Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tid til håndbold
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 12:14

Så har jeg købt billet til SK Århus - Slagelse i eftermiddag, så
må jeg se om jeg kan få nogle gode billeder. Min optik er
ikke i toppen, men jeg vil se hvad jeg kan få ud af den. Tager
det hele med:

10-22mm (man må kunne få noget god vidvinkel md lidt støtte),
50mm f/1.4 USM - Denne skulle kunne give gode billeder
28-135mm IS USM - Kan muligvis bruges til spillere der står
næsten stille
100-300mm f/4 - nok et stop for langsom, men den skal da prøves.

Har på forhåndt ringet til SK Århus og fået OK for at medbringe
prof udstyr - De spurgte dog først efter pressekort, og da jeg
ikke havde det, så et formål. Men det er bedre at være på forkant.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-02-05 12:24

"Povl H. Pedersen"
> [...]
> prof udstyr - De spurgte dog først efter pressekort, og da jeg
> ikke havde det, så et formål. Men det er bedre at være på forkant.

Det blir spændende at se resultaterne - nu kan jeg ikke liiige huske
om du er imod brugen af fill flash, men jeg kunne forestille mig du
kunne lave nogle farverige og interessante billeder med fillflash
og een af vidvinklerne, det gælde bare lige om at finde balancen i
lyset og måske bruge nogle lidt skæve vinkler..
På telen skru op for iso og skyd løs, skid vær med støj hvis du
får øjeblikket - du ku også prøve med mere kunstneriske lange
lukkertider, sådan et oppe fra med en masse spøgelser der render
rundt på banen.. )-max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-02-05 15:19

> [...]
> prof udstyr - De spurgte dog først efter pressekort, og da jeg
> ikke havde det, så et formål. Men det er bedre at være på forkant.

Hej Povl.

Ja, jeg tager afsted i morgen til lokal klubhåndbold. Men det bliver i hvert
fald uden fill-flash, da jeg kun har den der sidder på kameraet (og aldrig
bliver brugt), hehe. Men glæder mig til at se, hvad du disker op med af
billeder.
Jeg har tænkt mig at bruge 50/1.8, 85/1.8, og 180/2.8 måske også 24'eren,
hvis jeg synes der er muligheder for det.

MVH
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 16:19

In article <42208536$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> bliver brugt), hehe. Men glæder mig til at se, hvad du disker op med af

Er lige kommet hjem, og ved at kopiere billederne ind igen.
Det var da også lokal klubhåndbold :) Og en af mine kolleger
SMS'ede at jeg var på TV - Hold mig dog det meste af tiden på
siden uden TV på.

Jeg brugte ingen flash - Der var tilstrækkeligt med lys (Atletion
er vist noget af det bedst oplyste i DK). Min 100-400 f/4 kørte
jeg med på 1600 ISO, f/4 og en lukketid på 1/400s, men de fleste billeder
med den blev taget på 100mm, og kun enkelt closeups i den lange ende.
50mm f/1.4 fik ISO 200, og så lidt forskellige blænder, men der var
rigeligt lys til den

> Jeg har tænkt mig at bruge 50/1.8, 85/1.8, og 180/2.8 måske også 24'eren,
> hvis jeg synes der er muligheder for det.

180'eren er for lang, medmindre du går helt ned i den anden ende, eller
vil have closups. 85'eren er nok også lige lang nok til at være
bag målet og få fuldfigur på stregspillerne. Så man kommer langt med 50mm.

Mit Sitecom Media drive var godt nok længe om at tømme mit store kort
i pausen. Fik vist skudt 5-700 billeder - så der er lidt at sortere i.

Jeg blev også spurgt af massøren for SK Århus om jeg ville sende
ham nogle billder hvis jeg fandt nogle med ham på. Han var ved at
lave noget hjemmeside.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-02-05 17:46

On Sat, 26 Feb 2005 15:19:24 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg blev også spurgt af massøren for SK Århus om jeg ville sende
> ham nogle billder hvis jeg fandt nogle med ham på. Han var ved at

Glæder mig til at se nogen af dem du har fået taget.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 18:45

In article <fjsvkehdi4li$.1vlbkzdu2cqvr.dlg@40tude.net>, Jens Stadsgaard wrote:
> Glæder mig til at se nogen af dem du har fået taget.

