Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Wacom digitizer
Fra : Claus Smith

Dato : 24-02-05 17:20

Hvis man skal ud og investere i en Wacom Digitizer til brug i forbindelse
med billedebehandling, hvilke modeller skal man så have for øje? Og
størrelse A5 eller A4?

Claus Smith

Fra : michael bs

Dato : 24-02-05 17:36

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skal ud og investere i en Wacom Digitizer til brug i forbindelse
> med billedebehandling, hvilke modeller skal man så have for øje? Og
> størrelse A5 eller A4?
>
> Claus Smith

A5 eller A6. Du bliver meget træt i armen med en A4, som kun er nødvendig,
hvis du har helt specielle behov.
Jeg har en Wacom intous2. Den er fremragende.

mvh Michael

Fra : [HCS] 4000

Dato : 24-02-05 18:06

Hej Claus!

A5 er mit råd. Jeg har selv lige købt ved CompuMail en Wacom Graphire til
989.-. Bestilte den på nettet kl. 17:50 næste morgen kl 7:40 holdt postbilen
udenfor. Der er masser af programmer med. bl.a. Photoshop Elements 2.0 med
opdatering til ver. 3.0, så der er meget for pengene.

--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:421e0284$0$989$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-02-05 17:29

"Claus Smith"
> Hvis man skal ud og investere i en Wacom Digitizer til brug i forbindelse
> med billedebehandling, hvilke modeller skal man så have for øje? Og
> størrelse A5 eller A4?
>
> Claus Smith

Du skal vælge en lille - model er ikke så vigtigt de
virker allesammen, så køb den der er på tilbud.. -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 24-02-05 17:49

-max- wrote:
> "Claus Smith"

> Du skal vælge en lille - model er ikke så vigtigt de
> virker allesammen, så køb den der er på tilbud.. -max-

Den støtter jeg, og jeg anvender Wacom Volito, i A6 og det er den den
billigste hos Wacom, men dur kun på Windows (iflg. spec'sne).

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-02-05 18:27

> "Claus Smith"

> Du skal vælge en lille - model er ikke så vigtigt de
> virker allesammen, så køb den der er på tilbud.. -max-

Jeg havde en Wacom ArtPad II A6, og den var da fin nok. Men så fandt jeg en
brugt Wacom Intuos i A4+ størrelse, og det hjalp gevaldigt på præcisionen
for mig. De små er præcise nok i forhold til opløsningen på skærmen, men
problemet er at man skal lave meget små bevægelser, og de er sjældent så
præcise som lidt større bevægelser, om du forstår. :) At Intuos-serien så
også, udover trykfølsomhed, kan aflæse i hvilken retning og vinkel pennen
holdes, kan give lidt ekstra fornøjelse. Det benytter Photoshop vist ikke
til noget, men det dejlige maleprogram Corel Painter gør.

Jeg vil anbefale at man prøver nogle forskellige størrelser før man
investerer.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : michael bs

Dato : 24-02-05 19:21

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retning og vinkel pennen holdes, kan give lidt ekstra fornøjelse. Det
> benytter Photoshop vist ikke til noget, men det dejlige maleprogram Corel

Jo, i PS CS kan man da have glæde af de funktioner også.
Mvh Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-02-05 20:19

> Du skal vælge en lille - model er ikke så vigtigt de
> virker allesammen, så køb den der er på tilbud.. -max-
+++++++++++++++++++++++++

Ja, jeg købte en i Aldi til 250 Kr. den virker ganske udemærket

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Casper

Dato : 28-02-05 11:06

On Fri, 25 Feb 2005 20:19:25 +0100, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja, jeg købte en i Aldi til 250 Kr. den virker ganske udemærket

Jeg har også den fra ALDI. Det er en Medion i A4 størrelse. Den er
trykfølsom og kan indstilles på mange måder. Den opfylder mit behov
til fulde - nu er det så blot spændende hvor længe den holder...

Casper

Fra : Claus Smith

Dato : 24-02-05 17:51

Har efterfølgende pløjet edbpriser.dk igennem....og der er godt nok et stort
udvalg indenfor mærket Wacom.

Claus Smith

Fra : C. Stensgaard

Dato : 25-02-05 17:55

Jeg har selv lige investeret i Wacom Intuos 3 i A5 størrelse - den er
perfekt i størrelsen

Synes A4 blev for stor - og så var den lidt overkill til mit behov.

