og rene baggrund. Godt samarbejde

Ja... og jeg kan kun sige, at det er smadder ærgeligt, at man ikke
kan leve af, at lave den slags billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-03-05 23:41

"Niels Riis Ebbesen"

> Ja... og jeg kan kun sige, at det er smadder ærgeligt, at man ikke
> kan leve af, at lave den slags billeder...

Hehe - ja det er nok ikke det smarteste karierre valg man kan gøre,
men sjovt er det sku.. -max-

Fra : KNL DtP

Dato : 02-03-05 12:43

> så man kan kompensere for, at
> lysmåleren bliver snydt af alt det hvide sne, den tror der er mere
> lys end der rent faktisk er, og det skal vi ta' højde for.

Helt korrekt. Lysmåleren vil forsøge at gengive sneen som 18% gråt.

> Der er desværre ikke en helt fast regel, da motivet og lyset kan
> varriere, men der skal minus'ses med fra 0,5 til 2,0 blænde.

Hov! Hvis lysmåleren allerede gengiver sneen for mørkt, så bliver den da endnu
mørkere ved at indstille komkensationen på -0,5 til -2,0 EV.

Ansel Adams' zonesystem går ud på, at man skal vurdere tonerne i motivet.
Laver man en lysmåling på sne i solskin, så er det betydeligt lysere end
neutral grå (som et par let forvaskede blå cowboybukser). Derfor skal man
blænde op, så der kommer mere lys til filmen/sensor - herved bliver sneen
gengivet lys som vi opfatter den.

Med digitalkameraer (og diasfilm) er det ofte et problem at højlyset blokket
ud. Derfor kan det være smart at finde det lyseste sted i motivet, lave en
spotmåling af dette og sætte den lysmåling til +2,0 EV. Derver placerer man
det lyseste sted helt i højre i histogrammet. Mellemtonerne og skyggen må så
følge efter. Denne metode er jeg selv begyndt at anvende mere og mere, og den
sikrer en meget god eksponering og ikke mindst udnyttelse af sensorens fulde
potentiale.

> Hvis man er usikker på hvor meget der skal kompenseres, så kan man
> lysmåle på et gråkort, den grå pap bagside fra A4 blok kan bruges

Bagside pap er lidt lysere en 18% grå. Helt nøjagtig 1,3 EV lysere (18%
gråkort = 10,4 EV og pap fra blok = 11,7 EV @ 100 ISO målt ved vinduet).

www.knl-dtp.dk/temp/lysmaaling.jpg

> man kan også måle lyset i ens håndflade

Den har, i mit vinterblege tilfælde, cirka samme lysreflektion som et stykke
pap fra en blok (11,6 EV i ovenstående belysning). Hvis man bruger håndfladen
eller et stykke pap, skal man sætte lysmåleren til +1,0 til +1,5 EV alt efter
lysets vinkel. Eksponerer man direkte uden kompensation, vil man få
undereksponerede billeder.

> Alle dem der ikke har manuel på deres point and shot kamera, kan
> forsøge sig frem med -0,3 -0,6 og -1,0 EV...

Jeg tror, at det er en skrivefejl fra din side af - det skal altså være plus
: )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-03-05 13:16

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> efter
> lysets vinkel. Eksponerer man direkte uden kompensation, vil man få

-Husk at tage de sorte strikvanter af

Bo //

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:16

Bo Bjerre wrote:

> -Husk at tage de sorte strikvanter af

Så virker NREs metode ikke

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 13:58

KNL DtP wrote:

> [...]

> eller et stykke pap, skal man sætte lysmåleren til +1,0 til +1,5 EV alt efter
> lysets vinkel. Eksponerer man direkte uden kompensation, vil man få

Jeg ved godt, at bagpappet fra en blok og en håndflade ikke er
præcist 18% grå, som et rigtigt gråkort, men det det er så tæt på,
at det sagtens kan bruges, og det giver ihvertfald en meget mere
korrekt lysmåling, end hvis der måles direkte på sneen.

> Jeg tror, at det er en skrivefejl fra din side af - det skal altså være plus

Ja der skulle ha' stået +EV, det +/- EV er ikke min stærke side, og
jeg burde slet ikke ha skrevet noget om det, for jeg kører altid
100% manuelt, så jeg ved ikke nok om AE og EV...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-03-05 13:13

> Der er desværre ikke en helt fast regel, da motivet og lyset kan varriere,
> men der skal minus'ses med fra 0,5 til 2,0 blænde.

Hej

Selv om jeg ikke er uddannet fotograf, vil jeg da lige tillade mig at sige
at der er bedre chancer for at få sneen hvid hvis du siger plus ½-1½ blænder
og ikke minus.

Jeg kan da tage fejl, jeg er jo kun amatør.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : J Ibsen

Dato : 02-03-05 21:11

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message news:<4225adc8@news.dansketelecom.com>...

> [...]
> og ikke minus.
>
> Jeg kan da tage fejl, jeg er jo kun amatør.

Nu har vi vist efterhånden fået den på plads....

Vh. JIB

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:09

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> samme måde som selve motivet.
>
> Alle dem der ikke har manuel på deres point and shot kamera, kan forsøge

Håber der er tale om en skrive-/tankefejl

Mon ikke du mener, at man skal forøge eksponeringen med 1/2 til 2
blænder/lysværdier?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 17:14

Ole wrote:

> Håber der er tale om en skrive-/tankefejl
>
> Mon ikke du mener, at man skal forøge eksponeringen ...cut...

Ja... "forøge eksponeringen" er den korrekte betegnelse, jeg begik
den synd eller dumhed, vælg selv, at jeg ville undgå lukkertider i
min forklaring, og holde mig til blændetrin, da fleste digitale
kameraer har en elektronisk styret lukker, og derfor har de ikke kun
de lukkertider, som modsvarer et helt blændetrin...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-03-05 22:57

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Jeg ved ikke hvor jævnt den er fordelt, men her hvor jeg bor, der har vi
> godt fået meget sne, og det fyger også, så der dannes snedriver med
> spændende former og faconer.

Yes, også her.

> [...]
> på manuel, så man kan kompensere for, at lysmåleren bliver snydt af alt
> det hvide sne, den tror der er mere lys end der rent faktisk er, og det

Ja. Men prøv og se her:

http://lars.eberhardt-bonnesen.dk/s1.jpg

(min udsigt fra i morges)

Her her har for sjov skyld gjort det modsatte - "skruet ned for lyset". Det
gør at solen og sneen får en sjov effekt.

Vh, Lars.