Har set dem alle igennem. Dem med min 50mm lider generelt under
bevægelsesuskarphed. Jeg var ikke opmærksom på, at man altid skal op
på omkring 1/200s, også med 50mm. Og med 1/200s får man stadig
masser af bevægelse i f.eks. arme der kaster en bold.

Det ved jeg så til næste gang.

fik også taget billeder fra alle mulige steder, så jeg skal også
have fundet ud af hvor jeg har fået de bedste, så jeg kan fokusere mere
på dette en anden gang.

Lavede et skud af noget hvidt på en bande som det første, og brugte
det til hvidbalance. Så alle mine billeder har en fornuftig hvidbalance.
Lyset var noget mærkeligt, måtte sætte den til 4200K med +55 i farvestik.
Man kan kun have medlidenhed med dem der ikke kører manuel WB eller
skyder RAW.

Fra : Lars Troels

Dato : 01-03-05 10:16

wrote:

> fik også taget billeder fra alle mulige steder, så jeg skal også
> have fundet ud af hvor jeg har fået de bedste, så jeg kan fokusere mere
> på dette en anden gang.

Jeg synes normalt det er bedst i hjørnet til venstre for målet.....altså til
venste når man står i målet og kigger ud på banen. Ellers giver sidelinien,
ca. 10 meter fra baglinien ofte gode billeder. Endeligt er den side hvor
bænken er bedst, der er en masse reaktionsbilleder derovre. Fra den anden
sidelinie har de altid ryggen til når de udtrykker glæde, frustration etc.

Nogle af mine nyeste ligahåndboldbilleder fra weekenden ligger her:
http://www.larstroels.dk/sportsfotografi.htm

Lyset i Viborg Stadionhal og Atlethion minder utrolig meget om hinanden i
både styrke og temperatur. Dvs. den skal stå på 1200 - 1600 ISO hele tiden
for at få lukkertiden under 1/250.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 22:18

Så har jeg lagt en bunke billeder op:
http://povlhp.spymac.net/handball/index.html

Der er 3 jeg har lavet som animationer, ellers har jeg primært sigtet
efter actionbilleder. Der var alt for mange, specielt taget med min
50mm, som ikke var brugbare, da den stod så lukketiden var for langsom.

Som det kan ses af de postede billeder, så er hurtigste lukketid her
1/250s, så det skal man tænke på.

Mine billeder med det lange objektiv blev alle taget med manuelle
indstillinger, 1/400s. Jeg havde under opvarmningen konstateret, at
lyset var meget jævn, så det var bare faste manuelle indstillinger med
dette objektiv.

Mht min placering, så flyttede jeg mig meget rundt, og man skal nok ofre
mere tid lige bag og til siden for målet. Det giver ryggen af en
masse forsvar, men kan give det rigtige billede når hun hænger i
luften. det er også godr at stå lidt længe væk end frikastcirklen, så
kan man tage billeder af forsvaret. det er nok de 2 bedste steder.

Fra : Erik W.

Dato : 26-02-05 23:13

"Povl H. Pedersen" skrev i
> Så har jeg lagt en bunke billeder op:
> http://povlhp.spymac.net/handball/index.html

Rigtigt mange gode billeder - en skam at dem med 50mm'eren kiksede, det
skulle vel ellers være det der skulle være mest egnet. Du må på den igen.
Jeg tror jeg vil vente med at blive sportysfotograf til fodboldsæsonen
starter igen. så kan det være du vil med ud på stadion og se AGF?

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 09:21

In article <4220f447$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev i
>>
> Rigtigt mange gode billeder - en skam at dem med 50mm'eren kiksede, det
> skulle vel ellers være det der skulle være mest egnet. Du må på den igen.

Det var betjeningsfejl på 50mm. Men halvdelen af dem jeg lagde op er
dog med den. Som jeg skrev, så kunne jeg også kører 1/400s på min f/4
zoom på 1600 ISO uden belysningsproblemer. Det det kan lige skralde an.

Men der er ikke meget sæson tilbage desværre.

