Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Apple iPod <-> Kamera sync kabel
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 07:34

Første billede her:
http://www.gizmodo.com/

Ser ud til at være lavet som jeg håbede. Går direkte i kameraet.
Ingen kortlæser. Så det fylder ikke meget og er en komptakt løsning.
Men kameraer er selvfølgelig "nede" når man tømmer det.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 01-03-05 07:43

On Tue, 1 Mar 2005 06:34:01 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>Ingen kortlæser. Så det fylder ikke meget og er en komptakt løsning.
>Men kameraer er selvfølgelig "nede" når man tømmer det.

Ikke særlig smart hvis du spørger mig. Eet er at man ikke kan tage
billeder mens kortet tømmes noget andet er at kameraets batteri
drænes.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-03-05 08:48

Tommy Jensen wrote:
> Ikke særlig smart hvis du spørger mig. Eet er at man ikke kan tage
> billeder mens kortet tømmes noget andet er at kameraets batteri
> drænes.

Enig. Så hellere købe de X antal ekstra påkrævede 1GB kort, og derved
både spare strøm til iPod'en og plads i tasken til iPod og kabler. Det
er også en del hurtigere at skifte et CF kort, end det er at overføre
filerne fra et CF kort til en ekstern USB enhed.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 19:52

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> er også en del hurtigere at skifte et CF kort, end det er at overføre
> filerne fra et CF kort til en ekstern USB enhed.

Du kan nok købe 10-20 ekstra sæt genopladelige batterier, for den
pris et stk. 1 Gigabyte hukommelseskort koster.

Og en iPOD er super lille, man skal se den i virkelighedden for at
forstå, hvor lille den er...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-05 21:44

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Du kan nok købe 10-20 ekstra sæt genopladelige batterier, for den
> pris et stk. 1 Gigabyte hukommelseskort koster.

Så er det nogle billige batterier..
et 1gb flashkort koster omkring 500kr, ordentlige opladelige
batterier koster ~100kr for 4.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 22:08

Hans Joergensen wrote:

> et 1gb flashkort koster omkring 500kr,

Det er kun 3 måneder siden, at jeg købte nogle 1 Gigabyte Sandisk
UV-II kort, og hvis man nu kan få dem for kun 500 kroner, så er de
godt nok faldet meget i pris...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-05 22:41

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Det er kun 3 måneder siden, at jeg købte nogle 1 Gigabyte Sandisk
> UV-II kort, og hvis man nu kan få dem for kun 500 kroner, så er de
> godt nok faldet meget i pris...

Kingston Pro 1gb koster omkring 500kr..

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 18:00

In article <pk3821tj5esag5tghtmqi68virjcc2b7af@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Ikke særlig smart hvis du spørger mig. Eet er at man ikke kan tage
> billeder mens kortet tømmes noget andet er at kameraets batteri
> drænes.

Det kommer an på om du vægter plads kontra diverse andet.
Mit bud er, at du også vil kunne få en kortlæser at sætte
i den hvide ting. Som kompaktløsning (og alternativ til kortlæser)
er det smart.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 01-03-05 18:22

On Tue, 1 Mar 2005 17:00:22 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> [...]

>Mit bud er, at du også vil kunne få en kortlæser at sætte
>i den hvide ting. Som kompaktløsning (og alternativ til kortlæser)

Jamen, Apple har jo designet iPod totalt forkert. Der skulle da ha'
været en kortlæser indbygget fra start.

Jo kablet kan da godt være smart, men jeg mener dem der har brug for
at overføre billeder på denne måde har i de fleste tilfælde brug for
det ude i felten, på rejse og lignende og så er det da surt ikke at
kunne anvende kameraet imens data kopieres samt at batteri levetiden i
kameraet som skulle bruges til fotografering bruges til kopiering af
data.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 18:24

In article <rs8921pu3rilqs8napudj6mj39obosocua@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:
> Jamen, Apple har jo designet iPod totalt forkert. Der skulle da ha'
> været en kortlæser indbygget fra start.

Nej. Den har sin success fordi den er designet til at være lille.
Alle de iPod killers de andre kom med var typisk 50-200% større, og
havde ikke en chance. Apple designede den som en lille kompakt
musikafspiller med stor kapacitet, og det havde de success med.

> [...]
> kunne anvende kameraet imens data kopieres samt at batteri levetiden i
> kameraet som skulle bruges til fotografering bruges til kopiering af

På ferier ville jeg nok tømme kameraet om aftenen på hotellet, og så
holde mig til de 3-400 billeder om dagen jeg kan skyde i RAW.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 01-03-05 18:33

On Tue, 1 Mar 2005 17:23:55 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> [...]

