Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med DSC T1
Fra : Juggernaut

Dato : 28-02-05 10:30

Hejsa.
Jeg har netop købt dette kamera og har efterhånden taget omkring 50
billeder. Problemet er at stort set alle billederne er uskarpe. Først troede
jeg det drejede sig om AF i kameraet men blev hurtigt klogere. Problemet er
størst hvis jeg tager et billede af en person der bevæger sig (det kan være
han løfter hånden eller vender hovedet i øjeblikket jeg tager billedet) Så
er det ligesom om han han bliver strukket ud i billedet. Meget irreterende.
Billeder der er taget udenfor er meget mørke i det. Jeg var til noget
cykelløb i forrige weekend hvor jeg skulle fotografere nogle af rytterne når
de kom ind i skoven. Underligt nok var billederne forholdsvis skarpe men
ikke 100%. Lyset til gengæld var mildest talt elendigt. Er jeg bare super
uheldig med dette køb eller kender andre til det. Samtidig skal det tilføjes
at jeg ikke er expert i fotografi, men nærmere har det som en hobby.
På forhånd tak.

-Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-02-05 11:40

Juggernaut wrote:

> [...]
> vender hovedet i øjeblikket jeg tager billedet) Så er det ligesom
> om han han bliver strukket ud i billedet.

Det lyder som om der er forholdsvis lang lukketid. Det er som bekendt
stadig vinter, så der er ikke for meget lys hvis det er overskyet og du
er i et område uden sne. Jeg gætter på at kameraet har valgt en relativ
lav ISO og en relativ langsom lukketid. Det plejer det at gøre ved svag
belysning. Det giver brugbare billeder, hvis ellers man kan holde
hånden stille og hvis ellers motivet er nogenlunde stille.

Når du næste gang tager et dårligt billede, så prøv at kigge på
billedet i kameraet og tryk på displayknappen (lille rund knap ude for
nederste højre hjørne af displayet) indtil der står flest mulige
oplysninger. Hvad står der umiddelbart over histogrammet og hvad står
der som ISO?

Jeg gætter på at der står 10-15 over histogrammet. Det er lukketiden.
Jeg gætter også på at ISO står på 1-200.

> Billeder der er taget udenfor er meget mørke i det.

Er der meget sne med på billederne? I så tilfælde narres lysmåleren.
Brug den indbyggede snemandsmode eller sæt EV til noget positivt.

Har du brugt blitz? Det betyder at kameraet forventer en vis mængde
lys, så alt udenfor blitzens rækkevidde (usle 1,5 meter) bliver mørkt.

> Lyset til gengæld var mildest talt elendigt.

Det ville hjælpe gevaldigt, hvis du kunne smide et par eksempelbilleder
op. Med intakte EXIF data.

> Er jeg bare super uheldig med dette køb eller kender andre til det.

Du har købt et minikamera og som sådan har du implicit accepteret at
det ikke er ret godt til svag belysning. Du kan skifte til programmode
og sætte ISO til 200 eller 400. Det giver mere støj, men hurtigere
lukketid, og du må selv bedømme om det bliver for meget.

Jeg har selv et T1, men tager ikke så mange actionfotos ved svag
belysning. Men du kan jo kaste et blik på http://ekot.dk/dagbog/ og se
om billederne er markant anderledes fra dine.

Hvis et billede ender på '_E.jpg' har det været redigeret (typisk en
gang levels og måske fjernelse af røde øjne). Hvis det ikke gør, er der
kun sket en størrelsesændring og givet en mild unsharp mask.

Fra : Juggernaut

Dato : 28-02-05 13:57

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> belysning. Det giver brugbare billeder, hvis ellers man kan holde
> hånden stille og hvis ellers motivet er nogenlunde stille.

Jeg skal være ærlig og indrømme at alle indstillinger i kameraet har stået
på auto og jeg har holdt hånden så rolig som det nu er muligt.

> [...]
> nederste højre hjørne af displayet) indtil der står flest mulige
> oplysninger. Hvad står der umiddelbart over histogrammet og hvad står

Det kan jeg ikke sige pt, da jeg har indleveret kamera'et til reperation i
Bilka. Sælgeren kunne dog hurtigt fastslå at billederne var af meget ringe
kvalitet.

> Er der meget sne med på billederne? I så tilfælde narres lysmåleren.
> Brug den indbyggede snemandsmode eller sæt EV til noget positivt.

De billeder jeg har taget udendørs, har der været meget sne med på. Det
forklarer nok hvorfor de er blevet så mørke.

> Det ville hjælpe gevaldigt, hvis du kunne smide et par eksempelbilleder
> op. Med intakte EXIF data.

Jeg går ud fra at du mener at jeg skal uploade dem til dk.binaer. Dette vil
jeg gerne forsøge. EXIF data...Hvad er det? Alternativt kan jeg maile dig et
billede.

> Jeg har selv et T1, men tager ikke så mange actionfotos ved svag
> belysning. Men du kan jo kaste et blik på http://ekot.dk/dagbog/ og se
> om billederne er markant anderledes fra dine.

Billederne på din hjemmeside er af betydelig bedre kvalitet. Vi prøvede at
tage nogle billeder i Bilka og resultatet blev ikke bedre desværre.

-Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-02-05 14:08

Juggernaut wrote:

> Det kan jeg ikke sige pt, da jeg har indleveret kamera'et til
> reperation i Bilka. Sælgeren kunne dog hurtigt fastslå at
> billederne var af meget ringe kvalitet.

Ja, det lyder jo til at det vitterligt er kameraet der har et problem.

Toke:

> Jeg går ud fra at du mener at jeg skal uploade dem til dk.binaer.
> Dette vil jeg gerne forsøge. EXIF data...Hvad er det? Alternativt
> kan jeg maile dig et billede.

EXIF er metadata, der er indlejret i billedfilen. Det er oplysninger om
lukketid, ISO-indstilling, blitz og den slags. Hvis du ændrer billedet
på nogen måde, risikerer du at den ændrede udgave ikke har disse data
med. Det er forskelligt fra program til program om de bevarer dem.

Jeg har ikke adgang til dk.binaer, men du skal være velkommen til at
sende et billede til mig. Jeg kan evt. lægge det online, så andre kan
se det, hvis det er i orden med dig.

Fra : Juggernaut

Dato : 28-02-05 14:40

> Jeg har ikke adgang til dk.binaer, men du skal være velkommen til at
> sende et billede til mig. Jeg kan evt. lægge det online, så andre kan
> se det, hvis det er i orden med dig.

Jeg sender gerne. Skal de komprimeres på nogen måde før de kan ligge i din
inbox? Jeg kan sagtens sende dem som en .rar fil på omkring 5meg.

-Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-02-05 16:09

Juggernaut wrote:

> Jeg sender gerne. Skal de komprimeres på nogen måde før de kan
> ligge i din inbox? Jeg kan sagtens sende dem som en .rar fil på
> omkring 5meg.

Det batter ikke noget at pakke JPEGs med RAR, så send dem bare uden
indpakning. Min mailbox kan fint håndtere 5MB.
--
JPEGCrops 0.6.20 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/