> Jeg tror jeg vil vente med at blive sportysfotograf til fodboldsæsonen
> starter igen. så kan det være du vil med ud på stadion og se AGF?

Det er jeg klar til. Overvejer også væddeløbsbanen.

Fra : Erik W.

Dato : 27-02-05 11:24

"Povl H. Pedersen" skrev i

> Det er jeg klar til.
Lyder godt - så giver jeg en fadøl.
Næste hjemmekamp er mod Viborg - man skal et stykke hen på sæsonen før FCK
og Brøndby kommer. http://www.agf.co.dk/docs/statistik/kampkalender.asp Vi
får nok også størst bevægelsesfrihed til en af de mindre kampe. Måske vi kan
få lov til at gå tæt på banen hvis vi spørger om lov i god tid inden?

>Overvejer også væddeløbsbanen.

Den er jeg også med på - så må du gi´en fadøl.

Mvh Erik

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-02-05 11:36

> Så har jeg lagt en bunke billeder op:
> http://povlhp.spymac.net/handball/index.html

Altså jeg tror Slagelse DT og Anja vil blive sur over at du kalder dem for
Herfølge. En efter min mening vigtig detalje, især når man skal fremstå som
seriøs sportsfotograf, så må det da være vigtig, at man ved, hvem man har
fotograferet.

Mvh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 12:27

In article <4221a27f$0$29277$14726298@news.sunsite.dk>, den ægte fotomand wrote:

> [...]
> seriøs sportsfotograf, så må det da være vigtig, at man ved, hvem man har

Anjas mening betyder ikke så meget for mig - Og seriøs sportsfotograf har
jeg endnu ikke kaldt mig selv. Jeg er en glad amatør i en lærende fase.
Jeg har heller ikke sat sillernavne på, selvom jeg har programmet med
hjem så jeg kan gøre det.

Men jeg har da rettet -> Slagelse.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-02-05 11:37

On Sat, 26 Feb 2005 21:17:42 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> luften. det er også godr at stå lidt længe væk end frikastcirklen, så
> kan man tage billeder af forsvaret. det er nok de 2 bedste steder.

Helt sikkert nogle fine billeder du har fået taget. Jeg savner lidt nogen
bag fra mål. Nu du nævner det med placering, kommer jeg i tanke om at de
gange hvor der har været pressefotograf på når jeg selv har spillet, har
han siddet et par meter ved siden at målet og taget billeder. Man skal
bare ikke være bange for at blive ramt af en bold. :) Der vil ihvertfald
være mulighed for at få nogle gode billeder af stregmål og gennembrud,
samt også hopskudsmål. Der er faktisk mere plads imellem spillerne end man
lige regner med.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-02-05 19:10

> [...]
> bliver brugt), hehe. Men glæder mig til at se, hvad du disker op med af

Hvad fik du ud af din tur udover erfaring ? Er det blevet til et enkelt
brugbar billede eller 2 ?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-02-05 22:59

> Hvad fik du ud af din tur udover erfaring ? Er det blevet til et enkelt
> brugbar billede eller 2 ?

Jeg er ikke selv helt tilfreds, måske fordi lyset i den lokale hal ikke er
optimalt, faktisk ret elendigt. Jeg vil dog sige, at jeg ofte fandt 85'eren
for kort. Jeg vil have nærbilleder af nærkampene, hehe. Nå, jeg skal nok
lige smide nogle billeder på, når jeg får bedre tid, regner med, at der kan
vises nogle i morgen

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-02-05 18:44

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnd20meo.15d.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Så har jeg købt billet til SK Århus - Slagelse i eftermiddag,

Mens du var til kvindehåndbold, var jeg til mandebaskeball. Jeg har smidt et
par billeder fra dagens kamp mellem Wildcats (BK Skjold/Stevnsgade) og AUS
(?) på www.fotolog.dk.

ISO 1600. Manuel. 24-70mm i første halvleg, 100-400mm i anden.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-02-05 19:02

On Sat, 26 Feb 2005 18:43:34 +0100, Jens Bruun wrote:

> [...]
> (?) på www.fotolog.dk.
>
> ISO 1600. Manuel. 24-70mm i første halvleg, 100-400mm i anden.