>havde ikke en chance. Apple designede den som en lille kompakt
>musikafspiller med stor kapacitet, og det havde de success med.

Ja som musikafspiller, der er jeg enig. Men ikke som foto opbevaring.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 20:07

Povl H. Pedersen wrote:

> På ferier ville jeg nok tømme kameraet om aftenen på hotellet, og så
> holde mig til de 3-400 billeder om dagen jeg kan skyde i RAW.

Jeg ville ikke turde efterlade en iPOD eller en anden type
transportabel harddisk på et hotelværelse, derfor er iPOD'en god,
for den er så lille og let, at man sagtens kan ha' den med i
fototasken...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 20:02

Tommy Jensen wrote:

> Jamen, Apple har jo designet iPod totalt forkert. Der skulle da ha'
> været en kortlæser indbygget fra start.

Nej... kortlæseren er jo ikke nødvendig, iPOD'en kører USB2, og det
giver en overførsel på 480 Megabit pr. sekundt, og det er nok mere
smart, at man slæber nogle ekstra batterer med, end en kortlæser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 22:14

In article <4224BC24.50305@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nej... kortlæseren er jo ikke nødvendig, iPOD'en kører USB2, og det
> giver en overførsel på 480 Megabit pr. sekundt, og det er nok mere
> smart, at man slæber nogle ekstra batterer med, end en kortlæser...

Det er helt hen i vejret. USB2 giver en sustained data rate på omkring
34 Mbyte/s = ca. 272 Mbit/s. De 480 Mbit er en signalling rate når
USB 2.0 ikke lige holder lange pause for at se om man man bruger mus
eller keyboard med 12mbit/s eller 4 mbit/s.

Der er en grund til at 400Mbps firewire i praksis er 20% hurtigere
end 480Mbps USB 2.0. Hi-Speed USB er et sædvanligt Intel hack
hvor man ofrer sund fornuft i bagudkompatibilitetens navn.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 22:53

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> USB 2.0 ikke lige holder lange pause for at se om man man bruger mus
> eller keyboard med 12mbit/s eller 4 mbit/s.

Jeg er ikke god til den slags regnestykker, men her i huset har vi
to iPOD'er, og når der overføres data fra computeren til iPOD'en, så
tager det ca. 10 minutter for 1 Gigabyte.

Og på en ferie kan man nok dagligt finde 10-20 minutter, hvor man
bader, spiser eller sover, og hvor der samtidigt kan overføres
billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 19:48

Tommy Jensen wrote:

> Ikke særlig smart hvis du spørger mig. Eet er at man ikke kan tage
> billeder mens kortet tømmes noget andet er at kameraets batteri
> drænes.

Tja... du kan synes hva' du vil, men iPOD'en er verden hidtil
mindste og letteste transportable harddisk, og iPod Photo Library
softwaren gør, at man browse og se billederne på dens farveskærm.

iPOD'en kan rumme h.h.v. 30 eller 60 Gigabyte, den har markedts
suverent længste batteridriftid, og så kan den samtidigt bruges som
musikafspiller, så man får dobbelt udbytte af investeringen.

Og man skal godt nok være meget langt væk fra civillisionen, hvis
man ikke har mulighed for opladning af kameraet batterier, om natten
medens man sover...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 01-03-05 21:22

On Tue, 01 Mar 2005 19:48:12 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja... du kan synes hva' du vil, men iPOD'en er verden hidtil
>mindste og letteste transportable harddisk

Jamen dog, jeg troede microdrives var mindre. Der kan man bare se man
lærer noget nyt hver dag.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 22:12

Tommy Jensen wrote:

> Jamen dog, jeg troede microdrives var mindre. Der kan man bare se man
> lærer noget nyt hver dag.

Ja et microdive er mindre end en iPOD, men det har jo ikke en skærm,
egen strømforsyning o.s.v....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-03-05 07:05

On Tue, 01 Mar 2005 22:11:42 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja et microdive er mindre end en iPOD, men det har jo ikke en skærm,
>egen strømforsyning o.s.v....

Og hvad så? Du påstod at iPod var verdens mindste og letteste
harddisk! Det er den ikke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 09:58

Tommy Jensen wrote:

> Og hvad så? Du påstod at iPod var verdens mindste og letteste
> harddisk! Det er den ikke.