Men det er en oplevelse at lave billeder - en helt anden verden.

Intuos er trykfølsom i ps - og det er også brugbart - så absolut. Så har den
en bedre følsomhed end Graphire - hvad det rent praktisk gør af forskel skal
jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke prøvet Graphire.

CS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-02-05 19:20

In article <421f5852$0$29277$14726298@news.sunsite.dk>, C. Stensgaard wrote:
> [...]
> en bedre følsomhed end Graphire - hvad det rent praktisk gør af forskel skal
> jeg ikke kunne sige, for jeg har ikke prøvet Graphire.

En væsentlig forskel på de billige og dyre er, hvor langt væk fra
pladen den kan tracke pennen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-05 21:40

Claus Smith wrote:

> Hvis man skal ud og investere i en Wacom Digitizer til brug i forbindelse
> med billedebehandling, hvilke modeller skal man så have for øje? Og
> størrelse A5 eller A4?

Jeg har en Wacom Digitizer som jeg ikke bruger ret meget, jeg synes
at pennen er alt for tynd, man bliver træt i fingerne, jeg synes det
er meget bedre med en god og dyr optisk mus, de er også gode til at
registrere små fine bevægelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-02-05 22:06

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> at pennen er alt for tynd, man bliver træt i fingerne, jeg synes det
> er meget bedre med en god og dyr optisk mus, de er også gode til at

Ja det er rigtigt - de er ikke udformet specielt smart, måske
man med noget gaffa kan gøre den mere håndvenlig.. -max-

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-02-05 22:20

In article <MrMTd.101816$Vf.3937460@news000.worldonline.dk>,
";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> "Niels Riis Ebbesen"

> Ja det er rigtigt - de er ikke udformet specielt smart, måske
> man med noget gaffa kan gøre den mere håndvenlig.. -max-

Pennene på Intous II og nyere er noget kraftigere end de tidligere
versioner som var ligesom en engangs-kugle-pen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-05 22:31

Steen Larsen wrote:

> Pennene på Intous II og nyere er noget kraftigere end de tidligere
> versioner som var ligesom en engangs-kugle-pen.

Ja - men ergonomisk er den stadig en katestrofe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif

Dato : 26-02-05 09:29

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Ja - men ergonomisk er den stadig en kat / a / strofe...

Måske.

Men efter mere end 6 års brug startende med Art Pad'den kan jeg kun sige -
ligesom de fleste af mine 12 kollegaer,
der også daglig bruger Wacom'er - at når det virkelig gælder slår Wacom alle
de andre typer mus, vi har prøvet og
det er incl. de gamle Wacom digitizere med trådløs puk.

Pennen kræver lige et par dages tilvænning - men så er man også hurtigt oppe
på normalt arbejdstempo.

En lille hjælp til jer der synes at pennen er for tynd: Sæt et stykke
gummi-grip på lige under tommelfinger-tasten. Kan let tages
fra en alm. Pilot Shaker "blyantspencil". Det hjælper gevaldigt.
Samtidig er de nyeste penne blevet utroligt bedre, desværre er de ikke
bagud-kompatible.
Men om det er nok til at skifte sin Wacom, skal jeg ikke afgøre.

Måske skylder jeg lige at nævne at vores programmer er flg. Autodesk siden
version 10 til i dag Inventor, Framemaker, alle
alm. windows programmer. Vi bruger ikke en alm. mus mere. Og har siden
skiftet fra mus ikke haft nogen klager over
tendenser ala "museskader".

Mvh, Leif
(Der har sidddet og konstrueret møller på BONUS Energy ( nu Siemens Wind
Power) i mere end 10 år).

Fra : Jens Lundtofte

Dato : 26-02-05 10:04

> [...]
> bedre med en god og dyr optisk mus, de er også gode til at registrere små

Det er smag og behag, har haft en Trust A5 og en Medion (Trust) A4 fra
Aldi. Begge bruger samme pen som er tykkere end Wacom, men jeg
foretrækker Wacom fremfor de to andre. Den fra Aldi gik i stykker efter
ca. 10 mdr. Både Trustog Medion er upræsise set i forhold til en Wacom.
Det er som at sammenligne en gammel slidt mus med en ny optisk.
/Jens