Jeg er helt vild med dit bedstefar/barnebarn billede. Det er sku flot.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-02-05 19:59

> [...]
> (?) på www.fotolog.dk.
>
> ISO 1600. Manuel. 24-70mm i første halvleg, 100-400mm i anden.

Hehe, sjovt nok, jeg har været nabo til den ene af basket-spillerne. Fine
billeder du har fået i hvert fald.

MVH
Thomas

Fra : Ohm & Volt

Dato : 28-02-05 22:13

Hej Povl H. Pedersen ...

Jeg har været til Håndbold i vores nye Arena Nord
sad lidt for langt væk men billederne blev taget
uden blitz - den kan du ikke bruge til noget ....

Jeg har ikke spurgt om lov, kan ikke se hvorfor !

På denne link ligger 3 af de bedste billeder ...

http://gallery.atpic.com/83

Jeg mangler Zoom - næste gang skal jeg finde mig
en bedre plads tættere på Målet men på nederste tribune ....

Mit Kamera er Minolta DiMAGE 7Hi med standart
objektiv og 7 x zoom ...

Ud over spændingen ved Håndbold er det da sjovt
og spændene at se ens foto resultater når man kommer hjem.

Med venlig hilsen
Keld
--
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-05 07:28

In article <42238977$0$85593$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Ohm & Volt wrote:
> Hej Povl H. Pedersen ...
>
> Jeg har været til Håndbold i vores nye Arena Nord
> sad lidt for langt væk men billederne blev taget
> uden blitz - den kan du ikke bruge til noget ....

Kan du ikke bare flytte dig ? Gå en tur ? Jeg sad ikke meget på
min plads. En ekstern blitz kan godt bruges. Som jeg skrev,
så er rækkevidden ved f/1.0, 100 ISO = 50 meter. Og når ISO er 1600,
så kan man leve med f/2.0 for at få denne rækkevidde.

> Jeg har ikke spurgt om lov, kan ikke se hvorfor !

Fordi presserettigheder, ihvertfald TV rettigheder er noget der sælges.
Da jeg talte med Arena (dem der lejer hallen ud), så gjorde de det klart
at den enkelte forestilling sætter reglerne. De kunne også have valgt at
forbyde dig at tage udstyret med ind. Er vist normalt i USA, hvor der
som regel også er størrelsesbegrænsning på objektiver.

> [...]
> en bedre plads tættere på Målet men på nederste tribune ....
>
> Mit Kamera er Minolta DiMAGE 7Hi med standart

Hvidbalancen og belysningen er ret OK. Desværre er de ikke skarpe,
ikke engang i den lille størrelse.

De 7x zoom siger ikke noget. Jeg har en 10-22mm 2x zoom som er meget
mere hvidvinkel end min 50mm 1x zoom. Jeg har også en 3x zoom som
forstørrer næsten 2.5x mere end en 5x zoom.

Det du har er hvad der svarer til et 200mm objektiv - Og det er hvad
mange vil kalde 4x den normale brændvidde. Og så noget vidvinkel.

Jeg har på mine billeder kun brugt den halve brændvidde (forstørrelse)
af dig. Så du skal ikke have noget længere/flere gange zoom,
du skal bare tættere på.

> Ud over spændingen ved Håndbold er det da sjovt
> og spændene at se ens foto resultater når man kommer hjem.

Ja. Men de bliver bedst hvis man er nede ved banen og koncentrerer sig
om foto fremfor kamp

Fra : Ohm & Volt

Dato : 01-03-05 12:17

Hej igen Povl ....

Jeg er Amatør ud i den slags foto - så jeg
håber billederne bliver bedre ...

Jeg ved jeg havde for stor afstand - næste gang
vil jeg finde et sted hvor jeg netop kan flytte mig
ikke mindst ned ....

Øvelse gør mester .... men tak for dine tip - selv om
blænde / zoom fakta ikke siger mig noget.

Jeg går udelukkende efter naturmetoden, kan ikke
og har ingen interesse i selve teknikken.

Leg med mit Kamere - og dermed få mere ud af samme
er vigtigere ind tal - teknik og teori ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK-9900 Frederikshavn