Hmm... og her tog du ikke fire ord ud af en kontekt...?

Men prøv at gå ind til en forhandler som sælger iPOD's, og prøv så
at holde den i hånden, det er der du vil forstå hvad jeg mener, især
hvis du sammenligner iPOD'en med en traditionel transportabel
batteridrevet harddisk...

Se f.eks.: www.xs-drive.com/xsdrive2/
Disk = 40 Gigabyte
Dimensions = 13 x 7.5 x 2.5 cm
Weight = 300g (including HD)
Battery life = 1.6 hours (full charge)

Sammenlign så med: www.apple.com/ipodphoto/
Disk = 60 Gigabyte
Size = 10,5 x 6,4 x 2 cm
Weight = 6.4 ounces
Battery life = Up to 15 hours of music playback; up to 5 hours of
slideshows with music

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-03-05 16:39

On Wed, 02 Mar 2005 09:57:32 +0100, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>at holde den i hånden, det er der du vil forstå hvad jeg mener, især
>hvis du sammenligner iPOD'en med en traditionel transportabel

Hvorfor skulle jeg dog gøre det? Jeg har set en iPod, jeg har læst om
den, jeg er ikke imponeret og er ikke interesseret! Sådan er det, du
kan li' den sådan er det og sådan skal det også være.

Fra : Jakob

Dato : 02-03-05 09:08

In article <4224B8EC.8080709@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Tja... du kan synes hva' du vil, men iPOD'en er verden hidtil
> mindste og letteste transportable harddisk,

Næhh det er denne her

http://shorterlink.com/?MIFIZ3

Men det er muligt at den ikke har samme funktionalitet som ipoden, men
som harddisk fungerer den fortrinligt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-03-05 09:43

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

>Næhh det er denne her

>http://shorterlink.com/?MIFIZ3

>Men det er muligt at den ikke har samme funktionalitet som ipoden, men
>som harddisk fungerer den fortrinligt.

Den er vel ikke særlig brugbar da den skal have power via USB kablet? Var
idéen i denne tråd ikke at man skulle have en 'device' der kunne forbindes
direkte til kameraet?
Det er muligt at kameraets batteri kan give power til denne disk, men det er
da vist næppe særlig hensigtsmæssigt...

Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 10:19

Jakob wrote:

> Næhh det er denne her
>
> http://shorterlink.com/?MIFIZ3
>
> Men det er muligt at den ikke har samme funktionalitet som ipoden, men
> som harddisk fungerer den fortrinligt.

Hvordan har du så tænkt dig, at selve flytningen af billederne skal
ske, billedfilerne flytter jo ikke sig selv, blot ved at du
tilslutter harddisken til kameraet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 02-03-05 17:57

In article <422584E6.2040508@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Hvordan har du så tænkt dig, at selve flytningen af billederne skal
> ske, billedfilerne flytter jo ikke sig selv, blot ved at du
> tilslutter harddisken til kameraet...

Som allerede skrevet er det da muligt at funktionaliteten ikke er den
samme, jeg reagerede bare på udsagnet om "verdens mindste harddisk".

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-05 18:51

Jakob wrote:

> Som allerede skrevet er det da muligt at funktionaliteten ikke er den
> samme, jeg reagerede bare på udsagnet om "verdens mindste harddisk".

Og jeg skrev bl.a. "verdens mindste transportable harddisk", så du
sprang let og elegant hen over det med transportabel, som jo
forudsætter batteridrift...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 02-03-05 19:13

In article <4225FCEE.3010307@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Og jeg skrev bl.a. "verdens mindste transportable harddisk", så du
> sprang let og elegant hen over det med transportabel, som jo
> forudsætter batteridrift...

Så må jeg godt nok erkende at vi har en forskellig opfattelse af
transportabel. Jeg tror nu nok de fleste vil opfatte den som
ultratransportabel, det gør jeg i allerhøjeste grad.

Og så må jeg sige at indbygget batteri for mig intet har med
transportabel at gøre, den kan jo netop trække strøm fra en usb port.

Men ok hvis du mener "transportabel harddisk med inbygget grafisk
brugerflade og selvstændig filstyring" når du skriver "verdens mindste
transportable harddisk" så er ipod da helt sikker lækker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-05 22:28

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja... du kan synes hva' du vil, men iPOD'en er verden hidtil
> mindste og letteste transportable harddisk, og iPod Photo
> Library softwaren gør, at man browse og se billederne på dens
> farveskærm.

Den kan nok bare ikke vise RAW-billeder med alle de forskellige
RAW-typer som findes i denne verden, men det er jo da også til
at leve med.

> iPOD'en kan rumme h.h.v. 30 eller 60 Gigabyte, den har
> markedts suverent længste batteridriftid, og så kan den
> samtidigt bruges som musikafspiller, så man får dobbelt
> udbytte af investeringen.

Jeg går også med overvejelser om at købe en. Har kun et 512 MB
kort til mit kamera og det kan man jo hurtigt fylde op, hvis
man skyder i RAW. Overvejer dog også blot at købe et Microdrive,
men har hørt et sted, at de er ret sarte overfor stød, så jeg
er lidt skeptisk overfor dem. Desuden så mangler jeg en MP3-
afspiller, så iPod'en kunne slå to fluer med et smæk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 22:44

Thomas G. Madsen wrote:

> Den kan nok bare ikke vise RAW-billeder med alle de forskellige
> RAW-typer som findes i denne verden, men det er jo da også til
> at leve med.

Nogle kameraer laver sammen med RAW-filen en JPEG-previewfil, der
bruges til kameraet LCD-skærm, med lidt held kan iPOD bruge den.

Men den store fordel ved iPOD er helt klart, at man får to
funktioner i samme "dåse", det er en fed digital jukebox...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-05 22:50

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Men den store fordel ved iPOD er helt klart, at man får to
> funktioner i samme "dåse", det er en fed digital jukebox...

Så er spørgsmålet hvor smart den er i forhold til:
http://www.archos.com/products/overview/gmini_220.html
og
http://www.archos.com/products/overview/gmini_400.html

jeg synes det er noget fiksere at man kan fotografere videre mens
man tømmer kortet ;) at man så skal bruge flere kort er en biting.

// Hans, med Gmini220 og 2x2gig Kingston CF.
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 23:11

Hans Joergensen wrote:

> Så er spørgsmålet hvor smart den er i forhold til:
> http://www.archos.com/products/overview/gmini_220.html

Det vil jeg ikke tage stilling til, og det er sikkert et spørgsmål
om smag og behag, hviken løsning man foretrækker.

Jeg vil dog sige, at iPOD'en er så populær, at hvis man ændrer
taktik og vil sælge den brugt, så kan man kun nå at sige til salg,
så er den solgt, og de indbringer gode brugtpriser.

Jeg vil også lige bemærke, at jeg har den erfaring med transportabe
harddiske, at man skal undgå at bevæge dem medens de står og læser
fra hukommelseskortet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-05 23:47

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg vil også lige bemærke, at jeg har den erfaring med transportabe
> harddiske, at man skal undgå at bevæge dem medens de står og læser
> fra hukommelseskortet.

Jeg har altid bare min gmini liggende i tasken mens den tømmer
kortet.. og jeg står ikke helt stille når jeg fotograferer ;)
Det har aldrig givet problemer, og jeg har nok kørt de første
60-70gig RAW-filer igennem den efterhånden.

Archos skriver også i manualen at man godt må høre musik på den mens
man løber, men så skal den altså heller ikke rystes mere.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-05 23:55

Hans Joergensen wrote:

> Archos skriver også i manualen at man godt må høre musik på den mens
> man løber, men så skal den altså heller ikke rystes mere.

Jeg har ikke sat mig grundigt ind i detaljerne, men der er noget
med, at iPOD'en har en ret stor buffer, og at den føler om den
bliver bevæget, så den kun læser fra disken, når bevægelsen ikke er
over et vist niveau...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-05 22:57

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Nogle kameraer laver sammen med RAW-filen en JPEG-previewfil,
> der bruges til kameraet LCD-skærm, med lidt held kan iPOD
> bruge den.

Nå ja for hulen. Mit kamera kan også stilles til RAW + JPEG.
Det er nok det man skal bruge i sådan en situation så.

> Men den store fordel ved iPOD er helt klart, at man får to
> funktioner i samme "dåse", det er en fed digital jukebox...

Den virker ret genial ja.

En kollega har en. Ikke en iPod Photo, men en af de almindelige.
Jeg lurede lidt den dag han bare stillede ghettoblasteren på
jobbet til en bestemt kanal og derefter kunne sende lyden fra
iPod'en over i den via antennen. Det er der måske ikke noget
specielt i, men det kunne i hvert tilfælde godt imponere mig. :)

--
Hilsen
Madsen